Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Hipshot

Medlem
Ett ex av varje blev det på flygplatsen i Dubrovnik förmodligen till lite överpris men vågade inte köpa på nåt annat ställe pga av värmeböljan.
2013 Grgić Vina Pošip
2009 Grgic Vina Plavac Mali Kvalitetno Vino Suho Vinogorge Peljesac
2007 Miličić Vrhunsko Vino Grand Cru Dingač

image.jpg
 

Elvis

Medlem
Jag gick förbi Systembolaget Passagen idag och köpte två flaskor av månadens forumvin Barbi Brunello di Montalcino 2010. Min fru har bestämt att vi alltid ska ha tokaj hemma så jag köpte även två flaskor Disznókö Late Harvest 2012. (Jag tar gärna emot tips på bättre tokaj.) Och så ville jag ha något vitt vin men hittade inget vettigt. Till slut slank det med en Château de Rochemorin Blanc 2009 (den har bytt årgång till 2010 på Systembolagets hemsida men inte på hyllan på Passagen). Vet ingenting om det vinet.
 

Daniel A

Administratör
Jag gick förbi Systembolaget Passagen idag och köpte två flaskor av månadens forumvin Barbi Brunello di Montalcino 2010. Min fru har bestämt att vi alltid ska ha tokaj hemma så jag köpte även två flaskor Disznókö Late Harvest 2012. (Jag tar gärna emot tips på bättre tokaj.) Och så ville jag ha något vitt vin men hittade inget vettigt. Till slut slank det med en Château de Rochemorin Blanc 2009 (den har bytt årgång till 2010 på Systembolagets hemsida men inte på hyllan på Passagen). Vet ingenting om det vinet.

Woho! Här kan jag nog vara till hjälp. :D

På vår kära flaskbank finns 2000 Oremus 5 puttonyos (420 kr) (finns även en 72:a jag har haft ögonen på ett tag...). Magiskt vin från en legendarisk årgång. Allt annat från Oremus är också värt att köpa - en solid producent. Annars kan jag glatt rekommendera 2003 Sauska Late Harvest Cuvée (239 kr). Trevligt med lite ålder på, och 2003 är också en toppårgång.

Disznókö, Royal Tokaji Wine Company, Château Dereszla är bra, även om de varierar lite i kvalité (fram för allt de två senare). Finns något av varje på systemet. Om du/andra har andra inköpskanaler, så leta efter: Hétszölö, István Szepsy, Királyudvar (WineTrade importerar, så finns ibland på glas på diverse vinbarer), Patricius. Tror det räcker såhär på morgonkvisten. :)
 

Elvis

Medlem
Woho! Här kan jag nog vara till hjälp. :D

På vår kära flaskbank finns 2000 Oremus 5 puttonyos (420 kr) (finns även en 72:a jag har haft ögonen på ett tag...). Magiskt vin från en legendarisk årgång. Allt annat från Oremus är också värt att köpa - en solid producent. Annars kan jag glatt rekommendera 2003 Sauska Late Harvest Cuvée (239 kr). Trevligt med lite ålder på, och 2003 är också en toppårgång.

Disznókö, Royal Tokaji Wine Company, Château Dereszla är bra, även om de varierar lite i kvalité (fram för allt de två senare). Finns något av varje på systemet. Om du/andra har andra inköpskanaler, så leta efter: Hétszölö, István Szepsy, Királyudvar (WineTrade importerar, så finns ibland på glas på diverse vinbarer), Patricius. Tror det räcker såhär på morgonkvisten. :)

Tack. Beställning lagd på en Oremus Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2000, två Oremus Late Harvest 2013 och två Sauska Late Harvest 2003! :D
 

Daniel A

Administratör
Tilläggsinfo såhär på eftermiddagskvisten: 2000, 2001 och 1999 (i den ordningen, enligt mig. Många skulle kasta om 1999 och 2001) är helt sanslöst bra årgångar, och jag har svårt att tro att en enda producent gjort något annat än toppviner, oavsett prisklass. Med lite tur dyker det upp lite här och var fortfarande, även om det är ~15 år gamla vid det här laget. Köp, köp! 2007 är också en riktigt solid årgång, och förmodligen lite lättare att få tag på. Om tokaj slinker ner varje gång det är en blå måne så är det absolut värt att hålla ögonen öppna och köpa på sig när de här årgångarna dyker upp. Det behöver inte vara särskilt dyrt över huvud taget.

Kan vara värt att nämna att 3 och 4 puttonyos-klasserna (60 g/l resp. 90 g/l restsötma) sedan 2014 (ev. 2015) inte längre finns. Producenter kan ju fortfarande sälja det som "Late Harvest blablabla", eller något annat, men det kommer nog bli klurigare att hitta lite "lättare" tokaj framöver och vara säker på vad man får i flaskan. Oerhört tråkigt, tycker jag. Några av de bästa tokajer jag druckit har varit just 4: or (och seriöst, 90 g/l restsötma är bra jäkla sött).

Sist, men inte minst, måste jag dela med mig av följande: 2000 lyckades Urí Borok skapa en Eszencia på ~800 g/l restsötma (rykten går att det finns med 900 g/l, men det har jag aldrig lyckats bekräfta). Som student hittade jag en flaska för typ 500 euro, men bangade. Vet inte riktigt hur jag skulle hantera situationen idag. :D Drick nu eller när som helst inom oändlig framtid.

Tokaj är gott. Men säga det inte till någon! Vill ju inte ha Sauternes-priser på det...

Tack. Beställning lagd på en Oremus Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2000, två Oremus Late Harvest 2013 och två Sauska Late Harvest 2003! :D
Härligt! Är sugen på att göra nästan samma beställning själv, men resan till Budapest (om tre veckor) säger att jag ska hålla i plånboken på den fronten just nu...
 

Vino fino

Medlem
Fick en leverans idag av Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995, Charles Heidsieck Brut Reserve, Leeuwin Estate Chardonnay Artist Series 1997 och San Román 2001. Hoppas de inte kokat i någon lastbil på vägen...
Kul med riktigt lagrad Art Series! Glöm inte att lägga upp en not här, vi (eller i a f jag) är nyfikna på att höra hur den presterar. :)

Kan tänka mig att den gjordes i lite fetare stil då än idag, men som sagt, nyfiken på att höra dina intryck.
 

grappa

Medlem
Clotilde Davenne (7725) Brut Extra Crémant de Bourgogne (drack för två veckor sedan, definitivt värt att ha några till av)
Château Dereszla (2901) Tokaji Aszù 5 Puttonyos , 2009 (tack för tips Daniel A)
samt beställt låda av Alain Graillot Crozes-Hermitage 3 röda och 3 vita (tack för tips tobbe81)
 

ChristianB

DipWSET
Plockade åt mig en röd och en vit idag, små partier som släpptes igår:

2014 Leeuwenkuil Cinsault samt 2014 Leeuwenkuil Marsanne; den röda tänkte jag prova nu ikväll, det är så sällan jag ser rena Cinsault-viner så jag ville passa på att hugga en flaska! Enda gången jag testat det innan var det från USA, Michael & David hade med en flaska för några år sedan på en provning med dem.

Återkommer med smaknot på Cinsault!
 

Silex

Medlem
Kul med riktigt lagrad Art Series! Glöm inte att lägga upp en not här, vi (eller i a f jag) är nyfikna på att höra hur den presterar. :)

Kan tänka mig att den gjordes i lite fetare stil då än idag, men som sagt, nyfiken på att höra dina intryck.
Absolut! Jag gillar deras chardonnay, men har bara druckit yngre varianter tidigare så jag ser fram emot att prova den här. Drack -97 en gång innan men det var nog 10 år sedan (tyckte den var jättebra då), men säkert har både vinet och mina smaklökar utvecklats mycket sen dess.
 

chambertin

Medlem
Kul med riktigt lagrad Art Series! Glöm inte att lägga upp en not här, vi (eller i a f jag) är nyfikna på att höra hur den presterar. :)

Kan tänka mig att den gjordes i lite fetare stil då än idag, men som sagt, nyfiken på att höra dina intryck.
En till här som är nyfiken.:) (och var du köpte den ?)
Kanske med ackompagnemang mot 2013,Vasse Felix Heytesbury Chardonnay som presterade mkt bra vid min senaste Chardonnay-seans (http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-296#post-81721)
 

Silex

Medlem
En till här som är nyfiken.:) (och var du köpte den ?)
Kanske med ackompagnemang mot 2013,Vasse Felix Heytesbury Chardonnay som presterade mkt bra vid min senaste Chardonnay-seans (http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-296#post-81721)
Köpte Leeuwin -97 från Golden Vintage i Barcelona (http://www.goldenvintage.es). Ville prova att köpa därifrån då de ligger väldigt bra i pris på vissa viner (t ex champagnerna från Heidsieck med 22€ för Brut Reserve och 88€ för Blanc des Millenaires -95). Frakten gick på 55€ för 4 flaskor så där tillkommer mycket, men det "tjänade jag in" bara på champagnerna jämfört med SB. Beställde i måndags och fick flaskorna i fredags - allt gick smidigt. Beställde när jag såg en dipp i temperaturerna i Europa, fast fredagen blev ju varm i Sverige istället... Har inga speciella planer för Leeuwin mer än att jag vill prova den, så jag kan tänka mig att plocka med den till något framtida inferno i huvudstaden ;-)
 

Daniel A

Administratör
Köpstopp definitivt slut. Woooooo!
enZmrpA.jpg


2011 Pagos de Moncayo, Syrah
2012 Kumeu River, Estate (det liksom bara följde med en till…)
2010 Wynns, Coonawarra Estate, cab sauv (tack för tips @Bearman)
2001 Domaine Huet, Le Mont demi sec, x2 (kommer eventuellt smakas snarast. Kan ju köpa fler...)
2011 Gemtree, The Phantom - Red Blend Three
2011 Domaine Huet, Le Mont 1ére Trie x3 (+en flaska hem till Oskarshamn. Blir juldricka!)
2014 Rafael Palacios, Bolo (As Sortes på ingång också!)
2012 Château de Mulonniere, L’Effet Papillon (fick visst inte plats i bild)
 
Toppen