Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Kaptenen

Medlem
Hur smakar vinet? Det behöver inte vara samma årgång som här? :) Känns inte spontant som något fynd, i alla fall, men det är ganska starkt för att ha så mycket socker. Ligger vinet närmare Alsace hållet än åt tyska hållet, eller helt egen typ?
Jag har inte provat Klein Constantia 2019. Däremot har jag provat någon tidigare årgång men kan inte så här ett antal år senare beskriva det på något speciellt utförligt sätt. Vad jag däremot minns var den otroliga balansen mellan sötman och syran som inte bara imponerade på mig utan även mina gäster. Verkligen ett kvalitetsvin! Om det sen är värt priset överlämnar jag åt andra att bedöma, men jag hade gärna fyllt på med ett par flaskor till i källaren.
 

Bastardo

Medlem
Jag har inte provat Klein Constantia 2019. Däremot har jag provat någon tidigare årgång men kan inte så här ett antal år senare beskriva det på något speciellt utförligt sätt. Vad jag däremot minns var den otroliga balansen mellan sötman och syran som inte bara imponerade på mig utan även mina gäster. Verkligen ett kvalitetsvin! Om det sen är värt priset överlämnar jag åt andra att bedöma, men jag hade gärna fyllt på med ett par flaskor till i källaren.
Själva vinet är Vin de Constance och producenten heter Klein Constantia. Michel Jamais i Vinlegender sätter ett stort värde för det på sin blogg 21. juni 2020. Låt vara osagt hur många poäng han ger till vinet, men tillräckligt, för att det borde intressera lite större skara människor.
Årgångarna som han recenserade var 2014 och 2015 och priset var helt annat på den tiden.
Lite overkill och out of reach för mig personligen, men om jag hade chansen att prova det glasvis, vore det en häftig upplevelse.
Lite kort: ”Även de tekniska mätvärdena kan variera beroende på årgångar, från ungefär 110 till 180 grams restsötma och från 6.5 till makalösa 9.5 gram syra per liter.” Källa: Vinlegender, Michel Jamais/

Munkis var inte lika imponerad av vinet, så det är olika uppfattningar hur ett gott sött vin ska smaka. Så här skrev de om årgång 2015:
”Utvecklad doft med aprikos, mogen persika, honung och fat bland tonerna. Söt, tät, fruktig, fatig och kryddig smak med hög intensitet, bra syra och varm, fokuserad avslutning. 14%. 120 fl.” 16p och omdömet ej prisvärd.
Go figure out … :D
 
Last edited:

YvesKlein

Medlem
Hur smakar vinet? Det behöver inte vara samma årgång som här? :) Känns inte spontant som något fynd, i alla fall, men det är ganska starkt för att ha så mycket socker. Ligger vinet närmare Alsace hållet än åt tyska hållet, eller helt egen typ?
Jag har aldrig smakat det jag tror att 'vin de Costance' var Napoleons favoritvin och drack en flaska varje dag under sin tid på Sankta Helena och ska ha bett om ett glas på sin dödsbädd, jag tror dock att vinet var gjort på röda druvor på Napoleons tid.

Skärmavbild 2024-03-09 kl. 12.06.43.png
 

YvesKlein

Medlem
Det är 30% på Riedels sortiment på Sundqvist med koden "vinbanken". Jag är dock osäker på om det gör så mycket på priset då man ofta kan hitta glasen till lägre än 'Rekommenderat pris'

 

matage

Medlem
Jag vet inte om det kan beskrivas som en deal, men om man bor runt Nacka kan man plocka ut några flaskor Klein Constantia 2019 för 749 kr.


Resten av Sverige får betala 899 kr.


Det verkar som om det skett leverantörsbyte.
Jäklar att jag ser det först nu! Om de finns kvar på måndag får det bli en morgonutflykt!!

VdC har ju gått upp en del i pris men är fortfarande värt det så en rabatt är ju välkommen :)
 

matage

Medlem
Hur smakar vinet? Det behöver inte vara samma årgång som här? :) Känns inte spontant som något fynd, i alla fall, men det är ganska starkt för att ha så mycket socker. Ligger vinet närmare Alsace hållet än åt tyska hållet, eller helt egen typ?
Varför skulle det INTE vara en bra deal att hitta VdC för 150 spänn billigare än normalt och på par med de bättre priserna i Europa enl en snabb wine-searcher-koll?
 

Bastardo

Medlem
Jag har aldrig smakat det jag tror att 'vin de Costance' var Napoleons favoritvin och drack en flaska varje dag under sin tid på Sankta Helena och ska ha bett om ett glas på sin dödsbädd, jag tror dock att vinet var gjort på röda druvor på Napoleons tid.

Visa bifogad bild 31646
Han hade ganska många andra favoritviner också, men jag vet inte om det går att verifiera de alla som det sägs ha varit hans favoriter.
 

Bastardo

Medlem
Varför skulle det INTE vara en bra deal att hitta VdC för 150 spänn billigare än normalt och på par med de bättre priserna i Europa enl en snabb wine-searcher-koll?
Det är bara min egen iakttagelse och gäller bara för mig eller de som är inga stora fans för vinet. Jag försöker att skriva nästan alltid i subjektivt form, sen kan vem som helst ha en annan tanke om vinet. Har man provat vinet personligen gör det mycket nytta, för då vet man på en gång om man tycker det är värt priset.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Eftersom jag inte sett något pris angivet har jag ingen aning om det är en deal för köparen, men om inte annat en deal för slottet respektive för mellanhänderna? :) Haut-Brion släpper en specialgjord trälåda (eller kanske man ska kalla det möbel?) vid namn "Infinity" med tio flaskor, en vardera från årgångarna 2005, 2006, 2008, 2009, 2010, 2015, 2016, 2018, 2019, and 2020.

 

Per Stade

Lege artis
Eftersom jag inte sett något pris angivet har jag ingen aning om det är en deal för köparen, men om inte annat en deal för slottet respektive för mellanhänderna? :) Haut-Brion släpper en specialgjord trälåda (eller kanske man ska kalla det möbel?) vid namn "Infinity" med tio flaskor, en vardera från årgångarna 2005, 2006, 2008, 2009, 2010, 2015, 2016, 2018, 2019, and 2020.


Tror du jag får rabatt om jag köper två?
 

Sonderlese

Medlem
Eftersom jag inte sett något pris angivet har jag ingen aning om det är en deal för köparen, men om inte annat en deal för slottet respektive för mellanhänderna? :) Haut-Brion släpper en specialgjord trälåda (eller kanske man ska kalla det möbel?) vid namn "Infinity" med tio flaskor, en vardera från årgångarna 2005, 2006, 2008, 2009, 2010, 2015, 2016, 2018, 2019, and 2020.

En kandidat för forumets Kartongöverlåtatråden! :D
 

chambertin

Medlem
Jag har aldrig smakat det jag tror att 'vin de Costance' var Napoleons favoritvin och drack en flaska varje dag under sin tid på Sankta Helena och ska ha bett om ett glas på sin dödsbädd, jag tror dock att vinet var gjort på röda druvor på Napoleons tid.

Visa bifogad bild 31646
Besökte Klein Constantia 2016 och har druckit 3-4 årgångar av vinet.
Helt klart Sydafrikas bästa söta vita och iklass med bättre Sauternes (och inte helt olik heller trots 100% muscat).
Har spenderat helgen i Kapstaden och gjort några vingårdsbesök i närheten. Börjar med det första igår. Här en sammanfattning från anteckningar och minnet.


Klein Constantia:
Hade bokat besök här med guidning och visning runt källare och vingårdarna. Verkligen proffsigt och kunnigt av Alan Wickstrom som visade runt. Efteråt provning av deras bästa Estate range-viner och så sist Vin de Constance förstås. Enda stället jag inte tog antecknngar på eftersom jag stod och diskuterade med Alan om vinerna och allt annat under tiden.

Visa bifogad bild 8119

2015 Estate Range Sauvignon Blanc
Har hafte en längre period där SB inte alls intresserat mig förutom då det vankas getost av det färskare slaget. Speciellt avog har jag nog varit till dom extrema krusbär- och fläderbomberna som knappt liknar vin längre. Det här är ganska långt ifrån den typen av vin och spelar mer på läskande syror och inte så utmärkande aromer från jäsningen. För tankarna mer mot övre Loire än Nya Zealand så att säga. (85P)

2015 Estate Range Metis Sauvignon Blanc
En SB med helt annorlunda karaktär med lite mer skit och gamla fat i bakgrunden och flinta/sten-mineral så det nästan dammar om det. Ingen fläder eller krusbär utan mer viat vinbär och vinbärsblad. Läskande syra även här men mer och fylligare munkänsla än den vanliga Estate.

Detta vin görs som en karbonkopia på Pascal Jolivets viner i ett nära samarbete egendomarna emellan. Bara naturlig jäst, ingen omrörning av vinet på jästen och lång lagring med jäst på äldre fat. Inget svavel förutom vid buteljering. Druvorna skyddas efter ankomst till vineriet med kvävgas så att man kan få ut maximalt med självrunnen must ur druvorna innan dom pressas. (89P)

2015 Estate Range Riesling
Helt torr Riesling med ljuvligt ung och blommig doft med päron, litchie och gröna äpplen. Mer drag åt Rheinhessen och Pfalz än Mosel i stilen. Balanserad frisk syra men frukten i förarsätet gör den klart njutbar redan nu. (85P)

2015 Estate Range Chardonnay
Inte så mkt minne av denna men ganska fatig men intressant och komplex doft som inte riktigt backades upp fullt ut i smaken just nu. Såklart väldigt ung och i en lite alkoholsvagare stil som inte är så svulstig (svalt klimat i Constantia med svala vindar från havet nästan hela året) så det här kan nog bli riktigt trevligt med 1-2 år till på rygg. (86P)

2013 Estate Range Red Blend
En mix av CS, Petit Verdot och Malbec där Cabernet- och Malbeckomponenterna dominerar intrycket idag ihop med en varsam men tydlig fatbehandling. Ganska expressiv doft med både svala och varma intryck. I munnen trycker tanninerna från eken till ganska ordentligt men är i bra balans med övriga delar. Inget att spara till barnbarnen kanske men om man inte dricker det nu på frukten så kommer den helt klart att visa lite mer balans och utveckling med 2-4 år på rygg. Stilmässigt så landar jag någonstans mellan en Bdx och en Bdx-blend från Bolgheri. (88P)

2013 Vin de Constance
Och så då vinet som jag främst kommit för. Supertät och myskig Muscat-näsa med massor av fat utan att bli träigt. Ekdelen får mig att tänka på gammal Tawny men utan stjärnanisen. Russintoner i stil som hos en Trockenbeerenauslese men med en helt annorlunda och minder klumpig känsla poppar ur glaset och bedövar nästan näsan. Den här är mycket tydligare Muscat än t.ex 2008 (som jag cyklade iväg mot Barsac första gången jag fick den blint) men det kanske mest beror på att den är så mycket yngre och att denna årgången fått lite kortare tid på fat än de tidigare (ny vinmakare fr.o.m årgång -12). I munnen exploderar den med lager på lager av kanderad frukt, torkade aprikoser, rostad citrus, eneträ (?!) och vanilj/ek/fugde. Tanninerna från eken ger verkligen fint stöd åt vinet och sötman är hög men blir aldrig jolmig (172g/l). (95P)
 

Bastardo

Medlem
Besökte Klein Constantia 2016 och har druckit 3-4 årgångar av vinet.
Helt klart Sydafrikas bästa söta vita och iklass med bättre Sauternes (och inte helt olik heller trots 100% muscat).
Det tror jag säkert. Jag har aldrig provat vinet, men det vore trevligt att kunna göra det.
Muscat de Frontignan,
för att vara mer exakt. :) Det finns även ett antal andra muscatsorter, som vi vet. Varför SB skriver bara ’Muscat’ är en gåta för mig. Det kan bero på infot från importören.
 
Last edited:

Ocheba

Medlem
Philipsson har nedsänkt pris på Chacra Cincuenta y Cinco årgång 2017 till 329kr/flaska just nu.
Årgång 2017 fick 97p av Robert Parker samt James Suckling och 94p från ett par andra recensenter.

Jag har tidigare druckit 2014 och tyckt det varit enormt fint vin så jag passade på att köpa en låda :)

 

Lennart

Medlem
Philipsson har nedsänkt pris på Chacra Cincuenta y Cinco årgång 2017 till 329kr/flaska just nu.
Årgång 2017 fick 97p av Robert Parker samt James Suckling och 94p från ett par andra recensenter.

Jag har tidigare druckit 2014 och tyckt det varit enormt fint vin så jag passade på att köpa en låda :)

Om någon/några i Stockholm vill dela en låda tar jag gärna 2-3 flaskor
 
Philipsson har nedsänkt pris på Chacra Cincuenta y Cinco årgång 2017 till 329kr/flaska just nu.
Årgång 2017 fick 97p av Robert Parker samt James Suckling och 94p från ett par andra recensenter.

Jag har tidigare druckit 2014 och tyckt det varit enormt fint vin så jag passade på att köpa en låda :)

Fick leverans i dag. Får vänta till helgen med plopp. Börjar bli lite överfullt i källaren, tror jag dricker för lite. 🤔
 
Toppen