Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Vino fino

Medlem
En handlare i Tyskland, som har mest spanska och italienska viner, har just nu lagerrensning.
De har måttliga fraktpriser också.
Jag är frestad att köpa hem Dominio de Atauta Llanos del Almendro 2009 .
Vad säger @Vino fino och @StefanAkiko?
Bra pris på Almendro. Bra årgång, liten skörd. Brukar ligga runt 100 euro. Som du redan vet, en av mina favoriter i Ribera.

Den enda brasklappen är väl att 12'an varit ute en stund på marknaden, vilket betyder att 09'an nog har legat tre år kanske hos leverantör. De erfarenheter jag har av tyska leverantörer är att de är betydligt noggrannare med lagringsförhållanden än svenska importörer. Men jag känner inte till denna.
 

gece

Man vänjer sig.
Om man har vägarna förbi fulöls pråmen i Puttgarden så säljer dom Torres Reserva Real 2001 för 379kr, årgång 2010 kostar 698kr på Sb. Har aldrig provat Reserva Real är den något att ha?
Med tanke på att redan 698 kr är ett rätt OK pris för -10an, och att 2001 var ett väldigt bra år i Spanien (osäker på om detta gäller just Penedes iofs), låter det som ett väldigt bra pris. Det enda som hindrar KÖPTVÅNG är att det låter lite för bra, man kan undra över proveniensen...
 

rs14

Medlem
Om man har vägarna förbi fulöls pråmen i Puttgarden så säljer dom Torres Reserva Real 2001 för 379kr, årgång 2010 kostar 698kr på Sb. Har aldrig provat Reserva Real är den något att ha?

379 är ett bra pris. Billigare än "lillebrorsan" Mas La Plana kostar på SB. Ett varningens finger dock. Omsättningen på sk "fine wines" är inte stor på pråmen så de kan ha legat där väldigt länge i icke helt optimala förhållanden om man säger så. Jag köpte själv Reserva Real där en gång i tiden, årgång 2000. Men det är på nästan på dagen åtta år sedan (!), kollade CT och det var den 1 april 2008.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Plus de Bulles säljer Diebolt-ValloisFleur de Passion 2006 för €59.95 just nu (540:) vilket är 260:- under Systembolagets pris. Kan det vara så att de preppar inför säljstart av FdP 2008 månntro?

@magnum @Elvis @MartinE
Vad säger ni om FdP 2006? Värt att passa på att köpa några nu till lägre pris?
 

Elvis

Medlem
@magnum @Elvis @MartinE
Vad säger ni om FdP 2006? Värt att passa på att köpa några nu till lägre pris?

Jag skulle aldrig köpa FdP för 800 kr flaskan utan tycker att 540 kr är ett mer rimligt pris. Jag ska dock erkänna att jag inte är helsåld på FdP utan tycker att det finns bättre blanc de blancs i den prisklassen, till exempel Pol Roger BdB (2006:an finns för 619 kr på Systembolaget) och Pierre Péters Cuvée Spéciale Les Chetillons (2007 och 2009 finns i BS).

@magnum, har du provat Les Chetillons 2007 och 2009? Nu blev jag lite sugen att köpa...
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Jag håller med Elvis och har aldrig varit så imponerad av FdP så jag är inte intresserad för det priset heller men det är väl en smaksak :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Plus de Bulles säljer Diebolt-ValloisFleur de Passion 2006 för €59.95 just nu (540:) vilket är 260:- under Systembolagets pris. Kan det vara så att de preppar inför säljstart av FdP 2008 månntro?

@magnum @Elvis @MartinE
Vad säger ni om FdP 2006? Värt att passa på att köpa några nu till lägre pris?
Köp en låda och sälj om nått år på svenska auktionen folk är ju helt galna så där så...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag skulle aldrig köpa FdP för 800 kr flaskan utan tycker att 540 kr är ett mer rimligt pris. Jag ska dock erkänna att jag inte är helsåld på FdP utan tycker att det finns bättre blanc de blancs i den prisklassen, till exempel Pol Roger BdB (2006:an finns för 619 kr på Systembolaget) och Pierre Péters Cuvée Spéciale Les Chetillons (2007 och 2009 finns i BS).

@magnum, har du provat Les Chetillons 2007 och 2009? Nu blev jag lite sugen att köpa...
Jag är lite det motsatta dvs gillar FdP, 2006 är fantastisk att dricka nu (klart bätte än PR BdB;)). Vi besökte Diebolt igår och drack bla. just 2006 och 2008 som är väldigt ung men vad jag tror kommer bli en magisk Champagne (2008 släpps om ca 2 år det kommer en 2007a i juli). FdP 2002, som varit rätt mossig men nu är enormt bra med solid struktur och härlig syra. Vi öppnade även en 1961...... Sanslöst bra var en flaska Prestige gjord på 96/97/98 deg.2001. pigg, ungdomlig och samtidigt fullt mogen med en enorm smakrikedom. Skulle vilja ha ett gäng av denna! Diebolt Prestige är absolut ett vin värt att lagra.
Peters Chetillons 2009 är en ¨rundare¨och mera tillgänglig årgång en vanligt. 2007 är riktigt trevlig för tillfället, en elegant och charmig årgång av Chetillons. 2008 är MAGIC (släpps nu)!!
 
Last edited:
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Jag är lite det motsatta dvs gillar FdP, 2006 är fantastisk att dricka nu (klart bätte än PR BdB;)). Vi besökte Diebolt igår och drack bla. just 2006 och 2008 som är väldigt ung men vad jag tror kommer bli en magisk Champagne (2008 släpps om ca 2 år det kommer en 2007a i juli). FdP 2002, som varit rätt mossig men nu är enormt bra med solid struktur och härlig syra. Vi öppnade även en 1961...... Sanslöst bra var en flaska Prestige gjord på 96/97/98 deg.2001. pigg, ungdomlig och samtidigt fullt mogen med en enorm smakrikedom. Skulle vilja ha ett gäng av denna! Diebolt Prestige är absolut ett vin värt att lagra.
Peters Chetillons 2009 är en ¨rundare¨och mera tillgänglig årgång en vanligt. 2007 är riktigt trevlig för tillfället, en elegant och charmig årgång av Chetillons. 2008 är MAGIC (släpps nu)!!
Håller med dig ang. Prestige, gillar den bättre. Har faktiskt minst nån flaska längst ner som har ett antal år på nacken nu så det kan vara dags att poppa :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
2008 är MAGIC (släpps nu)!!
Kan bara instämma, drack 2008an på "Les Artisans de Champagne" nu när jag var nere och det var ungt men sjukt bra!
Hoppas även att få tag på någon flaska av deras specialutgåvor "MK" där etiketten för varje årgång kommer att vara olika pastischer på kända konstverk ritade av deras son.
Först ut är MK09 som släpps i 1110 flaskor. Får man ägna sig åt en stunds etikettsdrickande håller jag nog "MK11" och "MK14" som favoriter.
20160419_113332.jpg

20160419_113339.jpg

20160419_113344.jpg

20160419_113357.jpg


20160419_113402.jpg
 

Attachments

  • 20160419_113357.jpg
    20160419_113357.jpg
    53,3 KB · Visningar: 194

MartinE

Medlem
Plus de Bulles säljer Diebolt-ValloisFleur de Passion 2006 för €59.95 just nu (540:) vilket är 260:- under Systembolagets pris. Kan det vara så att de preppar inför säljstart av FdP 2008 månntro?

@magnum @Elvis @MartinE
Vad säger ni om FdP 2006? Värt att passa på att köpa några nu till lägre pris?
Mitt förhållande till Fleur de Passion är lite stökigt! Det präglas av lika delar passion och frustration - det senare p g a den irriterande flaskvariation jag upplever hos denna champagne (som jag också skrivit en del om tidigare). I grund och botten är den en fantastisk champagne och jag håller med @magnum om att 2006:an är riktigt bra! Och 60 pengar per flaska känns som ett rimligt pris, tycker jag. Det svenska priset, efter den kraftiga höjningen häromåret, känns omotiverat högt. Jag besökte Diebolt strax efter den höjningen och Isabelle Diebolt bara skakade på huvudet och undrade vad de (den svenska importören) höll på med... :)

Slutsats: Köp en låda - och drick! Du får en champagne som blir underbar att följa under minst tio års tid!
 

Alpha

Medlem
Hej på er!

Nyreggad filur här & tänkte att det är lämpligt med en första post i denna del av forumet. I ett samhälle där alldeles för många begär att de ska få något innan de själva ger något så tänkte jag börja med motsatsen och inkludera ett erbjudande från SoloBarolo.

25% rabatt på er beställning när ni anger "olofsson2". Koden är giltig tom torsdag den 5/5.

Mer Barolo åt folket!
 
Toppen