Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Eftersom jag gillat Henriot sedan första gången jag drack den, det var 96:an, så tyckte jag att det kunde vara idé att fylla på med en låda 2008 till innan de blir både dyrare och byter årgång.
Tack vare pandemin så har min närmaste butik rätt många kvar och när jag frågade så hade de faktiskt en oöppnad låda kvar.
Glömde fråga om de har ännu fler, måste nog göra det imorgon.
Jag tänker likadant, fyller på med en låda Henriot 08 och en eller en halv låda DP12. Henriot för att de försvinner och DP för prishöjningen.
 

Gredos

Medlem
Tack för info. Försöker se det positivt. Snart finns det ingen anledning alls att handla på SB när importörerna slår mynt av monopolet och SB:s parallellimportförbud.

Nu är det väl bara Ward Wines Pol Roger som fortfarande är billigare i Sverige.

Har du även information om vad Louis Roederers och Pol Rogers årgångsviner kommer kosta?

Pol Roger Vintage 629kr-649kr
Louis R vintage 659kr-689kr
Bollinger 509kr-529kr
De flesta vanliga champagnerna går upp en 20kr
Samma med Chablis…
 

LeChat

Medlem
Idag skickade winefinder ett erbjudande om att köpa:

Chateau Tronquoy-Lalande 2018 Saint-Estèphe​

som tydligen uppskattats bl.a. så här:
18,5 p "Tasted blind. Rich, exotic, spicy nose – almost Mouton-like! "
- Jancis Robinson

Såg att Philipson wine sålde dessa för 299:- mot winefinders 399:-
Kommer ihåg att jag gillat Tronquoy-Lalande i årgång 2009 så jag slog till på en billig låda. Flaskorna kommer dock inte förrän i mitten av juli.
 
Idag skickade winefinder ett erbjudande om att köpa:

Chateau Tronquoy-Lalande 2018 Saint-Estèphe​

som tydligen uppskattats bl.a. så här:
18,5 p "Tasted blind. Rich, exotic, spicy nose – almost Mouton-like! "
- Jancis Robinson

Såg att Philipson wine sålde dessa för 299:- mot winefinders 399:-
Kommer ihåg att jag gillat Tronquoy-Lalande i årgång 2009 så jag slog till på en billig låda. Flaskorna kommer dock inte förrän i mitten av juli.
Gjorde desamma,blev lätt chockad när jag såg JR;s poäng då hon inte är känd för att dra i med några höga poäng o ingen annan i kritikerkåren har höjdt slottet till mer än 93-94.
Men efter att läst på om att Monterose är ägare till slottet känns det som väl investerade 300 kr/fl
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Palmer primör 2020 för 280 € låter bra:

Med reservation för att jag inte känner till handlaren. Primörköp är en större risk än vanliga köp.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Palmer primör 2020 för 280 € låter bra:

Med reservation för att jag inte känner till handlaren. Primörköp är en större risk än vanliga köp.
Redan för 280 euro är jag tveksam till att det är en deal men med Italiensk VAT på 22% så är det 3500 SEK för en flaska Palmer som du inte ens får förrän tidigast nästa år, - det är ingen bra deal.

Om du väljer bort extrempoängarna så kan du få en hel drös årgångar av Palmer för mycket mindre pengar om du letar runt lite. Vill du ha ungt och höga poäng ändå så 2017 med 97+ poäng Parker t.ex för tusen spänn mindre(!) https://lenseignedubordeaux.fr/fr/bordeaux-rouge/5065-palmer-2017.html
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Redan för 280 euro är jag tveksam till att det är en deal men med Italiensk VAT på 22% så är det 3500 SEK för en flaska Palmer som du inte ens får förrän tidigast nästa år, - det är ingen bra deal.

Om du väljer bort extrempoängarna så kan du få en hel drös årgångar av Palmer för mycket mindre pengar om du letar runt lite. Vill du ha ungt och höga poäng ändå så 2017 med 97+ poäng Parker t.ex för tusen spänn mindre(!) https://lenseignedubordeaux.fr/fr/bordeaux-rouge/5065-palmer-2017.html
Priset är ink skatt enligt säljaren.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det står tydligt att VAT tillkommer för privatpersoner när flaskan sen ska skickas.

Med skatt kanske de menar tull/alkoholskatt etc som brukar finnas med vid primörköp
Moms är en skatt så riktigt fult att skriva att 280 € är inklusive skatt och hänvisa till alkoholskatten på några kronor. För mig ska man betala 280 € totalt men momsen först när flaskorna skickas som det står på hemsidan.

Skrev och kollade med säljaren och momsen tillkommer som du skrev så ingen bra deal med andra ord.:mad:
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Om säljaren ovan gör rätt är det svensk 25% moms som tillkommer dessutom.
Ja och även svensk alkoholskatt men det är småpotatis i sammanhanget. Fortfarande irriterad på att de anger ett pris inklusive skatt som är utan moms. Antar att det är ett bra sätt att komma högt upp på Wine-Searcher...

Blir kanske några Palmer 2017 istället som @Jos rekommenderade.:)
 
  • Like
Reactions: Jos

Martin F

Medlem
Philipson kör en bra deal på 2013 Barolo Trediberri, lägg in koden TREDIBERRI så får man 50% vid utcheck, priset blir 225kr/fl.
Hur hittade du det? De var mycket bättre för på att lägga ut sånt på sin instagram men det verkar de helt ha slutat med.
 
Toppen