Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora vin- och ost-tråden

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite ostkurs på terrassen. Två kändisar och en ny bekantskap. Le Rove och Soumaintrain (färsk getost och fransk kittost) fick stå för de säkra korten och det nya inslaget var Langres Fermier. En fransk kittost med mycket stallighet och grynig konsistens i paritet med en getost (längst ner i högra hörnet på bilden nedan).

Till detta poppades 2015 Gaia Assyrtiko Wild Ferment. Ett strålade vin med hög intensitet och massiv burgundisk fatkaraktär. Ganska fylligt med skön, komplex och fet karaktär av rostad pinjenöt, smör, krispig tropisk frukt, nougat, kanderad citrus, bivax, nytvättade kläder och fänkål. Lite stenig mineralton i bakgrunden. Fin syra och perfekt balans. Ett lysande vin som möjligtvis är aningen för kraftigt för ostarna. Langres (som för övrigt inte blev en ny favorit) får tyvärr en ganska oangenäm bitter eftersmak och Le Rove är lite för elegant för att passa perfekt. Soumaintrain är som vanligt lysande. Den tar verkligen fram honungstoner i både vin och ost! Vinet får 90p av mig denna soliga augustieftermiddag!

image.jpeg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Lite ostkurs på terassen. Två kändisar och en ny bekantskap. Le Rove och Soumaintrain (färsk getost och fransk kittost) fick stå för de säkra korten och det nya inslaget var Langres Fermier. En fransk kittost med mycket stallighet och grynig konsistens i paritet med en getost (längst ner i högra hörnet på bilden nedan).

Till detta poppades 2015 Gaia Assyrtiko Wild Ferment. Ett strålade vin med hög intensitet och massiv burgundisk fatkaraktär. Ganska fylligt med skön komplex och fet karaktär av rostad pinjenöt, smör, krispig tropisk frukt, nougat, kanderad citrus, bivax, nytvättade kläder och fänkål. Lite stenig mineralton i bakgrunden. Fin syra och perfekt balans. Ett lysande vin som möjligtvis är aningen för kraftigt för ostarna. Langres (som för övrigt inte blev en ny favorit) får tyvärr en ganska oangenäm bitter eftersmak och Le Rove är lite för elegant för att passa perfekt. Soumaintrain är som vanligt lysande. Den tar verkligen fram honungstoner i både vin och ost! Vinet får 90p av mig denna soliga augustieftermiddag!

Visa bifogad bild 7937
Grymt vin!
 

Bastardo

Medlem
Mycket bra tråd, Mattias!

Jag vill bara rekommendera än så länge bara en ost, som är lite svårt att hitta i Sverige: nämligen kaffeost, eller bondost som den också kallas. Den säljs i alla matäffärer i Finland, och jag kan äta den lätt tre hekto åt gången … Antingen tillsammans med en god öl, eller vitt vin. Den serveras ofta som efterrätt som man värmer i ugnen. Tillsammans med hjortronsylt är det fenomenalt gott! :) Och då passar bäst ett jättesött vin. Det bästa som finns hos bolis för en rimlig slant är Nederburg Winemaster’s Reserve Noble Late Harvest. Och det tål att jämföras med även dyrare viner. Trust me.
 

kayaker

Cyklist
Lite ostkurs på terassen. Två kändisar och en ny bekantskap. Le Rove och Soumaintrain (färsk getost och fransk kittost) fick stå för de säkra korten och det nya inslaget var Langres Fermier. En fransk kittost med mycket stallighet och grynig konsistens i paritet med en getost (längst ner i högra hörnet på bilden nedan).

Till detta poppades 2015 Gaia Assyrtiko Wild Ferment. Ett strålade vin med hög intensitet och massiv burgundisk fatkaraktär. Ganska fylligt med skön komplex och fet karaktär av rostad pinjenöt, smör, krispig tropisk frukt, nougat, kanderad citrus, bivax, nytvättade kläder och fänkål. Lite stenig mineralton i bakgrunden. Fin syra och perfekt balans. Ett lysande vin som möjligtvis är aningen för kraftigt för ostarna. Langres (som för övrigt inte blev en ny favorit) får tyvärr en ganska oangenäm bitter eftersmak och Le Rove är lite för elegant för att passa perfekt. Soumaintrain är som vanligt lysande. Den tar verkligen fram honungstoner i både vin och ost! Vinet får 90p av mig denna soliga augustieftermiddag!

Visa bifogad bild 7937
Langres brukar annars funka bra till Champagne. Fattas väl bara annat med tanke på att osten är från området. :)
Kittostar är svåra. Medan många andra ostar funkar bra eller hyggligt till många viner och andra drycker så funkar kittostar ofta bara bra till någon viss sorts vin. Till råga på allt så blir det ofta rejäla krockar med andra viner.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Langres brukar annars funka bra till Champagne. Fattas väl bara annat med tanke på att osten är från området. :)
Kittostar är svåra. Medan många andra ostar funkar bra eller hyggligt till många viner och andra drycker så funkar kittostar ofta bara bra till någon viss sorts vin. Till råga på allt så blir det ofta rejäla krockar med andra viner.
Jo, den är dessutom tvättad i champagne. En frisk och fruktig champagne hade säkert funkat bättre än ett fatat vin, men till bubbel med autolyskaraktär så är å andra sidan Soumaintrain grymt bra och den osten kommer från Bourgogne. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket bra tråd, Mattias!

Jag vill bara rekommendera än så länge bara en ost, som är lite svårt att hitta i Sverige: nämligen kaffeost, eller bondost som den också kallas. Den säljs i alla matäffärer i Finland, och jag kan äta den lätt tre hekto åt gången … Antingen tillsammans med en god öl, eller vitt vin. Den serveras ofta som efterrätt som man värmer i ugnen. Tillsammans med hjortronsylt är det fenomenalt gott! :) Och då passar bäst ett jättesött vin. Det bästa som finns hos bolis för en rimlig slant är Nederburg Winemaster’s Reserve Noble Late Harvest. Och det tål att jämföras med även dyrare viner. Trust me.
Tack för tipset på den finska kaffeosten. Har inte provat den vill jag minnas. Vinet från Sydafrika har jag dock bra koll på. Ett bra ädelrötat vin med en liten prislapp, men det saknar det där lilla extra om man jämför det med en relativt vettig Sauternes som faktiskt inte behöver kosta många kronor extra. :)
 

Bastardo

Medlem
Tack för tipset på den finska kaffeosten. Har inte provat den vill jag minnas. Vinet från Sydsfrika har jag dock bra koll på. Ett bra ädelrötat vin med en liten prislapp, men det saknar det där lilla extra om man jämför det med en relativt vettig Sauternes som faktiskt inte behöver kosta många kronor extra. :)
Visserligen, men det har helt fantastisk sötma, som gifter sig oerhört bra med ostar, även Roquefort! Sockerhalten är nästan dubbelt upp gentemot Sauternes! :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Visserligen, men det har helt fantastisk sötma, som gifter sig oerhört bra med ostar, även Roquefort! Sockerhalten är nästan dubbelt upp gentemot Sauternes! :)
Det är ju faktiskt sant nu när jag tittade efter. Det är ju inte alltid mer sötma är att föredra visserligen, men möjligen är det så med din kaffeost. :)
 

Bastardo

Medlem
Det är ju faktiskt sant nu när jag tittade efter. Det är ju inte alltid mer sötma är att föredra visserligen, men möjligen är det så med din kaffeost. :)
Ville bifoga en länk, så att alla vet, eller får alla fall lära sig, vad det är för något. Bara sötman är i balans med syran, så funkar det bra. Sydafrikanen har höga värden för båda.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffeost
https://fi.wikipedia.org/wiki/Leipäjuusto
https://en.wikipedia.org/wiki/Leipäjuusto
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är skillnad på pecorino och pecorino. Olika lagringstider påverkar givetvis – så även producent, terroir och vilken höjd som djuret betat på och säkert en hel del andra aspekter som jag saknar kunskap om. Ost är trots allt lika invecklat som vin och jag har ännu inte passerat nybörjarfasen i mitt utforskande.

Hade en pecorinoprovning igår med tre speciellt urvalda ostar (från vänster på bilden nedan).

Pecorino di Ghelétoma (2 mån)
Pecorino di Ghelétoma (14 mån)
Pecorino di Picinisco (4 mån)

image.jpeg


Gillade Picinisco bäst även om alla tre är ost av högsta klass. Mest utvecklad och komplex med jordig, kryddig och intensiv smak med sköna nötiga inslag. Klart mest karaktär av trojkan. En underbar ost, men också avsevärt annorlunda i stil.

Parade härligheten med lite enkel nebbiolo från Langhe (La Spinetta, 2013), vilket kändes som en perfekt matchning. Förvånansvärt mycket svarta vinbär för att vara nebbiolo, men snyggt balanserat, strukturerat och läckert drickmoget utan några större pretentioner. (87p)

Är det någon som har detaljkunskap om ostarna att dela med sig av? Vad är det för skillnad mellan en pecorino från Ghelétoma och Picinisco som ger så stora skillnader?
 

kayaker

Cyklist
Som alltid på Hildas Ost som ligger mitt i Saluhallen i Göteborg. Bäst i stan mest troligt!

Pecorino är osttypen och "Ghelétoma" är distriktet/ursprunget.
Nästan rätt, men ämnet är tämligen komplext...
Det är en Pecorino Sardo från Sardinien (Pecorino Sardo D.O.P), en av huvudtyperna av Pecorino. Det finns dock mångdubbelt fler varianter som inte riktigt passar in bland huvudtyperna. En variant som jag saknar i Sverige - jag har iallafall aldrig stött på den - är Pecorino di Amatrice. Det är den man ska använda till en äkta Spaghetti all'Amatriciana. Det blir nämligen på tok för salt om man (slarvigt) använder Pecorino Romano på samma sätt och i samma mängd. En bra översiktlig sida om Pecorino är den på italienska Wikipedia.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nästan rätt, men ämnet är tämligen komplext...
Det är en Pecorino Sardo från Sardinien (Pecorino Sardo D.O.P), en av huvudtyperna av Pecorino. Det finns dock mångdubbelt fler varianter som inte riktigt passar in bland huvudtyperna. En variant som jag saknar i Sverige - jag har iallafall aldrig stött på den - är Pecorino di Amatrice. Det är den man ska använda till en äkta Spaghetti all'Amatriciana. Det blir nämligen på tok för salt om man (slarvigt) använder Pecorino Romano på samma sätt och i samma mängd. En bra översiktlig sida om Pecorino är den på italienska Wikipedia.
Var kommer Ghelétoma in i bilden i så fall? Det borde ju vara en ursprungsbeteckning?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nästan rätt, men ämnet är tämligen komplext...
Det är en Pecorino Sardo från Sardinien (Pecorino Sardo D.O.P), en av huvudtyperna av Pecorino. Det finns dock mångdubbelt fler varianter som inte riktigt passar in bland huvudtyperna. En variant som jag saknar i Sverige - jag har iallafall aldrig stött på den - är Pecorino di Amatrice. Det är den man ska använda till en äkta Spaghetti all'Amatriciana. Det blir nämligen på tok för salt om man (slarvigt) använder Pecorino Romano på samma sätt och i samma mängd. En bra översiktlig sida om Pecorino är den på italienska Wikipedia.
Har utrett hur det ligger till.

Pecorino di Ghelétoma är inte en appellationsskyddad osttyp utan tillverkas helt utanför systemet. Pecorino är inte ursprungsskyddat och Ghelétoma är byn där just denna ost tillverkas. Så i detta fall så stämmer det inte att det är en Pecorino Sardo D.O.P även om det var en logisk slutsats att dra. :)
 

kayaker

Cyklist
Har utrett hur det ligger till.

Pecorino di Ghelétoma är inte en appellationsskyddad osttyp utan tillverkas helt utanför systemet. Pecorino är inte ursprungsskyddat och Ghelétoma är byn där just denna ost tillverkas. Så i detta fall så stämmer det inte att det är en Pecorino Sardo D.O.P även om det var en logisk slutsats att dra. :)
Aha! Inte ens en Pecorino Sardo D.O.P. utan i princip bara mejeriets egen fårost med andra ord. :)
Jag kan inte hitta någon mer ostproducent där hur jag än googlar. Det aktuella "osteriet" (caseificio) finns inte ens i gula sidorna...
Pecorino betyder f.ö. fårost, så det lär aldrig bli ursprungsskyddat. :)
 
Toppen