Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Det Goda Köket?

Hans A-g

Medlem
Vad säger forumets nobla nyttjare om årets Det Goda Köket?
Själv valde jag att stanna hemma. All förhandsinfo luktade POPULISM.
Var jag helt ute och hjulade?
 

Andreas L

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Då missar du en grym provning med min namne Larsson - bli vinexpert på 15 minuter ;D en delikat balansgång mellan populism och elitism, dock lite mer av det första...
 

sunqan

Vinös
SV: Det Goda Köket?

hur var årets boxviner, kommer vi att få en glad överraskning på söndag???? typ: Ingen Vann????

Jag har numer en ny favorit bland systembutikerna i stockholm: Hötorgshallen - de säljer inte boxviner (tyvärr kan man väl fortfarande beställa eländet dit, men ändå)

:p :p :p :p :p :-*

-natti natti
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Det Goda Köket?

Det är fantastiskt därute, som en lång utdragen orgasm.

Det är klart att det är populism, det är ju en konsumentmässa. Jag ser stora väskformade boxar i taket från där jag står. Jag framlever mina dagar i förhoppningen att något fyllo ska sänka den stora chokladfontänen under lördagen.

Jaja, dags för rond 2.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Underbar mässa!!! Drack mig genom de bättre champagnerna samt testade av en del av Jimmies sortiment (tack för du tog dig tid!). Kom hem vid 21-tiden med en hummer och champagne, det senare invärtes och den andra i en påse.

Mitt bestående intryck av mässan är FW-möten (både IRL och via telefon). Det mest upplyftande var dock att träffa unge herr Peters som slängde sig in under disken och slet fram sina bästa buteljer när han fattade jag har en del PP hemma samt att jag hälsat på hos honom ett par gånger. Hela han sprack upp i världens garv när jag sa jag känner magnum, RP kastade sig på telefon och ringde upp magnum som nog inte fattade hur det gick till (den stackarn satt på kontoret och slet emedan en annan drack champagne).

Sedan kan väl iaf jag, äntligen, skylla på senilitet att jag står i en kvart och snackar med Jos innan jag inser vem jag surrar med. Har man ansiktsafasi så har man. Undra vad Jos skall skylla på vid sin späda ålder. Men jag ger all heder åt Jos, alltid seriös och kunnig samt bra på att ta folk. ;D
Jos, vem var den svartklädde mannen som drog in oss i er monter. Du vet han som var något glad i hatten och som stod och så generöst hällde upp av PR? Vi hittade honom och hans polare senare i en annan monter, där såg utställarna mer skrämda ut över deras manér. Vilka var herrarna??

Har full förståelse för utställarna som är less på alla besökare som bara vill dricka gratis. Men som konsument får man emellanåt slita hårt för att slippa dricka de sämre budgetvinerna då kotym tycks vara att man ska börja på "fyndviner" för 59:-. Varför är utställare så dåliga på att lyssna in vad besökaren har för preferenser och önskningar? Å andra sidan finns det en del hårt arbetande utställare som tackar en (!) när man visar intresse och ett mått av kunskap. En sa att det så sällan kommer någon som är genuint intresserad, samtidigt hällde han upp ett fullt glas med Delamotte i pur glädje och tacksamhet.

Önskar det fanns en mässa med restriktioner på insläppet!! Nåja, får nöja mig med provningar lik de som Netterberg har.
 

Jos

Medlem
SV: Det Goda Köket?

sunqan skrev:
hur var årets boxviner, kommer vi att få en glad överraskning på söndag???? typ: Ingen Vann????

Jag har numer en ny favorit bland systembutikerna i stockholm: Hötorgshallen - de säljer inte boxviner (tyvärr kan man väl fortfarande beställa eländet dit, men ändå)

:p :p :p :p :p :-*

-natti natti

Fan va najs! Tänkte precis skriva att det då är dags att bara göra inköp därifrån för att stödja butiken men sen insåg jag att det är väl snarare att stjälpa. Jag menar, - om butiken börjar gå för bra och kunderna är för nöjda så går det inte hand i hand med deras mål att minska alkoholproblemen..
 
Trådskapare
H

Hans A-g

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Konsumentmässa = populism!?

Även bokmässan i Göteborg är väl en konsumentmässa - men jag har aldrig hört talas om att man där kan bli litteraturkännare på 15 minuter...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Det vore intressant att höra, av er som är utställare på dylik mässa, vad ert mål och syfte med deltagandet är. Det kostar ju onekligen en del stålars och manstimmar att delta i 3 dagar.
 

Jos

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Bubblaren skrev:
Underbar mässa!!! Drack mig genom de bättre champagnerna samt testade av en del av Jimmies sortiment (tack för du tog dig tid!). Kom hem vid 21-tiden med en hummer och champagne, det senare invärtes och den andra i en påse.

Mitt bestående intryck av mässan är FW-möten (både IRL och via telefon). Det mest upplyftande var dock att träffa unge herr Peters som slängde sig in under disken och slet fram sina bästa buteljer när han fattade jag har en del PP hemma samt att jag hälsat på hos honom ett par gånger. Hela han sprack upp i världens garv när jag sa jag känner magnum, RP kastade sig på telefon och ringde upp magnum som nog inte fattade hur det gick till (den stackarn satt på kontoret och slet emedan en annan drack champagne).

Sedan kan väl iaf jag, äntligen, skylla på senilitet att jag står i en kvart och snackar med Jos innan jag inser vem jag surrar med. Har man ansiktsafasi så har man. Undra vad Jos skall skylla på vid sin späda ålder. Men jag ger all heder åt Jos, alltid seriös och kunnig samt bra på att ta folk. ;D
Jos, vem var den svartklädde mannen som drog in oss i er monter. Du vet han som var något glad i hatten och som stod och så generöst hällde upp av PR? Vi hittade honom och hans polare senare i en annan monter, där såg utställarna mer skrämda ut över deras manér. Vilka var herrarna??

Har full förståelse för utställarna som är less på alla besökare som bara vill dricka gratis. Men som konsument får man emellanåt slita hårt för att slippa dricka de sämre budgetvinerna då kotym tycks vara att man ska börja på "fyndviner" för 59:-. Varför är utställare så dåliga på att lyssna in vad besökaren har för preferenser och önskningar? Å andra sidan finns det en del hårt arbetande utställare som tackar en (!) när man visar intresse och ett mått av kunskap. En sa att det så sällan kommer någon som är genuint intresserad, samtidigt hällde han upp ett fullt glas med Delamotte i pur glädje och tacksamhet.

Önskar det fanns en mässa med restriktioner på insläppet!! Nåja, får nöja mig med provningar lik de som Netterberg har.

Nu hänger jag inte med, någon annan med samma nick?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Det Goda Köket?

Hans A-g skrev:
Konsumentmässa = populism!?

Även bokmässan i Göteborg är väl en konsumentmässa - men jag har aldrig hört talas om att man där kan bli litteraturkännare på 15 minuter...

Då är vi tillbaka till vilken laddning ordet "konsument" har. Bokmässan i Göteborg drar väl till sig 'alla som är något' i kultursverige, det finns en levande och aktiv kulturintelligentia som frodas och lever och de konsumenter som är där är människor med ett genuint, om än kanske inte extremt utvecklat, litterärt intresse. På det goda köket så lyser vinsveriges giganter med sin frånvaro, finns ingenting som drar dit ens ett uns av kvalitativ lyster. Lejonparten av alla besökare är ute efter att dricka sig packade på amarone och går omkring, fulla, och klagar på att det 'hälls så snålt i glasen'.

För att göra en hypotetisk litterär motsvarighet till Det Goda Köket så måste man föreställa sig en bokmässa som uteslutande visar pocketutgåvor av Stieg Larssons samlade verk, Kalle Anka Pocket samt den kompletta Åshöjdens BK och som drar de människor som helst vill läsa dessa (av de nämnda exemplen får man väl anse KA Pocket vara den litterära motsvarigheten till Amarone, dvs ha ett visst, begränsat existensberättigande).

Men om vi tar up ämnet "bli vinexpert på 15 minuter" igen så är vi ju tillbaka på en tidigare diskussion om hur man betraktar vissa saker. Gemene man anser sig inte ha nog på fötterna för att kunna diskutera litteratur eller musik för att dessa är ämnen som kan upplevas som högkulturella och alltså "Någonting Som Jag Inte Förstår". Medan vin är någonting som alla har druckit och tyckt varit gott "Därför Är Min Smak Lika Mycket Värd". Vilket den naturligtvis inte är.

Man kan ta ett exempel: Istället för att diskutera vin, låt oss använda bilar i diskussionen. Alla med grundbehörighet kan klara av att köra en fiat Punto. Men det är inte alla som klarar av att köra formel 1. Det kräver specialkompetens.
 
Trådskapare
H

Hans A-g

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Jimmy F
Ingen vacker bild du målar upp av Det Goda Kökets publikum...
2009 besökte jag för första (och sista) gången öl- och whiskymässan på Nacka Strand. Något som där lyste med sin frånvaro var SPOTTKOPPAR. (Tursamt hade jag med mig en egen, med skruvlock. När jag plockade fram den fanns flera utställare som tittade misstänksamt, trodde tydligen att jag tänkte smuggla med mig av varorna...)
Kan det vara så att vi i spottkoppen har en markör som skiljer seriösa dryckesmässor från mindre seriösa?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Det Goda Köket?

Hans A-g skrev:
Jimmy F
Ingen vacker bild du målar upp av Det Goda Kökets publikum...
2009 besökte jag för första (och sista) gången öl- och whiskymässan på Nacka Strand. Något som där lyste med sin frånvaro var SPOTTKOPPAR. (Tursamt hade jag med mig en egen, med skruvlock. När jag plockade fram den fanns flera utställare som tittade misstänksamt, trodde tydligen att jag tänkte smuggla med mig av varorna...)
Kan det vara så att vi i spottkoppen har en markör som skiljer seriösa dryckesmässor från mindre seriösa?

Hans,

Naturligtvis hårddrar jag lite. Det finns definitivt en del besökare som är intresserade och som vill prova. Jag håller med, spottkoppar lyser verkligen med sin frånvaro, jag såg faktiskt inte ens de stora gemensamma spottstationerna som man i vart fall brukar kunna se. Vi hade med oss spottkoppar som vi ställde fram och som de kunde ta med sig om de ville, men i stort sett varenda människa tog sitt glas, skvalpade vinet fram och tillbaka i glaset och svepte sen. Det är ju inte underligt att man blir trött på mänskligheten efter ett par dagar.

Jag är medveten om att jag kan framstå som provocerande och kanske lite elitistisk ibland, men om sanningen ska fram så är den största delen av mitt raljerande ett uttryck för frustration. En frustration med det rådande klimatet i det här landet och en dryckesindustri (Systembolag, Importörer, dryckesskribenter) som medvetet strävar efter att hålla kvar "konsumenten" på ett form av primalstadium där de helt enkelt dricker vad de blir tillsagda. Masi har lanserat sin Masi Modello på box, och enligt initierade källor så kommer vi inom en inte allt för avlägsen framtid, och om modellon slår väl ut, snart att se vår första amarone på BIB.

Är det underligt att man tvivlar?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Det Goda Köket?

Bubblaren skrev:
Det vore intressant att höra, av er som är utställare på dylik mässa, vad ert mål och syfte med deltagandet är. Det kostar ju onekligen en del stålars och manstimmar att delta i 3 dagar.

Vår målsättning är väldigt enkel, den är att sälja en massa vin till massor med nöjda människor. I grund och botten handlar det om att vi minst ska gå runt på en sådan här mässa. Vi har ju också fördelen av att vi inte säljer till Stora Satan eller till Restauranger utan direkt till slutkonsumenten.

Det har gått ruskigt bra. Det blir en större och större medvetenhet kring att det finns alternativ till Den Gamla Dinosaurien.

Detta var för övrigt ett avbrott från min policy att inte tala jobb här.
 

Jos

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Bubblaren skrev:
Såklart det var!! Tydligen tappade jag inte bara rösten (helt borta sedan igår :eek: ) utan även minnet för allas nickname :-\

Du fick ingen spottkopp av Jimmy? ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Jos skrev:
Du fick ingen spottkopp av Jimmy? ;)

He he, nä - men jag nyttjade hans vask en hel del, speciellt till den Amarone han envisades med att servera ::)

Håller med om att det var ont om spottkoppar. När jag frågade om "häll-ut-funktion" hos många så fanns det inte.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Det Goda Köket?

Bubblaren skrev:
He he, nä - men jag nyttjade hans vask en hel del, speciellt till den Amarone han envisades med att servera ::)

Håller med om att det var ont om spottkoppar. När jag frågade om "häll-ut-funktion" hos många så fanns det inte.

Mmmmhmmm. Som jag minns det så gick du iväg, amaronestinn och lycklig, med en liten dregelsträng i mungipan och något vilt i blicken på jakt efter något trevligt bibvin att runda av med.
 
Toppen