Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Det Goda Köket?

Keen

slan
SV: Det Goda Köket?

Jimmy Forsman skrev:
Mmmmhmmm. Som jag minns det så gick du iväg, amaronestinn och lycklig, med en liten dregelsträng i mungipan och något vilt i blicken på jakt efter något trevligt bibvin att runda av med.


;D
 
SV: Det Goda Köket?

Var på båtmässan och passade på att titta på mat/vinmässan också. Nu inser jag att jag inte är målgruppen för den här mässan men man fick inte direkt någon inspiration av att gå runt där. Så ni som inte hade tid, ni missade inget.

Nu var jag ju lite trött redan när jag kom dit så det kanske spelade in :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Jimmy Forsman skrev:
Mmmmhmmm. Som jag minns det så gick du iväg, amaronestinn och lycklig, med en liten dregelsträng i mungipan och något vilt i blicken på jakt efter något trevligt bibvin att runda av med.

Bäste du,
nu blandar du ihop mig med den mörkhåriga, och ditt eget dreglande, som du ropade tillbaka med "Hallå där, inte kan du gå härifrån utan att ha fått lite champagne!!"
Sen stod du där och larvade dig en lång stund i någon värdelös diskussion med en besökare som bara ville dricka gratis, vilket hon också fick. Men till priset av ditt dreglande :p

Amarone har jag ännu aldrig druckit någon jag gillar.

Nä, inte är den här mässan så inspirerande shorepower, håller med dig. Jag är oerhört restriktiv vilka "stånd" jag ger mig på. I år var det sämre viner än vanligt förutom PP som hade bra sortiment till en del av oss. Fick dock ett rött hos Jimmy som var bra, minns inte namnet just nu. Fick även en hyfsad chablis hos Lidby.

(Hur länge kan en röst vara försvunnen???? Måste ha den åter till ett mingel på FHS imorgon)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Det Goda Köket?

Bubblaren skrev:
Bäste du,
nu blandar du ihop mig med den mörkhåriga, och ditt eget dreglande, som du ropade tillbaka med "Hallå där, inte kan du gå härifrån utan att ha fått lite champagne!!"
Sen stod du där och larvade dig en lång stund i någon värdelös diskussion med en besökare som bara ville dricka gratis, vilket hon också fick. Men till priset av ditt dreglande :p

Amarone har jag ännu aldrig druckit någon jag gillar.

Nä, inte är den här mässan så inspirerande shorepower, håller med dig. Jag är oerhört restriktiv vilka "stånd" jag ger mig på. I år var det sämre viner än vanligt förutom PP som hade bra sortiment till en del av oss. Fick dock ett rött hos Jimmy som var bra, minns inte namnet just nu. Fick även en hyfsad chablis hos Lidby.

(Hur länge kan en röst vara försvunnen???? Måste ha den åter till ett mingel på FHS imorgon)

Mmmmm, men hon var snygg...
 
SV: Det Goda Köket?

Och vinnarna på Folkets Favorit blev:
Bästa Vita box: De Bortoli dB Selection Gewurztraminer – importör Bornicon Salming
Bästa Röda box: Ravenswood Lodi Zinfandel - importör Bibendum

Tyvärr finns de endast på beställningssortimentet men om ni kastar in en beställning nu så kan kan ni nog få den till nästa fredagsmys om ni har tur.
 

hampus86

Medlem
SV: Det Goda Köket?

shorepower skrev:
Och vinnarna på Folkets Favorit blev:
Bästa Vita box: De Bortoli dB Selection Gewurztraminer – importör Bornicon Salming
Bästa Röda box: Ravenswood Lodi Zinfandel - importör Bibendum

Tyvärr finns de endast på beställningssortimentet men om ni kastar in en beställning nu så kan kan ni nog få den till nästa fredagsmys om ni har tur.

Trist att K88an är i diaspora, för annars kunde han testa dem tillsammans med den obligatoriska tacopajen och återkomma med rapport nästa helg ;D. Någon som vill ta på sig uppdraget?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Det Goda Köket?

shorepower skrev:
Och vinnarna på Folkets Favorit blev:
Bästa Vita box: De Bortoli dB Selection Gewurztraminer – importör Bornicon Salming
Bästa Röda box: Ravenswood Lodi Zinfandel - importör Bibendum

Tyvärr finns de endast på beställningssortimentet men om ni kastar in en beställning nu så kan kan ni nog få den till nästa fredagsmys om ni har tur.

Lodin har jag druckit och vill minnas den som rätt trevlig faktiskt, på flaska. Jag visste inte att den fanns på BiB, man kanske skulle slå till på en låda? ;D
Literpriset är ju rätt bra jämfört med flaskan. (212kr/l flaska resp. 73kr/l bib) Det är faktiskt en jäääävla skillnad.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Det Goda Köket?

En annan fråga är: vem får stålarna för dryckesbiljetterna som så många köper? De kostar 50 kr, då får man 5 st tror jag. Kostar 80 kr om man vill ha ett glas också, vilket är lämpligt om man inte har med eget.

Jag lyckas aldrig göra av med den enda remsa jag köper utan kommer alltid hem med minst 3 kuponger.
 

Guayabera

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Är inte kupongerna bara någon slags formalitet eftersom lagstiftningen inte tillåter att importörer "ger bort" alkohol till allmänheten. Verkar vara mer undantag än regel att man behöver ge kuponger i utbyte mot smakprover på mässor...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Det Goda Köket?

Bubblaren skrev:
En annan fråga är: vem får stålarna för dryckesbiljetterna som så många köper? De kostar 50 kr, då får man 5 st tror jag. Kostar 80 kr om man vill ha ett glas också, vilket är lämpligt om man inte har med eget.

Jag lyckas aldrig göra av med den enda remsa jag köper utan kommer alltid hem med minst 3 kuponger.

Importören får 4 kronor per insamlad kupong.
 

Jos

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Bubblaren skrev:
Då blir det 30 spänn över efter importören fått sin del. Per remsa om 5 biljetter.

Om de har 30 000 besökare så säg att en tredjedel köper varsin remsa = 500K. Bort med moms, = 400k. Utställarna får 20 kronor per remsa så bort med 200K till.

Kvar har du 200K att pröjsa extrapersonalen som står och säljer glas och remsor de 5 dagarna samt produktionskostnaderna. Kanske blir någon krona över i vinst.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Jos skrev:
Om de har 30 000 besökare så säg att en tredjedel köper varsin remsa = 500K. Bort med moms, = 400k. Utställarna får 20 kronor per remsa så bort med 200K till.

Kvar har du 200K att pröjsa extrapersonalen som står och säljer glas och remsor de 5 dagarna samt produktionskostnaderna. Kanske blir någon krona över i vinst.
Har ingen aning om antalet besökare, kanske vet Jimmy? Vore skoj att veta.
Tror att de flesta besökare köper både 2 och 3 remsor. För att få loss ett vinglas måste man köpa 1 remsa. Mässan pågår i 3 dagar, inte 5. Så överskottet är större än 200K.

Dessutom är inträdet 140 kr numera, för dem som inte fått en fribiljett så som undertecknad fått. Antar dessa 140kr p.p täcker upp för personalkostnad m m.

Så större delen av besökarna pyntar 140kr + 50 kr. Låt oss säga det är 30 000 besökare, vi tar bort 2000 som har friåkning, kvar 28 000.
28 000 x 140= 3 920 000kr
28 000 x 30= 840 000kr

Men då ska såklart momsen bort.


(har jag tråkigt eller bara förbaskat tråkigt som förkyld??)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Det Goda Köket?

Till er som var där. Så här med lite perspektiv på upplevelsen:
Hur var det att möta verklighetens folk?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Per Stade skrev:
Till er som var där. Så här med lite perspektiv på upplevelsen:
Hur var det att möta verklighetens folk?

Förutom att jag själv anser mig vara verklighet så kan jag bara säga att jag har ingen aning om de andra besökarna. Ägnar min tid åt mig själv och min gom samt till de (finns några få) som jobbar på mässan som är vettiga.
 
SV: Det Goda Köket?

Per Stade skrev:
Till er som var där. Så här med lite perspektiv på upplevelsen:
Hur var det att möta verklighetens folk?
Inget som du missade. Jag hade inte tid att vara på den mässan så länge (var primärt där för båtmässan) men pratade med några leverantörer. Pripps kunde inte svara på mina frågor då produktchefen inte stod i montern, Wines & More Scandinavia berättade att det inte gick att sälja Paul Dethune till resturanger (fråga mig inte varför), the Wineagency gav mig lite info om Pierre Peters och upplyste mig om att jag inte kunde få smaka på Cuvée Special 2002 (kunde inte låta bli att säga att jag bara druckit den 3-4 gånger så det var väl tråkigt), nickade till Jean-Francois Clouet då han gjorde ett kort uppehåll i sina spaningar, Pernod Ricard upplyste mig om att René Lalou släpps som 2002 när de sålt slut på 1998 och sedan försökte jag febrilt hitta chokladfontänen som Jimmy ville att något fyllo skulle välta.

Glömde att jag gjorde några leverantörer irriterade då jag inte hade ett glas med mig och tackade nej till lite fruktiga viner på BiB. Kontentan av besöket är väl, spendera timmar eller se till att du går med en kändis i branschen. Då jag inte hade så mycket tid och inte tillhör branschen så kunde jag lika gärna hoppat över det.
 

Jos

Medlem
SV: Det Goda Köket?

shorepower skrev:
Inget som du missade. Jag hade inte tid att vara på den mässan så länge (var primärt där för båtmässan) men pratade med några leverantörer. Pripps kunde inte svara på mina frågor då produktchefen inte stod i montern, Wines & More Scandinavia berättade att det inte gick att sälja Paul Dethune till resturanger (fråga mig inte varför), the Wineagency gav mig lite info om Pierre Peters och upplyste mig om att jag inte kunde få smaka på Cuvée Special 2002 (kunde inte låta bli att säga att jag bara druckit den 3-4 gånger så det var väl tråkigt), nickade till Jean-Francois Clouet då han gjorde ett kort uppehåll i sina spaningar, Pernod Ricard upplyste mig om att René Lalou släpps som 2002 när de sålt slut på 1998 och sedan försökte jag febrilt hitta chokladfontänen som Jimmy ville att något fyllo skulle välta.

Glömde att jag gjorde några leverantörer irriterade då jag inte hade ett glas med mig och tackade nej till lite fruktiga viner på BiB. Kontentan av besöket är väl, spendera timmar eller se till att du går med en kändis i branschen. Då jag inte hade så mycket tid och inte tillhör branschen så kunde jag lika gärna hoppat över det.

Låter som du är positivt inställd....

Själv tillhör jag inte heller branschen men tycker att det är rätt kul. Hann iofs inte åka dit den här gången men tvivlar på att det kan ha varit någon större skillnad mot föregående mässor. Brukar lulla omkring och ställa lite frågor och snacka med utställare vilket brukar resultera att man får pröva lite trevligare saker. När man dessutom spottar till skillnad från 99% av övriga besökare så brukar man inte behöva lägga överdrivet mycket tid på att få dem att förstå att man är seriöst intresserad. Men visst chockar man en och annan när man tackar nej till skräpvinerna som de vill hälla upp...
 

annica67

Medlem
SV: Det Goda Köket?

Även vi besökte mässan som tyvärr blir sämre och sämre, det är för likriktat, för mycket inriktat på bibfolk (har väl provat en o annan bib som är ok, t ex Allegrini biben var faktiskt helt ok, men för det mesta är det tråkvin i tråkförpackning). Det jag irriterar mig mest på är alla dessa parfymbomber som vandrar runt och stinker ner hela mässan. Det är ju helt omöjligt att försöka ge ett vin en seriös bedömning när man har Fröken Parfym i närheten. Vi hade med oss egna glas (går inte att prova i Svalka glasen) och egen spottkopp samt egen vattenflaska för att skölja glas och gom.

Hittade vi något spännande? jo en del, några trevliga champagner, flera trevliga italienare (MASI provningen var dunderbra) och en del riktigt bra fransoser.

Vi brukar alltid inleda med att fråga vad har ni med er från beställningssortimentet det är ju ofta det som är det spännande för oss (eftersom restaurangsortimentet/privatimport lyser med sin frånvaro) och så brukar vi försöka börja med mittenpris/högre segement för att slippa spilla onödig tid. Bra montrar var i vårt tycke: Bibendum, Johan Lidby, VinUnic (deras lilla medlemshörna), Philipsson & Söderberg, Ward Wine, SydAfrika mfl.

Sedan gillar vi inte alls ihopkoket med att ha tre olika mässor och erbjuda kombibiljett, visst jag förstår ju varför och vissa tycker nog det är helt perfekt, men inte för oss som tycker det blir för mycket "annat" folk där.

mvh
Annica
 
Toppen