Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Det ultimata argumentet för systembolagets utrotande

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
För varje droppe alkohol du köper, för varje krona du lägger i företaget så är du delaktig i amorteringen av Övre Torp.

Tänk på det.

EDIT: Ändrade rubriken då jag mådde fysiskt illa av hur dålig svenska det var...
 

Krug88

Medlem
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

Var det därför du var där och handlade för 2 timmar sedan?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

Jag kom att tänka på det när jag satt på Sossemasken på väg ut till Solna. Jag kände mig lite snuskig- Å andra sidan så var ju du där i förrgår och handlade 129 kronorsvin så du ska inte komma här och pipa!
 

EuphoniC

Medlem
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

Vart handlar ni vin egentligen?

Personligen har jag inga alternativ, bor inte nära någon gräns annan än den till Finland som ligger 26 mil norrut och naturligtvis den norska gränsen men vad hjälper det?

Mycket snack om bolaget a.k.a. "stora satan" men vad har man för alternativ när man sitter sugen på något gott på fredagseftermiddagen :-X

Betäller ni på nätet? Finns det något bra alternativ med "bättre viner"? Alla ställen jag surfat in på har ändå mest bara slask-dricka...
 

anders

Medlem
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

Ska jag vara helt ärlig köper jag väldigt mycket på bolaget. De har faktiskt bra priser och ett bra sortiment. Jag jämför med München och det är betydligt lättare att få tag på bra prylar på bolaget än här. Jag vet att Krug88 beklagade sig över att han behövde stå i kö för att köpa vissa champagner och att det var förnedrande. Här i München behöver han inte stå i kö men det beror på att champagnen inte finns att få tag på. Jag har letat runt i stan och har fortfarande inte hittat någonstans där man säljer t ex Selosse. Priserna är dessutom i många fall ganska mycket högre här. Det finns dock ett notabelt undantag och det är JP Chennet som kan fås till bra pris... Det var efter att jag slagit till på ett större parti sådana som jag tänkte att jag skulle skaffa en vinkyl till lyan här (annan tråd). :D
 

EuphoniC

Medlem
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

En egentligen helt annan sak men likväl inköp - när man besöker vingårdar, har aldrig haft eller tagit mig möjlighet nämligen, hur ser prisbilden ut om man handlar där?

Är det samma priser, inte nämnvärt billigare eller är det så att man måste se till att ha stora plånboken med sig och hamstra för att man inte ska få varför-köpte-jag-inte-ångest när man kommer hem?

(Ingen sådan resa planerad, men likväl en dröm)
 

Krug88

Medlem
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

EuphoniC skrev:
Vart handlar ni vin egentligen?

Personligen har jag inga alternativ, bor inte nära någon gräns annan än den till Finland som ligger 26 mil norrut och naturligtvis den norska gränsen men vad hjälper det?

Mycket snack om bolaget a.k.a. "stora satan" men vad har man för alternativ när man sitter sugen på något gott på fredagseftermiddagen :-X

Betäller ni på nätet? Finns det något bra alternativ med "bättre viner"? Alla ställen jag surfat in på har ändå mest bara slask-dricka...
Jag köper nog knappt 10 % av flaskorna på bolaget.
Det mesta har jag handlat på Farr vintners eller FRW i London.
Resten kommer direkt från producenterna via någon kompis som åker förbi eller om man är där själv.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

Systembolagets vision är att skapa en "god dryckeskultur". Det betyder inte att vi ska diktera vad som är rätt och fel att dricka eller bara förespråka dyra viner. Snarare att vi ska försöka inspirera folk att intressera sig mer för vad de dricker, att fokusera mer på kvalitet än kvantitet. Att bidra med kunskap, både om dryckernas smakegenskaper och om dess påverkan på hälsan. Vi är övertygade om att ju mer man vet, desto bättre handskas man med alkoholhaltiga drycker.

Systembolagets uppdrag består av fem grundstenar:
* Vi är noga med vår ålderskontroll, säljer inte till den som är påverkad och motverkar langning.

* Vi har ett brett sortiment av hög kvalitet som är tillgängligt i hela landet.

* Vi är märkesneutrala. Ingen leverantör eller något varumärke varken favoriseras eller diskrimineras.

* Alla besök i Systembolagets butiker bygger på ett bra kundmöte med värderingar kopplade till god dryckeskultur.

* Vi är inte vinstmaximerade och driver inte merförsäljning.

Vision
Vi skapar god dryckeskultur, där alla kan njuta av våra drycker utan att skada sig själva eller andra.

Affärsidé
Vi ska sälja alkoholdrycker med ansvar och överträffa kundens förväntningar genom att ständigt utveckla sortiment, kunnande och service.

Just det ja! Brett sortiment som är tillgängligt över hela landet...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

Snodde med mig Satans kundtidning när jag var där.
Där förtäljs i lyriska ordalag om deras nye inköpsdirektör och vice-VD, som kommer från ett dotterföretag till Apoteket samt leksakskedjan Stor & Liten (kanske bra när man ska dadda och vara stormamma åt oss klent begåvade barn som inte är vuxna nog att få handla vin i vanliga butiker). Inget om vin kan hon men hon "slukar vinlitteratur och går på kurser".

Låter som jag själv för sisådär 25 år sedan, men hade jag t.ex. sökt mitt nuvarande jobb utan erfarenheter från branschen hade folk säkert skrattat gott. Finnes alltså inga krav på en gedigen dryckeskunskap för ett såpass viktigt jobb? Hade förstått om de anställt Larsson eller någon annan men att köpa in Barbiedockor och vin är tydligen kompatibelt i den s-märkta ideologins värld.

Jesus grät...
 

vintjej

Medlem
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

Tjena Hej!
Istället för att lurka presenterar jag mig. Jag har jobbat för den stora satan en gång i tiden. Butiken hette vinbutiken och låg på Birger jarlsgatan. Därifrån känner jag den omtalade f d "pingstvännen" bl a.
Inte otippat gillar jag den store satan. Jag gillar tillgängligheten, utbudet och priserna. Visst, ska man köpa primörer och heta nyheter är det ju ett himla meck. Men det är du annars också?
Framför allt gillar jag bredden och kunnandet hos personalen. Jag fasar över att behöva köpa mitt helgvin på ICA t ex. Eller att reklamera det. Tror det skulle vara ytterst svårt faktiskt. Visst har jag favoritaffärer i London och Paris som är väldigt nischade, men dom har inte bredden. Dessutom tycker jag att vid c:a 80 spänn går en magisk gräns. Över den gränsen hittar jag sällan vinerna billigare någon annanstans. MEN, överbevisa mig gärna! Jag har inte riktigt hur det går till om man beställer från en butik utomlands med tull och allt det där. Tipsa mig gärna om bra affärer. Jag behöver köpa upp mig på lite bra Bordeuaxer och champagnger framför allt.
 

anders

Medlem
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

Vad gäller reklamation så måste jag säga att jag gjorde mitt livs bästa affär i samband med en reklamation på Coop.

Jag hade varit i butiken och de hade extrapris på färsk, vaccumförpackad oxfile från Brasilien. 169 spänn stod det på en lapp. Jag slängde tre paket i varukorgen. Väl i kassan så fick jag klart för mig att jag inte läst hela lappen och att priset var 169 spänn per kilo och att varje paket vägde drygt två kilo. Jag ides inte gå tillbaka med köttet till kyldisken så jag köpte alltihop. Nåväl, vad gör man med sex kilo oxfile? Det första var att bestämma att det inte ska frysas, har jag betalat för färskt kött så har jag. Datummärkningen indikerade också att köttet hade en bit kvar tills det skulle falla överbord.
Vi öppnade första paketet och åt oxfile på längden och på tvären, riktigt bra kött så det var inga problem. När så paket två öppnades spreds en märklig, lite unken doft i köket. Jag provade att steka till köttet men det smakade inget vidare. Provade att lägga köttet i vatten för att se om smaken lakades ur men samma resultat, köttet smakade inte bra. Så vi öppnade paket tre men det var samma lukt där. (Någon hör på forumet som känner igen det fenoment och vet vad det beror på?)
Jag hade kvittot kvar så jag stack en sen kväll ut till Coop för att reklamera köttet. I informationsdisken hänvisades jag ut till charken. Jag hittade en tjej och förklarade mitt problem. Tjejen luktade på köttet och höll med om att det inte var ok. Hon var dock relativt ny så hon skulle iväg för att hitta någon ansvarig. Tiden gick och jag började så smått undra var hon tagit vägen. Efter en bra stund kommer hon tillbaka och säger att det var ju hemskt tråkigt att köttet hade varit dåligt och att de i sådan fall hade som policy att ge dubbla pengarna tillbaka. Uppenbarligen trodde de att köttet skulle ha varit till någon fest och att festen nu blivit förstörd. Summa summarum så fick jag dubbla pengarna tillbaka för de två paketen med oxfile som var dåliga och när allt räknades ner till högra hörnet hade jag tjänat, ja verkligen tjänat som i att ha mer pengar än förut, 150 spänn på att äta två kilo oxfile. Det är fan i mig definitionen på bra affär. :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

Klassisk anders, helt åt helvete off topic, men grattis till en bra affär! ;D

Kommer med mer i tråden ang. SS senare, men jag är lite stressad just nu!
 

anders

Medlem
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

Krug skrev:
...helt åt helvete off topic...

Jo jag vet, den borde nog egentligen ha gått in under "Köttets olust" men jag tyckte att den passade så bra här. :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

vintjej skrev:
Tjena Hej!
Istället för att lurka presenterar jag mig. Jag har jobbat för den stora satan en gång i tiden. Butiken hette vinbutiken och låg på Birger jarlsgatan. Därifrån känner jag den omtalade f d "pingstvännen" bl a.
Inte otippat gillar jag den store satan. Jag gillar tillgängligheten, utbudet och priserna. Visst, ska man köpa primörer och heta nyheter är det ju ett himla meck. Men det är du annars också?
Framför allt gillar jag bredden och kunnandet hos personalen. Jag fasar över att behöva köpa mitt helgvin på ICA t ex. Eller att reklamera det. Tror det skulle vara ytterst svårt faktiskt. Visst har jag favoritaffärer i London och Paris som är väldigt nischade, men dom har inte bredden. Dessutom tycker jag att vid c:a 80 spänn går en magisk gräns. Över den gränsen hittar jag sällan vinerna billigare någon annanstans. MEN, överbevisa mig gärna! Jag har inte riktigt hur det går till om man beställer från en butik utomlands med tull och allt det där. Tipsa mig gärna om bra affärer. Jag behöver köpa upp mig på lite bra Bordeuaxer och champagnger framför allt.

Den butiken var ju lysande och där handlade jag en del innan de flyttade några meter bort till Grev Turegatan (också bra) där jag knep butikens sista 1982 Latour anno dazumal.

Dock är det inte lika bra om man bor utanför storstädernas gamla "specialsortimentsbutiker" för de som inte har tillgång till sortimentet där, det har blivit sämre med åren.

Champagne beställer jag inte p.g.a. att jag fått buteljer mördade av dålig frakt, jag köper själv med mig skumpan om jag inte flyger (har fått en butelj "poppad" i resväskan på planet vilket var en trist och kladdig upplevelse.

Berry Bros, Farr, Seckford och i viss mån mäklarna på FRW är bra att köpa Bordeauxer på från GBR, även Paulsson i Tyskland.
 

vintjej

Medlem
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

Anders, ja om Coop börjar sälja vin och behåller den reklamatonspolicyn- varförr inte?
Med den sköna förtjänsten blev det väl raka spåret till bolaget?;)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

anders skrev:
Vad gäller reklamation så måste jag säga att jag gjorde mitt livs bästa affär i samband med en reklamation på Coop.

Jag hade varit i butiken och de hade extrapris på färsk, vaccumförpackad oxfile från Brasilien. 169 spänn stod det på en lapp. Jag slängde tre paket i varukorgen. Väl i kassan så fick jag klart för mig att jag inte läst hela lappen och att priset var 169 spänn per kilo och att varje paket vägde drygt två kilo. Jag ides inte gå tillbaka med köttet till kyldisken så jag köpte alltihop. Nåväl, vad gör man med sex kilo oxfile? Det första var att bestämma att det inte ska frysas, har jag betalat för färskt kött så har jag. Datummärkningen indikerade också att köttet hade en bit kvar tills det skulle falla överbord.
Vi öppnade första paketet och åt oxfile på längden och på tvären, riktigt bra kött så det var inga problem. När så paket två öppnades spreds en märklig, lite unken doft i köket. Jag provade att steka till köttet men det smakade inget vidare. Provade att lägga köttet i vatten för att se om smaken lakades ur men samma resultat, köttet smakade inte bra. Så vi öppnade paket tre men det var samma lukt där. (Någon hör på forumet som känner igen det fenoment och vet vad det beror på?)
Jag hade kvittot kvar så jag stack en sen kväll ut till Coop för att reklamera köttet. I informationsdisken hänvisades jag ut till charken. Jag hittade en tjej och förklarade mitt problem. Tjejen luktade på köttet och höll med om att det inte var ok. Hon var dock relativt ny så hon skulle iväg för att hitta någon ansvarig. Tiden gick och jag började så smått undra var hon tagit vägen. Efter en bra stund kommer hon tillbaka och säger att det var ju hemskt tråkigt att köttet hade varit dåligt och att de i sådan fall hade som policy att ge dubbla pengarna tillbaka. Uppenbarligen trodde de att köttet skulle ha varit till någon fest och att festen nu blivit förstörd. Summa summarum så fick jag dubbla pengarna tillbaka för de två paketen med oxfile som var dåliga och när allt räknades ner till högra hörnet hade jag tjänat, ja verkligen tjänat som i att ha mer pengar än förut, 150 spänn på att äta två kilo oxfile. Det är fan i mig definitionen på bra affär. :D

Grattis till detta :)

Lukten känner jag igen, råkade ut för detta för ett antal år sedan, och då jag frågade en snubbe jag känner som jobbar av en av de stora "köttlangarna" i Johanneshov sa han att det kan tränga ut en form liknande urinsyra (!!!) i köttet
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

vintjej skrev:
Visst, ska man köpa primörer och heta nyheter är det ju ett himla meck. Men det är du annars också?
Man kan inte köpa primeurer överhuvudtaget. Vad är det för meck med det? Hos dom handlare jag registrerat mig får jag mail på varje slott som släppt sitt vin, bokar det jag vill ha direkt på nätet, faktura via mail, betalar med kort!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

anders skrev:
Vad gäller reklamation så måste jag säga att jag gjorde mitt livs bästa affär i samband med en reklamation på Coop.

Jag hade varit i butiken och de hade extrapris på färsk, vaccumförpackad oxfile från Brasilien. 169 spänn stod det på en lapp. Jag slängde tre paket i varukorgen. Väl i kassan så fick jag klart för mig att jag inte läst hela lappen och att priset var 169 spänn per kilo och att varje paket vägde drygt två kilo. Jag ides inte gå tillbaka med köttet till kyldisken så jag köpte alltihop. Nåväl, vad gör man med sex kilo oxfile? Det första var att bestämma att det inte ska frysas, har jag betalat för färskt kött så har jag. Datummärkningen indikerade också att köttet hade en bit kvar tills det skulle falla överbord.
Vi öppnade första paketet och åt oxfile på längden och på tvären, riktigt bra kött så det var inga problem. När så paket två öppnades spreds en märklig, lite unken doft i köket. Jag provade att steka till köttet men det smakade inget vidare. Provade att lägga köttet i vatten för att se om smaken lakades ur men samma resultat, köttet smakade inte bra. Så vi öppnade paket tre men det var samma lukt där. (Någon hör på forumet som känner igen det fenoment och vet vad det beror på?)
Jag hade kvittot kvar så jag stack en sen kväll ut till Coop för att reklamera köttet. I informationsdisken hänvisades jag ut till charken. Jag hittade en tjej och förklarade mitt problem. Tjejen luktade på köttet och höll med om att det inte var ok. Hon var dock relativt ny så hon skulle iväg för att hitta någon ansvarig. Tiden gick och jag började så smått undra var hon tagit vägen. Efter en bra stund kommer hon tillbaka och säger att det var ju hemskt tråkigt att köttet hade varit dåligt och att de i sådan fall hade som policy att ge dubbla pengarna tillbaka. Uppenbarligen trodde de att köttet skulle ha varit till någon fest och att festen nu blivit förstörd. Summa summarum så fick jag dubbla pengarna tillbaka för de två paketen med oxfile som var dåliga och när allt räknades ner till högra hörnet hade jag tjänat, ja verkligen tjänat som i att ha mer pengar än förut, 150 spänn på att äta två kilo oxfile. Det är fan i mig definitionen på bra affär. :D
6*169=1014 Retur 4*169*2=1352 =338SEK ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.

magnum skrev:
6*169=1014 Retur 4*169*2=1352 =338SEK ;)

Oj! Det får man ju nästan en fingerborg schysst vin för!
 
Toppen