Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

chambertin

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug skrev:
Condom är ju en by nere i Provence vill jag minnas. Djupt förankrat i roséträsket.

Passar dig således!
På min egen Tour-de-France på 80-talet så kom jag förbi Condom i sydvästra Frankrike på väg mot Biarritz (tog en omväg enkom för att dra i väg ett gäng vykort härifrån) men blev urjävligt magsjuk och låg totalt däckad där i 5 dagar. (en ateist i katolska frankrike som skojar med bannlysta preventivmedel får väl finna sig i att dra på sig påvens fatwa kanske men jävligt var det i alla fall).

Det är alltså ingen Provencalsk by utan en liten stad i Sud-Ouest i hjärtat av Armagnac.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Ahh... Det är kanske Palette som ligger i Provence... HAr så svårt att skilja de där åt (fråga inte varför). Vet dock att Fitá är en kulle i Soave...
 

Per Stade

Lege artis

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Per Stade skrev:
På måndag släpps Henriot Brut Millésimé 1996
Någon som vet om det är värt att investera i en låda?

Inget att veka på, bara att köpa minst 1 låda direkt.
 

anders

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Per Stade skrev:
Ja jag lär väl ialla fall vara först i kön på tisdag morgon ;D ;D

Det är fan i mig rätt attityd att campa framför entren. Så gör hängivna finewines.se-medlemmar. :D
 

Krisman

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Tabellen "Mer fakta om drycken" är iallafall för champagne oftast rätt torftigt ifylld. Om man har tur så har druvsammansättning fyllts i, men inte mycket mer.

Pol Roger 1999 är dock ett undantag. Här får man all möjlig information, inte allt relaterat till detta specifika vin men lite information gemene man kan glänsa med på en middag. Vem skriver dessa? Är det distributören eller är det upp till SB att lägga in det om de vill?

Lando skrev:
Krisman kanske? ;)

Ja jag har inte så mkt att göra på dagarna så jag skickar in massa fakta till SB. ;)
Nej ärligt så vet jag inte, men jag ska kolla det på jobbet imorgon!
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

anders skrev:
Det är fan i mig rätt attityd att campa framför entren. Så gör hängivna finewines.se-medlemmar. :D

Ja jag borde tydligen gjort det. Gick förbi där nyss(strax innan 9) och de stod drygt 40 pers i kö redan... Det var bara att lägga ner.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jos skrev:
Ja jag borde tydligen gjort det. Gick förbi där nyss(strax innan 9) och de stod drygt 40 pers i kö redan... Det var bara att lägga ner.

Har aldrig köat inför ett nyhetssläpp tidigare.
Interessant upplevelse.
Eftersom jag bor på landsorten så är trycket inte lika hårt.
Kön bestod av 5-6 personer när jag kom tilll butiken 10 minuter
före tio.
Ytterligare några anslöt sig innan de öppnade och släppte in
flocken. Högg en plastkorg och efter några raska steg till
nyhetshyllan märkte jag att vi var tre som var ute efter Henriot -96.
En för mig vilt främmande person och en vän till mig.
Vi hann få med oss 7 flaskor innan de tog slut efter 4 sekunder.
Först till kassan var emellertid några män med plastkorgarna fyllda
med Sofiero och liknande kvalitetsprodukter.
Något senare ringde min gode vän och sa att han hade hittat
fler Henriot i en annan butik här i stan och köpt ytterligare 2 till mig.
Så jag fick ihop till min låda i alla fall.
Funderar på att prova på julafton.
De senaste jularna har vi inlett med Winston Churchill -96 men
har bara 2 flaskor kvar.
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag orkade aldrig köa idag utan tänkta åka förbi efter jobbet och se om det finns något kvar.
Gjorde en snabbsökning efter Henriot nyss och hittade Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1990 magnum i beställningssortimentet för 1999:- vilket måste klassas som ett bra pris eller?

Någon som provat den?
 

Krisman

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag gick in på en liten butik i stan och beställde lugnt en magnum 1996, sen när jag skulle hämta vanliga flaskor hade korparna redan tagit allt den butiken hade. Men men magnum är inte dumt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag kan ha gjort "fel" idag. När de betat av kön och släppt på kvoteringen så fanns det tydligen en del Cuvée du Quet kvar. Då kunde man ha kommit över ett sexpack utan problem...
Nåja, vad är en bal på slottet?
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Fattar inte hur det kan vara sån rusning på Henriot?? Har ju funnits att köpa non-stop senaste året. Har ju funnits i BS hela tiden.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jos skrev:
Fattar inte hur det kan vara sån rusning på Henriot?? Har ju funnits att köpa non-stop senaste året. Har ju funnits i BS hela tiden.
Håller helt med. Samma med ett antal andra släpp. Tidningarna skriver ju väldigt sällan om BS så det är väl bakgrunden.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Håller helt med. Samma med ett antal andra släpp. Tidningarna skriver ju väldigt sällan om BS så det är väl bakgrunden.
Dagens mest intressanta släpp var ju utan tvekan Paul Bara Special Club Rosé 04. Dett fanns några flaskor kvar när jag var inne vid 16:00 på regeringsgatan.
Jag blev rejält överraskad, då jag trodde det skulle vara en av dem som skulle gå åt först i morse.
Nu är det nog inga kvar dock ;D
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

El burro grande skrev:
Dagens mest intressanta släpp var ju utan tvekan Paul Bara Special Club Rosé 04. Dett fanns några flaskor kvar när jag var inne vid 16:00 på regeringsgatan.
Jag blev rejält överraskad, då jag trodde det skulle vara en av dem som skulle gå åt först i morse.
Nu är det nog inga kvar dock ;D
Smaken som baken ;)
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jos skrev:
Fattar inte hur det kan vara sån rusning på Henriot?? Har ju funnits att köpa non-stop senaste året. Har ju funnits i BS hela tiden.
...och den verkar fortfarande finnas kvar i BS. Dags att väcka tråden om rösträttsbegränsning till liv igen? ;)
 
Toppen