Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ditt Go-To vin?

Vingubben

Medlem
Vi har tidigare haft lite trådar kring vardagsviner men jag kan inte hitta någon som behandlar viner som är säkra kort. Vad är det för flaska du tar fram när du vill unna dig något men vara säker på att det blir bra, och ingen överraskning, eller när du har vinintresserade vänner (normalintresserade) på besök och du vill se till att dom får något riktigt bra i glasen. För mig är det Alto Moncayo på den röda sidan, Veraton om jag vill ha opulent ungdom och den vanliga med några år på nacken om jag vill ha lite ålderstoner. Skall jag ta fram bubbel är det Damien Hugot Non Vintage Brut, gärna med 3-4 år på korken, och helst på magnum när jag har gäster. Cordiers alster är nog det närmaste jag kommer vad gäller vitt, men här är jag lite spretigare beroende på årstid. Vad tar du fram när det inte får bli fel?

LarsW

Medlem
Ska det vara rött så blir det nog Mont-Redon CndP. Har årgångar tillbaka till 2005 och en hel del magnum så kommer nog fortsätta vara mitt go-to röda vin.

På bubbelsidan måste det bli Bonnaire Variance (surprise...). Tyvärr har de slutat göra denna så får fundera på en ersättare när mina flaskor sinar.

Vitt. Hum... svårare. Enda som comes to mind är Trimbach Fredric Emilie med lite ålder (10-15år). Här är jag också mycket spretigare då...

Johpe

Medlem
Kul trådstart! Finns ju många olika nivåer på detta men du skrev ju "säkra kort" OCH när man "vill unna sig något" så då blir det iaf för mig viner som är lite bättre än vad som annars skulle vara vardags/husvins säkra korten.

Rött: Muga - Prado Enea, Pingus - Flor de Pingus, Valduero - Una Cepa, Ridge - Geyserville
Vitt: Pieropan - La Rocca, Spottswoode - Sauvignon Blanc, Zarate - Tras da Vina, Dönnhoff - HH GG, Kunstler HH GG, Trimbach - Frederic Emile
Bubbel: Bollinger PN VZ15, Billecart Salmon Vintage 08
Rose: Minuty - Rose et Or, Galoupet - Rose Cru Classe

IMG_6105.jpeg

Tillbaka från årets andra Sydafrika-resa fyllde jag på med sommarens go-to-vin - en låda Haasbek Grenache 2023 - svalodlad sydafrikansk Grenache med mycket härlig drick-nu-sötma och samtidigt elegant och fräscht. Känns lika bra i bersån som till den grillade kycklingen. Jean Smit är vinmakaren bakom Damascene Syrah. Druvorna är från Olifants river (den i Western Cape, inte den som är biflod till Limpopo).

Toppen