Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dom Perignon 2003

chambertin

Medlem
SV: Dom Perignon 2003

shorepower skrev:
Jag skickade ju ett mail till Moët Hennessy Sverige från finewines.se Avsaknaden av svar säger väl hur de betraktar den svenska marknaden. Normal hyfs är ju att man svarar även om svaret är intetsägande.

Dom verkar ha annat att göra på fotosidan ser du väl.

407164_325465707494627_218775044830361_903947_1198833442_n.jpg
 

chambertin

Medlem
SV: Dom Perignon 2003

Ibland blir jag så trött på den här pretentiösa skiten som sprutar ut från dom stora husens marknadsavdelningar.

Lite exempel från Dompans FB-sida:

All creators know that when they venture beyond the frontiers of the known, they can invent extraordinary futuristic experiences, sensations, emotions, dreams, images and objects…

Vintage 2003 photographed by David Lynch: a fascinating, rare document, a precious trace of intensity

The dark of the mole negro is the final revelation. Yellow, green and red fuse to envelope the memory of Vintage 2003, marking the end of the voyage. Tasting is now yours to write.
Förutom för dom svenska kunderna då som skall vänta på att 2002 har sålt slut. :D

Red is an explosion, a highly ambivalent composition: hibiscus and caviar combine to offer a striking contrast to the diffuse, mineralised feel of Vintage 2003. Paradoxically, the result is perfectly balanced.

The color green of the matcha tea offers a respite as Vintage 2003 curls up in a sweet heap of finely-milled powder, unveiling its delicate, citrusy notes. The calm before the storm?

To the yellow collision of rice and saffron, Vintage 2003 responds with freshness and precision.
 
Trådskapare
A
SV: Dom Perignon 2003

Skumpagne skrev:
Brukar det vara så att en importör har monopol på sina producenter?
Nja, det beror lite på avtalet, det är ju inte ett monopol direkt men en importör kan ju skriva ett avtal som ger den ensamrätt. Inom EU är det lite mer komplicerat då man inte får begränsa konkurrensen hur som helst.

I detta fall är det ju Moët Hennessy själv som äger importörern, dvs producent och importör är samma företag. Det är dock ovanligt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Dom Perignon 2003

shorepower skrev:
Nu släpps 2003 av DP. Blir väl den enda prestigen som lanseras som 2003 (CdG har jag svårt att se då problemet var värme under året men de har ju överraskat förut).

Vore nästan märkligt om Clos des Goisses inte gör någon 2003:a alls när de gjorde en 2001:a (OK, olika typer av årgångsproblem), eftersom de låter kvantiteten variera mer än de flesta andra.

Till min förvåning visade det sig att Lanson kommer att göra en Gold Label 2003 (f.n. säljs 2002), vilket jag fick höra vid ett besök där sent i höstas, så man kan fundera på om det möjligen kan komma en Noble Cuvée 2003 också?
 
Trådskapare
A
SV: Dom Perignon 2003

vintomas skrev:
Vore nästan märkligt om Clos des Goisses inte gör någon 2003:a alls när de gjorde en 2001:a (OK, olika typer av årgångsproblem), eftersom de låter kvantiteten variera mer än de flesta andra.

Till min förvåning visade det sig att Lanson kommer att göra en Gold Label 2003 (f.n. säljs 2002), vilket jag fick höra vid ett besök där sent i höstas, så man kan fundera på om det möjligen kan komma en Noble Cuvée 2003 också?
Du kanske har rätt. Efter jag skrev mitt inlägg så läste jag en artikel med Charles Philipponnat där han uttryckte en ambition om att göra en CdG varje år. 2003 var dock så varmt så med det läget ska det bli intressant att se vad de kan producera.

Lanson, hmm, var länge sedan jag drack någon Lanson, ryktet säger att de har tagit sig i kragen och blivit en mer ambitiös leverantör igen. Har du några nyliga erfarenheter?

För övriigt så har jag förstått att DP2003 kommer att släppas i Sverige under maj/juni. Först på restaurang och sedan på SB.

Ps. Välkommen till forumet
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Dom Perignon 2003

shorepower skrev:
Lanson, hmm, var länge sedan jag drack någon Lanson, ryktet säger att de har tagit sig i kragen och blivit en mer ambitiös leverantör igen. Har du några nyliga erfarenheter?

Börjar bli avvikelse från ämnet, men: Gold Label 2002, då lanserad en månad tidigare, var riktigt bra när jag provade den sent i höstas i samband med en rundvandring hos Lanson. Tog tyvärr inga anteckningar, men 91-92 poäng någonting (och jag är rätt snål i min poängsättning) p.g.a. både friskhet och koncentration, och fortfarande väldigt ung, med tydlig syra, som man förväntar sig av husstilen. Gold Label från stora årgångar är nog det man ska köpa från Lanson, men man behöver lagra den... Deras nya, ekade BdB Clos Lanson (från en liten vingård på baksidan av anläggningen) skulle möjligen lanseras 2012 beroende på hur provsmakningarna föll ut.
 
Trådskapare
A
SV: Dom Perignon 2003

Att syra inte alltid är lika med stora och lagringsbara champagner håller jag med om. Är personligen inte alls övertygad om 1996an generella storhet lika lite som 1990. De riktigt stora vinerna kan nog uppnå den rätta balansen men det tar många år.

Så år som 1988 och 1976 däremot, med en bättre balans har visat sig vara de år som producerer de bästa champagnerna.
Nu går Richard Geoffroy och återigen hävdar att 2003 är ett sådant år. Efter att ha druckit två flaskor samt provat av den på glas så kan jag inte hålla med. Vet att många vinkrititiker och samt en del sommeliers tycker DP03 är extremt bra (RJ ger till och med den högre poäng än 02) men jag kan absolut inte hålla med. DP03 är säkert ett bra vin från en svag årgång samt det kommer alltid att finnas viner som är bra även från denna typ av årgångar. Problemet med 2003 som årgång är att året var allt för varmt och frukten är för mogen vilket skapar ett obalanserat vin.

För övrigt är jag tveksam när två av LVMHs märken båda går ut med samma budskap om denna årgång

http://www.thedrinksbusiness.com/2012/0 ... dity-myth/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Dom Perignon 2003

Anders Landström skrev:
För övrigt är jag tveksam när två av LVMHs märken båda går ut med samma budskap om denna årgång

http://www.thedrinksbusiness.com/2012/0 ... dity-myth/

"There is no relationship [between acidity and ageing potential]" - har karln blivit nipprig? Eller rättare sagt, är han och alla andra på LVMH så köpta att de bara hittar på för att sälja den årgång som finns till salu nu?

Vin behöver konserveringsmedel, ju fler desto bättre, för att klara lång lagring. I huvudsak finns syra, socker, tanniner, andra fenoler ("oljighet") och hög alkohol (över 16% ska det då vara) att välja på. Söta vita viner lever på socker + syra, vintage port på socker + alkohol + tanniner o.s.v. Vad ska en Champagne leva på om inte sin syra? Kanske har han svavlat den extra hårt som kompensation men talar tyst om detta? ;)
 
Trådskapare
A
SV: Dom Perignon 2003

vintomas skrev:
"There is no relationship [between acidity and ageing potential]" - har karln blivit nipprig? Eller rättare sagt, är han och alla andra på LVMH så köpta att de bara hittar på för att sälja den årgång som finns till salu nu?

Vin behöver konserveringsmedel, ju fler desto bättre, för att klara lång lagring. I huvudsak finns syra, socker, tanniner, andra fenoler ("oljighet") och hög alkohol (över 16% ska det då vara) att välja på. Söta vita viner lever på socker + syra, vintage port på socker + alkohol + tanniner o.s.v. Vad ska en Champagne leva på om inte sin syra? Kanske har han svavlat den extra hårt som kompensation men talar tyst om detta? ;)
Det var min tanke också. Nu ska ju DP ha runt 8g med socker i dosagen men kanske rundade man den uppåt också.

Vi har ju haft diskussioner i andra delar av forumet om skördeuttag i champagne. då LMVH är en av de som driver ökat skördeuttag (uppåt 120hl/h) samt en varm årgång så är det väl socker och svavel som ska rädda vinerna. För skojs skull har jag räknat lite på vad Jacquesson har för skördeuttag för sina Lieux Dits, de liggar runt 30-35hl/h och har sett samma siffror för andra mer kvalitetsinriktade odlare. Så att Moët klarar med extrema uttag och varma år att leverera toppviner har jag helt enkelt lite svårt att tro på.
 

Elvis

Medlem
SV: Dom Perignon 2003

Man kan vända på det och imponeras av den kvalitet som Moët klarar att hålla på Dompa trots den enorma produktionen. De måste sitta på väldigt bra vingårdar.

Men alla hyllningar till Dompa 2003 är väldigt tröttsamma att höra. Vad ska de säga om 2004:an som lär släppas senare i år? Den lär ju gissningsvis vara bättre än 2003:an. Ska de börja jämföra med 1961:an och prata om att det kan vara århundradets bästa Dom Pérignon?
 

SUPRA

Bäst
SV: Dom Perignon 2003

Elvis skrev:
Vad ska de säga om 2004:an som lär släppas senare i år?
De har precis lanserat en självlysande etikett, så det kan det ju skrivas om :)

Om man har svårt att hitta dom i vinkällaren, eller kanske bara vill synas på krogen? ;D

dpluminous02.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Dom Perignon 2003

Elvis skrev:
Men alla hyllningar till Dompa 2003 är väldigt tröttsamma att höra. Vad ska de säga om 2004:an som lär släppas senare i år? Den lär ju gissningsvis vara bättre än 2003:an. Ska de börja jämföra med 1961:an och prata om att det kan vara århundradets bästa Dom Pérignon?

"Utan tvekan årets bästa Dom Pérignon-släpp"? :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Dom Perignon 2003

Anders Landström skrev:
...
Vi har ju haft diskussioner i andra delar av forumet om skördeuttag i champagne. då LMVH är en av de som driver ökat skördeuttag (uppåt 120hl/h) samt en varm årgång så är det väl socker och svavel som ska rädda vinerna...

120hl/ha låter sjukt mycket finns det någon appelation som tillåter så mycket? Om jag räknar rätt (12000/2550 * 4000) blir det minst 18 800 kg druvor per ha om man endast vill använda första pressningen. Är det ens lagligt, brukar inte uttaget ligga mellan 10-15 000 kg/ha?

Och någon sa att 2003:an inte var massproducerad... ???
 
Trådskapare
A
SV: Dom Perignon 2003

Crist(al)ian 77 skrev:
120hl/ha låter sjukt mycket finns det någon appelation som tillåter så mycket? Om jag räknar rätt (12000/2550 * 4000) blir det minst 18 800 kg druvor per ha om man endast vill använda första pressningen. Är det ens lagligt, brukar inte uttaget ligga mellan 10-15 000 kg/ha?

Och någon sa att 2003:an inte var massproducerad... ???
Den senaste diskussionen kring skördeuttag hade vi i den här tråden som jag ursprungligen startade när jag var i ett rent tristessläge (vet att jag är admin men den andra mer alerta admin brukar hålla reda på mig).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Dom Perignon 2003

Crist(al)ian 77 skrev:
120hl/ha låter sjukt mycket finns det någon appelation som tillåter så mycket?

Och någon sa att 2003:an inte var massproducerad... ???

Jag har rätt svårt att tro att de vingårdar som används till Dom P. ligger lika högt som genomsnittet hos LVMH, eftersom det ofta finns en viss tyngd i vinet.
 
Toppen