Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

MB2014

Medlem
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D013/lots/1060686-2008-pol-roger-vintage
Ännu värre än förra auktionen. Med avgifter och frakt alldeles under 1100 kr/flaska.
Står fortfarande kvar 2008or på mitt lokala bolag för 579 kr.
2008 och 2009 är väl samma artikelnummer på bolaget? Syns ingen stans att 2008 finns på något bolag utan det är 2009 som står på SB's sida och de bolag jag varit på i närtid har då inga 2008 kvar alls. Kanske inte jättekonstigt om nån som kommit på sent att de vill ha just det vinet att auktionen är en rimlig inköpsplats.
Att köra bil runt bland olika bolag tills man hittar ett som råkar ha 2008 kvar kanske inte är billigare.
 
Finns ju fler ställen än systemet att få tag på pol rogers 08.
Tittar man runt lite bland näthandlare får man lätt tag i ett pris på ca 60-65euro.
Så varför man betalar 1100 på bukowskis kan man fråga sig.
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Det är däremot en rimligare frågeställning jmf med att söka genom alla systembolagets butiker.
Årgången finns ju i hans butik, så för honom är det väl en högst relevant jämförelse? Sen finns årgång 2008 lite här och där (har sett dem på mitt lokala bolag och två andra), så varför söka igenom alla bolag när du kommer att få napp ganska omgående?
 

MB2014

Medlem
Årgången finns ju i hans butik, så för honom är det väl en högst relevant jämförelse? Sen finns årgång 2008 lite här och där (har sett dem på mitt lokala bolag och två andra), så varför söka igenom alla bolag när du kommer att få napp ganska omgående?
Men det är ju inte givet att den som köpte på auktionen har 2008 på "sitt" bolag eller nått av de han/hon besöker oftast och då är det kanske inte konstigt att auktionen ser ut som ett bra alternativ. Bolagets hemsida ger ju ingen info om att det står x flaskor av 2008 på ett antal bolag.
Sen att den går att handla billigare på nätet från utländska aktörer gör ju att man kan fundera på varför han/hon inte valt att köpa där istället men det kan ju vara ren okunskap om att det går. Alla som köper vin (inte ens de som köper dyrt vin) är ju nördar som lägger ner all kraft på just vin. Nog har jag köpt saker ibland som jag vet att kunde fått billigare på annat håll eller genom att handla på nätet istället för i butik.
 

Pontus

Medlem
Men det är ju inte givet att den som köpte på auktionen har 2008 på "sitt" bolag eller nått av de han/hon besöker oftast och då är det kanske inte konstigt att auktionen ser ut som ett bra alternativ. Bolagets hemsida ger ju ingen info om att det står x flaskor av 2008 på ett antal bolag.
Sen att den går att handla billigare på nätet från utländska aktörer gör ju att man kan fundera på varför han/hon inte valt att köpa där istället men det kan ju vara ren okunskap om att det går. Alla som köper vin (inte ens de som köper dyrt vin) är ju nördar som lägger ner all kraft på just vin. Nog har jag köpt saker ibland som jag vet att kunde fått billigare på annat håll eller genom att handla på nätet istället för i butik.
Absolut, men man blir förvånad att någon betalar dubbla priset på nätet för något som kan googlas fram på 2 minuter. Sen kan man om man nu vet att det står 2008or på diverse bolag beställa till lokalt bolag utan att åka runt med bilen.
 

MB2014

Medlem
Kanske inte är nån som vet att man kan/får köpa alkohol på nätet? Tror säkert 90 % av mina bekanta tror att det alltid är samma som att smuggla om man handlar på nätet. Som sagt var så är det inte samma bubbla som folk här lever i som alla andra.
Vet folk som köper viltkött för både 100, 200 och 300 kr per kg vilket i min värld är hål i huvudet. Samma med mycket annat i branscher eller ämnen där jag är mer påläst än genomsnittet. Men jag kan handla en dator i en butik för säkert 30 % mer än vad jag kan köpa den för om jag googlar runt på lite internationella webbsidor.
Men allvarligt orkar jag inte gnabbas med dig om hårklyverier, jag tycker inte det är jättekonstigt men du tycker det så jag tycker vi lämnar det med den insikten.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sen kan man om man nu vet att det står 2008or på diverse bolag beställa till lokalt bolag utan att åka runt med bilen.
Kan man verkligen beställa en årgång som inte längre är aktuell hos SB??? Dvs åtar de sig att ringa runt till massor av butiker, som sedan var och en måste kolla manuellt om de har kvar någon flaska längst in? Det var en nyhet för mig.
 

Pontus

Medlem
Kan man verkligen beställa en årgång som inte längre är aktuell hos SB??? Dvs åtar de sig att ringa runt till massor av butiker, som sedan var och en måste kolla manuellt om de har kvar någon flaska längst in? Det var en nyhet för mig.
Jag har gjort det själv, dvs gett dem informationen och sen fått flaskor beställda. Om de står för själva servicen att ringa runt vet jag inte.
 

LarsW

Medlem
Hoppsan!
Ser i posterna ovan att jag visst orsakat en liten diskussion. Får väl säga mig en smula förvånad då vi på detta forum väldigt ofta påpekar, förfasar oss över eller har roligt åt just överpriser på vin. Och då menar jag inte viner som vi personligen anser överprisade mtp pris vs kvalité, utan viner som är just överprisade jämfört med marknaden vi har tillgång till, även om jag i mitt inlägg inte nämnde hela den marknaden.
Sen ska det sägas att såklart, folk kan använda sina pengar som de vill, och accepterar man att betala runt dubbla priset så fair enough.

Kan man verkligen beställa en årgång som inte längre är aktuell hos SB??? Dvs åtar de sig att ringa runt till massor av butiker, som sedan var och en måste kolla manuellt om de har kvar någon flaska längst in? Det var en nyhet för mig.
Mjooaaeeee... det är ju såklart ingen officiell tjänst men har på mitt lokala bolag fått till just detta flera gånger. Nu är det bolaget (Gamlestaden, Göteborg) ett litet bolag med tyngd på boxar o billigt vin/öl men det är några där som faktiskt intresserar sig för vin och man hittar ovanligt mycket roligt från små sortiment på röda viner och tidvis starkviner för ett så litet bolag, dessvärre sämre på vita viner och obefintligt på skumpa.
Och jag har blivit ganska välkänd där av den anledningen att jag nästan uteslutande hämtar ut roliga flaskor från BS och små partier. Och tajmar man när man går dit (kl 13 månd-torsd är perfekt) när det är som lugnast så ringer de gärna runt o kollar årgångar på viner om man ber snällt och det är rätt person och man slår av en liten prat. Ofta har jag inte behövt vänta utan de kollar upp och så ringer de mig efteråt. Men så har jag vana att vara så trevlig jag kan mot dem som jobbar där även när de är helt gröna och okunniga på vin, de flesta vill ju faktiskt lära sig vad de pysslar med känns det som.
 

Silex

Medlem
Katalogen för senaste dryckesauktionen ligger ute. En fråga som någon mer initierad än jag kanske kan svara på: Det finns tre poster med Krug 1988, där utropspriset ligger på 4000kr för två av dem och på 3500kr på den tredje. Jag förstår dock inte varför utropspriserna är olika? Det finns ingen i beskrivningen som jag tolkar som att det borde dra ner utropspriset på den med 3500kr. Två av dem kommer dessutom med originalkartong, men det gäller den för 3500kr samt en av de för 4000kr. Om någon kan bringa klarhet i de olika utropspriserna är jag tacksam!
 

LarsW

Medlem
Katalogen för senaste dryckesauktionen ligger ute. En fråga som någon mer initierad än jag kanske kan svara på: Det finns tre poster med Krug 1988, där utropspriset ligger på 4000kr för två av dem och på 3500kr på den tredje. Jag förstår dock inte varför utropspriserna är olika? Det finns ingen i beskrivningen som jag tolkar som att det borde dra ner utropspriset på den med 3500kr. Två av dem kommer dessutom med originalkartong, men det gäller den för 3500kr samt en av de för 4000kr. Om någon kan bringa klarhet i de olika utropspriserna är jag tacksam!
Den var svår. Som jag ser det skulle den för 3500 vara mest attraktiv då den i alla fall enligt uppgift lagrats under mest optimala förhållanden (konstant 12 grader) medan de andra har varierat mer i lagringstemp.
 

Pontus

Medlem
Katalogen för senaste dryckesauktionen ligger ute. En fråga som någon mer initierad än jag kanske kan svara på: Det finns tre poster med Krug 1988, där utropspriset ligger på 4000kr för två av dem och på 3500kr på den tredje. Jag förstår dock inte varför utropspriserna är olika? Det finns ingen i beskrivningen som jag tolkar som att det borde dra ner utropspriset på den med 3500kr. Två av dem kommer dessutom med originalkartong, men det gäller den för 3500kr samt en av de för 4000kr. Om någon kan bringa klarhet i de olika utropspriserna är jag tacksam!
Utropspriset är väl om säljaren så önskar en förhandlingsfråga? Så har jag uppfattat det iallafall.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Utropspriset är väl om säljaren så önskar en förhandlingsfråga? Så har jag uppfattat det iallafall.
Reservationspriset är inom vissa gränser valfritt, och sätts som default till 80% av utropspriset.
Utropspriset är väl mer begränsat förhandlingsbart, för det ska i grunden bygga på en professionell värdering av objektet. Nu är ju inte den typen av värdering en exakt vetenskap.
 

Pontus

Medlem
Reservationspriset är inom vissa gränser valfritt, och sätts som default till 80% av utropspriset.
Utropspriset är väl mer begränsat förhandlingsbart, för det ska i grunden bygga på en professionell värdering av objektet. Nu är ju inte den typen av värdering en exakt vetenskap.
Jo det vet jag. Men den enda gången jag sålt uppfattade jag att även utropspriset inte var hugget i sten.
 

Silex

Medlem
Jo det vet jag. Men den enda gången jag sålt uppfattade jag att även utropspriset inte var hugget i sten.
Tack för era svar. Låter möjligt att man kan förhandla sig till ett lägra utropspris om man tror det får igång budgivning på objektet och slutpriset kanske blir högre. Samtidigt ser det ju lite lustigt ut då de brukar sätta lägre utgångspris pga t ex lägre fyllnadsnivå, skador eller dåligt lagrade flaskor. De gånger jag sålt har det inte öppnats upp för diskussion om utropspriset, men jag har heller inte frågat.
 
Toppen