Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Pontus

Medlem
Räcker det inte med "Stored in private cellar at 12-18 °C" eller "Stored in professional temperature and humidity controlled cellar since purchase" ? ;)

Är det så att dom (Bukowskis) friskriver sig från ansvar vg objektens proveniens eller gäller det bara skicket på vinet ?



Jo spårbart är det men det skyddar ju inte ifrån förfalskningar som bygger på äkta DRC-flaskor där innehållet druckits upp och sedan återfyllts med ngt annat (vilket Rudy höll på med en hel del).
Dessutom framgår det ju inte om Bukowskis verkligen har kollat upp serienumren eller ej. Vad jag hört från en person mig närstående som sålt DRC så var det inga frågor överhuvudtaget var flaskorna kom ifrån utan enbart hur dom hade lagrats.
Jag har själv sålt DRC och fått upplysa om inköp osv. Sen om de kollar med inköpsställe vet jag inte. Det finns inga garantier för någonting, men att nyare buteljeringar skulle vara förfalskningar tror jag är osannolikt.
 
Last edited:
M

Mouton

Minst lika intressant att de värderar 2008 till samma pris - mot bakgrund att det kommer 1200 flaskor inom några veckor på SB för 1900+ kr flaskan... Att då ge 3000 på auktion + avgift känns synnerligen ologiskt...
Kallas penning tvätt, ett av behoven som täcks vid dessa auktioner. Notera omsättning på vissa flaskor (genom att notera märken på etikett etc) dom kommer för försäljning auktionen efter. Samma sak med vissa priser, över 8000:- för 4 flaskor Tignanello-13 på förra auktionen. Jo just..
 

Old Sparky

Medlem
Undrar om Vinunic slutar tilldela dem som säljer sina DRC på auktion? Går ju enkelt att spåra via nummer på flaskan.
 
Last edited:

Old Sparky

Medlem
Nu har jag inte själv sålt DRC på auktion, men för ett antal år sedan köpte jag åtta flaskor Schrader Old Sparky från Vinunic. Jag lade ut fyra av flaskorna på auktion och blev då uppringd av representant från företaget som i skarpa ordlag bad mig att dra tillbaka flaskorna, vilket jag gjorde. Inte gjort om efter det.
 

Pontus

Medlem
Nu har jag inte själv sålt DRC på auktion, men för ett antal år sedan köpte jag åtta flaskor Schrader Old Sparky från Vinunic. Jag lade ut fyra av flaskorna på auktion och blev då uppringd av representant från företaget som i skarpa ordlag bad mig att dra tillbaka flaskorna, vilket jag gjorde. Inte gjort om efter det.
Det har jag väldigt svårt att förstå, att de har synpunkter på andrahandsförsäljning. Känns typ olagligt.
 

Old Sparky

Medlem
Det har jag väldigt svårt att förstå, att de har synpunkter på andrahandsförsäljning. Känns typ olagligt.

Jag blev faktiskt lite förvånad där och då. Men Vinunic hade precis fått köpa Old Sparky och jag har i efterhand läst på WineBerserkers att Schrader inte gillar flipping, att de slängt ut folk från allokeringslistor för det. Så kan tänka mig att det påverkat Vinunic i detta fall. Tror dock inte att det på något sätt är olagligt från deras sida och jag tyckte det var ok. Det som förvånade mig mest var att de bevakade auktionerna och det skulle inte förvåna mig alls om de gör samma med DRC.
 

Pontus

Medlem
Jag blev faktiskt lite förvånad där och då. Men Vinunic hade precis fått köpa Old Sparky och jag har i efterhand läst på WineBerserkers att Schrader inte gillar flipping, att de slängt ut folk från allokeringslistor för det. Så kan tänka mig att det påverkat Vinunic i detta fall. Tror dock inte att det på något sätt är olagligt från deras sida och jag tyckte det var ok. Det som förvånade mig mest var att de bevakade auktionerna och det skulle inte förvåna mig alls om de gör samma med DRC.
Men vad ska det leda till? Känns meningslöst kan jag tycka.
 

Old Sparky

Medlem
Men vad ska det leda till? Känns meningslöst kan jag tycka.

Schrader författade det såhär till en av sina kunder som lagt upp deras vin på auktion.

"Since our inception, our goal has been to create the finest wines possible and offer them to our Cabernet faithful friends to enjoy at prices well below market fare.

I am reaching out to you because it has come to my attention that you have chosen to pursue second hand sales of your Schrader offers. For the upcoming 2014 Schrader release, my understanding is that you have already posted on WineBerserkers.com that you are interested in selling wines that have not yet been offered to you, in addition to posting your 2013 offer. It is clear from this action that you have no interest in enjoying our wines. As stated in our policies, the action of resale disqualifies you from Schrader Cellars Mailing List membership. As such, you will no longer be receiving offers for our wines."




 

sunqan

Vinös
Det har jag väldigt svårt att förstå, att de har synpunkter på andrahandsförsäljning. Känns typ olagligt.
Om det var vinunic som ringde är det väl inget konstigt i sig. Jag antar att det handlar om vin köpt via deras "allokeringslistor" och det enda de behöver säga är att de listorna bygger på förtoende och att kunden är på väg att förbruka detta.
Sedan kan det göras mer eller mindre taffligt.

Eftersom vi har ett detaljistmonopol kan jag tänka mig att förfarandet innebär en risk för vinunic. Kunden kan ju vända sig till systembolaget med sin invändning mot behandlingen, och hela hanteringen är ju fördold konsumentförsäljning med lockpriser och särbehandling.
 

sunqan

Vinös
Schrader författade det såhär till en av sina kunder som lagt upp deras vin på auktion.

"Since our inception, our goal has been to create the finest wines possible and offer them to our Cabernet faithful friends to enjoy at prices well below market fare.

I am reaching out to you because it has come to my attention that you have chosen to pursue second hand sales of your Schrader offers. For the upcoming 2014 Schrader release, my understanding is that you have already posted on WineBerserkers.com that you are interested in selling wines that have not yet been offered to you, in addition to posting your 2013 offer. It is clear from this action that you have no interest in enjoying our wines. As stated in our policies, the action of resale disqualifies you from Schrader Cellars Mailing List membership. As such, you will no longer be receiving offers for our wines."




Väldigt korrekt och rakt på sak. Jag tycker de sköter det på ett bra sätt.

Sen kan man ju fundera över hur kunden tänkte.
 

Pontus

Medlem
Väldigt korrekt och rakt på sak. Jag tycker de sköter det på ett bra sätt.

Sen kan man ju fundera över hur kunden tänkte.
Om det finns några förbehåll med köpet ska det väl lämpligen ingå i ett kontrakt, muntligt eller skriftligt? Knappast "korrekt" som jag ser det att ha synpunkter på vad kunden gör i ett senare skede. Snarare maffiametoder.
 

sunqan

Vinös
Om det finns några förbehåll med köpet ska det väl lämpligen ingå i ett kontrakt, muntligt eller skriftligt? Knappast "korrekt" som jag ser det att ha synpunkter på vad kunden gör i ett senare skede. Snarare maffiametoder.
Villkoren är säkert väldigt tydliga (utan att veta).
De är inte skyldiga att låta kunden köpa via all8keringdlistan. De kan självklart inte hindra kunden att sälja direkt, men de bestämmer helt och hållet själva villkoren för att få erbjudanden via sina listor.
 

Pontus

Medlem
Villkoren är säkert väldigt tydliga (utan att veta).
De är inte skyldiga att låta kunden köpa via all8keringdlistan. De kan självklart inte hindra kunden att sälja direkt, men de bestämmer helt och hållet själva villkoren för att få erbjudanden via sina listor.
Jag missuppfattade nog tidigare. Tänkte på Vinunics agerande. My bad.
 

sunqan

Vinös
Jag missuppfattade nog tidigare. Tänkte på Vinunics agerande. My bad.
Om importör eller tillverkare slulle göra så mot en kund som köpt i butik eller websläpp, då vore det en helt annan sak och då skulle jag förutsätta att systembolaget skulle ge importören en rejäl jävla avhyvling.
 
Toppen