Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Pontus

Medlem
Om importör eller tillverkare slulle göra så mot en kund som köpt i butik eller websläpp, då vore det en helt annan sak och då skulle jag förutsätta att systembolaget skulle ge importören en rejäl jävla avhyvling.
Nja. Inte helt enig där
 

FredrikC

Medlem
Jag blev också fundersam på vissa champagner. De skriver såhär om det:
"6.1 En alkoholdrycks utropspris är baserat på en marknadsanpassad värdering av alkoholdrycken som är utförd av Systembolaget. Utropspriset tjänar endast som vägledning och det pris till vilket alkoholdrycken säljs kan väsentligt skilja sig från utropspriset."

Frågan är varför de blir så lågt och högt på vissa.
 

sunqan

Vinös
Systembolaget bestämmer utropspriset. Acceptpriset är 70 eller 80 procentvav utropet (minns inte exakt) om inte kuneen vill nåt annat, dock aldrig högre än utropet.
 

Pontus

Medlem
Systembolaget bestämmer utropspriset. Acceptpriset är 70 eller 80 procentvav utropet (minns inte exakt) om inte kuneen vill nåt annat, dock aldrig högre än utropet.
Normalt 80%, men för en del eftertraktade flaskor förslår de högre, upp emot 90%. Och säljaren kan påverka, som du skriver.
 

BallyJ

Medlem
Noterade i torsdagskväll att det fanns två olika utrop av Domaine du Pegau Da Capo(detta eftersom jag älskar viner från Rhone och verkligen följt samtliga försäljningar sista åren i Sverige av de få riktigt presigefulla husen) den som finns kvar med tre flaskor från samma årgång och en med fyra flaskor från blandade årgångar mellan 1990-2000-talet. Man blir alltid misstänksam när flera flaskor av den typen av klass på vin säljs i samma utrop eftersom de är väldigt svåra att få tag i även vid säljstart. Nu är utropet med fyra flaskor bortplockat. Kan det vara möjlig förfalskning? Varför skulle man annars ta bort ett utrop några dagar efter man går ut med katalogen? Jag tyckte själv att utseendet skiljde sig väldigt mycket mellan flaskorna och hade tänkt titta närmare på dem senare.

Detta gäller såklart Systembolagets dryckesauktion för mars.
 

Trydebull

Medlem
... Tydligen var inte utropspriset helt fel iallafall (se nedan) :D

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D017/lots/1129108-2008-cristal
Nej, det är ju bara att gratulera säljaren till en smart och bra affär!

Och beklaga att Systembolagets/Bukowskis värderingsmän inte har någon förmåga att ge en korrekt värdering med det alldeles för låga utropspris som satts för den här posten...

Men helt ärligt. Det kommer 1200 flaskor för halva det priset (inkl avgifter) om några dagar... :eek::eek::eek::vägg::vägg::vägg:
 
Toppen