Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Monopolauktionen 5-6 nov har legat uppe några dagar. Blev lite förvånad över den här flaskan - Luxor Pure Gold 24K Brut. Kunde liksom inte föreställa mig att detta geschäft (som jag skrattar gott åt varje gång jag ser den i en taxfree-butik) skulle passa in i kategorin "värdefulla samlarobjekt" som väl är definitionen på vad de säger sig ta in på auktionerna? Men det är klart, de kanske har blivit påminda om sina skyldigheter som monopolaktör.
Beskrivs som "Champagne base with gold flakes, sparkling", vilket är korrekt. Får inte säljas som Champagne, för guldflagor är inte tillåten tillsats i Champagne, eller för den delen i något annat vin med skyddad ursprungsbeteckning inom EU. (Så sorry ni som hoppades på DRC Montrachet Gold Flake Edition.) Jag brukar hävda att det är en korsning mellan en kooperativskumpa och Danziger Goldwasser, men jag har aldrig hittat någon uppgift om varifrån de tar skumpan, ej heller provat den.

Notera att Armand de Brignac är en seriös skapelse i jämförelse. Den är bara överprissatt och ser hemsk ut, men det är inget fel på innehållet om man betraktar det som en skumpa i största allmänhet (snarare än en skumpa med aktuell prislapp).
 

tobbe81

Medlem
Hur får man fram slutpriser på Bukowskis sajt?

gå in som vanligt på sajten klicka på den aktuella och pågående auktionen i sökrutan där sedan så skriver du bara in champagne så kommer bilder och slutpriser upp på alla flaskor som såldes igår.
 

tobbe81

Medlem
Glömde en detalj @Elvis hela katalogen måste aktiveras
20181106_105350.jpg
 

Silex

Medlem
Snart dags för årets sista systembolags-auktion. Som vanligt slås man av en del underliga utropspriser. Vi har ju sett Cristalpriser postas i en annan tråd för både 08 och 09 på ca 1500-1800kr. Utrop på Cristal 2009 på auktionen: 3000kr. Därtill alla påslag etc. Det är bara att gratulera säljaren (om den blir såld).
 

HerrMelin

Medlem
Vågar man verkligen lite på att detta inte är "Rudy" viner? vet att dom sålt falska klockor tidigare och att dom lägger hela ansvaret på köparen.
 

Pontus

Medlem
Vågar man verkligen lite på att detta inte är "Rudy" viner? vet att dom sålt falska klockor tidigare och att dom lägger hela ansvaret på köparen.
Vad gäller DRC är det ändå relativt säkert/spårbart med tanke på numreringen, iallafall för nyare flaskor. För gamla flaskor ökar sannolikheten för förfalskningar. Skulle dock tro att det är ovanligt.
 

chambertin

Medlem
Vågar man verkligen lite på att detta inte är "Rudy" viner? vet att dom sålt falska klockor tidigare och att dom lägger hela ansvaret på köparen.
Räcker det inte med "Stored in private cellar at 12-18 °C" eller "Stored in professional temperature and humidity controlled cellar since purchase" ? ;)

Är det så att dom (Bukowskis) friskriver sig från ansvar vg objektens proveniens eller gäller det bara skicket på vinet ?

Vad gäller DRC är det ändå relativt säkert/spårbart med tanke på numreringen, iallafall för nyare flaskor. För gamla flaskor ökar sannolikheten för förfalskningar. Skulle dock tro att det är ovanligt.

Jo spårbart är det men det skyddar ju inte ifrån förfalskningar som bygger på äkta DRC-flaskor där innehållet druckits upp och sedan återfyllts med ngt annat (vilket Rudy höll på med en hel del).
Dessutom framgår det ju inte om Bukowskis verkligen har kollat upp serienumren eller ej. Vad jag hört från en person mig närstående som sålt DRC så var det inga frågor överhuvudtaget var flaskorna kom ifrån utan enbart hur dom hade lagrats.
 
Toppen