Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

LeChat

Medlem
68AFD467-2768-42F9-B927-B0A7D1B4D6BD.jpeg

Brukar normalt inte köpa gamla viner på auktion, mest med tanke på att man inte har en aning om hur de har hanterats under resans gång. Men igår fick jag lite feeling och började bjuda på några flaskor. Årgången är ju ganska bra men flaskvariationen är så klart stor. Är det någon som har erfarenhet av denna?
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 16051
Brukar normalt inte köpa gamla viner på auktion, mest med tanke på att man inte har en aning om hur de har hanterats under resans gång. Men igår fick jag lite feeling och började bjuda på några flaskor. Årgången är ju ganska bra men flaskvariationen är så klart stor. Är det någon som har erfarenhet av denna?
Kul köp, grattis !
Jadå jag har haft några stycken och har nog t.o.m en kvar tror jag. Av 80-talsårgångarna så var just -86 den som har mognat allra lågnsammast av dom alla (i all fall vänstra stranden). Mouton -86 och Pichon-Lalande -86 var t.ex helt tokigt knutna dom första 20 åren medan t.ex -85 och -88 var ganska charmiga från sin 10-årsdag.

Chasse-Spleen var ett väldigt habilt vin på 80-talet som jag ofta köpte från dom bra årgångarna men det är nog säkert 10 år sedan jag senast drack -86. Då var den inte alls övermogen på ngt sätt. Dina flaskor ser ju ut att ha bra nivå eller t.o.m riktigt bra nivå (två av dom) så lagringsförhållandena verkar ha varit bra. Dom andra Bdx:er jag druckit från -86 (senast var det Lynch-Bages förra sommaren) har mognat extremt långsamt sä även om dom kan vara i utförsbacken så tror jag inte att dom har fallit ihop på ngt sätt.
 

LeChat

Medlem
Kul köp, grattis !
Jadå jag har haft några stycken och har nog t.o.m en kvar tror jag. Av 80-talsårgångarna så var just -86 den som har mognat allra lågnsammast av dom alla (i all fall vänstra stranden). Mouton -86 och Pichon-Lalande -86 var t.ex helt tokigt knutna dom första 20 åren medan t.ex -85 och -88 var ganska charmiga från sin 10-årsdag.

Chasse-Spleen var ett väldigt habilt vin på 80-talet som jag ofta köpte från dom bra årgångarna men det är nog säkert 10 år sedan jag senast drack -86. Då var den inte alls övermogen på ngt sätt. Dina flaskor ser ju ut att ha bra nivå eller t.o.m riktigt bra nivå (två av dom) så lagringsförhållandena verkar ha varit bra. Dom andra Bdx:er jag druckit från -86 (senast var det Lynch-Bages förra sommaren) har mognat extremt långsamt sä även om dom kan vara i utförsbacken så tror jag inte att dom har fallit ihop på ngt sätt.
Tack för respons! Jag har druckit några flaskor från -85 och -86 tidigare från andra producenter och noterat att just -86 har känts som ett vin med mycket muskler som borde klara lite längre lagring. Årgången är ju bra och verkar vara så även för Chasse Spleen vad jag kunnat se när jag läst på olika ställen, bl.a. av Stephen Brook. Jag tyckte också att nivåerna såg bra ut så det är väl bara att hålla tummarna.
 
Katalogen för april månads dryckesauktion är ute April D018 – Publicering 29 mars, Auktion 8–10 april

En vin som väcker lite nyfikenhet är Henriots, BdB 1981. Visste inte att Henriot gjorde en årgång av BdB ej heller har jag hört talas om den cuvée (Cuvée Jean-Baptiste Troisgros, Champagne du Cinquantenaire). Finns en odlare i Avize som gör en Cuvée du Cinquantenaire dock och Jean-Baptiste Troisgros hänvisar nog till en ägare av en restaurangkedja
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Katalogen för april månads dryckesauktion är ute April D018 – Publicering 29 mars, Auktion 8–10 april

En vin som väcker lite nyfikenhet är Henriots, BdB 1981. Visste inte att Henriot gjorde en årgång av BdB ej heller har jag hört talas om den cuvée (Cuvée Jean-Baptiste Troisgros, Champagne du Cinquantenaire). Finns en odlare i Avize som gör en Cuvée du Cinquantenaire dock och Jean-Baptiste Troisgros hänvisar nog till en ägare av en restaurangkedja
Hittade skumpan på en annan site: http://www.yvelines-encheres.com/html/fiche.jsp?id=5194269&np=5&lng=fr&npp=20&ordre=1&aff=1&r=
Priset var hyfsat mycket lägre än auktionspriset, dock årgång 1975.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lite märklig high fill på denna med 48 år på nacken? Eller det kanske förekommer med exceptionell lagring? https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D019/lots/1150811-1971-chateau-mouton-rothschild
Tja, om de första 30-40 åren spenderades i en obruten låda (förmodligen vanligare för prestige-Bdx än för några andra viner), och åren därefter i en ren källare, och hela tiden i lagom luftfuktighet (tillräckligt fuktig för att behålla korken perfekt spänstig, tillräckligt torrt för att inte få mögelangrepp på etiketten) är inte skicket på något sätt konstigt.
Jag har provat viner med gamla Bdx-drickande farbröder som suckat över de tider (typ 20-25+ år sedan) när vinnördar köpte topp-Bordeaux på 12-pack en primeur (utan att bli alltför ruinerade), med tanken att senare sälja halva lådan för att finansiera hela inköpet och så drack andra halvan "gratis". Så det är, särskilt för topp-Bdx, inget konstigt med viner som börjat sitt liv i obruten låda och därefter delats upp på flera händer.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D019/lots/1151383-1990-romanee-st-vivant-drc
nästan lite konst över detta i stil med Mouton :)
skulle vara intressant att höra hur man lyckas skita ner en flaska så grovt?
Första intrycket är troligen "har någon jävel använt cigarettändare på etiketten?!" :eek:
Men jag har faktiskt sett exempel på att det kan se ut ungefär så där om man först får ett lokaliserat mögelangrepp p.g.a. alldeles för hög luftfuktighet, som man sedan tvättar bort.
 
Toppen