Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja, så var senaste auktionen upplagd! https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D021/home
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D021/lots/page/2
Elva lådor Cristal -08. Det samtidigt som det fanns en del som avsåg att själva dricka det, men inte fick tag på någon.
Notera utropspriset 21000 kr/låda, d.v.s. 3500 kr/flaska plus avgifter! Om en låda går för exakt utropspriset blir det 4296 kr/flaska inklusive 22,5% + 50 kr/post. Ska bli spännande att se om de verkligen går så högt, när det finns flera lådor som säljs.
Jag kan tänka att så hög värdering (relativt lanseringspriset) lockar fram en och annan flaska ur gömmorna redan nu, från sådana som tänkte att de skulle behålla dem några år. Sedan uppfattar jag att en och annan som regelbundet köper hela lådor, faktiskt köper från utlandet. Så det här behöver inte nödvändigtvis vara flaskor som undandragits SB-kunder i Huddinge, Hudiksvall eller Hyltebruk.

Winston 08 (två lådor) har de däremot satt ett mer rimligt utropspris på, 9000 kr/låda = 1500 kr/flaska exkl avgifter, eller 1845 kr/flaska inkl (att jämföra med SB-priset som nu är 1550 kr och tydligen snart ska höjas till 1699 kr). Där blir jag inte förvånad om de går betydligt högre. Eftersom flaskorna kommit och sedan snabbt tagit slut flera gånger, kan det säkert finnas några köpare som inte är priskänsliga som tycker "äh va fan, nu orkar jag inte vänta längre - nu vill jag ha de där flaskorna även om de blir lite dyrare".

Selosse Initial har genomgående ett utropspris på 2000 kr/st exkl avgifter (d.v.s. bortåt 2500 kr/st inkl), vilket känns lite saftigt, jämfört med de 1496 kr som förra årets batch kostade på SB efter en rejäl prishöjning från året innan.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Och för de som tycker att utbudet av Bourgogne på den svenska auktionen är lite tunt så rekommenderas denna i stället: https://www.sothebys.com/en/auction...ears-collecting-part-iv-n10133.html?locale=en
I en artikel från 2015 om Don Stott ser jag att "At its peak, his collection included about 120,000 bottles"! Hmm... har träffat två personer (en i Sverige och en i Belgien) som jag vet hade ett tvåsiffrigt antal tusen flaskor i sin källare, men aldrig någon som haft ett tresiffrigt antal tusen. Då kan man behöva minnas det gamla talesättet: den viktigaste investeringen för en vinsamlare är en korkskruv!
 

Wintermute

Medlem
Ja, så var senaste auktionen upplagd! https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D021/home

...Sedan uppfattar jag att en och annan som regelbundet köper hela lådor, faktiskt köper från utlandet. Så det här behöver inte nödvändigtvis vara flaskor som undandragits SB-kunder i Huddinge, Hudiksvall eller Hyltebruk.
...
Helt rätt. Endast 2 av lådorna är märkta Vinunic. De övriga tycks vara köpta i Italien och möjligen Norge.
 

Kevinator

Medlem
Selosse Initial har genomgående ett utropspris på 2000 kr/st exkl avgifter (d.v.s. bortåt 2500 kr/st inkl), vilket känns lite saftigt, jämfört med de 1496 kr som förra årets batch kostade på SB efter en rejäl prishöjning från året innan.

Kommer det släppas fler Selosse via SB i år?
 

Petrus

Medlem
Selosse Initial har genomgående ett utropspris på 2000 kr/st exkl avgifter (d.v.s. bortåt 2500 kr/st inkl), vilket känns lite saftigt, jämfört med de 1496 kr som förra årets batch kostade på SB efter en rejäl prishöjning från året innan.

Intressant att Selosse V.O. i sammanhanget ”bara” är satt med ett utropspris på 1800 kr/st exkl avgifter. Eftersom flaskorna ser ut att vara i samma skick som de av Selosse betydligt mer producerade (och på auktionen tillgängliga) Initial flaskorna kan man fundera över vilka kriterier värderingsmannen använt sig av.
 

Jesper L

Medlem

Wintermute

Medlem
Vad hände här egentligen? Varför så in i benet dyr? https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D021/lots/1165779-2006-comtes-de-champagne-blanc-de-blancs

Å en låda Winston 08 för över 2100:-/flaska exklusive avgifter?

Och salon 1990 I låda. Fyra lådor men det skiljer 16000:-. Varför budar man inte på den billigare lådan då istället för att fortsätta kriga upp till 56?..

Å till sist kul st Krug CdA tog sig över 20'.
Och en låda Krug 2004 kostar lika mycket som en låda Krug 164th ed.
Pol Roger BdB 2008 för 1200 kr (per flaska) + avgifter.
 

LarsW

Medlem
Och salon 1990 I låda. Fyra lådor men det skiljer 16000:-. Varför budar man inte på den billigare lådan då istället för att fortsätta kriga upp till 56?..
Min teori är att vi har en person som verkligen vill ha en låda och sätter maxbud ngn stans vid/över 56k.

Sen har vi ngn annan som kanske vill ha alla lådor och budar upp två till 40k en till 49k och ger upp eller vinner den sista vid 56k.

Finns fler varianter av ekvationen men nåt i den stilen tänker jag.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Min teori är att vi har en person som verkligen vill ha en låda och sätter maxbud ngn stans vid/över 56k.

Sen har vi ngn annan som kanske vill ha alla lådor och budar upp två till 40k en till 49k och ger upp eller vinner den sista vid 56k.

Finns fler varianter av ekvationen men nåt i den stilen tänker jag.
Låter klokt men fan va segt.
 
Toppen