Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

jrick

Medlem
Får jag fråga: ni som lagrar på Grappe eller MFW får ni ett intyg om att just en viss flaska har legat hos dem och under vilken tid den har legat där?
 

Elvis

Medlem
Får jag fråga: ni som lagrar på Grappe eller MFW får ni ett intyg om att just en viss flaska har legat hos dem och under vilken tid den har legat där?

Inte hos Grappe, där plockar man själv med flaskorna i sitt fack. Men jag tror att man kan få det hos Magnusson.

När jag sålt på auktionen brukar de lita på vad jag säger om lagringen. Något intyg har de aldrig frågat om och när jag en gång hade det (från England) ville de inte ens se det.
 

Pontus

Medlem
Väldigt dålig aktivitet på månadens auktion. La Tache verkar ha tappat ordentligt bara på ett år. Flera osålda 1996 WC och någon osåld 2008 Cristal. Få köp når upp till utrop. Vad har hänt?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Väldigt dålig aktivitet på månadens auktion. La Tache verkar ha tappat ordentligt bara på ett år. Flera osålda 1996 WC och någon osåld 2008 Cristal. Få köp når upp till utrop. Vad har hänt?
Kan förklaringen finnas i en annan tråd? ;)
Köpte ingenting, Lite stolt över mig själv. Helt enkelt tagit nästa steg efter insikten att jag var maktlös inför köpbegäret och att mitt liv blivit ohanterligt (framförallt att det inte längre går att komma in i vinkällaren:( )
Inget av mina skambud i nivå med reservationspriset gick dock hem (som tur är för julbudgeten), och alla poster jag bjöd på har hittills blivit sålda. Men det är sant att flera av dem gick strax under utropspris.
 

Trydebull

Medlem
Väldigt dålig aktivitet på månadens auktion. La Tache verkar ha tappat ordentligt bara på ett år. Flera osålda 1996 WC och någon osåld 2008 Cristal. Få köp når upp till utrop. Vad har hänt?

Jag tror att det är en kombination av ett antal faktorer. De flaskor du tar upp är troligtvis exceptionella - DRC säljer iofs alltid bra är min uppfattning - och/men att Sverige fortfarande ligger en bit under internationella auktionspriser.

Cristal 08 har nog enbart verklighetsanpassats. Det var ju orimligt- om vi bortser från de som köper för att tvätta pengar - att de skulle värdestegras från 1600 i Sverige till 3500 på sex månader - inte minst eftersom de går att köpa för 2000-2500 på den internationella marknaden.

SirWC 96 har värderingsökats av Bukowskis med ca 100% på två år. De såldes kring 10-13 000 för ett till två år sedan i lådform. Att då lägga upp dem på det dubbla kan nog vara mer än den svenska marknaden var beredd på. Även om jag personligen tycker att de ska ligga där, och att det också matchar internationella priser.

Decemberauktionen är för mig även alltid fyndauktionen - priserna står sig som sämst då - gissar att folk generellt har annat att tänka på - och annat att lägga pengar på.

Sen har det nog även släppts lite extra många, lite extra kostnadsjusterade nya flaskor under Q4 - så kanske marknaden är något mättad för stunden!(?)
 

Pontus

Medlem
Jag tror att det är en kombination av ett antal faktorer. De flaskor du tar upp är troligtvis exceptionella - DRC säljer iofs alltid bra är min uppfattning - och/men att Sverige fortfarande ligger en bit under internationella auktionspriser.

Cristal 08 har nog enbart verklighetsanpassats. Det var ju orimligt- om vi bortser från de som köper för att tvätta pengar - att de skulle värdestegras från 1600 i Sverige till 3500 på sex månader - inte minst eftersom de går att köpa för 2000-2500 på den internationella marknaden.

SirWC 96 har värderingsökats av Bukowskis med ca 100% på två år. De såldes kring 10-13 000 för ett till två år sedan i lådform. Att då lägga upp dem på det dubbla kan nog vara mer än den svenska marknaden var beredd på. Även om jag personligen tycker att de ska ligga där, och att det också matchar internationella priser.

Decemberauktionen är för mig även alltid fyndauktionen - priserna står sig som sämst då - gissar att folk generellt har annat att tänka på - och annat att lägga pengar på.

Sen har det nog även släppts lite extra många, lite extra kostnadsjusterade nya flaskor under Q4 - så kanske marknaden är något mättad för stunden!(?)
Det känns definitivt som att utbudet har ökat, särskilt DRC. Samtidigt har jag känslan av att Bourgogne-hypen har toppat? En osåld 2009 La Tache såg jag inte komma...
 

Trydebull

Medlem
Det känns definitivt som att utbudet har ökat, särskilt DRC. Samtidigt har jag känslan av att Bourgogne-hypen har toppat? En osåld 2009 La Tache såg jag inte komma...

Som enskild flaska håller jag med - det var en, internationellt sett, synnerligen modest värdering och anmärkningsvärt att den inte blev såld.

Men totalt fanns det 46 poster DRC. 45 av dem blev sålda. Några en bra bit över värdering. Så just flaskan med La Tache 2009 kan nog inte anses som någon trend...

Och - försäljningspriserna i Sverige är fortfarande en bit i underkant av internationella priser... Så ett omvänt scenario, när det gäller en ökad hype - är nog tyvärr mer troligt...
 

Pontus

Medlem
Som enskild flaska håller jag med - det var en, internationellt sett, synnerligen modest värdering och anmärkningsvärt att den inte blev såld.

Men totalt fanns det 46 poster DRC. 45 av dem blev sålda. Några en bra bit över värdering. Så just flaskan med La Tache 2009 kan nog inte anses som någon trend...

Och - försäljningspriserna i Sverige är fortfarande en bit i underkant av internationella priser... Så ett omvänt scenario, när det gäller en ökad hype - är nog tyvärr mer troligt...
Kan så vara, men jag tycker mig se att majoriteten av DRC såldes under utrop. Tror inte jag har sett det tidigare.
 

Trydebull

Medlem
Har utropspriserna ökat?

Kan vara så iofs. Har inte superkoll.

Jag har inte heller några empiriska noteringar om det men faktum är att en värderingsökning är vanlig bland de producenter jag alltid följer. Precis som jag beskrev WC96 ovan - även om potentiella köpare är villiga att betala mer än 50% mer än för bara två år sedan så har de ännu inte hunnit ikapp värderingsökningen på 100% - grovt beskrivet.

Och, som sagt, då är ju ändå inte värderingen märkvärdig i det internationella perspektivet så det krävs troligtvis endast en eller två auktioner till innan den svenska marknaden hunnit ikapp.

(Cristal 08 är/var ju fortfarande ett kapitel för sig)

Det vore naturligtvis mumma med sjunkande priser på riktigt bra Bourgogne - men eftersom tillgången fortsätter minska i förhållande till intresse, befolkningsmängd och köpkraft (sett på en långsiktig kurva) - och det faktum att vi i Sverige fortfarande är undervärderade i ett internationellt perspektiv gör att det omvända scenariot tyvärr känns väsentligt mer troligt...
 

Trydebull

Medlem
Definitivt inte när det gäller Champagne, som i genomsnitt går dyrt i Sverige!
Så kan det vara. Inte för WC96 i varje fall. Och inte för de andra producenter jag följer.

Men visst finns det absolut producenter - både när det gäller Champagne (Cristal generellt och den heltokiga hausen kring Cristal 08 i synnerhet (som ju nu lugnat sig något). Det finns absolut fler exempel också!
 

Trydebull

Medlem
Är det någon här som köpt/sålt på auktion i Danmark? Hur är priserna där?
Det intressanta är att det finns en stor fluktuation mellan olika producenter. Rent generellt är "allting" dyrare där - så - den som är intresserad köper i Sverige och säljer i Danmark - men sen finns det definitivt producenter som är billigare där.

Rent generellt går t ex 80-00-talets Dompa och Cristal, även efter valutakurser, nästan lägre i Danmark. Men ett gäng andra producenter kostar mer...
 

lukastollig

Pudelfantast
Är det någon här som köpt/sålt på auktion i Danmark? Hur är priserna där?
Köpt på Bruun-Rasmussen. Funkar bra. De lagrar också vinet gratis obegränsad tid tills du kan hämta dem. Priserna brukar vara i nivå med de svenska men har möjligen stigit något i och med den usla SEK kursen. Har en känsla av att de svenska priserna inte gått upp i takt med valutaförändringarna, vilket också bidrar till att de ligger förhållandevis lågt internationellt sett.
 
Toppen