Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Trydebull

Medlem
Helt sjukt att Romanée-Conti ändå ligger på 120'(144 med avgift när den gick att köpa nyligen för 57 :eek:.
får se vad den slutar på

127 I slutpris vilket blir över 60' I vinst för säljaren å köparen pröjsar över 150'. Bra affär :D

Det är ju väldigt mycket pengar såklart.

Men för en produkt som inte går att köpa annat än under väldigt speciella betingelser - runt klotet - och endast förekommer i några få tusen ex, är det faktiskt billigt... Om du väl bestämt dig för att köpa den på auktion internationellt så hade du fått betala 25-50% mer.

Och den går ju inte att ”köpa på en site” - och de sidor och handlare som säljer dem ligger nästan över auktionspriserna...

Därmed fortfarande inte sagt att det inte är mycket pengar för en flaska vin
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är ju väldigt mycket pengar såklart.

Men för en produkt som inte går att köpa annat än under väldigt speciella betingelser - runt klotet - och endast förekommer i några få tusen ex, är det faktiskt billigt... Om du väl bestämt dig för att köpa den på auktion internationellt så hade du fått betala 25-50% mer.

Och den går ju inte att ”köpa på en site” - och de sidor och handlare som säljer dem ligger nästan över auktionspriserna...

Därmed fortfarande inte sagt att det inte är mycket pengar för en flaska vin
Tja, långlivat rykte om sig att vara världens bästa vin och som du skriver några tusen flaskor world wide. Hur många stormrika med vinintresse finns det som tycker "den ska jag ha några flaskor av, spelar nästan ingen roll vad det kostar"? Svaret på den frågan bestämmer priset på andrahandsmarknaden, inklusive synliga priser hos raritetsvinhandlare. De flesta topp-bordeauxer är bulkprodukter i jämförelse, även Château Pétrus med en produktion om ca 30 000 flaskor per år. ;)
Det intressanta är att DRC (till skillnad från Bordeauxproducenterna) har nöjt sig med "rimlig" och förhållandevis jämn årlig prisökning istället för att direkt justera upp priserna till något slags marknadspris. Det är därför de håller ögonen på sina importörer, och enligt trovärdiga rykten förväntar sig att dessa säljer till "genuina" kunder (privatpersoner och bra restauranger) med rimligt procentpåslag, samt blir missnöjda om det "läcker" ovanligt många flaskor till andrahandsmarknaden från någon importör.
Sedan kan man ju tycka att det ändå är några nollor för mycket även i allokeringspriset, men då finns det ju andra viner att välja istället.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Bara jag som tyckte denna auktion på Bukowski var lite klen? Inte mycket av de jag hade som favoriter som nådde utropspris. Å bland annat 3 lådor Winston som inte ens nådde acceptpris.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bara jag som tyckte denna auktion på Bukowski var lite klen? Inte mycket av de jag hade som favoriter som nådde utropspris. Å bland annat 3 lådor Winston som inte ens nådde acceptpris.
Alltså sämre efterfrågan eller för höga utropspriser (snarare än klen auktion sett som vinurvalet)? Är konjunkturspöket här nu? Eller äts pengarna upp av bättre/dyrare SB-lanseringar än fordom? I och för sig kändes förra SB-hösten också tung.
 

FredrikC

Medlem
Alltså sämre efterfrågan eller för höga utropspriser (snarare än klen auktion sett som vinurvalet)? Är konjunkturspöket här nu? Eller äts pengarna upp av bättre/dyrare SB-lanseringar än fordom? I och för sig kändes förra SB-hösten också tung.
Nja bra utbud men inte tillräckligt många intressenter så priserna kom inte upp dit de brukar på flertalet champagner.
 

Trydebull

Medlem
Det har varit lite, väldigt lokala, by-diskussioner kring värderingskompetensen inom Bukowskis när det gäller just dryckesauktioner.

Jag kan inte riktigt värdera den kompetensen men kan, lätt luttrat, konstatera att det finns skillnader mellan marknadens
värdering och Systembolagets - av det mer udda slaget

Den här flaskan Grange 98 har förvarats hos vinkällaren Grappe.
Systembolaget värderar till: 3000
Marknaden köper den för 3700 plus avgifter
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D023/lots/1190643-1998-grange

Den här flaskan med likvärdig Grange 98 (toppårgång, IN-nivå, likvärdig flaska) har förvarats hos Magnusson Fine Wine
Systembolaget värderar till: 3500
Marknaden köper den för 3400 plus avgifter
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D023/lots/1186358-1998-grange

Slutsatser:
1: Systembolaget värderar Magnusson Fine Wine som ett bättre lagringsställe.
2: Marknaden håller inte med utan värderar Grappe betydligt högre.

Frågeställningar som återstår att besvara:
- Hur värderas egentligen vinet i sig:)
- Varför värderar ingen av parterna vinet likt resten av världsmarknaden?
 

FredrikC

Medlem
Det har varit lite, väldigt lokala, by-diskussioner kring värderingskompetensen inom Bukowskis när det gäller just dryckesauktioner.

Jag kan inte riktigt värdera den kompetensen men kan, lätt luttrat, konstatera att det finns skillnader mellan marknadens
värdering och Systembolagets - av det mer udda slaget

Den här flaskan Grange 98 har förvarats hos vinkällaren Grappe.
Systembolaget värderar till: 3000
Marknaden köper den för 3700 plus avgifter
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D023/lots/1190643-1998-grange

Den här flaskan med likvärdig Grange 98 (toppårgång, IN-nivå, likvärdig flaska) har förvarats hos Magnusson Fine Wine
Systembolaget värderar till: 3500
Marknaden köper den för 3400 plus avgifter
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D023/lots/1186358-1998-grange

Slutsatser:
1: Systembolaget värderar Magnusson Fine Wine som ett bättre lagringsställe.
2: Marknaden håller inte med utan värderar Grappe betydligt högre.

Frågeställningar som återstår att besvara:
- Hur värderas egentligen vinet i sig:)
- Varför värderar ingen av parterna vinet likt resten av världsmarknaden?
Jag tror nog tyvärr du övertolkat det. Jag ifrågasatte det på ett par lådor salon 96 förra aktionen som skilde enormt men då förklarade någon smart själ på forumet att om någon lagt ett automatiskt bud och jag budar så åker ju priset upp automatiskt och därav kan de stiga i höjden på enskilda poster mer än på andra likvärdiga.

Sen går vissa saker löjligt dyrt som en låda comtes 06 för någon auktion sen så jag tycker de är ganska bra på värderingarna över lag men marknaden kan svaja som den gjorde nu senast.
 

FredrikC

Medlem
Det var ett något mer lättsamt inlägg - och egentligen med fokus på att "samma" flaska Grange 98 värderades olika av Systembolaget - och med enda skillnad - lagringsställe
Jaha sorry! Det var märkligt då det på exempelvis lådor Cristal 08 inte är skillnad om de är köpta i Sverige, Frankrike eller Italien.
 
Jaha sorry! Det var märkligt då det på exempelvis lådor Cristal 08 inte är skillnad om de är köpta i Sverige, Frankrike eller Italien.

Cristal 08 är fortfarande nysläppta så inköp / lagring påverkar pris mindre (vet att leverans kan påverka kvalitetet men SBs "lagring" är inte alltid helt korrekt heller).
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Lite killgissningar och spekulationer om SBs värderingar. Kan de vara så att värderingarna är mer eller mindre automatiskt beräknade utifrån tidigare auktionspriser om än inte förändras helt till senaste sålda priset. I det fall angiven lagringsplats är en parameter så skulle det kunna vara en förklaring till varför identisk flaska skulle tilldelas olika värderingar. Att inte en manuell genomgång görs indikeras på utifrån exemplet ovan avseende värderingen då den förvarats hos Grappe vs MFW.

Att det land flaskan alt lådan sålts från inte beaktas i värderingen skulle kunna förklaras med att det är lite lurigt att spåra för lösa flaskor. För kartonger så framgår det men hur en kartong som skeppats från Frankrike skulle medföra annat pris jämfört med en svensksålda har jag svårt att förstå.
Med det sagt så köper jag givetvis endast svensksålda champagne, ingen fishy fransk dito för vad vet grodätarna om champagne!? :nagelbitare: ;)
 

Trydebull

Medlem
Lite killgissningar och spekulationer om SBs värderingar. Kan de vara så att värderingarna är mer eller mindre automatiskt beräknade utifrån tidigare auktionspriser om än inte förändras helt till senaste sålda priset. I det fall angiven lagringsplats är en parameter så skulle det kunna vara en förklaring till varför identisk flaska skulle tilldelas olika värderingar. Att inte en manuell genomgång görs indikeras på utifrån exemplet ovan avseende värderingen då den förvarats hos Grappe vs MFW.

Att det land flaskan alt lådan sålts från inte beaktas i värderingen skulle kunna förklaras med att det är lite lurigt att spåra för lösa flaskor. För kartonger så framgår det men hur en kartong som skeppats från Frankrike skulle medföra annat pris jämfört med en svensksålda har jag svårt att förstå.
Med det sagt så köper jag givetvis endast svensksålda champagne, ingen fishy fransk dito för vad vet grodätarna om champagne!? :nagelbitare: ;)

Haha, nä, det är tur att vi kan köpa vår Champagne och Bordeaux på SB så vi slipper köpa av fransmännen:)

Geografiska aspekter är ju enbart teoretiska - det finns mängder med superfina källare i Spanien och Italien - många gånger MINST lika bra som hemma i Sverige. Jag brukar själv handla i båda länderna och vet att de kan vara väldigt noga! Sen är det ju naturligtvis upp till en själv att inte baxa inköpen mitt i 42-gradig sommar - eller att handla från ställen man inte har kontroll över. Så jag är inte heller helt med på den linjen - däremot tycker jag att det är märkligt (Det är inte första gången jag ser just det som jag skämtsamt, mha Grappe och Magnusson, försökte visa ovan) när det blir olika priser på flaskorna

Det är ganska vanligt att Blanche värderar två identiska flaskor olika - utan att ange någonting i texten som skulle kunna förklara en 500-ing eller en tusing... Det är ändå något anmärkningsvärt...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det har varit lite, väldigt lokala, by-diskussioner kring värderingskompetensen inom Bukowskis när det gäller just dryckesauktioner.

Jag kan inte riktigt värdera den kompetensen men kan, lätt luttrat, konstatera att det finns skillnader mellan marknadens
värdering och Systembolagets - av det mer udda slaget

Den här flaskan Grange 98 har förvarats hos vinkällaren Grappe.
Systembolaget värderar till: 3000
Marknaden köper den för 3700 plus avgifter
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D023/lots/1190643-1998-grange

Den här flaskan med likvärdig Grange 98 (toppårgång, IN-nivå, likvärdig flaska) har förvarats hos Magnusson Fine Wine
Systembolaget värderar till: 3500
Marknaden köper den för 3400 plus avgifter
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D023/lots/1186358-1998-grange

Slutsatser:
1: Systembolaget värderar Magnusson Fine Wine som ett bättre lagringsställe.
2: Marknaden håller inte med utan värderar Grappe betydligt högre.

Frågeställningar som återstår att besvara:
- Hur värderas egentligen vinet i sig:)
- Varför värderar ingen av parterna vinet likt resten av världsmarknaden?
Systembolaget gillar tydligen inte höghöjdslagring? Magnusson ligger ju längre upp på Grevgatan än vad Grappe gör? :cool:
Även hos utländska auktionshus ser jag ibland att värderingen av poster med olika antal flaskor av samma vin, på samma auktion, kan skilja med sådär 10-20% per flaska.

En mer rimlig förklaring till diffar av detta slag är att flaskorna kan vara värderade med någon månads mellanrum. Flaskorna värderas ju i den ordning de "anmäls" via deras onlineblankett eller mail, sedan har man en hygglig tidsperiod på sig att faktiskt lämna in flaskorna. Utropsordningen blir sedan geografisk/systematisk, men det är ju inte i den ordningen värderingarna genomförts. Det kan ju göra skillnaden mellan att resultat från ett par auktioner till har kommit in i databasen och påverkat en seriös värderingsmans bild av aktuellt marknadspris. Om genomsnittspriset för Grange förändras med några hundralappar under den perioden, kan det lätt göra skillnaden mellan avrundning till tre lax eller 3,5 lax.

Eller så är helt enkelt skillnaden att den ena flaskan hade lämnats in av någon som skrivit något negativt om SB på finewines.se, medan den andra lämnades in av någon "med partibok". :rolleyes:
 

Trydebull

Medlem
Eller så är helt enkelt skillnaden att den ena flaskan hade lämnats in av någon som skrivit något negativt om SB på finewines.se, medan den andra lämnades in av någon "med partibok". :rolleyes:
Outch! Då hamnar jag på svarta listan nu då...

En mer rimlig förklaring till diffar av detta slag är att flaskorna kan vara värderade med någon månads mellanrum. Flaskorna värderas ju i den ordning de "anmäls" via deras onlineblankett eller mail, sedan har man en hygglig tidsperiod på sig att faktiskt lämna in flaskorna. Utropsordningen blir sedan geografisk/systematisk, men det är ju inte i den ordningen värderingarna genomförts. Det kan ju göra skillnaden mellan att resultat från ett par auktioner till har kommit in i databasen och påverkat en seriös värderingsmans bild av aktuellt marknadspris. Om genomsnittspriset för Grange förändras med några hundralappar under den perioden, kan det lätt göra skillnaden mellan avrundning till tre lax eller 3,5 lax.

Jo, det är mycket trolig förklaring - och det är ju inte hela världen uppenbarligen - för köparna sköter ju det där lite själva också.
Men det blir fortfarande komiskt - ibland är det ju mer än 1000 kr också...
 

buteljen

Medlem
Jag fick en vertikal Penfolds St Henri värderad (2010-16). Den blev värderad till 800 kr flaskan (totalt 5 600) och de enskilda/par St. Henri som såldes nu hade också utropspris på 800 kr flaskan. Så inget extra värde för en vertikal alltså, samt ingen skillnad i värdering för professionell lagring (Grappe) eller private cellar. Värderingen gäller i 6 månader.
 
Toppen