Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det känns definitivt som att utbudet har ökat, särskilt DRC. Samtidigt har jag känslan av att Bourgogne-hypen har toppat? En osåld 2009 La Tache såg jag inte komma...
Intressant, jag sprang just på en pressrelase från Liv-Ex med titeln "The fine wine market in 2019" (det handlar då om andrahandsmarknaden och inte releasepriser).

2019 was a mixed year for the fine wine market: the first half was marked by well-received Burgundy
2017 and Bordeaux 2018 En Primeur campaigns and steady secondary market prices. But in the second
half, the market was hit by intensifying headwinds: added to the persistent Brexit uncertainty were the
US-China trade war, political and economic strife in Hong Kong, and most recently, the introduction of
US tariffs on European wines.

As a result, the Liv-ex indices, denominated in sterling, dipped: the Liv-ex 50, which tracks the
performance of the First Growths, suffered the most (-3.6%), while the industry benchmark, the Liv-ex
100, fell 2.5%.
...
In our summary of the year 2018, we suggested that “the relentless rise of Burgundy might soon be
curtailed”. As discussed in our January report Burgundy – in the spotlight, prices for the region had
begun “to show increased volatility – often a sign of a turn”. Year to date, the Burgundy 150, which hit
an all-time high last December, outperforming global equities and Gold, has been the worst performing
index, falling 7.3%. Its parent index, the Liv-ex 1000, fell 3.5%. The Bordeaux 500 has dipped by a more
modest 2.5%.

The Champagne 50 and the Italy 100 were the only regional indices to make gains, rising by 2.2% and
4.6% respectively.
Måttligt sjunkande index leder förhoppningsvis att vi blir av med en del av de spekulativa köparna från vinmarknaden.
 

jrick

Medlem
Intressant, jag sprang just på en pressrelase från Liv-Ex med titeln "The fine wine market in 2019" (det handlar då om andrahandsmarknaden och inte releasepriser).


Måttligt sjunkande index leder förhoppningsvis att vi blir av med en del av de spekulativa köparna från vinmarknaden.
Volatilitet är spekulantens bäste vän ;)
 

Ejdern

Medlem
Kan förklaringen finnas i en annan tråd? ;)

Inget av mina skambud i nivå med reservationspriset gick dock hem (som tur är för julbudgeten), och alla poster jag bjöd på har hittills blivit sålda. Men det är sant att flera av dem gick strax under utropspris.

Reservationspriserna är 80% av utropspriserna väl? så man vet att de är nivån man alltid behöver komma upp till.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nej, trodde kanske felaktigt att det fanns en andrahandsmarknad som inte gick över auktionsverken och deras höga avgifter. Om inte så borde det ju utvecklas.
Jag tror svaret är "nja". Jag vet att det finns möjlighet att sälja in bond-flaskor i Storbritannien genom vissa "lagringsfirmors" försorg utan att det blir lika stora avbränningar som vid öppna auktioner, men en del kostar det trots allt. Vi pratar trots allt som fysiska varor snarare än s.k. "värdepapper" (som sedan några decennier mycket sällan ens finns i pappersform).

För en del år sedan "utvecklades" det en del vinfonder som sålde andelar, åtminstone i Storbritannien och kanske även USA. Dock var några av dessa bluff och båg (både vad gäller vilka viner de faktiskt ägde, och värderingen av dem) och när detta uppdagades blev det konkurs. Kanske finns det fortfarande några ärliga vinfonder kvar, har faktiskt inte kollat. Så man ska kanske vara försiktig med vad man önskar sig, om man nu inte är en person som tror att alla som befinner sig i finansmarkadernas mindre seriösa utkanter och utlovar högre avkastningar via "alternativa investeringar" utmärker sig genom att vara ovanligt ärliga och välmenande. ;)
 

FredrikC

Medlem
Tycker denna auktion på Bukowski innehåller mer godis. Kanske är för att jag gillar Krug men DP P3 ska bli intressant att de vad den slutar på.
 

Alex5

Medlem
Är det inte konstigt att Cristal 08 har utropspris på 3000kr flaskan när den går att få tag i billigare på flertalet ställen i Europa?
 

sunqan

Vinös
Är det inte konstigt att Cristal 08 har utropspris på 3000kr flaskan när den går att få tag i billigare på flertalet ställen i Europa?
Märkligare saker har hänt... Viner som finns på bolis, som både haft högre utropspris och även högre slutpris. Och då tillkommer ju köpavgiften...

Why would anyone..
 

FredrikC

Medlem
Märkligare saker har hänt... Viner som finns på bolis, som både haft högre utropspris och även högre slutpris. Och då tillkommer ju köpavgiften...

Why would anyone..
Säkert många danskar, norrmän osv som utnyttjar vår svaga krona just nu också.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag har också stundtals undrat över varför folk inte kikar om varorna finns på Bolis först. Speciellt de yngre årgångarna. Auktionen är ju ett ypperligt tillfälle för att hitta äldre årgångar och svårfångade producenter, så varför köper folk gula änkan 08 som finns att få tag på på diverse ställen världen över?.
 

Sonderlese

Medlem
Jag ogillar det hutlösa påslaget på 20% som Systembolaget (staten) lägger på! Sen tillkommer dessutom Bukowskis avgift på 50 kr.
Lägg till det att jag inte bor i Stockholm och inte kan hämta själv. Nej, det får bli utomlands- auktioner och beställningssajter för min del.
 
Toppen