Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

sunqan

Vinös
Avtalet gäller i första hand.

För tydlighetens skull. Provisionen baseras på utropspriset och är alltså fast. Vanligen 15 % ink moms men trappas av för höga utrop.

Provisionen dras sedan från försäljningspriset. I de allra flesta fall är det alltså rätt att räkna som @LeChat gjorde.


Jag fick ett förtydligande från systembolaget:

Villkoren på Bukowskis hemsida är våra villkor och de gäller vi har bara förenklat det på hemsidan (systembolaget.se).
-----
5.1 Vid försäljning utgår för varje auktionspost en avgift baserad på en procentsats av utropspriset enligt tabellen nedan, en fotoavgift samt en försäkringsavgift enligt vid var tid gällande prislista

Ovan text är från länken du skickade och nämner fotoavgiften även om den inte är specad i kr.

I samband med inlämning så skrivs ett kontrakt där avgifterna specificeras i detalj för varje utrop. Som jag skrev så ska vi se över formuleringarna i villkorstexten, jag tycker också det är otydligt.

-----
så helt riktigt, det är avgifterna i kontraktet som gäller.
däremot har systembolaget i sin iver att förenkla, krånglat till det genom att ha motsägelsefulla uppgifter dels i villkoren på bukowskis hemsida, dels på sin egen. sen virrar personen som svarar på min fråga till det ännu mer genom att skriva " Syftet med 'baserad på en procentsats av utropspriset' är att ge säljaren en indikation av kostnaden", så är ju uppenbarligen inte fallet.

i kontraktet - står det en provisionsprocent (ex 15%)? är det nån som haft en post med utrop i intervallet 20000-39999? står det 12,5% där?
 

aldenniklas

Medlem
Får inte riktigt detta att gå ihop?
Hur menar du?
Jag tittar på senaste budet, funderar på vad jag skulle behöva betala och sedan får jag i huvudet addera påslaget. Hade glömt att man såg den samlade kostnaden när man tryckte på "Lägg bud". Har hittills aldrig köpt något (pga för höga priser generellt).
 

FredrikC

Medlem
Ett par äldre salon hade ju varit fint att ha i källaren. De verkar gå som smör i solsken dessa auktioner. Känns som mycket mer champagne kom upp i accept eller över på flera håll denna auktion.
 

Thirsty

Smygnykterist
Ett par äldre salon hade ju varit fint att ha i källaren. De verkar gå som smör i solsken dessa auktioner. Känns som mycket mer champagne kom upp i accept eller över på flera håll denna auktion.
Just Salon var väl det som gick under utpriset!? :confused:
Generellt relativt svag procentuell prisutveckling på Salon, så nästan fynd ju! :D
 

FredrikC

Medlem
Just Salon var väl det som gick under utpriset!? :confused:
Generellt relativt svag procentuell prisutveckling på Salon, så nästan fynd ju! :D
Nu vet jag inte vilka du följde men två lådor 96 gick för 40' å 39,2' när utrop var 30'. Å två st magnum 88a gick för 22'st med utrop 16?
 

Thirsty

Smygnykterist
Nu vet jag inte vilka du följde men två lådor 96 gick för 40' å 39,2' när utrop var 30'. Å två st magnum 88a gick för 22'st med utrop 16?
Utgick från att äldre var de från 80 talet men 96 är inte purunkt det heller (eller kanske i Salons fall?).

Toppårgång klubbad för 5,6 tkr vilket gav säljaren ungefär vad senaste årgången kostade (innan 08), hyfsat dålig procentuell utveckling.
 

Pontus

Medlem
Utgick från att äldre var de från 80 talet men 96 är inte purunkt det heller (eller kanske i Salons fall?).

Toppårgång klubbad för 5,6 tkr vilket gav säljaren ungefär vad senaste årgången kostade (innan 08), hyfsat dålig procentuell utveckling.
96an kostade ca 1.400 när jag köpte den för kanske 15 år sen och det är väl samma årgång som jämförelse ska göras med?

Edit: Tillägger också att Salon ökat rejält i pris på auktionerna de senaste åren. Det var inte länge sen 96orna såldes för typ 3,500.
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
96an kostade ca 1.400 när jag köpte den för kanske 15 år sen och det är väl samma årgång som jämförelse ska göras med?

Edit: Tillägger också att Salon ökat rejält i pris på auktionerna de senaste åren. Det var inte länge sen 96orna såldes för typ 3,500.
Absolut men om en spekulant suktar efter några flaskor så är påslaget rätt lågt om man jämför 07 vs 96. Kanske fanns lite andra kandidater som passade bättre in i ”smör i solsken”.
 

FredrikC

Medlem
Absolut men om en spekulant suktar efter några flaskor så är påslaget rätt lågt om man jämför 07 vs 96. Kanske fanns lite andra kandidater som passade bättre in i ”smör i solsken”.
Förstår inte hur du kan jämföra flaskor som har tio år på nacken med senast släppta. Om man köpt en låda för knappt 9000 för 15 år sen och nu får 40000(exkl avgift) på auktion så tycker iaf jag det är en bra affär.

9 av 15 salon gick för utrop eller rejält mer. Och alla 15 till accepterat pris.
 

Jos

Medlem
Absolut men om en spekulant suktar efter några flaskor så är påslaget rätt lågt om man jämför 07 vs 96. Kanske fanns lite andra kandidater som passade bättre in i ”smör i solsken”.
Så har det alltid varit, producenterna höjer priserna rejält på nytt så gammalt hinner inte med. Har för mig att man samtidigt kunde köpa en perfekt lagrad Latour 1982 på auktion för halva priset av vad 2005 kostade på bolis när den släpptes.
 

Thirsty

Smygnykterist
Förstår inte hur du kan jämföra flaskor som har tio år på nacken med senast släppta. Om man köpt en låda för knappt 9000 för 15 år sen och nu får 40000(exkl avgift) på auktion så tycker iaf jag det är en bra affär.

9 av 15 salon gick för utrop eller rejält mer. Och alla 15 till accepterat pris.
Instämmer i att en multipel på knappa 4 är bra på 15 år. Poängen var att flaskorna borde kosta mer vid beaktande av nypriset.

Som exempel, en köpare vill idag köpa Salon. En titt på wine-searcher ger att den billigaste årgången är den senaste på 75 cl dvs 07. Den kostar då knappa 6 tkr exkl frakt så för att förenkla så säger 200 kr i frakt och att flaskan då kostar köparen 6 tkr.

Alternativet att istället köpa Salonen på auktionen och få än bättre årgång som lagrats i 10-20 år. Kostnaden för det är exempelvis:
95 således för 4,1 tkr vilket med 20 % slagavgift ger 4,9 tkr vilket är -18 % billigare än att köpa 07.
88 såldes för 6,4 tkr vilket med 20 % slagavgift ger 7,7 tkr vilket är 28 % dyrare än att köpa 07.

Således är dessa flaskor billigare för 11 år äldre årgång som klassas som en bättre årgång eller 28 % dyrare för 19 år äldre årgång som klassas för toppårgång. I relation till nypris på senaste årgången framställs det som fynd för en köpare (hade varit magiskt om andra producenter hade haft motsvarande prisskillnad mellan nypris och äldre årgångar). För säljaren som har fått en trevlig värdeökning så är det ändock inte vad den borde ha varit om marknaden hade anpassats till prisförändringen av nypriset, motsvarande som @Jos beskriver i inlägget ovan.
 

Pontus

Medlem
Instämmer i att en multipel på knappa 4 är bra på 15 år. Poängen var att flaskorna borde kosta mer vid beaktande av nypriset.

Som exempel, en köpare vill idag köpa Salon. En titt på wine-searcher ger att den billigaste årgången är den senaste på 75 cl dvs 07. Den kostar då knappa 6 tkr exkl frakt så för att förenkla så säger 200 kr i frakt och att flaskan då kostar köparen 6 tkr.

Alternativet att istället köpa Salonen på auktionen och få än bättre årgång som lagrats i 10-20 år. Kostnaden för det är exempelvis:
95 således för 4,1 tkr vilket med 20 % slagavgift ger 4,9 tkr vilket är -18 % billigare än att köpa 07.
88 såldes för 6,4 tkr vilket med 20 % slagavgift ger 7,7 tkr vilket är 28 % dyrare än att köpa 07.

Således är dessa flaskor billigare för 11 år äldre årgång som klassas som en bättre årgång eller 28 % dyrare för 19 år äldre årgång som klassas för toppårgång. I relation till nypris på senaste årgången framställs det som fynd för en köpare (hade varit magiskt om andra producenter hade haft motsvarande prisskillnad mellan nypris och äldre årgångar). För säljaren som har fått en trevlig värdeökning så är det ändock inte vad den borde ha varit om marknaden hade anpassats till prisförändringen av nypriset, motsvarande som @Jos beskriver i inlägget ovan.
Det finns en klar risk att handla äldre flaskor på auktion, att de inte hanterats korrekt under sin längre livstid. Den risken är relativt liten om man köpen en nysläppt flaska. Delvis återspeglas detta i priset.
 

Thirsty

Smygnykterist
Det finns en klar risk att handla äldre flaskor på auktion, att de inte hanterats korrekt under sin längre livstid. Den risken är relativt liten om man köpen en nysläppt flaska. Delvis återspeglas detta i priset.
Det är absolut en risk, likväl avspeglar det sig inte på samma sätt för andra producenter.
 

Pontus

Medlem
Det är absolut en risk, likväl avspeglar det sig inte på samma sätt för andra producenter.
Det varierar. Se exempel från @Jos . I det specifika fallet Salon har priserna för nya årgångar höjts något alldeles vansinnigt, så det du ser är också en effekt av detta skulle jag tro.
 

Wintermute

Medlem
Picture1.jpg
 

Pontus

Medlem
Att det är dyrare att köpa 07 på SB än 95 på auktion.
Ja, jo, men det säger inte så mycket om vad lagringspremien blir för senare årgångar. Vem vet, en 07:a kanske kostar 20 papp eller mer om 15 år?
Men visst, jag håller med dig. Bättre att köpa en 95:a än en 07:a alla dagar i veckan.
 
Toppen