Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Många flaskor med beskrivningen "Stored in private root cellar" på Bukowskis nu.
Trimbach, Kracher+, Tondonia+, Yering, div Boreaux, Ratti osv...
Känns lite skakigt att ropa in 20+-åringar med sådan proveniens... någon som provat på och kan dela erfarenheter?
Svalt, mörkt och fuktigt. Troligen bättre förhållanden än många andra andra viner som säljs och lagrats i "privat källare 12 °" som inte säger mycket. Kan lika gärna stått i fönstret... Är säljaren ärlig och skriver "jordkällare" blir jag mindre misstänksam.:)

Som @vintomas är inne på är nivå och färg mer av betydelse än säljarens lagringsuppgifter (bortser från IB och andra seriösa vinlager).

Undrar vems källare detta kom ifrån... och undrar vad som händer med vinerna.
https://www.foodandwine.com/news/auction-wine-cooked-400000-dollar-loss
Fy 17:eek:n vad hemskt!:neej:

Hoppas säljaren fick mer än värderingen i kompensation. Ligger flaskorna i en container utan kyla i solen lär de bli ordentligt kokta. Kan tänka mig att det kan bli +70 ° utan cirkulation på sommaren.

Vinerna kanske kan säljas som internationell madeira?:rolleyes:
 

sunqan

Vinös
Chateau Musar 1999 är uppe i 900 sek på Bukowskis nu. Ja... Jag hade nog beställt den för 39 euro från Lobenbergs så får man tre stycken istället för en :Do_O
Jag är mer förvånad över utropet...800 -vad har värderingsmannen rökt? Enligt wine searcher är snittpriset i Europa 408, och högsta priset 1153
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag är mer förvånad över utropet...800 -vad har värderingsmannen rökt? Enligt wine searcher är snittpriset i Europa 408, och högsta priset 1153
Utropsprisen baseras på svenska marknaden. I första hand bolagspriset och i andra hand Bukowskis pris om vinet auktionerats ut tidigare.

Finns hur många galna exempel som helst... Vad man säger om priserna är det sällan det blir återrop. Finns mer exempel på undervärderingar innan Bukowskis sålt något. Utgår från att Musar klubbats för 800 tidigare.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Undrar vems källare detta kom ifrån... och undrar vad som händer med vinerna.
https://www.foodandwine.com/news/auction-wine-cooked-400000-dollar-loss
Om försäkringsbolaget har ersatt det fulla värdet, har väl det skadade godset rimligen blivit försäkringsbolagets egendom? Då får man väl anta att de sålt dem under "någorlunda hederliga former" i den mån de bedömde att det alls fanns ett restvärde i dem? Mitt råd hade varit att öppna några flaskor för att testa skicket och om de var åtminstone "halv-OK" erbjuda dem på auktion med kommentar om skicket.

Jag antar att flaskorna före de skickades hade utmärkt proveniens och väldokumenterat bra lagring, så att transport i hög temperatur gjorde att de inte längre kunde säljas av Zachys med beskrivning av typen "perfect storage in the private cellar of a well-known Swedish collector".

Gamle Nils Stormby (1929-2010) sålde väl huvuddelen av sin Yquem-tunga samling via Zachys, med en egen auktionskatalog, en gång i tiden? Så det har hänt förr att svenska samlingar hamnat där.
 
Last edited:

Keen

slan
Om försäkringsbolaget har ersatt det fulla värdet, har väl det skadade godset rimligen blivit försäkringsbolagets egendom? Då får man väl anta att de sålt dem under "någorlunda hederliga former" i den mån de bedömde att det alls fanns ett restvärde i dem? Mitt råd hade varit att öppna några flaskor för att testa skicket och om de var åtminstone "halv-OK" erbjuda dem på auktion med kommentar om skicket.

Jag antar att flaskorna före de skickades hade utmärkt proveniens och väldokumenterat bra lagring, så att transport i hög temperatur gjorde att de inte längre kunde säljas av Zachys med beskrivning av typen "perfect storage in the private cellar of a well-known Swedish collector".

Gamle Nils Stormby (1929-2010) sålde väl huvuddelen av sin Yquem-tunga samling via Zachys, med en egen auktionskatalog, en gång i tiden? Så det har hänt förr att svenska samlingar hamnat där.

Man får hoppas att det går på det sätt du säger.

För att inte tala om "The Swedish Nobleman's Cellar" som Gil Lempert-Schwartz försökte saluföra via Dragon 8 i Hong Kong. Sen att det var påhittat är en annan sak... :p
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bara att ge sig till känna, - galningar som sitter på 4 miljoner sek i jäst druvjuice existerar väl bara hos oss? :D
Förmodligen en snubbe som satt på betydligt mer än 4 MSEK i vin om han ville sälja flaskor för nära 4 MSEK med ett genomsnittsvärde av ca 4000 kr/flaska. :eek:
Det finns säkert en del köpstarka MFW-kunder och delägare i vinimportfirmor som inte huserar på detta forum, men som skulle kunna passa in på den profilen.
 

Silow

Sommelier och vinhamstrare
Värderingsmannen kanske hade druckit en slurk kokt vin?:rolleyes:

Det är inte bara värderingarna som är tokiga ibland (de är i mitt tycke oftast rimliga), utan köparna är helt galna. Budgivningar går långt över marknadspris - inte bara jämfört med auktioner, utan med vad du kan beställa (!) motsvarande flaska för. Jag har de senaste åren köpt flera hundra flaskor på Bukkan, men det började minska förra året för att i år nästan inte vara någonting. Det går bara inte.
Tvärtom funderar jag på att köpa extra mycket Bdx 2019 en primeur nu och sälja dyrt om några år. Svenskarna verkar ju väldigt villiga att betala ett ordentligt premium för att kunna åka ut till Västberga och hämta vinet.
 

FredrikC

Medlem
Nu kom september månads auktion ut på Bukowski. Ganska tunt med champagne känns de som. Ska väll bli mest kul å se hur mycket över 100 som 2009 rc DRC går för :D
 

Nyllet

Medlem
Hur funkar det med transport om man klickar hem några flaskor? Om jag förstått det hela rätt så får man snällt ta sig till ett Bukowskikontor?
 

Daniel A

Administratör
Toppen