Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Ejdern

Medlem
https://www.bukowskis.com/sv/auctio...012-brunello-di-montalcino-magnum-col-d-orcia
Årgång 2012: 3 x magnum för 3000+avgifter
På bolaget: 619 kr/magnum för årgång 2013.
Och hur tänkte man här då?
En låda Sassicaia 2005 med utropspris 12.000:- och 6 flaskor utan låda med utropspris 15.000:-
Eller har jag missat något?
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D030/lots/1261321-deutz-rose-brut-by-sakura
Deutz Sakura. Utropspris 2000 för tre flaskor; före avgifter.
Pris på bolaget: 599 per flaska.


Jag har jobbat med ett gäng auktioner under ett flertal år och min teori är denna:
Jag tror att de är säljarna som har valt att sätta ett högre bevakningspris än vad systembolaget har värderat varan till. Det gör att utropspriserna trycks upp på vissa varor vilket gör att vi tycker de ser konstigt ut.
Ett utropspris är inte detsamma som värdering men själv tycker jag att de inte borde ta emot varor om säljaren de väljer att prissätta sig över vad samma produkt kostar på SB "idag" (dvs. om varan finns i sortiment).

Man brukar nämligen aldrig ha en bevakning som ligger över utropspriset utan får då flytta upp utropspriset.
 

Per Stade

Lege artis
Jag har jobbat med ett gäng auktioner under ett flertal år och min teori är denna:
Jag tror att de är säljarna som har valt att sätta ett högre bevakningspris än vad systembolaget har värderat varan till. Det gör att utropspriserna trycks upp på vissa varor vilket gör att vi tycker de ser konstigt ut.
Ett utropspris är inte detsamma som värdering men själv tycker jag att de inte borde ta emot varor om säljaren de väljer att prissätta sig över vad samma produkt kostar på SB "idag" (dvs. om varan finns i sortiment).

Man brukar nämligen aldrig ha en bevakning som ligger över utropspriset utan får då flytta upp utropspriset.

Låter rimligt men kan inte säljaren sätta bevakningspriset till samma som utropspriset?
Om jag kommer ihåg rätt så brukar Bukowskis, som standard, ha bevakningspris, som är 80% av utropspriset.
För övrigt uppskattar jag att du använder den i Sverige riktiga termen bevakningspris!
 

Ejdern

Medlem
Låter rimligt men kan inte säljaren sätta bevakningspriset till samma som utropspriset?
Om jag kommer ihåg rätt så brukar Bukowskis, som standard, ha bevakningspris, som är 80% av utropspriset.
För övrigt uppskattar jag att du använder den i Sverige riktiga termen bevakningspris!
Om jag utgår från de auktioner jag själv har varit med om och drivit så går det att sätta bevakningspris och utropspris till samma belopp.
Min tanke är dock såhär i fallet med de två olika Sassicaiorna.

Säljare 1 har lämnat in sina flaskor till SB för försäljning och litat på va de värderar flaskorna till och då har SB valt att sätta 12 000 kr som utropspris på objektet. De har säkert också kommit överens om att utgå ifrån "deras standard" om att ha ett bevakningspris på 80% av
12 000 kr.

Säljare 2 har lämnat in sina flaskor till SB för försäljning men med villkoret att han inte accepterar ett pris under 15 000 kr. Detta medför att utropspriset sätts till 15 000 kr oavsett om grabbarna på SB anser att 12 000 kr hade varit ett mer rimligt utropspris. Säljare 2 hade kunnat säga att han hade velat ha 12 000 kr i bevakningspris och då hade inte vi sett någon skillnad på dessa men nu när han har valt att sätta ett högre värde än vad SB sätter på det andra objektet så märker vi detta tydligt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Om jag utgår från de auktioner jag själv har varit med om och drivit så går det att sätta bevakningspris och utropspris till samma belopp.
Min tanke är dock såhär i fallet med de två olika Sassicaiorna.

Säljare 1 har lämnat in sina flaskor till SB för försäljning och litat på va de värderar flaskorna till och då har SB valt att sätta 12 000 kr som utropspris på objektet. De har säkert också kommit överens om att utgå ifrån "deras standard" om att ha ett bevakningspris på 80% av
12 000 kr.

Säljare 2 har lämnat in sina flaskor till SB för försäljning men med villkoret att han inte accepterar ett pris under 15 000 kr. Detta medför att utropspriset sätts till 15 000 kr oavsett om grabbarna på SB anser att 12 000 kr hade varit ett mer rimligt utropspris. Säljare 2 hade kunnat säga att han hade velat ha 12 000 kr i bevakningspris och då hade inte vi sett någon skillnad på dessa men nu när han har valt att sätta ett högre värde än vad SB sätter på det andra objektet så märker vi detta tydligt.
Men det är ändå konstigt att auktionsfirman accepterar ¨galna¨ priser deras rykte påverkas knappast positivt!
 

The Wall

Medlem
Ska bli spännande att se hur det går för denna
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D030/lots/1261027-1992-2015-crozes-hermitage-alain-graillot med utrop på 3200
Förra auktionen så gick en serie av samma vin, 2009-2016 från utrop på 1800 upp till 3700, vilket för mig är ett galet pris
Galet sade Bull. Om man har lite för många vertikaler i källaren verkar en auktion kunna städa upp lite. Å andra sidan, poängen med vin i källaren är väl oftast att man har för avsikt att dricka upp det.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Även om Systembolaget skall vara "icke vinstdrivande", så är väl Bukowskis ute efter att tjäna pengar. Och tydligen finns det ju tillräckligt mycket dumma, okunniga människor där ute som betalar nästan vad som helst för flaskor.
Gärna får det vara ett lågt utropspris, för då blir det lättare att gå över det. :cool:

Ser dock några godsaker som skall budas på, men går aldrig över rekommenderar marknadspris.:D
 

The Wall

Medlem
Även om Systembolaget skall vara "icke vinstdrivande", så är väl Bukowskis ute efter att tjäna pengar. Och tydligen finns det ju tillräckligt mycket dumma, okunniga människor där ute som betalar nästan vad som helst för flaskor.
Gärna får det vara ett lågt utropspris, för då blir det lättare att gå över det. :cool:

Ser dock några godsaker som skall budas på, men går aldrig över rekommenderar marknadspris.:D
Om du budar högst är det väl du som sätter marknadspriset. :D
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2018 Scharzhofberger Riesling Auslese, Egon Müller x3 slutpris 8100.- = 3324.- / flaska! Finns 8 kvar på PK-huset för det facila priset av 5299.- st. Det går tydligen fortfarande att göra bra affärer på Bukowskis:rolleyes:?
Själv ropade jag in Gruner Veltliner till överpris. Var bara tvungen att prova mogen Gruner...
 

FredrikC

Medlem
2018 Scharzhofberger Riesling Auslese, Egon Müller x3 slutpris 8100.- = 3324.- / flaska! Finns 8 kvar på PK-huset för det facila priset av 5299.- st. Det går tydligen fortfarande att göra bra affärer på Bukowskis:rolleyes:?
Själv ropade jag in Gruner Veltliner till överpris. Var bara tvungen att prova mogen Gruner...
Den säljaren är nog inte så nöjd.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag vill inte veta priset. Jag drack mina sista Selosse i somras och de var inköpta i december 2015. Sen dess har de blivit lite dyrare har jag märkt ;)
Jag budade på en Initial Deg 16 och en VO deg 10, och rosén... låt oss säga jag slutade vid 2000-sträcket på alla...
Låt oss säga att man skulle haft några rosé liggandes.......:(
 
Jag budade på en Initial Deg 16 och en VO deg 10, och rosén... låt oss säga jag slutade vid 2000-sträcket på alla...
Låt oss säga att man skulle haft några rosé liggandes.......:(
Helt galen prisökning där. Köpte min VO, Initial, och Substance som alla hade deg i jan-feb 2015 för 899 kr, 1145 kr respektive 1855 kr. Måste dock erkänna att Substance var bland det bästa från Champange jag har druckit.
För tillfället räcker inte min magra studentbudget till Selosse längre.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Helt galen prisökning där. Köpte min VO, Initial, och Substance som alla hade deg i jan-feb 2015 för 899 kr, 1145 kr respektive 1855 kr. Måste dock erkänna att Substance var bland det bästa från Champange jag har druckit.
För tillfället räcker inte min magra studentbudget till Selosse längre.
Jag tänkte igår, att de som sålde dessa tidigare deg måste skratta påväg till banken nu :D
 

buteljen

Medlem
Jo, jag kan egen erfarenhet bekräfta det. Sålde 2 st Substance i vintras för 3400 kr styck. Var ett trevligt tillskott för min vinbudget. Som ekonomen Thomas Sowell brukar säga "It's alla a matter of trade-offs". Fick väldigt mycket mer vin för 3400 x 2 :)
Hur mycket får man betala för att sälja? Fick du 3400 netto i handen?
 
Toppen