Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

BallyJ

Medlem
Tror att det här är den sjukaste auktionen för gamla Bordeaux-viner på Bukowskis någonsin. Verkar som att proveniensen är klanderfri i det här fallet vilken den normalt aldrig är, samtidigt som samlingen är väldigt fin. Är ingen stor Bordeaux-fantast men jag får riktigt köpsug för bättre garanti på äkthet för 100 år gamla viner lär man nog inte få på många år. Tänk att få korka upp en 120 år gammal Lafite Rothschild om 8 år och känna sig säker på att den är äkta, det hade varit en riktigt fin upplevelse.
 

FredrikC

Medlem
Tror att det här är den sjukaste auktionen för gamla Bordeaux-viner på Bukowskis någonsin. Verkar som att proveniensen är klanderfri i det här fallet vilken den normalt aldrig är, samtidigt som samlingen är väldigt fin. Är ingen stor Bordeaux-fantast men jag får riktigt köpsug för bättre garanti på äkthet för 100 år gamla viner lär man nog inte få på många år. Tänk att få korka upp en 120 år gammal Lafite Rothschild om 8 år och känna sig säker på att den är äkta, det hade varit en riktigt fin upplevelse.
Vilken jävla "family collection" de måste sitta på som säljer av sånna viner för flera 100 000 I utrop :eek:
 

Boletus

Medlem
Jag hade för mig att man inte fick sälja viner på Bukowskis som fanns att köpa på systemet. Har jag fått det om bakfoten?
Bukowskis vs SB.

Brukar inte folksporten här vara att hitta absurda prisdifferenser mellan Bukowskis och SB, oftast beställningssortimentet? :D

Jag fick precis en beställning på denna makulerad från SB. Men det är iofs irrelevant, finns flera exempel i forumhistoriken som bevisar att budgivning på Bukowskis ibland eskalerar långt över priset för befintlig vara på SB, vilket ter sig ganska obegripligt.
 

Jos

Medlem
Tror att det här är den sjukaste auktionen för gamla Bordeaux-viner på Bukowskis någonsin. Verkar som att proveniensen är klanderfri i det här fallet vilken den normalt aldrig är, samtidigt som samlingen är väldigt fin. Är ingen stor Bordeaux-fantast men jag får riktigt köpsug för bättre garanti på äkthet för 100 år gamla viner lär man nog inte få på många år. Tänk att få korka upp en 120 år gammal Lafite Rothschild om 8 år och känna sig säker på att den är äkta, det hade varit en riktigt fin upplevelse.
Vad missar jag? Står det något om proveniensen?
 

Jos

Medlem
Ja på många av de äldre flarrorna står det att det är en del av en familjesamling som säljs. Vilket antyder på riktigt bra lagring under väldigt lång tid.
Inte med på din koppling att det skulle betyda riktigt bra lagring eller för den delen väldigt lång tid... Kan ju vara så givetvis men kan lika gärna vara nån som började samla vin på -90 talet i gillestugan.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Inte med på din koppling att det skulle betyda riktigt bra lagring eller för den delen väldigt lång tid... Kan ju vara så givetvis men kan lika gärna vara nån som började samla vin på -90 talet i gillestugan.
Tror han menar med tanke på den enorma samlingen som säljs, uppenbarligen av samma person/personer, så kan man inte annat än tro att dessa flaskor har lagrats väldigt väl.

Gillestuga 90-talet.... "hmm jag ska nog köpa en flaska Haut Brion från 1914 idag".... Inte troligt direkt. :cool:
 

FredrikC

Medlem
Inte med på din koppling att det skulle betyda riktigt bra lagring eller för den delen väldigt lång tid... Kan ju vara så givetvis men kan lika gärna vara nån som började samla vin på -90 talet i gillestugan.
Jag är övertygad om att du kan kontakta Johan för att få exakt lagring och hur länge de har varit i deras ägo.
 

Wintermute

Medlem
Är det bara jag som tycker 3 ser likadana ut men den lägst till höger är glaset mörkare och metallen eller vad man ska kalla det för vid korken ser annorlunda ut. Tror ni 3 kan vara fake och en äkta eller tvärtom? https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D031/lots/1270931-1940-chateau-latour
En snabbgoogling ger att det ljusare glaset verkar vara vanligast. Å andra sidan kan jag inte hitta någon med 75 cl-märkning i glaset. Att den flaska som har avvikande färg dessutom har högre nivå än de övriga känns oroväckande.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
En snabbgoogling ger att det ljusare glaset verkar vara vanligast. Å andra sidan kan jag inte hitta någon med 75 cl-märkning i glaset. Att den flaska som har avvikande färg dessutom har högre nivå än de övriga känns oroväckande.
Beträffande 1940 Château Latour.
Å andra sidan var det tydligen svårt att få tag på de salter som används för att färga glas under kriget. Därav uttrycket "war time glass" som ofta är ljusare. Så det kan var så att det var besvärligt att få tag på flaskor med de egenskaper man ville ha i de volymer man behövde. Då kan det bli lite blandade färger på flaskorna.
 

BallyJ

Medlem
Toppen