Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Joakim

Medlem
Enligt ryktet kommer ”familjevinerna” från hovet/kungen. Finns få privata samlingar i Sverige där inköp skett från 1910 talet fram till 1970 talet. Om det stämmer är det inget problem med äktheten.
 

Pontus

Medlem
Enligt ryktet kommer ”familjevinerna” från hovet/kungen. Finns få privata samlingar i Sverige där inköp skett från 1910 talet fram till 1970 talet. Om det stämmer är det inget problem med äktheten.
Av ren nyfikenhet, hur vet du när vinerna köptes in?
 

Wintermute

Medlem
Om ryktet är sant så har det kontinuerligt köpts in vin av hovet. Skall vara en utförsäljning för att rensa i källaren.
I så fall hade ett proveniensbrev undertecknat av representanter för hovstaten förmodligen höjt värdet/priset avsevärt för en del av posterna.
 

lukastollig

Pudelfantast
Pengatvätt... Varför betalas det annars återkommande såna hiskeliga överpriser på systembolagets auktioner? Den enda person jag känner som försökt sälja något där kom inte ens upp i acceptpriset för sin La Tache. Då undrar man varför vissa poster drar iväg till fantasipriser. Sasse 16 finns för halva det priset ute i Europa. Tog 30 sekunder på wine-searcher.

Säg att du till exempel är krögare. Tack vara kontakter i branschen får du som privatperson köpa en låda Sassicaia. Sen säljer du den till din restaurang via auktionen för överpris.
 

Pontus

Medlem
Pengatvätt... Varför betalas det annars återkommande såna hiskeliga överpriser på systembolagets auktioner? Den enda person jag känner som försökt sälja något där kom inte ens upp i acceptpriset för sin La Tache. Då undrar man varför vissa poster drar iväg till fantasipriser. Sasse 16 finns för halva det priset ute i Europa. Tog 30 sekunder på wine-searcher.

Säg att du till exempel är krögare. Tack vara kontakter i branschen får du som privatperson köpa en låda Sassicaia. Sen säljer du den till din restaurang via auktionen för överpris.
Antingen det eller har man så mycket pengar att man inte bryr sig. Men jag tänkte mer specifikt på hypen kring Sassicaia. Röd bourgogne i allmänhet och DRC i synnerhet verkar gå åt det andra hållet, iallafall i Sverige.
 

Arvid

Medlem
Budgivare nr 5: "min gräns var 195k". :D snopet att missa.. kan man lägga 195 kan man väl lägga 199?

Fantastisk flaska vin som ser riktigt bra ut. Känns som ett helt fair pris.

Idiotiskt att Bukowskis inte har klara budsegment som de flesta andra auktionshus.
 
Toppen