Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

buteljen

Medlem
Finns det något ställe man kan söka på ett specifikt vin och få upp slutbud från alla tidigare bolagsauktioner?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Finns det någon ställe man kan söka på ett specifikt vin och få upp slutbud från alla tidigare bolagsauktioner?
Tyvärr inte vad jag hittat. Man får gå igenom varje auktion för sig :/
Det trista är att den funktionen faktiskt fanns när auktionerna sköttes av Auktionsverket. I inloggat läge kunde man välja att söka i avslutade auktioner.
 
Slökollade Bukowskis och såg just när jag var inne för en stund sen att sex flaskor Penfolds Shiraz St Henri 2013 gick för 10 500 kr dvs efter påslaget mer än 2 000 kr/flaskan. Hoppsan!

Är det då ett riktigt gott vin? Ja, säkert (har inte öppnat och testat ännu) men jag tror jag köpte 2014 och 2015 för bara några år sedan sedan för 699 kronor, vill jag minnas.

Är detta då svårt att få tag på eller har det blivit många gånger dyrare de senaste fyra åren? På cellartracker finns många omdömen för varje årgång och det ligger ganska stabilt runt cirka 92-94 poäng. På systembolaget kan du köpa 2017 års version för...trumvirvel.... 699 kr.

Teori 1: För många människor som har gott om pengar eller för lätt att låna pengar och som inte har koll på, och inte heller bryr sig om, värdet på vin
Teori 2: Någon som har fylletryckt på budgivningsknappen och inte bara en gång
Teori 3: Penningtvätt
Teori 4: En galen samlare som saknar just 2013 års variant av Penfolds St Henri i sin 50 år långa vertikal.
Teori 5: Någon som blandat ihop det för sig mellan St Henri och Grange...
Teori 6: Den mycket sällsynta företeelsen att tre budgivare, som alla föredrar mellan-stram australiensisk shiraz mitt i syrah-tunneln och som dessutom saknar källare för att köpa och lagra själva, stöter på varandra på ett illegalt adventsfirande på en svartklubb i Enebybergs villakvarter och efter för mycket glögg börjar hetsbuda mot varandra sittande i varsin sacko-säck i värdens man-cave.
Teori 7: En kombo av Teori 1, 2 och 5.

Vad tror forumet?
 
Slökollade Bukowskis och såg just när jag var inne för en stund sen att sex flaskor Penfolds Shiraz St Henri 2013 gick för 10 500 kr dvs efter påslaget mer än 2 000 kr/flaskan. Hoppsan!

Är det då ett riktigt gott vin? Ja, säkert (har inte öppnat och testat ännu) men jag tror jag köpte 2014 och 2015 för bara några år sedan sedan för 699 kronor, vill jag minnas.

Är detta då svårt att få tag på eller har det blivit många gånger dyrare de senaste fyra åren? På cellartracker finns många omdömen för varje årgång och det ligger ganska stabilt runt cirka 92-94 poäng. På systembolaget kan du köpa 2017 års version för...trumvirvel.... 699 kr.

Teori 1: För många människor som har gott om pengar eller för lätt att låna pengar och som inte har koll på, och inte heller bryr sig om, värdet på vin
Teori 2: Någon som har fylletryckt på budgivningsknappen och inte bara en gång
Teori 3: Penningtvätt
Teori 4: En galen samlare som saknar just 2013 års variant av Penfolds St Henri i sin 50 år långa vertikal.
Teori 5: Någon som blandat ihop det för sig mellan St Henri och Grange...
Teori 6: Den mycket sällsynta företeelsen att tre budgivare, som alla föredrar mellan-stram australiensisk shiraz mitt i syrah-tunneln och som dessutom saknar källare för att köpa och lagra själva, stöter på varandra på ett illegalt adventsfirande på en svartklubb i Enebybergs villakvarter och efter för mycket glögg börjar hetsbuda mot varandra sittande i varsin sacko-säck i värdens man-cave.
Teori 7: En kombo av Teori 1, 2 och 5.

Vad tror forumet?

Definitivt teori 6. vem vet, några som har en hemligt fäbless för Peter Gago och köper allt de kan komma över?

Teori 2 kan ju för övrigt vara någon på forumet, men det lär vi ju aldrig få bekräftat. :)
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Slökollade Bukowskis och såg just när jag var inne för en stund sen att sex flaskor Penfolds Shiraz St Henri 2013 gick för 10 500 kr dvs efter påslaget mer än 2 000 kr/flaskan. Hoppsan!

Är det då ett riktigt gott vin? Ja, säkert (har inte öppnat och testat ännu) men jag tror jag köpte 2014 och 2015 för bara några år sedan sedan för 699 kronor, vill jag minnas.

Är detta då svårt att få tag på eller har det blivit många gånger dyrare de senaste fyra åren? På cellartracker finns många omdömen för varje årgång och det ligger ganska stabilt runt cirka 92-94 poäng. På systembolaget kan du köpa 2017 års version för...trumvirvel.... 699 kr.

Teori 1: För många människor som har gott om pengar eller för lätt att låna pengar och som inte har koll på, och inte heller bryr sig om, värdet på vin
Teori 2: Någon som har fylletryckt på budgivningsknappen och inte bara en gång
Teori 3: Penningtvätt
Teori 4: En galen samlare som saknar just 2013 års variant av Penfolds St Henri i sin 50 år långa vertikal.
Teori 5: Någon som blandat ihop det för sig mellan St Henri och Grange...
Teori 6: Den mycket sällsynta företeelsen att tre budgivare, som alla föredrar mellan-stram australiensisk shiraz mitt i syrah-tunneln och som dessutom saknar källare för att köpa och lagra själva, stöter på varandra på ett illegalt adventsfirande på en svartklubb i Enebybergs villakvarter och efter för mycket glögg börjar hetsbuda mot varandra sittande i varsin sacko-säck i värdens man-cave.
Teori 7: En kombo av Teori 1, 2 och 5.

Vad tror forumet?
Monopol och informationsassymetri.
 

FredrikC

Medlem
Slökollade Bukowskis och såg just när jag var inne för en stund sen att sex flaskor Penfolds Shiraz St Henri 2013 gick för 10 500 kr dvs efter påslaget mer än 2 000 kr/flaskan. Hoppsan!

Är det då ett riktigt gott vin? Ja, säkert (har inte öppnat och testat ännu) men jag tror jag köpte 2014 och 2015 för bara några år sedan sedan för 699 kronor, vill jag minnas.

Är detta då svårt att få tag på eller har det blivit många gånger dyrare de senaste fyra åren? På cellartracker finns många omdömen för varje årgång och det ligger ganska stabilt runt cirka 92-94 poäng. På systembolaget kan du köpa 2017 års version för...trumvirvel.... 699 kr.

Teori 1: För många människor som har gott om pengar eller för lätt att låna pengar och som inte har koll på, och inte heller bryr sig om, värdet på vin
Teori 2: Någon som har fylletryckt på budgivningsknappen och inte bara en gång
Teori 3: Penningtvätt
Teori 4: En galen samlare som saknar just 2013 års variant av Penfolds St Henri i sin 50 år långa vertikal.
Teori 5: Någon som blandat ihop det för sig mellan St Henri och Grange...
Teori 6: Den mycket sällsynta företeelsen att tre budgivare, som alla föredrar mellan-stram australiensisk shiraz mitt i syrah-tunneln och som dessutom saknar källare för att köpa och lagra själva, stöter på varandra på ett illegalt adventsfirande på en svartklubb i Enebybergs villakvarter och efter för mycket glögg börjar hetsbuda mot varandra sittande i varsin sacko-säck i värdens man-cave.
Teori 7: En kombo av Teori 1, 2 och 5.

Vad tror forumet?
Jag tror okunskap kombinerat med bra plånbok och sen penningtvätt står högt på listan.
Jag har också följt dessa nu i några år och vissa viner går helt oförklarligt högt. Det brukar vara då budgivare 1 har lagt ett maxtak och sen kommer budgivare två och då automatiskt driver upp hans maxtak och sen får sitt bud ovanpå det. Jag står mig då varje gång frågande till hur budgivare 1 från början ens sätter ett så högt tak och hur sen budgivare 2 är beredd att gå över det...
 

Silex

Medlem
Slökollade Bukowskis och såg just när jag var inne för en stund sen att sex flaskor Penfolds Shiraz St Henri 2013 gick för 10 500 kr dvs efter påslaget mer än 2 000 kr/flaskan. Hoppsan!

Är det då ett riktigt gott vin? Ja, säkert (har inte öppnat och testat ännu) men jag tror jag köpte 2014 och 2015 för bara några år sedan sedan för 699 kronor, vill jag minnas.

Är detta då svårt att få tag på eller har det blivit många gånger dyrare de senaste fyra åren? På cellartracker finns många omdömen för varje årgång och det ligger ganska stabilt runt cirka 92-94 poäng. På systembolaget kan du köpa 2017 års version för...trumvirvel.... 699 kr.

Teori 1: För många människor som har gott om pengar eller för lätt att låna pengar och som inte har koll på, och inte heller bryr sig om, värdet på vin
Teori 2: Någon som har fylletryckt på budgivningsknappen och inte bara en gång
Teori 3: Penningtvätt
Teori 4: En galen samlare som saknar just 2013 års variant av Penfolds St Henri i sin 50 år långa vertikal.
Teori 5: Någon som blandat ihop det för sig mellan St Henri och Grange...
Teori 6: Den mycket sällsynta företeelsen att tre budgivare, som alla föredrar mellan-stram australiensisk shiraz mitt i syrah-tunneln och som dessutom saknar källare för att köpa och lagra själva, stöter på varandra på ett illegalt adventsfirande på en svartklubb i Enebybergs villakvarter och efter för mycket glögg börjar hetsbuda mot varandra sittande i varsin sacko-säck i värdens man-cave.
Teori 7: En kombo av Teori 1, 2 och 5.

Vad tror forumet?
Kanske: Allt i livet är en tävling och jag vill vinna till varje pris. Då är det värt att betala dubbelt mot vad det egentligen borde kosta. Det är t o m så att jag bekräftar min egen självbild genom att vinna en sådan budgivning. Och det är jag beredd att betala mycket för!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kanske: Allt i livet är en tävling och jag vill vinna till varje pris. Då är det värt att betala dubbelt mot vad det egentligen borde kosta. Det är t o m så att jag bekräftar min egen självbild genom att vinna en sådan budgivning. Och det är jag beredd att betala mycket för!
Jag kan också tänka mig att äldre årgångar som idag är svåra att få tag i generar mer "ett ha-begär" till varje pris. Kanske täppa till ett hål i en vertikal? Eller rentav skiter ut pengar dagligen och behöver något att spendera dem på :D
 

buteljen

Medlem
Jag tror okunskap kombinerat med bra plånbok och sen penningtvätt står högt på listan.
Jag har också följt dessa nu i några år och vissa viner går helt oförklarligt högt. Det brukar vara då budgivare 1 har lagt ett maxtak och sen kommer budgivare två och då automatiskt driver upp hans maxtak och sen får sitt bud ovanpå det. Jag står mig då varje gång frågande till hur budgivare 1 från början ens sätter ett så högt tak och hur sen budgivare 2 är beredd att gå över det...
Hur många sådana här poster med överpriser är det vid varje auktion. Är det så vanligt?

Jag tror absolut att det är okunskap kombinerat med bra plånbok. Har själv gjort precis det här på tex Lauritz. Jag ville ha DEN mattan för att min hall skulle bli fulländad. Sen var det nån jävel som också ville ha precis den mattan, men jag vann. HA! Visst det blev 5000 mer än vad som begärdes men vad är 5000 spänn extra för en fulländad hall? Hade fått bonus på jobbet så perfekt timing :D. Dessutom slapp jag leta längre efter den perfekta mattan. Jag hade säkert kunna hitta den någon annanstans, men vad vet jag om mattor? Absolut ingenting. De som kan mattor skrattade säkert, men nu behövde jag inte ägna tid åt det längre! Case closed!
 

Daniel A

Administratör
Jag har aldrig riktigt kunnat köpa penningtvättargumenten. Det känns som att det är alldeles för triviala summor för det? Det är ju inte så värst många poster som går helt käpprätt åt helvete. Men visst, det kanske är någon småkriminell person som har hittat det här lilla hålet att krypa igenom.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har aldrig riktigt kunnat köpa penningtvättargumenten. Det känns som att det är alldeles för triviala summor för det? Det är ju inte så värst många poster som går helt käpprätt åt helvete. Men visst, det kanske är någon småkriminell person som har hittat det här lilla hålet att krypa igenom.
Jag håller med. Jag trodde penningtvättsargumentet kring användande av auktioner gällde säljare snarare än köpare, och i första hand värdefulla flaskor (eller vilket annat auktionsföremål som helst) som är så gamla att det verkar helt i sin ordning att inget kvitto finns kvar. Köp flaskorna med skumma kontanter, sälj dem på Bukowskis, intäkten efter avgifter är sedan vita pengar.
Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna tvätta pengar som köpare genom att betala alldeles för mycket för viner? En sådan transaktion innebär ju att byta (vita?) pengar mot viner eller andra auktionsföremål.
Sedan tror jag att smycken och liknande är enklare att använda. Det framstår som mycket mer plausibelt med historien att frugan för 15 år sedan fick ett gammalt smycke värt flera hundra tusen av en numera avliden faster/mormor/annan släkting (omöjligt att kolla kvitton, gåvoskatten var avskaffad så ingen dokumentationsplikt av skatteskäl, och inte med på bouppteckningen eftersom den skänktes bort innan släktingen gick hädan), och att man nu säljer det eftersom man ändå inte använder det. Det är nog mycket ovanligare att kunna övertyga om att en farbror skänkte bort en låda Mouton Rothschild 1982 för 15 år sedan, som man sedan förvarat perfekt trots att man inte har någon vinkällare eller ett Grappe-kvitto att visa upp.

Men i övrigt har jag ingen förklaring till priset. :) För några år sedan var det dock vanligt att just St Henri var några hundringar dyrare i andra europeiska länder.

Mitt Excelark säger att jag bara har en flaska St Henri 2013, köpt för 684 kr. Hade det varit fler hade jag känt mig lockad att kasta in en post på nästa auktion.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
https://www.nobelprize.org/uploads/2020/09/popular-economicsciencesprize2020-swedish.pdf
Här och i andra skrifter av pristagarna kan man förkovra sig i auktionsmekanismerna...

Bukowskis verkar vara en engelsk (man börjar lågt och ökar buden) andraprisauktion (vinnaren betalar ett pris som relaterar till det näst högsta budet); med en blandning av gemensamma och privata värderingar (objekt där det finns ett normerande värde, eller inte) .
 
Last edited:
Toppen