Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

FredrikC

Medlem
Förra året hade de en stege, desto högre belopp du sålde för desto lägre avgift.
Nu däremot står det såhär på beskrivningen:
"Vid försäljning utgår för varje auktionspost en avgift om 15 procent inklusive moms av det klubbade beloppet samt en fotoavgift på 170 kronor."
De har också en nu värderare så de verkar ändra om lite hos dem.
Det står så på systembolagets nya sida men om man kollar frågor och svar så är det fortfarande stegen för dyrare objekt... Tydligheten är sisådär. Nya värderaren försvann helt plötsligt från sidan också.
image.png
 

Mexikanaren

Medlem
Det står så på systembolagets nya sida men om man kollar frågor och svar så är det fortfarande stegen för dyrare objekt... Tydligheten är sisådär. Nya värderaren försvann helt plötsligt från sidan också.
image.png
Ändå en hyfsad mellanskillnad som försvinner alltså med tanke på att köparen även betalar 20% (inkl. moms) + 50kr i försäkringsavgift.

Så bara för att ta ett simpelt räkne-exempel på en flaska för 1000kr (enkelt att räkna på) så får köparen betala 1250kr samtidigt som säljaren får ut 680kr (150kr avgift och 170kr fotoavgift).
Om jag inte är helt ute och cyklar nu med min matte dvs.
 

Foodcoma

Medlem
Ändå en hyfsad mellanskillnad som försvinner alltså med tanke på att köparen även betalar 20% (inkl. moms) + 50kr i försäkringsavgift.

Så bara för att ta ett simpelt räkne-exempel på en flaska för 1000kr (enkelt att räkna på) så får köparen betala 1250kr samtidigt som säljaren får ut 680kr (150kr avgift och 170kr fotoavgift).
Om jag inte är helt ute och cyklar nu med min matte dvs.

Tror jag ska ta anställning som fotograf på Bukowskis ;) på 1637 poster denna auktion blir totala fotoinkomsten nätta 278 290kr...
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Även en låda 2005 Comte De Champagne för 12700 exklusive avgifter. Kan plockas upp för €125/fl.... Trälådan kan inte vara så värdefull. Eller? SB snålar jul på lådor, så kanske det som måste göras för att få dem. :D
 

Jos

Medlem
Alltså på riktigt... Några budar upp en låda Dompan 2008 med 500 sek intervaller till 16 000 medan det finns en exakt likadan låda som ligger med 12 500 i bud och med acceptpris uppnått? Ja jävlar...
 

FredrikC

Medlem
Alltså på riktigt... Några budar upp en låda Dompan 2008 med 500 sek intervaller till 16 000 medan det finns en exakt likadan låda som ligger med 12 500 i bud och med acceptpris uppnått? Ja jävlar...
De kommer bli högre slutpris det är bara I början av auktionen än så länge. Men det är oerhört märkligt varför de betalar så mycket för vanliga 08an.
 

Jos

Medlem
De kommer bli högre slutpris det är bara I början av auktionen än så länge. Men det är oerhört märkligt varför de betalar så mycket för vanliga 08an.
Jo kanske men du kan inte mena att man chansar på att slutpriset blir högre än ex. 15 på alla 3 lådor och därför budar 16 på en medan de andra ligger på 14 och under? :confused:
 

Jos

Medlem
På nästa auktion är det viss sannolikhet att det kommer vara en drös med DP08 lådor där säljaren såg denna auktion och hoppas på samma nivå.
Hade det inte varit så jävla gott hade jag blivit sugen på att lägga ut en låda legacy... Men nu är det ju tyvärr alldeles för gott för att sälja :p
 
De kommer bli högre slutpris det är bara I början av auktionen än så länge. Men det är oerhört märkligt varför de betalar så mycket för vanliga 08an.
Finns det en ovanlig 08? Klisterlapparna skiljer det vet jag men med volymen sålda så är det ju direkt inte svårt att få tag i någon variant.
 
Last edited:
Ja en legacy edition exempelvis är ju annorlunda på utsidan å lär varit deggad tidigare.

Vet du det ?
DP görs i ca 5M ex och etiketter sätts inte på direkt efter vinet degorgering. Förutom sendegade varianter som P2 och Oenotheque anger väl inte Moët när i batchen ett vin deggats? Vet att legacy kom tidigt men har inte sett något direkt information om degdatum på olika varianter av etiketter. Har några boxar legacy men även "normala" som köptes ungefär samtidigt. Om det finns info vore det intressant.
 
Toppen