Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Vet du det ?
DP görs i ca 5M ex och etiketter sätts inte på direkt efter vinet degorgering. Förutom sendegade varianter som P2 och Oenotheque anger väl inte Moët när i batchen ett vin deggats? Vet att legacy kom tidigt men har inte sett något direkt information om degdatum på olika varianter av etiketter. Har några boxar legacy men även "normala" som köptes ungefär samtidigt. Om det finns info vore det intressant.

Kan svara mig själv att jag köpte legacy först och att den släpptes något tidigare. Dock framgår det inget om vilket datum degorgering skett.
 

Wintermute

Medlem
Vet du det ?
DP görs i ca 5M ex och etiketter sätts inte på direkt efter vinet degorgering. Förutom sendegade varianter som P2 och Oenotheque anger väl inte Moët när i batchen ett vin deggats? Vet att legacy kom tidigt men har inte sett något direkt information om degdatum på olika varianter av etiketter. Har några boxar legacy men även "normala" som köptes ungefär samtidigt. Om det finns info vore det intressant.
Moët & Chandon
Disgorgement date, dosage and blend are clearly displayed on the back label and etched into the glass under the neck label of vintage cuvées – impressive detail for a house of this magnitude. The digits on the front label of MCIII are the batch number and disgorgement year, so 001.14 denotes the first batch, disgorged in 2014.
Om det gäller för DP också återstår att se.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
DP görs i ca 5M ex och etiketter sätts inte på direkt efter vinet degorgering. Förutom sendegade varianter som P2 och Oenotheque anger väl inte Moët när i batchen ett vin deggats? Vet att legacy kom tidigt men har inte sett något direkt information om degdatum på olika varianter av etiketter. Har några boxar legacy men även "normala" som köptes ungefär samtidigt. Om det finns info vore det intressant.
Moët & Chandons samlade marknadsföring av Dom Pérignon innehåller närmast oändliga mängder bilder och "stories" och är i princip totalt befriad från tekniska data. :) Om de inte ändrat sig på sistone, skriver de t.ex. inte ut den exakta druvsammansättningen i respektive årgång. Den ligger nära 50% Ch/50% PN men varierar lite mellan årgångarna. Däremot brukar de (eller åtminstone den förra vinmakaren) berätta om druvsammansättning och degorgeringsdatum när vinskribenter frågade, så de har heller inte hållit informationen hemlig.

I årgångsomdömen förr om åren har jag läst att hela årgången av "normal" Dom Pérignon degorgeras under förvånansvärt kort tid. T.ex. skrev Antonio Galloni i the Wine Advocate i slutet av år 2008 om årgång 2000 att "the 2000 was disgorged over a period of weeks in March and April, 2007". Nu är inte TWA de allra bästa på faktakoll, men jag har för mig att jag sett liknande uppgifter från andra håll. I så fall är det försumbar skillnad i degorgeringsdatum på olika Dompor av samma årgång.

P2/P3 separeras åtminstone numera ut redan från början, eftersom de lagras med korkförslutning snarare än kronkapsyl.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Moët & Chandon
Disgorgement date, dosage and blend are clearly displayed on the back label and etched into the glass under the neck label of vintage cuvées – impressive detail for a house of this magnitude. The digits on the front label of MCIII are the batch number and disgorgement year, so 001.14 denotes the first batch, disgorged in 2014.
Om det gäller för DP också återstår att se.
Kollade just på en DP 08 jag hade liggande (inköpt i mitten av förra året), där ändå förslutningsbandet på presentförpackningen hade gått av.
Det finns inga datum på baksidesetiketten. (Jag har inte rivit av halsfolien för att kolla.) Har inget minne av att jag heller sett sådana tidigare på vanlig DP, bara på Œno/P2.
Så om de inte infört detta på DP 2010 stämmer inte uppgifterna du citerar.
 
Kollade just på en DP 08 jag hade liggande (inköpt i mitten av förra året), där ändå förslutningsbandet på presentförpackningen hade gått av.
Det finns inga datum på baksidesetiketten. (Jag har inte rivit av halsfolien för att kolla.) Har inget minne av att jag heller sett sådana tidigare på vanlig DP, bara på Œno/P2.
Så om de inte infört detta på DP 2010 stämmer inte uppgifterna du citerar.

Kanske något på forumet som sparat ett lik av DP2008 och kan kolla om den är etsad med degdatum på flaskhalsen.
 
Bra utbud av röda från Italien

upload_2021-2-22_20-16-15.png
 
Toppen