Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 9 oktober 2007.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Kan svara mig själv att jag köpte legacy först och att den släpptes något tidigare. Dock framgår det inget om vilket datum degorgering skett.

2. Wintermute

Wintermute Medlem

Moët & Chandon
    Disgorgement date, dosage and blend are clearly displayed on the back label and etched into the glass under the neck label of vintage cuvées – impressive detail for a house of this magnitude. The digits on the front label of MCIII are the batch number and disgorgement year, so 001.14 denotes the first batch, disgorged in 2014.
    Om det gäller för DP också återstår att se.

3. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Moët & Chandons samlade marknadsföring av Dom Pérignon innehåller närmast oändliga mängder bilder och "stories" och är i princip totalt befriad från tekniska data. :) Om de inte ändrat sig på sistone, skriver de t.ex. inte ut den exakta druvsammansättningen i respektive årgång. Den ligger nära 50% Ch/50% PN men varierar lite mellan årgångarna. Däremot brukar de (eller åtminstone den förra vinmakaren) berätta om druvsammansättning och degorgeringsdatum när vinskribenter frågade, så de har heller inte hållit informationen hemlig.

I årgångsomdömen förr om åren har jag läst att hela årgången av "normal" Dom Pérignon degorgeras under förvånansvärt kort tid. T.ex. skrev Antonio Galloni i the Wine Advocate i slutet av år 2008 om årgång 2000 att "the 2000 was disgorged over a period of weeks in March and April, 2007". Nu är inte TWA de allra bästa på faktakoll, men jag har för mig att jag sett liknande uppgifter från andra håll. I så fall är det försumbar skillnad i degorgeringsdatum på olika Dompor av samma årgång.

P2/P3 separeras åtminstone numera ut redan från början, eftersom de lagras med korkförslutning snarare än kronkapsyl.

4. Maran

Maran Medlem

Vart hittar du dp08 för 166€? Jag hittar för 179 som billigast. Är inne på att köpa en låda.

5. vintomas

Kollade just på en DP 08 jag hade liggande (inköpt i mitten av förra året), där ändå förslutningsbandet på presentförpackningen hade gått av.
    Det finns inga datum på baksidesetiketten. (Jag har inte rivit av halsfolien för att kolla.) Har inget minne av att jag heller sett sådana tidigare på vanlig DP, bara på Œno/P2.
    Så om de inte infört detta på DP 2010 stämmer inte uppgifterna du citerar.

Wintermute gillar detta.
  6. Johan Blom

Johan Blom Gått från hobbysamlare till compulsive clicker

Det var på alfavin.de utan låda men nu såg jag att den var borta och med låda kostar den 179. Weird.

Maran och Martin F gillar detta.
  7. Anders Landström

Kanske något på forumet som sparat ett lik av DP2008 och kan kolla om den är etsad med degdatum på flaskhalsen.

Wintermute gillar detta.
  8. vintomas

Eller så finns det någon som offrar sig och leveranskontrollerar en DP10:a så här en grå måndagskväll? ;)

Stefan J och Anders Landström gillar detta.
  9. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Tittade just på en 2010a inget på halsen tog bort ca 2 cm folie, finns en inetsad kod längst ned på flask men den går inte att tyda som deg.datum

Anders Landström och Wintermute gillar detta.
  10. Anders Landström

Bra utbud av röda från Italien

upload_2021-2-22_20-16-15.png

Omar Khayyam gillar detta.
  11. Johan Blom

Kul att Pingus börjat göras i Italien! :D

Omar Khayyam och Anders Landström gillar detta.
  12. vintomas

Jag är rätt säker på att den framställs i Kina också... ;)

13. Johan Blom

Just det! Flor Du Pingpongus. Fantastiskt vin ;)

zippan, MagnusH70, Per Stade och 2 andra gillar detta.
  14. Wintermute

Wintermute Medlem

15. Johan Blom

Wintermute gillar detta.
  16. Maran

Maran Medlem

Finns på PDB för 79 eur.

Wintermute och BallyJ gillar detta.
  17. Johan Blom

Personen som budar vet nog inte det :)

Omar Khayyam, Wintermute och BallyJ gillar detta.
  18. BallyJ

BallyJ Medlem

Men värdet av att lagring har skett i privat källare är nästan oöverskådligt:D

MagnusH70, zippan, Omar Khayyam och 1 annan gillar detta.
  19. Johan Blom

Haha japp! Undrar vad den slutar på :D

20. Pontus

Pontus Medlem

Dela sidan