Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det går ju att sälja till eget bolag och därigenom komma åt oskattade pengar. Dock med höga transaktionskostnader.
Sälja vin som privatperson till ett bolag? Inte lagligt väl? Dessutom är det du beskrivit inte penningtvätt (= omvandling av pengar från illegala transaktioner till "vita pengar"), utan skulle väl vara vanligt "hederligt" skattesmiteri?
 

FredrikC

Medlem
Hur många sådana här poster med överpriser är det vid varje auktion. Är det så vanligt?

Jag tror absolut att det är okunskap kombinerat med bra plånbok. Har själv gjort precis det här på tex Lauritz. Jag ville ha DEN mattan för att min hall skulle bli fulländad. Sen var det nån jävel som också ville ha precis den mattan, men jag vann. HA! Visst det blev 5000 mer än vad som begärdes men vad är 5000 spänn extra för en fulländad hall? Hade fått bonus på jobbet så perfekt timing :D. Dessutom slapp jag leta längre efter den perfekta mattan. Jag hade säkert kunna hitta den någon annanstans, men vad vet jag om mattor? Absolut ingenting. De som kan mattor skrattade säkert, men nu behövde jag inte ägna tid åt det längre! Case closed!
Det är ett par varje gång å då kollar jag i stort sett bara champagne och de dyraste posterna.
 

Pontus

Medlem
Sälja vin som privatperson till ett bolag? Inte lagligt väl? Dessutom är det du beskrivit inte penningtvätt (= omvandling av pengar från illegala transaktioner till "vita pengar"), utan skulle väl vara vanligt "hederligt" skattesmiteri?
Via Bukowskis...

Edit: Betraktas nog iofs inte som penningtvätt, som du skriver.
 
Kanske: Allt i livet är en tävling och jag vill vinna till varje pris. Då är det värt att betala dubbelt mot vad det egentligen borde kosta. Det är t o m så att jag bekräftar min egen självbild genom att vinna en sådan budgivning. Och det är jag beredd att betala mycket för!

Jag tror absolut att det är okunskap kombinerat med bra plånbok. Har själv gjort precis det här på tex Lauritz. Jag ville ha DEN mattan för att min hall skulle bli fulländad. Sen var det nån jävel som också ville ha precis den mattan, men jag vann. HA! Visst det blev 5000 mer än vad som begärdes men vad är 5000 spänn extra för en fulländad hall? Hade fått bonus på jobbet så perfekt timing :D. Dessutom slapp jag leta längre efter den perfekta mattan. Jag hade säkert kunna hitta den någon annanstans, men vad vet jag om mattor? Absolut ingenting. De som kan mattor skrattade säkert, men nu behövde jag inte ägna tid åt det längre! Case closed!
@Silex och @buteljen två bra teorier! Köper dessa två helt och hållet. I alla fall när det gäller litet mer svåra att få tag på viner. Kan tycka att det också finns en rationalitet i detta. Det som är svårt att greppa är när det är viner som finns på bolaget (har hänt) eller finns i närliggande årgång via bolaget.
Jag trodde penningtvättsargumentet kring användande av auktioner gällde säljare snarare än köpare
Har ingen aning om sannolikheten för detta. transaktionskostnaderna är ju inte superlåga. Men om det skulle handla om penningtvätt är nog sannolikheten stor att den verkliga huvudmannen är densamme (dvs säljare och köpare är samma person) ;)

En till teori skulle vara att vi haft en stor våg av nystartade restauranger med litet ambition i Sverige senaste högkonjunkturcykeln och att många vill bygga en vinkällare snabbt med litet äldre flaskor, och detta är ett av få sätt att få tag på äldre flaskor?

En till variant av detta och det som flest personer i tråden nämner: man kan ju tänka sig en våg av privatpersoner som fått det ganska mycket bättre ställt nyligen (fanns något förringande uttryck för detta när jag växte upp :p) och som vill snabbt bygga upp en seriös vinkällare med äldre grejor för att servera till dovhjorten.
 

Per Stade

Lege artis

Fixfred

Medlem
Resonemanget om penningtvätt gäller även konstmarknaden:
Utropspriset hade satts till 300 000 till 400 000 kronor, men klubbades till slut för drygt 16 miljoner kronor.
Slutpriset, inklusive tilläggsavgifter, landade på 19 495 000 kronor.

Jag hörde dock en amerikansk expert på radion, som menade att detta var helt normalt.
Hon sa att det helt enkelt flyter omkring för mycket pengar och att de som har för mycket söker alternativa placeringar.
ligger något i det du säger , finns ingen idé att ha 100 miljoner på banken. Vist behöver man lite "nöd pengar" och om man har en dyr livstil kanske man behöver lite mer på banken, men man måste låta pengarna jobba
 

sunqan

Vinös
Slökollade Bukowskis och såg just när jag var inne för en stund sen att sex flaskor Penfolds Shiraz St Henri 2013 gick för 10 500 kr dvs efter påslaget mer än 2 000 kr/flaskan. Hoppsan!

Är det då ett riktigt gott vin? Ja, säkert (har inte öppnat och testat ännu) men jag tror jag köpte 2014 och 2015 för bara några år sedan sedan för 699 kronor, vill jag minnas.

Är detta då svårt att få tag på eller har det blivit många gånger dyrare de senaste fyra åren? På cellartracker finns många omdömen för varje årgång och det ligger ganska stabilt runt cirka 92-94 poäng. På systembolaget kan du köpa 2017 års version för...trumvirvel.... 699 kr.

Teori 1: För många människor som har gott om pengar eller för lätt att låna pengar och som inte har koll på, och inte heller bryr sig om, värdet på vin
Teori 2: Någon som har fylletryckt på budgivningsknappen och inte bara en gång
Teori 3: Penningtvätt
Teori 4: En galen samlare som saknar just 2013 års variant av Penfolds St Henri i sin 50 år långa vertikal.
Teori 5: Någon som blandat ihop det för sig mellan St Henri och Grange...
Teori 6: Den mycket sällsynta företeelsen att tre budgivare, som alla föredrar mellan-stram australiensisk shiraz mitt i syrah-tunneln och som dessutom saknar källare för att köpa och lagra själva, stöter på varandra på ett illegalt adventsfirande på en svartklubb i Enebybergs villakvarter och efter för mycket glögg börjar hetsbuda mot varandra sittande i varsin sacko-säck i värdens man-cave.
Teori 7: En kombo av Teori 1, 2 och 5.

Vad tror forumet?
Enligt wine-searcher är snittpriset i Europa(auktioner undantaget) ...

987 SEK plus skatter...
 
Jag gjorde som man bör göra när man har många teorier och ingen fakta; man undersöker frågan empiriskt.

1. Wallraffade litet med Michel Jamais vinklubb (se separat artikel) på en corona-säker provning i fredags och pratade med alla och envar såsom man gör på en lyxig provning under ett par timmar med riktigt bra viner och inte så mycket folk. Fick stöd för teorin om i stunden inspirerad budgivning där jag samtalade med ett par trevliga herrar i mogen ålder, stadda vid kassa som det heter, och som hade erfarenheter av att både själva eller när de bevittnat vänner, som efter en vinös middag hade gett sig hän och budat hem vin för många många tusen kronor. Svenskt och utomlands (typ Zachy's). Och som man dagen efter hade funderat över om det var helt klokt. Men ändå - såklart - hade cashat upp för.

2. Åkte ut till Bukowskis i Västberga och frågade. Det verkar, enligt mina två sagespersoner, vara nästan uteslutande svenskar som handlar (även om det är någon finländare som handlar varje auktion och då och då någon som agerar bulvan åt någon i Australien eller så). Det verkar också som att fenomenet med skenande priser handlar om när två eller tre budgivare verkligen vill ha samma utrop - det liknar litet budgivning på lägenheter - i allmänhet följer priserna marknadsläget men i vissa fall drar det iväg om det är två personer som verkligen vill ha objektet - samma teori som @buteljen pekade på således. Champagne håller tydligen ganska hög prisnivå i Sverige jämfört med internationellt. Andra priser är inte så höga jämfört med internationella auktioner. Testade också fyllebudgivningsteorin där skillnaden mellan Bukowskis (lagen om distanshandel innebär ångerrätt! très suédois) och de amerikanska auktionerna (ingen ångerrätt såklart!) gör det hela till ett naturligt experiment - om det var mycket fyllebudgivning av personer som inte egentligen har råd eller skäms för att ångra sig dagen efter borde det vara en viss andel icke-betalade eller icke-uthämtade viner i landet med ångerrätt. Icke så, enligt talespersonerna på Bukowskis. Varje kund-konto är knutet till ett kort och svårt att fejka, och vid misskötsel stängs helt enkelt kontot av. Mycket låg andel ångrade köp. Vilket också talar för de teorier som framförts ovan i tråden av @Silex och @buteljen.
 

Thirsty

Smygnykterist
Återigen fascineras man av priserna på objekt som går att köpa billigare från bolaget..

Har vissa rabatt hos Bukowskis? Hur får man det? :rolleyes:
Eller folk som absolut måste köpa på SB istället för on-line och gnäller när något är slutsålt eller inte finns på den lokala butiken. :vägg:

Att döma av betalningsviljan så synes ”fin” ordningen på att inhandla dryck vara:
1) Bukowskis, sky is the limit (även om varan finns på SB)
2) SB och bära hem det
3) On-line och få det hemkört
:stendumt:
 

FredrikC

Medlem
Bara nyfiken men ungefär hur mycket av köpeskillingen för en flaska skulle du säga går tillbaka till säljaren? Efter diverse avgifter och dylikt.
Förra året hade de en stege, desto högre belopp du sålde för desto lägre avgift.
Nu däremot står det såhär på beskrivningen:
"Vid försäljning utgår för varje auktionspost en avgift om 15 procent inklusive moms av det klubbade beloppet samt en fotoavgift på 170 kronor."
De har också en nu värderare så de verkar ändra om lite hos dem.
 
Toppen