Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Jag ogillar det hutlösa påslaget på 20% som Systembolaget (staten) lägger på! Sen tillkommer dessutom Bukowskis avgift på 50 kr.
Lägg till det att jag inte bor i Stockholm och inte kan hämta själv. Nej, det får bli utomlands- auktioner och beställningssajter för min del.
Det är samma avgifter för alla on-line auktioner, inte bara dryckesauktionen. Vad Systembolaget tar ut är vad jag vet inte publicerat någonstans.. SB döljer det mesta av sin verksamhet då de är att "aktiebolag" och inte behöver redovisa uppgifter enligt offentlighetsprincipen

Per Bukowskis avtal.
1.1 Provisioner
Säljare betalar en försäljningsprovision om 15% inkl moms av klubbat pris.
Köpare betalar en provision om 22,5 % inkl moms samt en administrationsavgift om 50 SEK inkl moms (Finland 5 EUR inkl moms).
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det är samma avgifter för alla on-line auktioner, inte bara dryckesauktionen. Vad Systembolaget tar ut är vad jag vet inte publicerat någonstans.. SB döljer det mesta av sin verksamhet då de är att "aktiebolag" och inte behöver redovisa uppgifter enligt offentlighetsprincipen

Per Bukowskis avtal.
1.1 Provisioner
Säljare betalar en försäljningsprovision om 15% inkl moms av klubbat pris.
Köpare betalar en provision om 22,5 % inkl moms samt en administrationsavgift om 50 SEK inkl moms (Finland 5 EUR inkl moms).
SB % är väl samma som för varorna i butik. Köp och säljavgifterna är väl liknande i övriga länder.
 

aldenniklas

Medlem
Det 20%-iga påslaget är helt klart det som avskräcker tycker jag, hade föredragit att det var inräknat direkt i budet så att man slapp göra beräkningen själv hela tiden.
Känns inte som att man fyndar på Bukowskis direkt.
 
Det 20%-iga påslaget är helt klart det som avskräcker tycker jag, hade föredragit att det var inräknat direkt i budet så att man slapp göra beräkningen själv hela tiden.
Känns inte som att man fyndar på Bukowskis direkt.
Hur menar du?
Så fort du klickar på lägg bud får du upp en ruta med den exakta kostnaden ink påslaget.
Ända gången du inte får en ruta är när du har auto bud men då har du ju redan accepterat det första budet och vet med andra ord ungefär vad ditt autobud kommer kosta.
Men några direkta fynd på bukowskis gör man sällan
 

aldenniklas

Medlem
Hur menar du?
Så fort du klickar på lägg bud får du upp en ruta med den exakta kostnaden ink påslaget.
Ända gången du inte får en ruta är när du har auto bud men då har du ju redan accepterat det första budet och vet med andra ord ungefär vad ditt autobud kommer kosta.
Men några direkta fynd på bukowskis gör man sällan
Heh, det var nytt för mig faktiskt. Inte lagt något bud ännu. Tack!
 

Martin F

Medlem
För en som aldrig handlat på bukowskis vinauktioner - innebär det att om man exempelvis vinner en auktion på 1000 kr i slutändan får betala 1250 kr? Bra att veta om man ger upp för köpsuget någon gång.
 

BallyJ

Medlem
Inte för att vara petig men om man köper via auktionen så är det provision på 22,5% för vinnande bud.
Sedan om jag kommer ihåg rätt så är det en fotoavgift på 136sek per objekt när man säljer. Det är av den anledningen flera dyrare flaskor säljs tillsammans istället för var för sig.
 

FredrikC

Medlem
Inte för att vara petig men om man köper via auktionen så är det provision på 22,5% för vinnande bud.
Sedan om jag kommer ihåg rätt så är det en fotoavgift på 136sek per objekt när man säljer. Det är av den anledningen flera dyrare flaskor säljs tillsammans istället för var för sig.
Vart får du det ifrån? Jag la ett bud nu och det står klart och tydligt köparprovision 20%. 50kr I avgift tillkommer.

För en som aldrig handlat på bukowskis vinauktioner - innebär det att om man exempelvis vinner en auktion på 1000 kr i slutändan får betala 1250 kr? Bra att veta om man ger upp för köpsuget någon gång.
Ja. Men när du lägger ditt bud ser du det totala priset du kommer få betala inklusive köparprovision och avgift.
 

LeChat

Medlem
Inte för att vara petig men om man köper via auktionen så är det provision på 22,5% för vinnande bud.
Sedan om jag kommer ihåg rätt så är det en fotoavgift på 136sek per objekt när man säljer. Det är av den anledningen flera dyrare flaskor säljs tillsammans istället för var för sig.
Inte för att vara petig.... ;) men säljaren får avstå 15% på klubbat pris plus en fotoavgift på 136:- + moms alltså 170:- .
Köparen får betala 20% på klubbat pris plus 50 kr i slagavgift.
Procentsatsen 22,5 % gäller däremot för övriga objekt som klubbas på Bukowskis.
 

FredrikC

Medlem
Inte för att vara petig.... ;) men säljaren får avstå 15% på klubbat pris plus en fotoavgift på 136:- + moms alltså 170:- .
Köparen får betala 20% på klubbat pris plus 50 kr i slagavgift.
Procentsatsen 22,5 % gäller däremot för övriga objekt som klubbas på Bukowskis.
Värt att tillägga om man säljer lite dyrare flarror är att det blir en lägre säljavgift. Exempelvis över 20000 så är det 12,5 osv men allt det står i kontraktet man skriver på.
 
Värt att tillägga om man säljer lite dyrare flarror är att det blir en lägre säljavgift. Exempelvis över 20000 så är det 12,5 osv men allt det står i kontraktet man skriver på.

Eftersom @LeChat var petig :) så kan väl jag också vara det. Säljavgiften är på utropspris, inte försäljningspris. Så ligger man nära en brytgräns kan det skilja en del.
 
Last edited:
Kan vara att jag missuppfattar dig men:
15% tas ut på det klubbade beloppet. Om en flaska säljs för säg 2000:- så får du som säljare 2000 • 0,85 - 170 = 1530:-
Utropspriset har ingen betydelse.

Enligt avtalet är det utropspriset som sätter försäljningsavgiften.
Måste gå tillbaka och se vad jag fått tidigare, kommer inte ihåg om jag sålt någon post över 20K på Bukowskis.

https://d2mpxrrcad19ou.cloudfront.net/attachments/0000/3436/systembolaget_saljvillkor.pdf

upload_2020-2-24_18-52-53.png
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kan vara att jag missuppfattar dig men:
15% tas ut på det klubbade beloppet. Om en flaska säljs för säg 2000:- så får du som säljare 2000 • 0,85 - 170 = 1530:-
Utropspriset har ingen betydelse.
Fel
Enligt avtalet är det utropspriset som sätter försäljningsavgiften.
Måste gå tillbaka och se vad jag fått tidigare, kommer inte ihåg om jag sålt någon post över 20K på Bukowskis.

https://d2mpxrrcad19ou.cloudfront.net/attachments/0000/3436/systembolaget_saljvillkor.pdf

Visa bifogad bild 19212
Kan intyga att trappan gäller. Hade försäljningspriset varit styrande hade det lett till märkliga tröskeleffekter för säljaren.
 

LeChat

Medlem
Har bara sålt inom intervallet 0-19999 och då fungerar det på det viset som jag beskrev.

C10D7745-0172-44D4-8C9C-C33B2FE8C3BA.jpeg

Om man utgår från något annat än det klubbade beloppet, vid försäljning av objekt som kostar 20000:- eller mer, det har jag ingen aning om.
 
Last edited:

sunqan

Vinös
systembolaget är ett under av tydlighet ;-)
Jag frågade kundtjänst och fick det här (i mina ögon förvirrande svaret):

Fotoavgiften är 170kr per utrop (inkl moms)
Provisionen är 15% av slutpriset (inkl moms)

Reducerad provision gäller för enskilda objekt över 20 000 enligt trappa eller för stora samlingar över 500 000 enligt modell för stora samlingar.

Så här står det i villkoren:
5.1 Vid försäljning utgår för varje auktionspost en avgift baserad på en procentsats av utropspriset enligt tabellen nedan, en fotoavgift samt en försäkringsavgift enligt vid var tid gällande prislista

Med nuvarande modell är försäkringen inbakad i fotoavgiften om 170kr för drycken. Syftet med "baserad på en procentsats av utropspriset" är att ge säljaren en indikation av kostnaden men jag kan hålla med om att det är missvisande.

Vi ser över formuleringarna, det behöver nog förtydligas, tack för uppmärksamheten.

dvs provisionen är 15% av slutpriset, eller lägre... eventuellt gäller trappan slutpriset, eventuellt gäller den slutpriset fast baserat på utropspriset, eller nåt...
hoppas bukowskis har koll.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
systembolaget är ett under av tydlighet ;-)
Jag frågade kundtjänst och fick det här (i mina ögon förvirrande svaret):



dvs provisionen är 15% av slutpriset, eller lägre... eventuellt gäller trappan slutpriset, eventuellt gäller den slutpriset fast baserat på utropspriset, eller nåt...
hoppas bukowskis har koll.
Avtalet gäller i första hand.

För tydlighetens skull. Provisionen baseras på utropspriset och är alltså fast. Vanligen 15 % ink moms men trappas av för höga utrop.

Provisionen dras sedan från försäljningspriset. I de allra flesta fall är det alltså rätt att räkna som @LeChat gjorde.
 
Toppen