Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 9 oktober 2007.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Det är samma avgifter för alla on-line auktioner, inte bara dryckesauktionen. Vad Systembolaget tar ut är vad jag vet inte publicerat någonstans.. SB döljer det mesta av sin verksamhet då de är att "aktiebolag" och inte behöver redovisa uppgifter enligt offentlighetsprincipen

Per Bukowskis avtal.
    1.1 Provisioner
    Säljare betalar en försäljningsprovision om 15% inkl moms av klubbat pris.
    Köpare betalar en provision om 22,5 % inkl moms samt en administrationsavgift om 50 SEK inkl moms (Finland 5 EUR inkl moms).

Sonderlese, Kostjan och magnum gillar detta.
  2. magnum

magnum Epernay, Frankrike

SB % är väl samma som för varorna i butik. Köp och säljavgifterna är väl liknande i övriga länder.

3. aldenniklas

aldenniklas Medlem

Det 20%-iga påslaget är helt klart det som avskräcker tycker jag, hade föredragit att det var inräknat direkt i budet så att man slapp göra beräkningen själv hela tiden.
    Känns inte som att man fyndar på Bukowskis direkt.

4. Gladekocken

Gladekocken Medlem

Hur menar du?
    Så fort du klickar på lägg bud får du upp en ruta med den exakta kostnaden ink påslaget.
    Ända gången du inte får en ruta är när du har auto bud men då har du ju redan accepterat det första budet och vet med andra ord ungefär vad ditt autobud kommer kosta.
    Men några direkta fynd på bukowskis gör man sällan

vintomas och FredrikC gillar detta.
  5. aldenniklas

aldenniklas Medlem

Heh, det var nytt för mig faktiskt. Inte lagt något bud ännu. Tack!

6. För en som aldrig handlat på bukowskis vinauktioner - innebär det att om man exempelvis vinner en auktion på 1000 kr i slutändan får betala 1250 kr? Bra att veta om man ger upp för köpsuget någon gång.

7. BallyJ

BallyJ Medlem

Inte för att vara petig men om man köper via auktionen så är det provision på 22,5% för vinnande bud.
    Sedan om jag kommer ihåg rätt så är det en fotoavgift på 136sek per objekt när man säljer. Det är av den anledningen flera dyrare flaskor säljs tillsammans istället för var för sig.

8. FredrikC

FredrikC Medlem

Vart får du det ifrån? Jag la ett bud nu och det står klart och tydligt köparprovision 20%. 50kr I avgift tillkommer.

Ja. Men när du lägger ditt bud ser du det totala priset du kommer få betala inklusive köparprovision och avgift.

vintomas gillar detta.
  9. LeChat

LeChat Medlem

Inte för att vara petig.... ;) men säljaren får avstå 15% på klubbat pris plus en fotoavgift på 136:- + moms alltså 170:- .
    Köparen får betala 20% på klubbat pris plus 50 kr i slagavgift.
    Procentsatsen 22,5 % gäller däremot för övriga objekt som klubbas på Bukowskis.

magnum, BallyJ, Gladekocken och 2 andra gillar detta.
  10. FredrikC

FredrikC Medlem

Värt att tillägga om man säljer lite dyrare flarror är att det blir en lägre säljavgift. Exempelvis över 20000 så är det 12,5 osv men allt det står i kontraktet man skriver på.

Gladekocken och Wintermute gillar detta.
  11. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Får inte riktigt detta att gå ihop?

Elvis, Jos och Kostjan gillar detta.
  12. Anders Landström

Eftersom @LeChat var petig :) så kan väl jag också vara det. Säljavgiften är på utropspris, inte försäljningspris. Så ligger man nära en brytgräns kan det skilja en del.

Last edited: 24 februari 2020
  13. LeChat

LeChat Medlem

Kan vara att jag missuppfattar dig men:
    15% tas ut på det klubbade beloppet. Om en flaska säljs för säg 2000:- så får du som säljare 2000 • 0,85 - 170 = 1530:-
    Utropspriset har ingen betydelse.

14. Anders Landström

Enligt avtalet är det utropspriset som sätter försäljningsavgiften.
    Måste gå tillbaka och se vad jag fått tidigare, kommer inte ihåg om jag sålt någon post över 20K på Bukowskis.

https://d2mpxrrcad19ou.cloudfront.net/attachments/0000/3436/systembolaget_saljvillkor.pdf

upload_2020-2-24_18-52-53.png

Crist(al)ian 77 gillar detta.
  15. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Fel
    Kan intyga att trappan gäller. Hade försäljningspriset varit styrande hade det lett till märkliga tröskeleffekter för säljaren.

16. LeChat

LeChat Medlem

Har bara sålt inom intervallet 0-19999 och då fungerar det på det viset som jag beskrev.

C10D7745-0172-44D4-8C9C-C33B2FE8C3BA.jpeg
    Om man utgår från något annat än det klubbade beloppet, vid försäljning av objekt som kostar 20000:- eller mer, det har jag ingen aning om.

17. FredrikC

FredrikC Medlem

Tack det hade jag inte tänkt på.

18. sunqan

sunqan Vinös

Last edited: 25 februari 2020
    magnum gillar detta.
  19. sunqan

sunqan Vinös

systembolaget är ett under av tydlighet ;-)
    Jag frågade kundtjänst och fick det här (i mina ögon förvirrande svaret):

dvs provisionen är 15% av slutpriset, eller lägre... eventuellt gäller trappan slutpriset, eventuellt gäller den slutpriset fast baserat på utropspriset, eller nåt...
    hoppas bukowskis har koll.

20. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Avtalet gäller i första hand.

För tydlighetens skull. Provisionen baseras på utropspriset och är alltså fast. Vanligen 15 % ink moms men trappas av för höga utrop.

Provisionen dras sedan från försäljningspriset. I de allra flesta fall är det alltså rätt att räkna som @LeChat gjorde.

sunqan, FredrikC och Gladekocken gillar detta.

Dela sidan