Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Foodcoma

Medlem
Årets trade. Bara att gratulera

Hehe, då säger jag upp mig från jobbet nu då och börjar med strategisk vinhandel ;)
Nä skämt åsido, ibland ska man ha tur. Precis som Anders nämnde är det lite klurigt att förutsäga vilka poster som går bra och inte. Hade inte alls trott den skulle dra iväg så, vem trodde det? Andra poster jag sålt i samma auktion nu som jag trodde skulle gå som tåget gick bara strax över acceptpris.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men hur tvättas pengarna? Hur ser tvättapengarprocessen ut? Man kan väl inte betala kontant med en påse pengar?
Det måste ju vara bra mycket enklare och bättre att gå på IKEA där man kan köpa kök för 50 000 kontant för att sedan lämna tillbaka och få in pengarna på kort istället (vilket tydligen inte är ovanligt).
Jag håller helt och hållet med din undran. Jag har aldrig sett hur "riggat" höga bud på vinauktioner (= betala extra mycket till Bukowskis och SB) bidrar till någon vettig penningtvätt (eller i övrigt ligger i köparens ekonomiska intresse), särskilt inte på relativt unga viner som fortfarande kan gå att hitta på SB eller hos prestigevinhandlare i utlandet.

Det gamla perspektivet på kombinationen av penningtvätt och auktioner är väl att köpa äldre, svårspårade och rimligt värdefulla föremål kontant och sedan sälja dem på auktion. Föremålet påstås sedan vara ett arv/gåva från pappa/farbror/farfar/godtycklig släkting, antogs på den tiden vara utan nämnbart värde (så togs inte upp specifikt i eventuell bouppteckning), har sedan stått i sommarstugan/farstun/på vinden i något decennium, och nu sålts och visat sig vara värdefullt. Fast då är man inte aktiv på köparsidan, utan enbart säljarsidan. På så sätt har nu säljaren vita pengar på sitt konto, tack för det salig farbror!

Så höga priser på Bukowskis auktioner lär så gott som alltid bero på köpare som karaktäriseras av en eller flera av: dålig koll på det internationella prisläget, allmänt habegär eller för mycket pengar. Inte något annat.

(Och jag har en stark känsla av att jag skrivit något liknande minst en gång förut, kanske flera.)
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tänk en person som nolltaxerat sista 5 åren och arbetar med indrivning. Då flyttas pengarna från den som är skyldig pengar till ett konto som innehas av någon som blir tvingad att ta emot dessa pengar. Den personen har jobb är utan anmärkningar och vit på pappret men står på något sett i skuld till kriminella vilket utnyttjas. De pengarna ska sedan flyttas till indrivarens konto på ett vitt sätt och då är auktioner bra. Indrivaren har ju fått tre flaskor Champagne i födelsedagspresent som han säljer på auktion vilket är lagligt även utan inkomst.
Ja men det förklarar väl överhuvudtaget inte varför de där flaskorna skulle ådra sig konstlat höga bud? Det kan bara vara en bidragande förklaring till varför även unga flaskor säljs. Andra förklaringar till sådan försäljning kan vara plötsligt uppkommen arbetslöshet, skilsmässa, dödsfall (sälja av dödsboets viner) m.m.
 
Last edited:

BallyJ

Medlem
Ja men det förklarar väl överhuvudtaget inte varför de där flaskorna skulle ådra sig konstlat höga bud? Det kan bara vara en bidragande förklaring till varför även unga flaskor säljs. Andra förklaringar till sådan försäljning kan vara arbetslöshet, skilsmässa, dödsfall (sälja av dödsboets viner) m.m.
Jag ser det som en möjlig rimlig förklaring tillsammans med flera andra rimliga förklaringar. Det sker i så fall organiserat, det är inte en enskild person som gör det här utan många inblandade som ansvarar för olika delar. Detta sker dagligen i samhället inom alla former av företagsverksamhet, jag skriver detta utifrån olika FUPar som jag läst genom åren. Men som jag också skrev är jag inte kunnig på området och kan såklart vara ute och cykla.
 

Mexikanaren

Medlem
Dock verkar flaskan som gått för 91.000 varit en 750ml!
upload_2021-9-8_17-41-28.png
 

Jesper L

Medlem
Hur såg det ut tidigare? Har ingen aning om den höjts eller sänkts :D
Ny säljprovision för Systembolagets dryckesauktioner
Från och med höstens första auktion, D037, gäller en ny, lägre säljprovision för försäljning på Systembolagets dryckesauktioner. Den nya säljprovisionen är tio procent exklusive moms – med ytterligare nedsättning av provisionen för utrop med högre värde enligt tabellen.
Den fasta avgiften är fortsatt 136 kronor exklusive moms (170 kronor inklusive moms) per post.
 

sunqan

Vinös
Ny säljprovision för Systembolagets dryckesauktioner
Från och med höstens första auktion, D037, gäller en ny, lägre säljprovision för försäljning på Systembolagets dryckesauktioner. Den nya säljprovisionen är tio procent exklusive moms – med ytterligare nedsättning av provisionen för utrop med högre värde enligt tabellen.
Den fasta avgiften är fortsatt 136 kronor exklusive moms (170 kronor inklusive moms) per post.
och gamla modellen finns här https://www.finewines.se/threads/dryckesauktioner-i-sverige-och-utomlands.26/page-40#post-154191
 
Toppen