Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det vore ju bra om folk satte ned foten och inte köpte flaskor för fantasi-pengar.
Gäller ju även de som budar på PR 09.
 

Wintermute

Medlem
Det vore ju bra om folk satte ned foten och inte köpte flaskor för fantasi-pengar.
Gäller ju även de som budar på PR 09.
Det är just det här som händer när vi förvandlar allt till valuta. Min profetia är att det bara är ett ögonblick kvar tills vi hittar aktörer som tjänar pengar på att spekulera även i nedgång för vissa viner, det vi kallar för blankning. Om det specifikt skulle röra sig om Pol Roger BdB 09, kanske man kan tala om Blanc de Blanc-blankning:cool:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men asså. Hur kan man sätta värdering från 25000kr/flaska?
Vad brukar deras vintage ligga på? Det är ju bara larvigt.
Jag har inte sett Franska Vinlistan erbjuda Selosse Millésime till privatpersoner på flera år (det har enbart varit blandlådorna med olika blandningar av Initial/VO/Rosé/Substance som gällt), så det finns nog inte ett aktuellt "ordinarie pris" i Sverige vilket jag antar är vad du menar när du skriver "brukar ligga på".

Just Millésimen var däremot väldigt svår att få tag på redan för ca 10 år sedan.
 

Keen

slan
Jag köpte en Selosse 2002 från FVL, minns dock inte när.
Tyvärr halkade den ur skåpet på Grappe och gick i bitar :neej: Tillsammans med en L'Apotre 04 från Leclapart. :öga:
 

lukastollig

Pudelfantast
Ingen annan än jag som tror att det förkommer någon form av penningtvätt via auktionerna? Köp flaskor som privatperson, sälj till egna restaurangföretaget är väl det enklaste upplägget. Pengar direkt i fickan utan skatt. Finns kanske andra upplägg också. Vissa lots går ju så orimligt dyrt, medan andra, i mina ögon lika attraktiva, inte ens kommer upp i utrop. Återköp förekommer också.
 
Toppen