Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Wintermute

Medlem
Nej men hoppet är jäkligt stort med bara en auktion tidigare då de hoppade till så lite underligt.
Vid auktion 1 kunde man få en flaska för runt 3 500.
Vid auktion 31 kunde man få en flaska för runt 7 000.
Vid auktion 38 kunde man få en flaska för runt 10 500.
[Det är 8 auktioner per år. Decemberauktionerna är nr 8, 16, 24, 32]
Jag gissar att den ökningen är hårdare kopplad till förändringar i Demand än förändringar i Supply.

Picture1.png
 

Boletus

Medlem
Jag visste inte ens att Japanerna har tillverkat whisky i 55 år.
Längre än så. Rekommenderar att läsa på om Nikka och destilleriet i Yoichi. Om jag minns rätt släpade de en hel torvmosse från Skottland till Japan. Min fru kommer från närområdet så jag har själv varit i Yoichi och tittat på det gamla destilleriet (gratis whisky i cafeterian).

Från Nikkas egen sajt, inte så mycket detaljer men en början kanske.
https://www.nikka.com/eng/story/founder/
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag visste inte ens att Japanerna har tillverkat whisky i 55 år.
Masataka Taketsuru är väl den som anses tagit whiskyn till Japan. Han spenderade tid i Skottland runt 1919-1920 (osäker på exakt år) och tog med sig destilleringstekniken tillbaka till Japan. Suntory är första destilleriet, 1921-1922, så c:a 100 år gammal tradition nu.
 

Sonderlese

Medlem
Masataka Taketsuru är väl den som anses tagit whiskyn till Japan. Han spenderade tid i Skottland runt 1919-1920 (osäker på exakt år) och tog med sig destilleringstekniken tillbaka till Japan. Suntory är första destilleriet, 1921-1922, så c:a 100 år gammal tradition nu.
Fantastiskt!
Som det mesta Japanerna åtar sig, har de varit väldigt framgångsrika också, som priset på den där 55-åriga Suntory Yamazaki bevittnar!
 

Wintermute

Medlem
Vid auktion 1 kunde man få en flaska för runt 3 500.
Vid auktion 31 kunde man få en flaska för runt 7 000.
Vid auktion 38 kunde man få en flaska för runt 10 500.
[Det är 8 auktioner per år. Decemberauktionerna är nr 8, 16, 24, 32]
Jag gissar att den ökningen är hårdare kopplad till förändringar i Demand än förändringar i Supply.

Visa bifogad bild 24626
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D039/lots/sort/most/search/Salon 1996/full_catalogue/yes
12,5--13 per flaska är det nya normala.
 

buteljen

Medlem
Har inte cristal 08 ovanligt svag prisökning? Drar man bort provisionen så fick en säljare 2720 kr /flaska för den som gick högst …
 

FredrikC

Medlem
Har inte cristal 08 ovanligt svag prisökning? Drar man bort provisionen så fick en säljare 2720 kr /flaska för den som gick högst …
Du har glömt fotoavgift på 170kr också.
Den sköt i höjden direkt vid släpp på upp till 3500 per flaska och sjönk sedan för att sen landa på 3000 nu. De släpptes för under 2000 så det är väll ingen dålig ökning?
 

buteljen

Medlem
Du har glömt fotoavgift på 170kr också.
Den sköt i höjden direkt vid släpp på upp till 3500 per flaska och sjönk sedan för att sen landa på 3000 nu. De släpptes för under 2000 så det är väll ingen dålig ökning?
Ok, så 2550 då. +45% på tre år om man lyckades få några när det släpptes. Är det bra alltså? Trodde de gick för mer. Själv tror jag att jag köpte några för 2795 typ två år efter första släppet (via Livets Goda?)
 

FredrikC

Medlem
Ok, så 2550 då. +45% på tre år om man lyckades få några när det släpptes. Är det bra alltså? Trodde de gick för mer. Själv tror jag att jag köpte några för 2795 typ två år efter första släppet (via Livets Goda?)
Jag tror de vattnade ur marknaden rejält när många inklusive jag själv sålde dem för uppåt 3500kr/st. Då var det nästan de dubbla mot vad man gav så det var iaf jag nöjd med.
 
Toppen