Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Pontus

Medlem
Jag kan förstå hysterin om det är en ovanlig/svåråtkomlig flaska, men när man bjuder typ dubbelt marknadspris på objekt som dessutom i vissa fall går att hitta på SB blir det bara för dumt. Konstaterar också att det var höga priser på en del av vinerna från Norra Rhone.
 
M

Mouton

Fast skönt att veta, om det skulle behövas kan man sälja samlingen och slanta in rejält ;) räcker tydligen med att handla på det lokala bolis.
 

LeChat

Medlem
Fast skönt att veta, om det skulle behövas kan man sälja samlingen och slanta in rejält ;) räcker tydligen med att handla på det lokala bolis.
Tyvärr är nog både säljare och köpare mer eller mindre förlorare i denna hantering. Låt säga att ett objekt säljs för 1000:- För köpare innebär det att det ska läggas till 20% (eller 22,5% minns inte vilket) plus slagavgift. Säljare betalar 15% plus en avgift på 170:- för foto mm. Ansvariga för auktionerna tjänar då minst 250+320=570:- på en vara som säljs för 1000:-!! Här kan vi snacka om vinnare.
 
M

Mouton

Tyvärr är nog både säljare och köpare mer eller mindre förlorare i denna hantering. Låt säga att ett objekt säljs för 1000:- För köpare innebär det att det ska läggas till 20% (eller 22,5% minns inte vilket) plus slagavgift. Säljare betalar 15% plus en avgift på 170:- för foto mm. Ansvariga för auktionerna tjänar då minst 250+320=570:- på en vara som säljs för 1000:-!! Här kan vi snacka om vinnare.
Du har helt rätt, det får gå via strupen ut från källaren:)
 

sunqan

Vinös
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D006/lots/962321-2002-cuvee-sir-winston-Churchill
10340 kr för fyra halvmagnum. 2585 kr/st
2004 kostar 1399 kr
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D006/lots/962171-2009-ruinart-brut
4582,5 kr för sex st halvmagnum. 763,75 kr/st
Kostade 489 kr för ett år sedan.
Det brukar ju kunna vara riktigt absurt - flaskor som fortfarande finns att köpa i kvantitet på bolis, säljs med ett utropspris som är högre än butikspriset och som dessutom klubbas för ett ännu högre pris.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Men jag måste sticka ut hakan och fråga detta forum om varför man betalar dyra pengar på uppenbart nekrofila flaskor? Flaskor som ex enl CT hade passerat sin topp för >10 år sedan kan ju knappast vara drickbara idag? Köper man dem för att det är kul att ha och aldrig öppna....eller? Sannolikheten att vissa flaskor ens med en optimal lagring i alla år ens är drickbara måste ju vara närmare 0? Nu menar jag inte de ex BDX som kan leva hur länge som helst utan de mer "ordinära" flaskorna...
Jag är nyfiken!

Med det sagt kan det säkert finnas många anledningar till att köpa en uppenbart "för gammal" flaska!
Jag citerade mig själv här ovan för nu var jag där själv:D. Drog hem några rödviner från senaste auktionen och några var ju ganska obscent gamla:rolleyes:. Men som @MartinE skrev så finns det ju vissa anledningar;). Hoppas bara de är drickbara för jag tänker verkligen dricka dem...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag citerade mig själv här ovan för nu var jag där själv:D. Drog hem några rödviner från senaste auktionen och några var ju ganska obscent gamla:rolleyes:. Men som @MartinE skrev så finns det ju vissa anledningar;). Hoppas bara de är drickbara för jag tänker verkligen dricka dem...
Ropade också, mer eller mindre av misstag, hem en flaska nekro-vin. Tanken är att den ska vara tom innan månaden är slut.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D007/lots/973388-2002-georges-vesselle-brut
7000 kr är 8625 efter avgifter. 719 kr/flaska. På bolaget tar de 559.
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/georges-vesselle-7767701
Kan det finnas någon bokföringsmässig finess med att köpa viner dyrare än nödvändigt?
Det ryktas väl att det är ett sätt att omvandla pengar med tvivelaktigt ursprung till en "investering" som är legit men utanför Skatteverkets radar...
 

Pontus

Medlem

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det ryktas väl att det är ett sätt att omvandla pengar med tvivelaktigt ursprung till en "investering" som är legit men utanför Skatteverkets radar...
Jag trodde det var försäljning på auktion som kunde användas som penningtvätt, ej köp? Dvs man köper saker kontant och säljer dem "legit" (ev med viss förlust), men hävdar att det är något som köptes billigt för länge sedan.
 

Silex

Medlem
Snittpris i europa enligt wine-searcher är 7865 plus skatter per flaska , så ja... nån har gjort fel. Även 12650 kan väl ses som ett klipp.
Av nostalgiskäl var jag väldigt sugen på att bjuda på den här, särskilt med det låga utropspriset. Som student köpte jag en flaska Vega Sicilia 1970 när det släpptes på SB i början av 90-talet (?) till det för mig avgrundsdyra priset på ca 800kr. Det var det med råge dyraste vin jag någonsin köpt då och det var helt fantastiskt att dricka. Men till dagens priser får jag tyvärr avstå.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Av nostalgiskäl var jag väldigt sugen på att bjuda på den här, särskilt med det låga utropspriset. Som student köpte jag en flaska Vega Sicilia 1970 när det släpptes på SB i början av 90-talet (?) till det för mig avgrundsdyra priset på ca 800kr. Det var det med råge dyraste vin jag någonsin köpt då och det var helt fantastiskt att dricka. Men till dagens priser får jag tyvärr avstå.
800 kr då lär ju ha varit svettigt kan jag tänka mig? Du måste ha varit bara en pôjk dessutom, eller har jag missuppfattat din ålder?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Av nostalgiskäl var jag väldigt sugen på att bjuda på den här, särskilt med det låga utropspriset. Som student köpte jag en flaska Vega Sicilia 1970 när det släpptes på SB i början av 90-talet (?) till det för mig avgrundsdyra priset på ca 800kr. Det var det med råge dyraste vin jag någonsin köpt då och det var helt fantastiskt att dricka. Men till dagens priser får jag tyvärr avstå.
Köpte en Vega Sicilia 1962 på Arlanda ungefär samtidigt för 550:- (Arlanda var billigt på den tiden och man fick shoppa trots att man bara skulle till Finland över dagen). Det var också det överlägset dyraste vin jag hade köpt då, men den flaskan tror jag fortfarande ligger kvar i något hörn.
 
Toppen