Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Sonderlese

Medlem
Ingen annan än jag som tror att det förkommer någon form av penningtvätt via auktionerna? Köp flaskor som privatperson, sälj till egna restaurangföretaget är väl det enklaste upplägget. Pengar direkt i fickan utan skatt. Finns kanske andra upplägg också. Vissa lots går ju så orimligt dyrt, medan andra, i mina ögon lika attraktiva, inte ens kommer upp i utrop. Återköp förekommer också.
Ja…någon fuffens onekligen, men just hur det går till vet jag inte.
 

lukastollig

Pudelfantast
Asså seriöst INGEN människa kan väl vara så dum och okunnig att de betalar det priset???
En låda 28k………

Nä, speciellt när det är rätt enkelt att få tag på den nere i Europa (eller UK om man kan smuggla ut den därifrån). €180 här: https://www.divinecellar.com/fr/cha...rande-annee-2008-champagne-3052853082747.html

Känner mig nu ännu mer nöjd med att jag köpte en låda i UK för motsvarande 1260 kr flaskan i september förra året. Fick hem dem och lite annat smått och gott precis innan UK lämnade den gemensamma marknaden vid årsskiftet.
 

Vingubben

Medlem
00B16915-96F9-4491-A5F1-DDDE5BEABD61.png

Fin prisutveckling på Cristal -08, och det är fortfarande nästan ett dygn kvar.
 

YKW

Medlem

Hoppla! När gick Burlotto Monvigliero och blev ett femtusenkronorsvin? Har visserligen inte följt utvecklingen i Piemonte så noga, men detta var väl en av de ganska överkomliga producenterna för bara några år sedan?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det är nästan skrattretande att se vissa priser (både billigt och dyra utrop), men tror som sagt att man är lite skadad av att följa Europas prisbild på vissa saker och dess efterfrågan.
Patrik och Johan vet ju vad som säljer, och vad som säljer mindre i Sverige så vissa kap kan man ju göra sig, och vissa försäljningar kan man gladeligen göra också :D
 

Hoppla! När gick Burlotto Monvigliero och blev ett femtusenkronorsvin? Har visserligen inte följt utvecklingen i Piemonte så noga, men detta var väl en av de ganska överkomliga producenterna för bara några år sedan?
Februari 2017 var väl ett viktigt datum i Burlotto Monviglieros prishistoria. Galloni gav då årgång 2013 100 poäng.

1645184290646.png
 

Attachments

  • 1645184126873.jpeg
    1645184126873.jpeg
    2,7 KB · Visningar: 74
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Även Geyserville 2012, 3 flaskor med utrop på 2400 är dubbelt upp mot vad 2019 säljs för på SB. Smått hysteriskt för ett vin som är tämligen lätt att få tag på varje år och som endast legat i 6-7 år.

Geyserville Bukowskis
Det roliga är att de vet att Ridge säljer de som betalar alldeles för mycket för USA viner.
Medans Salon 1999 för 5000/fl känns som ett kap jämfört med Europa-priser.
 

FredrikC

Medlem
Kul auktion! Jag tror det inte är smart att lägga ut krug 08 redan. Personen har garanterat betalat dyrt för dem och jag gissar att de inte kommer göras några större pengar efter avgifterna.
 
Toppen