Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Wintermute

Medlem
Om man räknar alla olika årgångar, finns det 7 olika viner som har varit med på samtliga 48 Bukowskis auktioner.
Ytterligare 13 viner har missat bara en auktion.

Ser man till enskilda årgångar (högra tabellen), är det 1996 Salon som varit vanligast, med närvaro på 45 av 48 auktioner.
Att Cristal 2008 och för en delen Dom Pérignon 2008 kommer så långt ned på listan har nog att göra med att de inte var lanserade på de första auktionerna...

Picture1.png
Picture2.png
 

Magikern

Medlem
Är det någon som kollat in Bukowskis Marsauktion? 4 Leroy Bourgogne rogue 99 för utropet 6400 känns som ett skämt onekligen. Klubbas flaskorna för det priset heter jag Robert Parker. :p

 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Är det någon som kollat in Bukowskis Marsauktion? 4 Leroy Bourgogne rogue 99 för utropet 6400 känns som ett skämt onekligen. Klubbas flaskorna för det priset heter jag Robert Parker. :p

Haha vafan… Det var väl typ 5-10 år sen de fanns på bolis och låg kvar ett tag. Nån äldre laddning importören fått in. Vill minnas att det var 295 eller 395 då
 

Magikern

Medlem
Haha vafan… Det var väl typ 5-10 år sen de fanns på bolis och låg kvar ett tag. Nån äldre laddning importören fått in. Vill minnas att det var 295 eller 395 då

Jag köpte 09 för 330 spänn typ. Den smakade som en 200 kronors halvplonkpinot

När det gäller Bukowskis auktion i övrigt så funderar man onekligen på att sälja sina Montrose 06 och Figeac 08. Jag trodde helt ärligt inte att det var lönt att sälja dessa viner i Sverige men tydligen hade man fel. Med tanke på kronans usla kurs kanske det är bättre att sälja dem på Bruun Rasmussen i stället skall kanske tilläggas. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det någon som kollat in Bukowskis Marsauktion? 4 Leroy Bourgogne rogue 99 för utropet 6400 känns som ett skämt onekligen. Klubbas flaskorna för det priset heter jag Robert Parker. :p
Haha vafan… Det var väl typ 5-10 år sen de fanns på bolis och låg kvar ett tag. Nån äldre laddning importören fått in. Vill minnas att det var 295 eller 395 då
Och det är Maison Leroy ("billiga", inköpa druvor), inte Domaine Leroy ("dyra")! :eek:
Dock ser det ut som att det var blanc 2008 och rouge 2008+2009 som lanserades i slutet av 2012 på SB för 332-345 kr. Jag ser att jag 2013 köpte blanc 1999 av Flaskposten för 257 kr (uppdrucken så bud mottas ej). Jag minns dem alla som helt OK men inte alltför speciella. Sedan är för all del 1999 en toppårgång för rött.
 

Jos

Medlem
Och det är Maison Leroy ("billiga", inköpa druvor), inte Domaine Leroy ("dyra")! :eek:
Dock ser det ut som att det var blanc 2008 och rouge 2008+2009 som lanserades i slutet av 2012 på SB för 332-345 kr. Jag ser att jag 2013 köpte blanc 1999 av Flaskposten för 257 kr (uppdrucken så bud mottas ej). Jag minns dem alla som helt OK men inte alltför speciella. Sedan är för all del 1999 en toppårgång för rött.
Möjligt men även 1999 kom på bolis för 5-10 år sen. BS tror jag. Köpte själv och drack upp, helt ok. Fanns också på krogen i samma veva
 

Arvid

Medlem
Upptäckte en märklig grej nu när jag går in och kikar på senaste auktionen. Flera objekt är redan i min favorit-lista (alltså hjärtmarkerade). Har inte hjärnsläpp... har verkligen inte varit inne och klickat tidigare.

Är det möjligen objekt som inte blivit sålda vid tidigare auktioner och utbuds igen? Eller som returnerats/inte hämtats ut till och med?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Upptäckte en märklig grej nu när jag går in och kikar på senaste auktionen. Flera objekt är redan i min favorit-lista (alltså hjärtmarkerade). Har inte hjärnsläpp... har verkligen inte varit inne och klickat tidigare.

Är det möjligen objekt som inte blivit sålda vid tidigare auktioner och utbuds igen? Eller som returnerats/inte hämtats ut till och med?
Låter som en omöjlighet. Jag förmodar att alla objekt som läggs ut får ett nytt nummer så det kan inte finnas en koppling till tidigare auktioner.
 
Upptäckte en märklig grej nu när jag går in och kikar på senaste auktionen. Flera objekt är redan i min favorit-lista (alltså hjärtmarkerade). Har inte hjärnsläpp... har verkligen inte varit inne och klickat tidigare.

Är det möjligen objekt som inte blivit sålda vid tidigare auktioner och utbuds igen? Eller som returnerats/inte hämtats ut till och med?

Hade också ett vin bland favoriter och har inte heller varit inne och klickat tidigare.. tror jag dock budade på ”samma” vin förra auktionen.
 

BallyJ

Medlem
Upptäckte en märklig grej nu när jag går in och kikar på senaste auktionen. Flera objekt är redan i min favorit-lista (alltså hjärtmarkerade). Har inte hjärnsläpp... har verkligen inte varit inne och klickat tidigare.

Är det möjligen objekt som inte blivit sålda vid tidigare auktioner och utbuds igen? Eller som returnerats/inte hämtats ut till och med?
Det är precis som du säger, objekt som inte köp fullföljs på auktioneras ut igen och visas igen som aktiv favorit med samma objektsnummer. Det fungerar likadant på alla Bukowskis auktioner oavsett om det gäller vin, konst eller klockor.
 

mackan92

Medlem
Jag själv har problem att se alla objekt jag har "hjärtmarkerat" vilket är lite frustrerande när man gått igenom stor del av auktionen.
 
Toppen