Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era mest innovativa vin- och mat-kombinationer

Mattias Schyberg

Administratör
Är själv ingen kock av rang, inte heller en erfaren sommelier. Mat och vin uppskattar jag dock ändå. Jag kan dock tycka att jag sällan stöter på lite mer vågade kombinationer av vin och mat, oftast är det just klassikerna man får eller som rekommenderas. Nu är det såklart inget fel med det, de klassiska kombinationerna finns ju av en anledning, men varför inte utforska de lite mer unika varianterna?

Själv brukar jag inte experimentera särskilt mycket alls; jag väljer det vin jag är sugen på och parar ihop det med en rätt som känns logisk och bra. Oftast funkar det bra - mer sällan känns kombinationen outstanding.

Mest udda försök var nog när jag fick för mig att dricka en halvsöt Dr. Loosen (auslese) till en blodig biff med potatisklyftor dränkta i parmesan och västerbottenost. Unik kombination, milt sagt, men inget jag kan rekommendera. ;)

Så, nu vill jag få höra era lyckade eller misslyckade försök att kombinera outside the box?
 
Last edited:

Sjödin

Joråsåatt...
OT: Ingen vinkombination!

Det första jag kommer tänka på när jag läser det här, är en helt fantastisk kombo som de flesta från min hemort (i min generation) förstår att älska. Alkoholfri förvisso, men sjukt gott.
Specialhammis & Pucko!
Alternativt, för den vågade, Specialhammis och Dr. Pepper.

En specialhammis är alltså en i folie inslagen stadig hamburgare med lök. Mellan köttet och övre locket klickas ett par stadiga skopor mos, gurkmajonnäs och grillkrydda. Ätes ungefär som en kebab, med liten plastgaffel. Puckon bryter lent av mot den krispiga löken och den lite salta burgaren och grillkryddan. Dr. Pepper funkar för den som är lite mer fruktdriven i sina smaklökar. En del håller på med Trocadero å sånt, men det förstår jag mig inte riktigt på...
Väldigt lokalt, väldigt gott.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
OT: Ingen vinkombination!

Det första jag kommer tänka på när jag läser det här, är en helt fantastisk kombo som de flesta från min hemort (i min generation) förstår att älska. Alkoholfri förvisso, men sjukt gott.
Specialhammis & Pucko!
Alternativt, för den vågade, Specialhammis och Dr. Pepper.

En specialhammis är alltså en i folie inslagen stadig hamburgare med lök. Mellan köttet och övre locket klickas ett par stadiga skopor mos, gurkmajonnäs och grillkrydda. Ätes ungefär som en kebab, med liten plastgaffel. Puckon bryter lent av mot den krispiga löken och den lite salta burgaren och grillkryddan. Dr. Pepper funkar för den som är lite mer fruktdriven i sina smaklökar. En del håller på med Trocadero å sånt, men det förstår jag mig inte riktigt på...
Väldigt lokalt, väldigt gott.
Det var ju lite roliga kombos, men just Pucko har väl alltid varit förknippad med korvkioskmat?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alkoholfritt som ger stor glädje:
Surströmmingsklämmor (för den lite klenare går det lika bra med hamburgare) och kall mjölk.
Kalles Kaviar på mandelmassesaffransbullar och kall mjölk.
IOGT:are i Nybroviken.

Med alkohol:
Peanutbutter sandwich and jam med fin röd Bordeaux. Funkar varje gång!
Övervitlökad mat med överfatlagrat vin. Överdriven användning av amerikansk, rostad ek är outstanding i denna kombo!
Riesling Auslese med inlagd sill. Undantaget är Matjes, funkar inte alltid bra.
Sötlimpa med riktigt smör och grovafalukorvsskivor på tillsammans med Amarone. (Halvbra, men inte äckligt. Men fult.)

...som inte funkade så bra:
En söt tüsk Auslese till en hel middag på La Rochelle. Funkade inte ssk bra. Min hustru led så illa att sommelieren bjöd henne på ett glas Newton The Puzzle till WAGYU-biffen...
Filmjölk med Start! Hasselnöt och Skåne Brännvin. (Fråga inte!)
Beaujolais och mat.
 

sunqan

Vinös
varmrökt lax och gewurztraminer (funkar allt från torrt till indicie 2 från zind humbrecht i alla fall) gewurz funkar jäkligt bra även till "vanlig" lax :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...som inte funkade så bra:
En söt tüsk Auslese till en hel middag på La Rochelle. Funkade inte ssk bra. Min hustru led så illa att sommelieren bjöd henne på ett glas Newton The Puzzle till WAGYU-biffen...
Som eftersläng till sommelierens flagranta underkännande av mitt korkade vinval (jag erkänner), så anmärkte jag syrligt-beskt på att deras The Puzzle hade ännu ett för ungt uttryck, med en överexponering av Malbec... Han kunde ju inget annat än hålla med och lite japanskt be om ursäkt. (Jag ÄLSKAR Cot!)
Vid nästa besök, någon vecka senare, tog jag med mig Newton's (arguably) bästa vin någonsin, deras 1991 Newton Cabernet Sauvignon Unfiltered. Ett makalöst vin, precis i god mognad... Bara för att göra låååångnäsa!

Om all sanning skall fram, så är det världens mysigaste sommelier och restaurangmanager. Jag klagade egentligen ingenting alls, tvärtom blev väldigt glad åt hur han räddade min hustrus afton och lämnade en extra stor skwätt av ’91 Norton till sommelieren och kocken. Som de i sin tur blev otroligt glada åt och förstod hur jag uppskattade deras mat och räddning.

Nu swamlar jag. Klockan är 5 på morgonen här o jag har mitt första möte kl 10:30 med en investment banker from New York som lever i Beijing. Han har slagit hål på alla mina förutfattade tankar om hans geografiskt allokerade skrå. Han är... ähum ... lågmäld!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1991 Newton Cabernet Sauvignon Unfiltered (93p)
Magnificent Napa Cab in its greatest stride. How we love the mature expressions of great wines like this one.

Only btl, perfectly timed.
Upon opening, it became evident the cork had leaked. Cork also broke upon extraction... However, luckily enough, the wine was pristine. Mature red, bricking color. (Incredibly much sludgelike sediment.)
Upon opening, filled kitchen and living room with beautiful, bold, mature CS notes.

*At restaurant:*
Nose offered unusual amounts of pleasure so I spent some time on it at the restaurant: Sumi ink, bing cherry, several herbal aromas and a richness that sums up all things great with perfectly mature reds.
In the mouth this is one of the richest sumi ink experiences to date. Mature, mellowing, with still M+ tannin as a perfect back bone. The M acids support the fruit well and all components are very well integrated. There is a slight unbalance from the overwhelming presence of sumi ink and slightly bitter tannins. The richness of the mature fruit, however, is well worth this little "inconvenience".
Still has some good years to offer, but can't expect this to walk up the hill anymore.
Wife: 92p.
At favorite La Rochelle in Akasaka (Tokyo)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Alkoholfritt som ger stor glädje:
Surströmmingsklämmor (för den lite klenare går det lika bra med hamburgare) och kall mjölk.
Kalles Kaviar på mandelmassesaffransbullar och kall mjölk.
IOGT:are i Nybroviken.

Med alkohol:
Peanutbutter sandwich and jam med fin röd Bordeaux. Funkar varje gång!
Övervitlökad mat med överfatlagrat vin. Överdriven användning av amerikansk, rostad ek är outstanding i denna kombo!
Riesling Auslese med inlagd sill. Undantaget är Matjes, funkar inte alltid bra.
Sötlimpa med riktigt smör och grovafalukorvsskivor på tillsammans med Amarone. (Halvbra, men inte äckligt. Men fult.)

...som inte funkade så bra:
En söt tüsk Auslese till en hel middag på La Rochelle. Funkade inte ssk bra. Min hustru led så illa att sommelieren bjöd henne på ett glas Newton The Puzzle till WAGYU-biffen...
Filmjölk med Start! Hasselnöt och Skåne Brännvin. (Fråga inte!)
Beaujolais och mat.
Jag förutsätter att du är allvarlig. Inga skämt nu, det är allvarliga ting vi diskuterar. ;)

Jordnötssmör och Bordeaux känns faktiskt logiskt i sammanhanget på något vis, så även överekat rödtjut och vitlöksmättad mat. Kul! Auslese och inlagd sill...nja...men ett test kan inte skada.

Får snart säga upp mig och börja kombinera mat och vin på heltid tror jag...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag förutsätter att du är allvarlig. Inga skämt nu, det är allvarliga ting vi diskuterar. ;)

Jordnötssmör och Bordeaux känns faktiskt logiskt i sammanhanget på något vis, så även överekat rödtjut och vitlöksmättad mat. Kul! Auslese och inlagd sill...nja...men ett test kan inte skada.

Får snart säga upp mig och börja kombinera mat och vin på heltid tror jag...
Sill och RA har sötma o syra gemensamt. Resten gifter de ihop.
Elementärt!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
varmrökt lax och gewurztraminer (funkar allt från torrt till indicie 2 från zind humbrecht i alla fall) gewurz funkar jäkligt bra även till "vanlig" lax :)
Är inte gewurtz ganska typisk att kombinera med fet lax, eller har jag fått det om bakfoten? I vilket fall som helst så hade jag inte tvekat att prova. En logisk fit, på samma vis som att viognier och säkert också pinot gris borde funka.
 

Gurto

Medlem
Visst, det borde ju funka på så vis, men blir det FANTASTISKT? Har en Dr Loosen Auslese 2006 liggandes. Är den värd att offra för exprimentet?

Har inte provat sött till sill så det kan jag inte svara på. Däremot BdB Champagne och det gick bra. Absolut inte klockrent - de förhöjer inte varandra och sillen maskerar nog champagnen lite - men både sillen och champagnen smakar fortfarande bra, dvs krockar inte. Generellt skulle jag tro att sill blir svårare att matcha med vin ju mer ättiksmak den har. Föredrar öl :)

Nu är det ju inte på något sätt mitt påfund men kan i alla fall, lite på samma tema, upplysa de oinvigda att Janssons frestelse och röd Bordeaux passar finfint ihop. Resonemanget här brukar vara att Jansson i grund och botten är en potatisgratäng (med sälta och smaksättning från ansjovis så klart) och gratäng och Bordeaux är ju inte fel.
 

kayaker

Cyklist
"Knappast" låter väl självsäkert. Kan du motivera varför öl per automatik är bättre? Du kan ha rätt, men den som inte har testat vet inte. :)
Själv äter jag inte sill eftersom den alltid har returbiljett och jag inte gillar att vomera, men de flesta experter är eniga om att även om det går att hitta vinmatchningar som funkar - riesling med restsötma, sherry, vin de paille m.m. - så är det betydligt enklare att matcha sill med öl och att risken för totalhaveri är klart mindre.
Själv skulle jag inte chansa och om jag skulle bjuda någon så skulle jag nog köra safe och hålla mig inom de förväntade dryckesramarna.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
...som inte funkade så bra:
Beaujolais och mat.

Kan stämma för andra viner också - köpte ett sex-pack Fourcas Dupré 1999 mest för att slottet själva rekommenderade det - men blev aldrig särskilt kontant med de 5 första flaskorna - särskilt inte i jämförelse med 2000 från samma slott.
Drack den sista flaskan utan mat och då kom uppenbarelsen - det här är tanken med det här vinet! Helt plötsligt förändrade det sig till något som var riktigt, riktigt njutbart
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Själv äter jag inte sill eftersom den alltid har returbiljett och jag inte gillar att vomera, men de flesta experter är eniga om att även om det går att hitta vinmatchningar som funkar - riesling med restsötma, sherry, vin de paille m.m. - så är det betydligt enklare att matcha sill med öl och att risken för totalhaveri är klart mindre.
Själv skulle jag inte chansa och om jag skulle bjuda någon så skulle jag nog köra safe och hålla mig inom de förväntade dryckesramarna.
Du har ju såklart säkert rätt i sak, men tråden handlar ju om att tänka utanför boxen. Dina argument befinner sig inom. Sen kan man alltid fråga sig om en smakkombination med komponenter man inte gillar är bättre än en något mindre optimal kombination där man gillar alla komponenter? Angående köra safe, ja det hade jag också valt att göra om jag väntade fint besök. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kan stämma för andra viner också - köpte ett sex-pack Fourcas Dupré 1999 mest för att slottet själva rekommenderade det - men blev aldrig särskilt kontant med de 5 första flaskorna - särskilt inte i jämförelse med 2000 från samma slott.
Drack den sista flaskan utan mat och då kom uppenbarelsen - det här är tanken med det här vinet! Helt plötsligt förändrade det sig till något som var riktigt, riktigt njutbart
Intressant vinkling. Allt behöver inte funka med mat - jag dricker förmodligen mer kvantiteter vin utan än med totalt sett. :)
 
Toppen