Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Referee

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Domaine Cauhapé Quintessence du Petit Manseng Folie de Janvier, som är deras toppmodell görs på druvor som pressas då det är minst -8 grader ute. Den är helt himmelsk som ni som smakade den redan kommit fram till.

Det kommer inköpas fler av den då det släpps nya årgångar.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lade nävarna på en La Tache 05, en Bollinger 69, en Selosse 95 samt en Comtes Lafon Mersault 01 för en suparkompis räkning.
Vi funderar på en liten övning framöver med just nämnda Bollinger mot en Latour 82. Kan bli en trevlig kväll.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

2 st. Palmer & Co. på Magnum.

Lika bra att passa på, när de är slut kommer man bara ångra sig.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Referee skrev:
Domaine Cauhapé Quintessence du Petit Manseng Folie de Janvier, som är deras toppmodell görs på druvor som pressas då det är minst -8 grader ute. Den är helt himmelsk som ni som smakade den redan kommit fram till.
Frankrikes svar på Eiswein: Januaritokeri...
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Dom Perignon 1982 på Magnum. Vad tror ni om nivån?

Det fanns 3 st. 75 cl. 1982 också för 120 Euro, men jag stod över.

0af5_1.JPG
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Nivån ser helt ok ut, vad fick du ge, 300?

Köte just en flaska Mouton 75 med bra nivå för 1 000 spänn...
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Nivån ser helt ok ut, vad fick du ge, 300?

Grattis!

280 inkl. frakt och försäkring gick min på.
10 Euros premie för att få den på Magnum vs. 2 x 75 cl.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Med tanke på hur bra Keens Lillian Syrah 2005 var på vinfernot blev jag sugen på något liknande och köpte på mig dessa i förhoppning om att de kanske kunde prestera i närheten.

Tensley Colson Canyon Syrah 2006
Tensley Three Creek Syrah 2006
Ojai White Hawk Syrah 2004
Ojai Bien Nacido Syrah 2003

Någon som provat någon av dem och kan lämna ett utlåtande om dem?
Jag tänkte knäcka några av dem på fredag och hoppas något faller mig i smaken.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

CH, jag har druckit Ojai Verna’s Syrah 2004 men tyckte inte den var så speciell. Den kan säkert ligga till sig ett tag.

Igår skulle jag på Thaikrog. Klåå Fann Thai byter ägare nu i helgen, så det börjar bli "sista chansen" om man ska få sig ett godkänt mål Thai.
http://www.klafannthai.se/ ligger i Solna, och de nya ägarna ska tydligen köra på i samma stil, så vi får se.

Det var lite stressigt, men innan jag drog han jag iaf lägga några bud som jag egentligen inte trodde hade en chans att gå igenom.
Speciellt inte med tanke på vad CdM kostar om man vill köpa en nu, men Champagne kanske inte är en sån bra investering? :p :D
Till min stora förvåning (och plånbokens förskräckelse!) blev det inte så utan jag står nu som ägare till en nya radda skumpor.
Krug CdM

* Krug Clos du Mesnil 1988 97/99
* Krug Clos du Mesnil 1989 97/98
* Krug Clos du Mesnil 1980 97/97


Så nu är man ägare till två flarror som är Nr. 5 på RJs topplista, alltid nåt om man vill vara lite anal.

Varenån som sa vertikalprovning av Krug CdM? ;D Köper ni resten? ;)

Det gick även en Krug CdA (~1.500 Euro) och en CdM 1979 (99/99) som drog iväg nåt fruktansvärt, har för mig 1.300 Euro.
Att sälja en CdA för det priset måste ju vara en förlustaffär, nästan även för en handlare? ???
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Varenån som sa vertikalprovning av Krug CdM? ;D Köper ni resten? ;)
Vi hjälper gärna till att dricka. Med tanke på alla dina inköp så har du väl alla tillgängliga årgångar?
 

Krisman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Kul med alla dina bubbelköp Supra, men varför alltid dunka in Julles poäng eller åsikter?!
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

ae skrev:
Finns kanske inte något från Kronstam?

Haha, kul kommentar men jag (tror jag) förstår Krismans kommentar så låt mig förklara även om det blir långt.

Låt mig först berätta att det är no hard feelings, men mina temporära inköp kanske kräver sin förklaring(?):

Jag kan inget om vin eller skumpa, annat än vad mina smaklökar säger mig.
Jag har ingen utbildning i ämnet däremot ett stort intresse och törst efter mer kunskap (och mer dryckesrintryck förstås...).
Om du frågade mig vilka druvor som normalt ingår i skumpa skulle jag knappt kunna rabbla det, för det intresserar mig inte speciellt.
Jag försöker lära mig, men tvingas inse att lärandet verkar upphöra någonstans vid 20-års ålder...spelar ingen roll hur många vinböcker jag läser.
Jag önskar att det skulle intressera mig, men det gör det inte och jag har inte funnit nåt sätt att påverka det - än.
Frågar du mig hur många skott en Ak-5 eller Glock 17 har i magasinet och hur många den teoretiskt kan avfyra per minut,
eller hur många hästkrafter den senaste bilen av model x har kan jag det utantill om du väcker mig mitt i natten.
Vissa saker går in och andra inte - oavsett intresse. Och det är väl bara att acceptera, men jag vill inte sluta njuta av vin för det.

Så Richard Juhlin med sina böcker och onlineservice har för mig varit ett väldigt bra hjälpmedel både i inlärande och inköp.
Simply put: Jag har oftast ingen annan referens. Jag är inte uppvuxen med Guldsked och CdM i munnen, men just nu går det bra.
Är Julle allenarådnade? Absolut inte! Men jag har inte så mycket annat att gå på annat än att läsa på om varumärken, betyg och gå efter min egen smak.
Men de noteringar han skrivit om Krug stämde ganska väl överens med min egen smak från den provning vi gjorde, vilket gör att jag börjar lita på honom (och mindre eller mer kritiskt på andra).
Provade min första Cristal förra veckan och håller inte med honom, eller snarare är betyget för den "dålga" årgången (vilken det nu var, har återigen glömt) en av de sämsta måste de andra vara fantastiska.

Sen är en del av RJs betyg riktiga poem eller dikter. Underbart vackra. Andra hårda och bistra. Jag har dock undvikit att lägga in alltför mycket här p.g.a. copyright.

Om det går typ 8 st. Krug CdM på en kväll på auktion, nästan alla går för samma belopp och jag är köpsugen varför skulle jag inte bjuda på de som fått högst poäng? ???
Jag bjuder hellre 400 för en 99p än 300 för en 95p. i den klassen. Ingen minns en fegis, och vem som hade rätt får vi se om och när de ska avyttras.
Och avnjuts de satsar jag hellre på en variant som fått högre betyg.

Kommer jag kunna känna skillnaden? Man får ju hoppas det, men jag är långt ifrån säker.

Jag ser skumpa som både upplevelse och investering. Några kommer jag dricka, några kommer jag kanske att sälja (har jag intalat och lurat mig själv).
Men precis som med aktier är det alltför lätt att känslor börjar spela in...fördelen med skumpa är att man kan dricka upp "förlusten"
och ha upplevelsen kvar. Även en korkdefekt är en upplevelse, även en dyr sådan.

Min CdA kommer jag att dricka. En dag i livet kommer att vara den rätta. Om det är p.g.a. miljonvinst, drömröta eller nåt annat tragiskt vet jag inte idag, men en dag kommer att vara den rätta.
Jag hoppas och förutsätter att det kommer att vara en glädjens dag.

PS Glöm inte bort att den enda 100 poängaren är en Pol Roger. Något att använda i marknadsföringen ;)
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krisman och Supra;

För mig är det för det första alltid intressant att veta vad experterna med mest erfarenhet tycker. Jag är tillräckligt trygg i mig själv för att inte tvunget försöka ignorera poäng för att inte påverkas eller vara pretto och hata poäng etc..

För det andra så är det ju tryggare att sitta på viner med höga poäng då de är mycket mer lättsålda. Skulle det vara så att man sitter på en låda med 98 parkerpoäng och nu inte tyckte det var något vidare så är det ju lätt att sälja och få igen pengarna. Mindre risk att köpa höga poäng helt enkelt om man är osäker på vinet ifråga. Detta fenomen är iofs tack vare SS mer påtagligt i vårt land då priserna på årgångar med höga poäng, till skillnad från i andra länder, inte skiljer sig lika mycket från årgångar med låga poäng(läs EMH etc.).
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
CH, jag har druckit Ojai Verna’s Syrah 2004 men tyckte inte den var så speciell. Den kan säkert ligga till sig ett tag.

Igår skulle jag på Thaikrog. Klåå Fann Thai byter ägare nu i helgen, så det börjar bli "sista chansen" om man ska få sig ett godkänt mål Thai.
http://www.klafannthai.se/ ligger i Solna, och de nya ägarna ska tydligen köra på i samma stil, så vi får se.

Det var lite stressigt, men innan jag drog han jag iaf lägga några bud som jag egentligen inte trodde hade en chans att gå igenom.
Speciellt inte med tanke på vad CdM kostar om man vill köpa en nu, men Champagne kanske inte är en sån bra investering? :p :D
Till min stora förvåning (och plånbokens förskräckelse!) blev det inte så utan jag står nu som ägare till en nya radda skumpor.
Krug CdM

* Krug Clos du Mesnil 1988 97/99
* Krug Clos du Mesnil 1989 97/98
* Krug Clos du Mesnil 1980 97/97


Så nu är man ägare till två flarror som är Nr. 5 på RJs topplista, alltid nåt om man vill vara lite anal.

Varenån som sa vertikalprovning av Krug CdM? ;D Köper ni resten? ;)

Det gick även en Krug CdA (~1.500 Euro) och en CdM 1979 (99/99) som drog iväg nåt fruktansvärt, har för mig 1.300 Euro.
Att sälja en CdA för det priset måste ju vara en förlustaffär, nästan även för en handlare? ???

Vad fick du ge för CdM 89? Hittade en sådan i en polares vinhög(ja.. en hög med vinlådor i sovrummet) och han trodde mig inte riktigt när jag sa att den var värd en hel del och förtjänade en bättre sovplats. Däremot höll han med mig om att Margaux -53 borde hitta en källare :D
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA: Känns det inte lite som att du argumenterade emot dig själv nyss?

Jag menar att du i en mening nämner att du inte kan så mycket om vin eller skumpa och har inget intresse rörande druvor & vinlitteratur för att i nästa nämna att du har ett stort intresse och törst efter kunskap. Hur du hellre lägger 400 på en 99p istället för 300 på en 95p och sedan tvivlar på din egen förmåga att känna skillnad på dem?

Ta nu inte detta som att jag försöker snacka skit om dig för det är inte min avsikt, jag bara pekar på motstridigheterna så som jag tolkade dem i ditt inlägg. Jag bara sammanfattade dem extremt svart/vit och jag tror inte att min tolkning var din avsikt.

Själv har jag precis som du ingen utbildning inom ämnet och är inte direkt begåvad med en förmåga att kunna beskriva lukt och smak speciellt bra men man försöker ju bli bättre hela tiden.
 
Toppen