Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Pomerol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
SUPRA: Känns det inte lite som att du argumenterade emot dig själv nyss?

Jag menar att du i en mening nämner att du inte kan så mycket om vin eller skumpa och har inget intresse rörande druvor & vinlitteratur för att i nästa nämna att du har ett stort intresse och törst efter kunskap. Hur du hellre lägger 400 på en 99p istället för 300 på en 95p och sedan tvivlar på din egen förmåga att känna skillnad på dem?

Ta nu inte detta som att jag försöker snacka skit om dig för det är inte min avsikt, jag bara pekar på motstridigheterna så som jag tolkade dem i ditt inlägg. Jag bara sammanfattade dem extremt svart/vit och jag tror inte att min tolkning var din avsikt.

Själv har jag precis som du ingen utbildning inom ämnet och är inte direkt begåvad med en förmåga att kunna beskriva lukt och smak speciellt bra men man försöker ju bli bättre hela tiden.

Kanske det, men jag tycker snarare att det var ett ganska ärligt svar från Supra. Ärlighet kan mycket väl vara motsägelsefullt speciellt när det bygger på känslor.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
För det andra så är det ju tryggare att sitta på viner med höga poäng då de är mycket mer lättsålda.

Tack. Det var det jag försökte skriva, men du lyckades sammanfatta det i en meing.

Chansen är väl att de är godare också? :)

Jos skrev:
Vad fick du ge för CdM 89?

404 Euro + frakt.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
SUPRA: Känns det inte lite som att du argumenterade emot dig själv nyss?

Jag menar att du i en mening nämner att du inte kan så mycket om vin eller skumpa och har inget intresse rörande druvor & vinlitteratur för att i nästa nämna att du har ett stort intresse och törst efter kunskap.
Hur du hellre lägger 400 på en 99p istället för 300 på en 95p och sedan tvivlar på din egen förmåga att känna skillnad på dem?

Ta nu inte detta som att jag försöker snacka skit om dig för det är inte min avsikt, jag bara pekar på motstridigheterna så som jag tolkade dem i ditt inlägg. Jag bara sammanfattade dem extremt svart/vit och jag tror inte att min tolkning var din avsikt.

Själv har jag precis som du ingen utbildning inom ämnet och är inte direkt begåvad med en förmåga att kunna beskriva lukt och smak speciellt bra men man försöker ju bli bättre hela tiden.

Jag argumenterade säkert emot mig själv någonstans, men jag tror du missförstod mig på några ställen.
Jag läser så mycket jag kan och hinner, allt från böcker och tidningar till forum som det här.
Men just druvor har jag jäkligt svårt att memorera, men de som är tillåtna i skumpa har jag trots allt lärt mig. ;)
Och hur de olika vinifikationsmetoderna fungerar och hur de påverkar vinerna har jag inte heller koll på, men jag gillar ekfat för det :)
Så den "osexiga" delen av det här med viner intresserar mig inte så mycket, och då blir det svårare att lära sig.
Men jag har försökt lära mig, och arbetet fortsätter.

Och en del i min inlärningsprocess är att köpa dessa viner och dricka dom, samtidigt som jag passar på att läsa på och kolla betyg och jämför med vad jag själv tycker.
Gör inte alla så? ???

Förra veckan när jag testade en Cristal läste jag Rjs noter (förvisso ganska korta), och jag kände inte alls igen mig.
Hittade inte alls de lukter och smaker han skrev om och undrade om det var samma vin vi drack?
Ett av de bättre jag någonsin druckit var det iaf tveklöst, trots att det "bara" nådde upp till 90p.
Krug Rosé däremot tycker jag ligger på tok för högt, iaf utan lagring som jag gissar gör det hela till en helt annan affär.
Så jag försöker jobba kritiskt och bilda mig en egen uppfattning, samtidigt som jag håller Julle i handen på min långa svåra resa.
Det är trots allt hans ord som gäller internationellt och inte mitt...

För att verkligen förstå och komma nära tror jag att den enda lösningen är att ta ett sabbatsår och vattna, odla, plocka och trampa druvorna...
Tyvärr har jag inte den lyxen och tiden att avvara, och jag är nog ingen bonde när allt kommer omkring.

Jag besökte Champagne i somras. Inte f-n blev jag någe klokare av hur man gör Champagne efter en timmes guiding hos Moet&Chandon (kanske inte mitt fel...), men jag kommer ihåg att de hade väldigt mycket flaskor
och att Napoleon hade varit där. Det tror jag guiden nämnde 20 gånger.
Jag besökte skumpa-museumet också. För mig var det inte speciellt intressant, men det är väl en sån där grej man ska ticka av om man besöker Champagne.

Jag inser att man får en stämpel när man köper hem sådana här viner och slänger ut andras betyg, men jag är inte ute efter att skryta bara dela med mig.
Delad glädje är dubbel glädje. Jag blir supersugen när andra skriver vad de handlat.
Om jag hade gått ut och slagit mig för bröstet och sagt att jag utan problem kunde skilja på dessa viner hade väl varit värre?
Jag har ju inte ens provat dom en endaste gång, och om jag trodde jag hade haft en chans att kunna blindtesta mig fram
till 100% rätt svar hade det naturligtvis varit min karriär.

Och glöm inte bort att jag för någon vecka sedan testade Claude Val, så jag försöker lära mig och skapa min egen uppfattning och arbetar
mig både uppåt och neråt i kvalitetsstegen ;D

Slutligen: Livet är för kort för att dricka dåliga viner!
 
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Och en del i min inlärningsprocess är att köpa dessa viner och dricka dom, samtidigt som jag passar på att läsa på och kolla betyg och jämför med vad jag själv tycker.
Gör inte alla så? ???


Delad glädje är dubbel glädje.

Två kommentarer. Iallafall jag gör så. Exempelvis i den halvblinda provning jag gör nästa helg kommer jag att "hjälpa" till lite med RJ's intryck, dock inte poäng. Jag köper på betyg, vad andra säger, vad jag läser etc. Så egentligen kanske jag inte är bättre än Kronstams läsare men jag har inte budget att blindköpa alla olika champagner och bilda mig en helt egen uppfattning om allt. Det är väl också en huvudorsak till att jag är med på det här forumet. Få tips, köpa "rätt" vin och få nya ideer.

Och absolut, Delad gäldje är dubbel glädje. När har du nästa provning så du kan dela med dig ;D
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Och absolut, Delad gäldje är dubbel glädje. När har du nästa provning så du kan dela med dig ;D

Nu tror jag SUPRA menade att han först har glädjen att köpa det hela och sedan delar han med sig informationen här och då har han mer glädje genom att göra oss andra avundsjuka. ;D
Så gör i alla fall jag och som man känner sig själv känner man andra. :D
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

;D

Medans ni snackar har jag köpt ännu en Femme de Champagne Brut 1995 på Magnum.

Och eftersom ni undrar så ger Julle henne 94/95. ;)
Men jag köpte dom för att Pomerol rekommenderade den, dessutom gillar jag Duval-Leroy överlag.
Det råkade bli två för att jag inte hade koll på mina papper när jag beställde, så jag beställde på två platser.
Tyvärr var den ena flaska utan den fina lådan, vilket lotto det är. ::)

Snygg flaska! Magnum är coolt.

Två stycken Palmer & Co. 1996 till på Magnum blev det också.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Nu tror jag SUPRA menade att han först har glädjen att köpa det hela och sedan delar han med sig informationen här och då har han mer glädje genom att göra oss andra avundsjuka. ;D
Så gör i alla fall jag och som man känner sig själv känner man andra. :D

Hahaha...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Det finns lite av en ekorre i oss alla.Att köpa och samla
är kul. Att samla på champagne kan väl aldrig vara fel.
Och som Supra skrev, om man inte säljer samlingen så
småningom så kan man dricka upp den.
Visst är jag avundsjuk på Supras fynd men jag unnar
honom dem.
Go, man, go!
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag är totalt ointresserad av 100-poängsskalor - den enda här?
Däremot kan jag tycka att det är kul att läsa om vin, om den som skriver kan hålla det hela personligt och underhållande och komma med nya vinklar.
Juhlin t ex är kul att läsa tycker jag, men jag bryr mig inte särskilt mycket om hans poängsättning.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

vintjej skrev:
Jag är totalt ointresserad av 100-poängsskalor - den enda här?
Däremot kan jag tycka att det är kul att läsa om vin, om den som skriver kan hålla det hela personligt och underhållande och komma med nya vinklar.
Juhlin t ex är kul att läsa tycker jag, men jag bryr mig inte särskilt mycket om hans poängsättning.
Speciellt när det gäller RJ så tycker jag att hans beskrivningar och nötter matchar ibland hans betyg dåligt. I samtliga fall jag kan komma på så låter det klart intressant när man läser bara för att sedan bli förbryllad när jag ser betygen.
Nej, det enda som funkar i längden är ju att lära sig själv vad man gillar även om man inte har råd att ligga på SUPRAs ultraprestigevärstingnivå... :)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag tycker att all form av ranking och betygsättning är intressant, oberoende av vad det gäller. Om Aftonbladet har en lista över de bästa paren i Let's Dance så läser jag den, trots att jag aldrig skulle nedlåta mig till att titta på programmet.

Vad Juhlin, Stevenson och Parker sätter för poäng på viner är extra intressant, eftersom det faktiskt rör ett ämne jag bryr mig om. Däremot låter jag inte deras betyg styra min vininköp. Om jag köpte vin som investering skulle jag kanske göra det, men jag köper för att dricka. Och vad gäller köpråd så har jag fått bättre tips i det här forumet än av Juhlin.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

Är inne på samma linje här... Jag läser betyg och recensioner så mycket jag bara kan och sakta men säkert börjar jag hitta min egen smakprofil i jämförelse med skribenternas. Nu är ju mitt intresse främst riktat mot Champagne så självklart har jag plöjt Juhlins texter från pärm till pärm både fem och sex gånger. Vi har inte samma smak riktigt men jag kan ju allt säkrare få en känsla för ett vin utifrån Julles betyg och kan ana vad jag skulle tycka om det.

Självklart kan man bara lita på och följa sin egen smak, men det finns -för mig i alla fall, ett fåtal skribenter vars betyg jag känner hyfsat förtroende för och ofta litar på.
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Jag tycker att all form av ranking och betygsättning är intressant, oberoende av vad det gäller. Om Aftonbladet har en lista över de bästa paren i Let's Dance så läser jag den, trots att jag aldrig skulle nedlåta mig till att titta på programmet.

Vad Juhlin, Stevenson och Parker sätter för poäng på viner är extra intressant, eftersom det faktiskt rör ett ämne jag bryr mig om. Däremot låter jag inte deras betyg styra min vininköp. Om jag köpte vin som investering skulle jag kanske göra det, men jag köper för att dricka. Och vad gäller köpråd så har jag fått bättre tips i det här forumet än av Juhlin.

Ibland får jag för mig att listor och poängskalor är ett manligt nöje. Att det bor en liten "High Fidelity"-kille i varje man. Vad säger du om det, ligger det något i det?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

vintjej skrev:
Ibland får jag för mig att listor och poängskalor är ett manligt nöje. Att det bor en liten "High Fidelity"-kille i varje man. Vad säger du om det, ligger det något i det?

Jag tror att det kan ligga en hel del i det! ;D
 

David W

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Beställde lite godis till källaren som hämtas ut igår:

2002 Faiveley Mercurey Premier Cru Clos des Myglands
2006 Faiveley Beaune Clos de l'Ecu Premier Cru (beställde 2005 men fick 2006, borde anmäla dem för bedrägeri)
2005 Louis Jadot Clos Vougeot Grand Cru

Väntar man länge kommer det att bli som att dricka siden ;D
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Två stycken Palmer & Co. 1996 till på Magnum blev det också.

Beställde också den, Brut -96 och BdB -96, 3 av varje ,magnum, sen blev det också en flaska La Fleur Petrus -05.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Om Aftonbladet har en lista över de bästa paren i Let's Dance så läser jag den, trots att jag aldrig skulle nedlåta mig till att titta på programmet.

Men du läser alltså Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade... hmmm.... :D
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

David Wästberg skrev:
Beställde lite godis till källaren som hämtas ut igår:

2002 Faiveley Mercurey Premier Cru Clos des Myglands
2006 Faiveley Beaune Clos de l'Ecu Premier Cru (beställde 2005 men fick 2006, borde anmäla dem för bedrägeri)
2005 Louis Jadot Clos Vougeot Grand Cru

Väntar man länge kommer det att bli som att dricka siden ;D
Det var som fan, är det inte "Wizzkid" som dök upp här?
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Köpte en CHATEAU MARGAUX 1956.

Vackert namn.

Om någon sitter inne med information på det vinet tar jag tacksamt emot det.
 
Toppen