Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Slank förbi SS Regeringsgatan för att göra ett spontanköp och blev väldigt besviken. Champagnehyllan inne på vinavdelningen har nog aldrig gapat så tom. Jag köpte en Taittinger Prélude Brut som någon beställt men sedan inte hämtat ut. Det är en 50/50 Chardonnay/Pinot Noir och enbart från grand cru-byar.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag köpte en låda med 6 flaskor från Fine & Rare Wines Ltd. Fick betala 410 pund exkl. skatt (motsvarar ungefär 925 kr/flaska inkl skatt). Fine & Rare hade ett litet "försläpp" i måndags på 50-100 lådor som snabbt blev fulltecknat. Det riktiga släppet blir i september och då lär flaskorna räcka till alla. ;D
 

Allaboda

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte för £420 på BBR.com, där jag redan har ett konto.

Förstår egentligen inte varför, då de knappast kommer ta slut i första taget när det stora släppet kommer ???
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Allaboda skrev:
Köpte för £420 på BBR.com, där jag redan har ett konto.

Förstår egentligen inte varför, då de knappast kommer ta slut i första taget när det stora släppet kommer ???
Återstår att se vad priset blir i nästa släpp. Just nu kostar 2002 och 2000 lika mycket??

Med en fantastisk årgång som 2002 är det guldläge att höja priset ;)
 
SV: Era senaste vininköp.

Intressant att se hur vinet utvecklas också. 1-2 år till på jäst kan ju göra en del skillnad. Tror inte att alla Dom Perignon degas samma datum.
 
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Varit lite tunt på sistone men fyllt på lite i källaren

Ett gäng 1997 Glos de Goisse samköp med Elvis
Två lådor 2002 Dom Pérignon.

Ah, Clos de Goisses 1997 - drack en dylik i somras, och förundrades över hur mogen (i positivt bemärkelse) den var... Blir intressant att jmf med 1998 över tiden!

Antar att ni redan har läst Tom Stevensons definitiva artikel i ämnet...
 
SV: Era senaste vininköp.

NonPlusUltra skrev:
Ah, Clos de Goisses 1997 - drack en dylik i somras, och förundrades över hur mogen (i positivt bemärkelse) den var... Blir intressant att jmf med 1998 över tiden!

Antar att ni redan har läst Tom Stevensons definitiva artikel i ämnet...
Håller med om både. 1997an var väldigt bra nu men med stor säkerhet ännu bättre om ett par år. Och vad gäller Stevenson, absolut, har dock inte kryssat av tillräckligt många på hans lista. Sedan har han lite tunn info om exempelvis 1992an som du och jag ju drack tillsammans för inte så länge sedan
 
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Håller med om både. 1997an var väldigt bra nu men med stor säkerhet ännu bättre om ett par år. Och vad gäller Stevenson, absolut, har dock inte kryssat av tillräckligt många på hans lista. Sedan har han lite tunn info om exempelvis 1992an som du och jag ju drack tillsammans för inte så länge sedan

Jo, skulle gärna lägga vantarna på 1990:an - de låter ju helt fantastiska... Har i alla fall en låda 1998:eek:r liggandes så just dessa två skall vi väl kunna följa upp ordentligt framöver... :)
 
SV: Era senaste vininköp.

Halloj,

Efter en tids läsande vid sidlinjen tar jag nu klivet in och registrerar mig. Inledningsvis vill jag bara börja med att säga att jag nog aldrig stött på ett forum med så trevlig samtalston.

Lite kort om mig. Intresset för livets goda började någon gång under 2006 då jag även gick en kurs i dryckeskunskap i Grythyttan. Intresset svalnade igen efter något år men tändes åter igen denna sommar när jag besökte en spansk bodega. Det trevliga besöket slutade med att jag hade med mig 6st Ribero del Duero - Mauro 2006 i bagaget. Första vinkylen inhandlades kort därefter. Sen har besöken till Regeringsgatan (Passagen) blivit frekvent. Under förra veckan fiskade jag upp 6st Beaune, Premier Cru Theurons 2005 (TS) samt 3st Diebolt-Vallois "Fleur de Passion" 2002. Den sistnämnda har jag visst haft lite tur att fiska upp då den inte ska vara så lätta att få tag på längre. Åtminstone i Sverige. Det var visst en beställning som inte hade hämtats upp. Där har ni det. Startskottet har gått och jag ser fram emot att lära mig en hel del samt få ett och annat tips på framtida inköp.

/Daniel
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Välkommen till forumet, Eastmannen. Och grattis till att du lyckades få tag på Fleur de Passion 2002!
 
Toppen