Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Google funkar ju alltid. ::)

Heh, jodå jag googlade en del, men hittade bara producentens hemsida där inte 08'an nämns och där de tidigare har en helt annan etikett.
(sen får jag erkänna att jag skippade alla franskspråkiga sidor eftersom jag inte tänkte på Google Translate)

Sen var ju lite tanken att höra om någon här testat det. Misstänker att det kanske inte är en långliggare men några år ska det iallafall få
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Comtes 81 & 76
Selosse rose
Charles Heidseick 89
Perrier Jouet Magnum Grand brut 70-tal
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Comtes 81 & 76
Selosse rose
Charles Heidseick 89
Perrier Jouet Magnum Grand brut 70-tal
Trevliga flaskor! Det var ett bra tag sen jag drack Comtes -76, finns dock tydligt kvar i minnet, magisk Champagne ;D
 
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Comtes 81 & 76
Selosse rose
Charles Heidseick 89
Perrier Jouet Magnum Grand brut 70-tal

Mums! Hmm, hur var PJ:n? Har några dylika magnum liggandes som jag har sneglat en del på sistone... De kan ju vara fantastiska - i mitt tycke betydligt bättre än dagens produktion från samma hus (snarlikt det s.k. de Venoge-syndromet ;))
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Handlade på Heathrow nyligen och bl.a. Krug GC på kvartsmagnum för 480 Sek styck vilket jag tyckte va lite fyndigt.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Passerade Pekings flygplats på väg hem från en jobbresa och köpte en Krug GC för 1000 kr och en liten "presentförpackning" med en halvflaska Krug GC och en halvflaska Krug Rosé för 1100 kr.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

NonPlusUltra skrev:
Mums! Hmm, hur var PJ:n? Har några dylika magnum liggandes som jag har sneglat en del på sistone... De kan ju vara fantastiska - i mitt tycke betydligt bättre än dagens produktion från samma hus (snarlikt det s.k. de Venoge-syndromet ;))

Krug88 skrev:
Fasen vilken kul provning!
Tror inte att jag provat CH 89, men resten har ju slunkit ner vid tillfälle.

PJ mag 70-tal har jag testat vid 3 tillfällen.
De var från bra till outstanding, hur var er flaska?

Som shorepower redan nämnt så har jag än så länge bara fyllt på förrådet eftersom jag inte tyckte mig ha något kul att dricka just nu. Det kommer med andra ord korkas upp inom en relativ snar framtid precis som Krug88 gissade.
Vet att NPU sitter på en annat väldigt trevlig årgång från Comtes, vi kanske skulle köra en minivertikal nästa gång jag är uppe?
 
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Vet att NPU sitter på en annat väldigt trevlig årgång från Comtes, vi kanske skulle köra en minivertikal nästa gång jag är uppe?

Ja, visst gör jag det - så varför inte! Dröj inte för länge med ditt besök, bara... ;)
 
SV: Era senaste vininköp.

Promenerade runt i Paris igår när ett bekant namn plötsligt uppenbarade sig...

512drn.jpg


Det krävs en del övertalning för att det hela skall sluta lyckligt, men till slut lämnar vi butiken en smula fattigare men mycket rikare! ;)

Jacques Selosse, Côte Faron
Jacques Selosse, Les Carelles
 
SV: Era senaste vininköp.

NonPlusUltra skrev:
Promenerade runt i Paris igår när ett bekant namn plötsligt uppenbarade sig...

512drn.jpg


Det krävs en del övertalning för att det hela skall sluta lyckligt, men till slut lämnar vi butiken en smula fattigare men mycket rikare! ;)

Jacques Selosse, Côte Faron
Jacques Selosse, Les Carelles
Trevligt, var låg affären?

PS. De kanske kan använda pengarna de tjänade till att putsa rutan, det är en rätt otrevlig fläck på den ;D
 
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Trevligt, var låg affären?

Den ligger några hundra meter norr om Louvren - Legrand Filles et Fils (kul webbsajt, men sortimentlistan är dock hopplöst ouppdaterad enligt ägaren)

Butiken har en fantastisk historia och familjen Legrand var enligt egen utsago en av "upptäckarna" av Selosse på åttiotalet - kanske är det därför som Anselme fortfarande personligen levererar sina viner till butiken. Man har även en mycket trevlig vinbar på baksidan av butiken, med daglig servering av allsköns godbitar på glas - just nu Bourdeaux-primörer.

shorepower skrev:
PS. De kanske kan använda pengarna de tjänade till att putsa rutan, det är en rätt otrevlig fläck på den ;D

(En trevlig prick, menar du väl? ;))

Jo, såg det också - skall be dem putsa upp den ordenligt till nästa gång så jag syns ordentligt! ;D
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En låda blandad Bordeaux med bl.a. en St Estephe 00 som jag inte kommer ihåg namnet på, Poyferre 06, Camensac 06 och Fonbel -06.


Annars har det blivit mest inköp av Champagne på sistone. Förstår inte varför...
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Blev 3 Selosse Rose till. Man kan verkligen inte ha för mycket Selosse hemma!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Blev 3 Selosse Rose till. Man kan verkligen inte ha för mycket Selosse hemma!
Instämmer till fullo. Sitter och smuttar på en V.O deg 2008. Förra helgen besökte vi Oaxen mitt 1a besök, imponerande ställe, konstnärliga matkreationer, proffsig och mycket kunnig personal, men med ett tragiskt vinpaket dock. Så vi kompletterade med Selosse V.O deg 2009 och 2006 som var helt sannolik och var nog så bra som den ska, men 2009 imponerade och var inte långt efter. Dagens 2008 är dock betydligt enklare och lättare men klart godkänd ;D
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Instämmer till fullo. Sitter och smuttar på en V.O deg 2008. Förra helgen besökte vi Oaxen mitt 1a besök, imponerande ställe, konstnärliga matkreationer, proffsig och mycket kunnig personal, men med ett tragiskt vinpaket dock. Så vi kompletterade med Selosse V.O deg 2009 och 2006 som var helt sannolik och var nog så bra som den ska, men 2009 imponerade och var inte långt efter. Dagens 2008 är dock betydligt enklare och lättare men klart godkänd ;D
Tack vare dig blev det en låda Enchanteleurs -96 ;)

Verkar som jag blir av med 6 dock så jag tar inte alla själv.
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Theis Vine har lite rea på bra vin just nu och jag åkte dit för att köpa några flaskor Clos des Lambrays 2006 (en ny förälskelse sen den helt makalöst bra 2004:an i helgen). Flaskorna var så klart slut, men jag frågade snällt om jag inte kunde köpa 2008:eek:rna på hyllan till samma pris. Efter lite mumlande gick det alldeles utmärkt (tips till er som reser till Kph!). 599 kr för detta helt sublima Grand Cru vin i en superårgång.

Gillar man Domaine Leroy måste man gilla Lambrays, de är gjutna i samma form. Himla bra att Parker hatar Lambrays annars hade man aldrig kunnat köpa detta vin billigare än primörpriset på St Pierre St Julien 2010 ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Tack vare dig blev det en låda Enchanteleurs -96 ;)

Verkar som jag blir av med 6 dock så jag tar inte alla själv.
Känns kul att hjälpa till ;D Vad du än gör sälj inga :'(
Skall till Champagne nästa vecka, Enchanteleurs & Selosse står på shoppinglistan ;)
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Trotsade personlig lågkonja och köpte på mig en Enchanteleurs 96, samt lite lillian syrah 08 och lillian blue label syrah 07.
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick ett sms från systembolaget 18.30 idag att min "gott-och-blandat-låda" inkommit:

4 st Loimer Gruner Veltliner Kamptal 10
4 st Monrosso Chianti 08
4 st Domaine Barroche Terroir 09
2 st Chateau L'Arnaude Cuvee Therese 10
1 st QV Discobitch

Lite midsommardricka, även om jag tror Barrochen ska få ligga till sig ett tag
 
Toppen