Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SwedeDane

Comtes
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Välkommen Borsta, trevligt inköp, du verkar ha hamnat på rätt forum. Får man fråga var du köpte dem?

Haha, du menar till dårarnas paradis med smak för passion!? Tackar hur som helst.

Inköpen är gjorda via SB, FRW och Turville.

Salon är redan avklarad med besvikelse, tyckte inte att den levde upp till den prestigeklass den utger sig för och då fick den ändock luftas ordentligt.
 

SwedeDane

Comtes
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Välkommen till forumet, Borsta.

Själv har jag precis inhandlat två lådor Krug Rosé på halvflaska.

Tackar tackar!

Frugan är liksom jag förtrollad i Krugs underbara värld och vad kommande lördagens Rose bjuder på får vi se!
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Borsta skrev:
Salon är redan avklarad med besvikelse, tyckte inte att den levde upp till den prestigeklass den utger sig för och då fick den ändock luftas ordentligt.

Tråkigt att höra men tyvärr är inte deras 97a i närheten av deras 95a & 96a. Har man några 97or så gör man nog bäst i att glömma bort dem ett bra tag.

Borsta skrev:
Frugan är liksom jag förtrollad i Krugs underbara värld och vad kommande lördagens Rose bjuder på får vi se!

Är det så att den är nyinköpt så tror jag nog du blir lite besviken även där om den öppnas i helgen. Ta en Selosse istället och låt dina Krug ligga i minst 5 år till.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag håller med om att Krug Rosé bör få ligga ett tag efter degorgering, men jag tycker att den är klart njutbar redan efter något år. Sedan vet man inte hur länge de flaskor man köpt har legat före köpet. Det är inte strykande åtgång på Krug Rosé.

Med Selosse Rosé är det enklare, eftersom deg-datum står på flaskan.
 

SwedeDane

Comtes
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Tråkigt att höra men tyvärr är inte deras 97a i närheten av deras 95a & 96a. Har man några 97or så gör man nog bäst i att glömma bort dem ett bra tag.
Har förvisso läst mig till samma slutsats men att den inte presterade mer känns tråkigt. Får återkomma med äldre vintage framöver helt enkelt.

CH skrev:
Är det så att den är nyinköpt så tror jag nog du blir lite besviken även där om den öppnas i helgen. Ta en Selosse istället och låt dina Krug ligga i minst 5 år till.
Kruxet är att jag inte har en bra miljö för lagring. Menar du att denna är mer stängd än den vanliga GC så den behöver 5 år till?

Har dock haft Selossen i åtanke då det kommer finnas några kräftor till förrätten.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Borsta skrev:
Kruxet är att jag inte har en bra miljö för lagring. Menar du att denna är mer stängd än den vanliga GC så den behöver 5 år till?

Både GC och Rosen är stenhårda som unga och blir fantastiska med några år på nacken. Tyvärr har jag inte provat en mogen Krug Rose så jag kan uttala mig om den men jag provade en nyinköpta i våras och alla som var med var eniga om att den var på tok för ung.
Första gången jag provade Krug Rose så var det gissningsvis 2-3 år efter degorgering men den var stenhård och behövde över 3 timmar luft innan den blev njutningsfull (sen om det är ett bra riktmärke vet jag inte eftersom det dracks en hel del gott under de 3 timmarna som kanske påverkat mitt omdöme)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
Köpte Delamotte 2002 - dricka nu eller lagra, det är frågan :eek:

Spara enligt mening

En lösning är förstås att köpa fler, om de nu finns kvar, och dricka både nu och senare. Som vanligt bästa lösning. Men vet inte ens om jag gillar Delamotte.
 
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
Köpte Delamotte 2002 - dricka nu eller lagra, det är frågan :eek:

Spara enligt mening

En lösning är förstås att köpa fler, om de nu finns kvar, och dricka både nu och senare. Som vanligt bästa lösning. Men vet inte ens om jag gillar Delamotte.
Jag baserade mitt svar på att alla andra Mesnil som jag druckit från 2002 bör ligga ett tag. Delamotte kan vara lite ojämna och jag har inte provat 02 ännu men ett år som detta borde de lyckats ganska bra tycker man
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
Köpte Delamotte 2002 - dricka nu eller lagra, det är frågan :eek:

Spara enligt mening

En lösning är förstås att köpa fler, om de nu finns kvar, och dricka både nu och senare. Som vanligt bästa lösning. Men vet inte ens om jag gillar Delamotte.

Det finns en enkel lösning - öppna en flaska och prova.
Jag har bara provat Delamotte NV hittills och tyckte den var OK.
Välgjord och billig standardchampagne, enligt min ringa åsikt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Bubblaren skrev:
shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
Köpte Delamotte 2002 - dricka nu eller lagra, det är frågan :eek:

Spara enligt mening

En lösning är förstås att köpa fler, om de nu finns kvar, och dricka både nu och senare. Som vanligt bästa lösning. Men vet inte ens om jag gillar Delamotte.

Det finns en enkel lösning - öppna en flaska och prova.
Jag har bara provat Delamotte NV hittills och tyckte den var OK.
Välgjord och billig standardchampagne, enligt min ringa åsikt.

Fick bara köpa en. Var väl på släppet så det var troligen anledningen.
 

bmf

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Beställde lite Bordeaux idag:

Ch Leoville Poyferré -01 (Hade den här som en av topparna på Andreas L:s Livets Goda-provning av Bordeaux -01)
Ch Leoville Poyferré -99
Ch Poujeaux -00
Ch Poujeaux -08

Då jag beställde 4 flaskor Poyferré -01 men dom bara hade 3 så fick jag en flaska -99 för samma pris. Hur är den i jämförelse med -01?
 
SV: Era senaste vininköp.

barros1841 skrev:
Idag köpte jag en låda krug 1971, en flaska Petrus 1962 och en Gilette 1937 från en privat samlare.
Välkommen till forumet Barros. Vad ska man säga, det var ju trevliga inköp. Har endast druckit Krug av dessa och det var ett antal år sedan.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En låda Krug 1971. Wow, det är bara att gratulera! Säg till om du vill ha sällskap när du provar. ;)
 
SV: Era senaste vininköp.

bmf skrev:
Beställde lite Bordeaux idag:

Ch Leoville Poyferré -01 (Hade den här som en av topparna på Andreas L:s Livets Goda-provning av Bordeaux -01)
Ch Leoville Poyferré -99
Ch Poujeaux -00
Ch Poujeaux -08

Då jag beställde 4 flaskor Poyferré -01 men dom bara hade 3 så fick jag en flaska -99 för samma pris. Hur är den i jämförelse med -01?

Trevligt att se en till som läser Livets Goda. Läste också detta Bordeauxnummer samtidigt som vi bilade ner till Spanien. Kunde inte motstå att köpa lite bordeaux på vägen. 6st Ch Leoville Poyferre -05, 6st Ch Poujeaux -05 från Millesimes. Största utbudet av Bordeaux som jag stött på på nätet. Köpte även 6st Clos des Lambrays -07 och 3st Egly-Ouriet BdN. I en spansk bodega blev jag förtjust i några Muga Aro från -01,-04. Puhh det blev en dyr resa, men trevlig. :)
 

Patric

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

ny här, detta verkar vara ett av de mest aktiva vinforumen på svenska.. kommer precis hem från italien med några flaskor Quintarelli Rosso Del Bepi, lustig familj det där..
 
SV: Era senaste vininköp.

Patric skrev:
ny här, detta verkar vara ett av de mest aktiva vinforumen på svenska.. kommer precis hem från italien med några flaskor Quintarelli Rosso Del Bepi, lustig familj det där..
Välkommen till forumet Patric. Har inte provat det vinet, besökte du dem direkt (vilket är det bästa sättet att verkligen lära känna ett vin, eller hur :) )
 
Toppen