Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Esperanto

En kort sammanfattning av en mycket bra middag på Esperanto för en månad sedan. Esperanto serverar mat i världsklass och förtjänar absolut att få två stjärnor av Guide Michelin. Råvarorna håller mycket kvalitet och smakkombinationerna är fantastiska. Och allt är mycket gott. Bland höjdpunkterna kan nämnas torsklameller med beurre blanc smaksatt av rökt mussla samt friterat torskskinn. Lysande är även en rätt med hackat ostron, stenbitsrom, tapioka och ärtor i örtjuice som ackompanjeras av en sorbet på ostron och pepparrot. Servicen är mycket professionell samtidigt som den är avslappnad. En Domaine Leflaive 1er cru Clavoillon 2006 var ljuvlig, trots årgången, till torsklamellerna. Ännu bättre var en 2007 Robert Groffier Chambolle-Musigny 1er cru Les Amoureuses. En utförligare beskrivning finns på bloggen
http://starfoodscout.wordpress.com/2012 ... nto/
 

Elvis

Medlem
SV: Esperanto

Jag tycker också att Esperanto är bra men tycker inte att de är värda mer än den stjärna de har. Jag tror att det är större sannolikhet att de tappar sin stjärna än att de får en till.
 
Trådskapare
S
SV: Esperanto

Varför anser du att sannolikheten är större att de tappar sin stjärna än att de får två stjärnor?
 

Elvis

Medlem
SV: Esperanto

Även om Stockholms alla Michelinkrogar är bra och förtjänar sina stjärnor så tycker jag att Esperanto tillhör de svagare. Esperanto är inte i närheten av Mathias Dahlgren och Frantzén-Lindeberg, till exempel. Och om jag jämför med tvåstjärniga krogar i exempelvis London (där jag varit på några stycken) så är inte Esperanto på tillräcklig hög nivå heller.
 

Jos

Medlem
SV: Esperanto

Själv tycker jag att Frantzen är enda krogen som är vassare än Esperanto i Sverige. Dahlgren är ju kanon men jag vettetusan om jag tycker det var så fantastiskt att det är 2 stjärnor.
 

Elvis

Medlem
SV: Esperanto

Om jag satte stjärnor skulle Frantzén-Lindeberg ha tre, Mathias Dahlgren två, alla nuvarande enstjärnor i Stockholm skulle få behålla sin och Gastrologik+Operakällaren skulle få varsin. Om Gastrologik håller stilen så skulle de kunna få en andra stjärna så småningom.
 

Segol

Medlem
SV: Esperanto

Apropå Operakällaren även om tråden handlar om Esperanto... Jag var på Operakällaren härom dagen och blev inte imponerad.
Miljön är härlig och servicen var riktigt bra! Personalen var väldigt uppmärksam men ändå avslappnad och utan att vara påträngande men maten var tyvärr inte av samma klass.
Vi var ett sällskap på fyra där ingen var rakt igenom nöjd med maten. Som jämförelse var jag på F12 alldeles nyligen och maten där var klasser bättre.
 

Elvis

Medlem
SV: Esperanto

När jag var på Operakällaren i höstas tyckte jag att maten var riktigt bra, men jag håller med om att den inte är på F12:s nivå.
 
Trådskapare
S
SV: Esperanto

Esperanto har öppnat upp en sommarsalong där de serverar lite "enklare" rätter än i matsalen. Till skillnad från matsalen som bara har avsmakningsmenyer väljer man i sommarsalongen fritt mellan ca sju olika rätter. Maten är förvisso inte lika avancerad som i matsalen det är fortfarande mat på hög nivå. De serverar bl.a. en av Stockholms godaste korvar gjord av svensk Wagyu.

http://starfoodscout.wordpress.com/2012 ... marsalong/
 
Besökte som en del av er vet Esperanto i lördags. Första gången där, inte sista. Tog deras 6-rättersmeny som för mig var helt perfekt. Först serverades ett antal smårätter följt av menyn så totalt spenderade vi ca 4.5 timmar vid bordet. Rekommenderar Esperanto vilken klart är en av Stockholms bättre restauranger.

Meny
Nyligen bakad silkestofu med karamelliserad blomkål och gammal soja
Konserverad äggula med kycklingkex och löjrom
Gös i sockertång med vispad vattenkrasse
Rökig Shiitake med torkad svartrot och tryffel
Rådjur stekt i vinbärsblad med broccoli och kålrabbiblast
Pumpa, havtorn och yoghurt


Dryck, ja vi drack även lite. Alla vinerna dekanterades och att ha en sommelier av Sören Polonius klass är inte fel. För en vinälskare så ger det så mycket mer. Att ge förslag om att dekantera både Champagne och Bourgogne visar på kunskap och intresse. Allt kombinerat med djup vetskap om vinerna på listan. Stort plus.

Jerome Prevost La Closerie Les Beguines. Vet inte degorgeringsdatum på denna flaska men upplevde vinet som betydligt mer volymiöst än de jag druckit tidigare. En mycket bra vin som ger skam till Pinot Meuniers belackare. Vann absolut på dekantering.


2009 Marie-Courtin Efflorescence
. Courtin är lite av en doldis men för de av er som ännu inte provat, dags nu. Betydligt stramare och mer finlemmat jämfört med Prevosten men samtdigt mer nyanser och en skön struktur. Absolut ett vin för källaren eller som här, en försiktigt dekantering.

2010 Domaine Anne Gros Echezeaux Les Loachausses. Läst lite blandade synpunkter på det här vinet och tror att de som varit mer reserverade helt enkelt inte fick vinet korrekt serverat. Korrekt, vilket inte är “korrekt” är i det här fallet dekanterat och en något högre temperatur. Pepprig näsa men tydligt pinotdofter. Svalt, elegant och återhållsamt. Fortsätter att växa under den tid det serveras. Syradrivet, vilket kan vara en anledning till att jag gillar vinet så pass mycket. Drick nu eller låt ligga ett tag. Risken att det går in i en tunnel lär finnas där.

Som jag skrev, genomgående högt betyg till Esperanto. Bra smaker, gediget arbete i köket och kvalitet på råvarorna. Det ska det naturligtvis vara med det priset men det finns en kärlek till vad de gör och jag tycker att det går igenom i allt, från mat, via vin till personalen. Om jag skulle önska något så är det ordentligt kaffe. Det finns en trend idag att kaffe ska vara något annat. Man söker nya smaker och vi fick en längre utläggning om kaffet och det bryggdes via en lite omständlig process vid bordet. Men, jag vill ha en espresso efter maten. Här är jag simpel helt enkelt. Dock, det var inget som gav en större plump i protokollet.

PS. En detalj, upptäckte, väl hemma ett fel på notan. Ett kort mail, och jag fick en snabb korrigering med ursäkter. Det ökade på mitt mycket positiva intryck.
PS2. Inga bilder ala @StefanAkiko men väl ett asiatiskt tema.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Besökte som en del av er vet Esperanto i lördags. Första gången där, inte sista. Tog deras 6-rättersmeny som för mig var helt perfekt. Inga bilder ala @StefanAkiko men väl ett asiatiskt tema. Först serverades ett antal smårätter följt av menyn så totalt spenderade vi ca 4.5 timmar vid bordet. Rekommenderar Esperanto vilken klart är en av Stockholms bättre restauranger.

Meny
Nyligen bakad silkestofu med karamelliserad blomkål och gammal soja
Konserverad äggula med kycklingkex och löjrom
Gös i sockertång med vispad vattenkrasse
Rökig Shiitake med torkad svartrot och tryffel
Rådjur stekt i vinbärsblad med broccoli och kålrabbiblast
Pumpa, havtorn och yoghurt


Dryck, ja vi drack även lite. Alla vinerna dekanterades och att ha en sommelier av Sören Polonius klass är inte fel. Att ge förslag om att dekantera både Champagne och Bourgogne visar på kunskap och intresse. Allt kombinerat med djup vetskap om vinerna på listan. Stort plus.

Jerome Prevost La Closerie Les Beguines. Vet inte degorgeringsdatum på denna flaska men upplevde vinet som betydligt mer volymiöst än de jag druckit tidigare. En mycket bra vin som ger skam till Pinot Meuniers belackare. Vann absolut på dekantering.


2009 Marie-Courtin Efflorescence
. Courtin är lite av en doldis men för de av er som ännu inte provat, dags nu. Betydligt stramare och mer finlemmat jämfört med Prevosten men samtdigt mer nyanser och en skön struktur. Absolut ett vin för källaren eller som här, en försiktigt dekantering.

2010 Domaine Anne Gros Echezeaux Les Loachausses. Läst lite blandade synpunkter på det här vinet och tror att de som varit mer reserverade helt enkelt inte fick vinet korrekt serverat. Korrekt, vilket inte är “korrekt” är i det här fallet dekanterat och en något högre temperatur. Pepprig näsa men tydligt pinotdofter. Svalt, elegant och återhållsamt. Fortsätter att växa under den tid det serveras. Syradrivet, vilket kan vara en anledning till att jag gillar vinet så pass mycket. Drick nu eller låt ligga ett tag. Risken att det går in i en tunnel lär finnas där.

Som jag skrev, genomgående högt betyg till Esperanto. Bra smaker, gediget arbete i köket och kvalitet på råvarorna. Det ska det naturligtvis vara med det priset men det finns en kärlek till vad de gör och jag tycker att det går igenom i allt, från mat, via vin till personalen. Om jag skulle önska något så är det ordentligt kaffe. Det finns en trend idag att kaffe ska vara något annat. Man söker nya smaker och vi fick en längre utläggning om kaffet och det bryggdes via en lite omständlig process vid bordet. Men, jag vill ha en espresso efter maten. Här är jag simpel helt enkelt. Dock, det var inget som gav en större plump i protokollet.

PS. En detalj, upptäckte, väl hemma ett fel på notan. Ett kort mail, och jag fick en snabb korrigering med ursäkter. Det ökade på mitt mycket positiva intryck.
Hade gärna avnjutit några bilder...
 

Jos

Medlem
Ska dit och äta och klurar lite på vinlistan för att se om det finns något kul att beställa. Nån som direkt ser något guldkorn? :)
 

Attachments

  • WINE BY THE GLASS.pdf
    456,7 KB · Visningar: 350

Kostjan

Mot bättre vetande
Ska dit och äta och klurar lite på vinlistan för att se om det finns något kul att beställa. Nån som direkt ser något guldkorn? :)
Jerome Prevost 2010 tog jag på senaste besök och körde någon röd Pinot på glas som stöd under kötträtten.
Sen tycker jag det är bra priser på Raveneau.
 
  • Like
Reactions: Jos

Silex

Medlem
Av champagnerna tycker jag Roses de Jeanne 2006 ”La Haute Lemble” ser intressant ut (svår att få tag på, bra omdömen överlag) och kanske även Vouette & Sorbée Fidèle 2010 (dock ung). Av de vita så tycker jag Raveneau sticker ut med riktigt bra pris. På röda sidan var det svårare, men tycker ändå Aldo Conterno Barolo Cicala 2001 kunde vara ett alternativ.
 

Jos

Medlem
Insåg att jag blandade ihop med vinlistan från Gastrologik som hade klart större utbud av Raveneau. Men har hittat en del intressant. Bourgogne Aligoté -08 från Maison Leroy och Barolo Stefano -07 från Mascarello... och Savigny Les Beaunes 1er cru -10 från Anne Gros... och även Bourgogne Blanc och Bourgugne Rouge -00/-99 från Maison Leroy mfl känns ju som möjliga val :)
 
Toppen