toppentompa
Medlem
Råkade ut för något liknande när jag hämtade ut 12 flaskor Masseto på bolaget varvid damen i kassan utbrast "Vad i helvete är detta?"
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Kunde inte sagt det bättre själv.Ovan citat är från trådskaparen fast i en annan tråd. Jag får inte riktigt ihop mixen av den jante som du @Bastardo ger uttryck för i den tråden (och i många andra trådar) och den elitism du står för i den här tråden. Här ger du uttryck för att du ser ner på de som dricker billiga viner, åtminstone om de har råd med något som kostar något lite mer, medan du i andra trådar brukar avfärda åsikter om att något vin med stor prislapp är godare än vin med mer moderat storlek på prislappen. Är det bara viner som faller inom din egna personliga ram för pris och kvalitet som är okej för andra att tycka om?
Ibland kan det bli kanske lite tokigt, hur jag tänker och formulerar mig … Kan du tänka dig, att jag tänkte själv på samma sak.Ovan citat är från trådskaparen fast i en annan tråd. Jag får inte riktigt ihop mixen av den jante som du @Bastardo ger uttryck för i den tråden (och i många andra trådar) och den elitism du står för i den här tråden. Här ger du uttryck för att du ser ner på de som dricker billiga viner, åtminstone om de har råd med något som kostar något lite mer, medan du i andra trådar brukar avfärda åsikter om att något vin med stor prislapp är godare än vin med mer moderat storlek på prislappen. Är det bara viner som faller inom din egna personliga ram för pris och kvalitet som är okej för andra att tycka om?
Snyggt!!
Går det visa en inzoomning på allt över 100kr (70% o uppåt typ)? (skulle vilja se lite högre upplösning på grafen där mest för att det är kul)
Kanske är det så enkelt att man föredrar t.ex. huschampange, typ Moët, framför odlarskumpa? Då måste man få skriva om det. "Hantverksmässigt" är ju inte per definition bättre.Ibland kan det bli kanske lite tokigt, hur jag tänker och formulerar mig … Kan du tänka dig, att jag tänkte själv på samma sak.Men i princip står jag bakom mina åsikter, fast de kan verka lite motstridiga ibland.
Det stämmer att det förekommer alldeles för mycket vinporr här på forumet! Sånt skulle man dämpa ner en bit, tycker jag. Det vore bättre, om man tipsade med samma energi om viner som inte kostar som en mindre förmögenhet, och ger ändå valuta för pengarna. Men många här verkar vara allergiska även för det ordet, vilket är mycket märkligt, enligt mitt sätt att se på saker och ting.
Jag skulle kunna skriva om det här ämnet mycket mer, men det får räcka med det här, i alla fall just nu. Jag ska fylla på med nya tankar på sikt, och det kommer eventuellt handla om, varför forumet lovordar varor av LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE, som är världens rikaste konglomerat, i stället för viner och andra alkoholhaltiga drycker av fristående och individuella producenter.
De behöver inte reklam av oss för att klara sig, men alla dessa kooperativ och små vinbönder, som knappast hankar sig fram, vore mycket bättre berömma och prata gott om deras viner etc.
Hur tänker man sig över huvud taget, när man lovordar de stora drakarna, som tar dessutom hutlöst betalt av sina varor, i stället för odlarchampagne, hantverksmässig konjak etc. Förklara mig gärna!
En lista av alla märken som säljer alkohol: https://www.lvmh.com/en/our-maisons/wines-spirits![]()
LVMH - Wikipedia
en.wikipedia.org
P.S. Det är synd att Ardbeg numera ägs av de stora drakarna … Det förklarar nog, varför det har plötsligt kommit otaliga nya varianter av maltwhisky från dem. De har för avsikt att tjäna så mycket pengar som möjligt, och försöker åstadkomma detta genom att skapa nya varianter av whisky, men resultatet än så länge har varit precis det motsatta, då de nya buteljerna har inte fått så bra omdömen. Vänta bara, så ska de snart chockhöja nog även priserna över hela linjen.
Fantastiskt inlägg! 3 apor är alltså medianen för vitt!?! På flaska iofs, men ändå... Kan du lägga in öl, sprit och whisky också?
| Pris per liter | ||
| Dagens dyraste per bolag | 266,2 | Adroit Theory Dia De 13,7% brk 473 |
1,0% | 104,3 | Green Mist NEIPA brk 6,5% 440ml |
0,1% | 156,3 | Trade Route 5,6% 375ml |
50% | 39,1 | Zeunerts Höga Kusten 5,3% brk 440ml |
| Pris per liter | ||
| Dagens dyraste per bolag | 123,6 | Bombay Sapphire Gin Tonic 6,5% 250 |
1,0% | 91,6 | Barrels Raspb Peach 4,5% brk 250ml |
0,1% | 143,6 | Replicant Pinot Noir 4,5% Burk 250 |
50% | 53,0 | Somersby Sparkling Rosé 4,5% 330ml |
| Pris per liter | ||
| Dagens dyraste per bolag | 1444,0 | Äpple 40% 500ml |
1,0% | 1066,0 | Aguardente Medronho 42,5% 500ml |
0,1% | 1992,9 | Invergordon 33y 46,1% 700ml |
50% | 385,7 | Stewart's 40% 350 ml |
| Pris per liter | ||
| Dagens dyraste per bolag | 1392,9 | Mac-Talla Strata 15y 46% 700ml |
1,0% | 1424,3 | Cameronbridge #314835 14y 50,3% 700 |
0,1% | 2570,0 | Caol Ila 08 Bourbon B 53,2% 700 |
50% | 412,9 | Jim Beam Red Stag 32,5% 700ml |
| Pris per liter | ||
| Dagens dyraste per bolag | 1066,0 | Aguardente Medronho 42,5% 500ml |
1,0% | 1244,3 | Cubaney Exquisito 21y 38% 700ml |
0,1% | 2460,0 | Belize Travellers 16y 60,8% 700ml |
50% | 498,0 | Gotlands Bittar |
| Pris per liter | ||
| Dagens dyraste per bolag | 750,0 | Cognac François Voyer VS 40% 700ml |
1,0% | 998,0 | Bache Gabriel Res BGV WC23 40% 500 |
0,1% | 2712,9 | Tesseron Lot Nº76 XO 40% 700ml |
50% | 570,0 | Braastad VSOP 40% 700 ml |
Kanske det, men man ska inte glömma då bort helt och hållet husviner, vardagsviner, budgetviner, eller vad ni vill kalla dem. För det är knappast någon, som dricker hela tiden bara jättedyra flaskor vin, eller ens köper/beställer sådana viner varenda dag.Som tidigare sagts, forumet heter trots allt finewines, så det man anser vara just det bör man kunna skriva om, visa upp osv.
Vardagsvinerna glöms inte bort här på forumet, skrev själv om det så sent som i söndags: http://www.finewines.se/threads/ida...snoteringar-och-diskussioner.2030/post-216943Kanske det, men man ska inte glömma då bort helt och hållet husviner, vardagsviner, budgetviner, eller vad ni vill kalla dem. För det är knappast någon, som dricker hela tiden bara jättedyra flaskor vin, eller ens köper/beställer sådana viner varenda dag.
Nu får alla besökare här bilden av att folket här köper bara svindyra viner hela tiden, men starksprit får inte kosta just ingenting … Det är ett enormt paradox, som jag kan inte begripa heller.
Hos mig är det precis tvärtom, lite bättre rom, konjak, whisky och absinth får gärna kosta en slant, då jag vet, att det går inte hitta riktig bra varor utan att betala lite mer för dem, medan det finns gott om tillräckligt goda viner att skaffa även för en mindre summa pengar. Som sagt, det här är främst ett vinforum, men jag önskar lite mer förnuft och balans med det hela.
Förnuft här finns det nog gott om tycker jag, och tycker du inte det så har det nog med vad din förväntade uppfattning om forumet är. Finewines diskuterar väl främst viner då intresset är större där. https://www.whiskyforum.se/ diskutera mycket dyra whisky, men inte så mycket dyrt vin..Nu får alla besökare här bilden av att folket här köper bara svindyra viner hela tiden, men starksprit får inte kosta just ingenting … Det är ett enormt paradox, som jag kan inte begripa heller.
...
Som sagt, det här är främst ett vinforum, men jag önskar lite mer förnuft och balans med det hela.
Så varför i fridens namn är det så få som vill unna sig ens någorlunda gott vin, öl eller starkvaror?
Majoriteten verkar gilla bara skräpviner, billigt öl och uselt brännvin. Hur kan det komma sig?
Det finns mängder av forum och grupper som behandlar vardagsviner eller vad vi nu skall kalla dom, men i stort sett ingen förutom finewines där man kan botanisera i finviner, så varför försöka göra om detta forum till något som redan finns. Låt oss i stället njuta av detta, och glädjas åt när både vi själva och våra forumkamrater och haft råd, eller gjort en prioritering eller gått samman, och därmed har fått möjligheten att köpa eller dricka något riktigt bra. Mer vinporr till folketKanske det, men man ska inte glömma då bort helt och hållet husviner, vardagsviner, budgetviner, eller vad ni vill kalla dem. För det är knappast någon, som dricker hela tiden bara jättedyra flaskor vin, eller ens köper/beställer sådana viner varenda dag.
Nu får alla besökare här bilden av att folket här köper bara svindyra viner hela tiden, men starksprit får inte kosta just ingenting … Det är ett enormt paradox, som jag kan inte begripa heller.
Hos mig är det precis tvärtom, lite bättre rom, konjak, whisky och absinth får gärna kosta en slant, då jag vet, att det går inte hitta riktig bra varor utan att betala lite mer för dem, medan det finns gott om tillräckligt goda viner att skaffa även för en mindre summa pengar. Som sagt, det här är främst ett vinforum, men jag önskar lite mer förnuft och balans med det hela.
"Mer vinporr till folket" - amen to that!Det finns mängder av forum och grupper som behandlar vardagsviner eller vad vi nu skall kalla dom, men i stort sett ingen förutom finewines där man kan botanisera i finviner, så varför försöka göra om detta forum till något som redan finns. Låt oss i stället njuta av detta, och glädjas åt när både vi själva och våra forumkamrater och haft råd, eller gjort en prioritering eller gått samman, och därmed har fått möjligheten att köpa eller dricka något riktigt bra. Mer vinporr till folket![]()
Min uppfattning är att det snarare förekommer en del "vinromantik" med mindre procucenter, viner som lyts som bättre än vad de presterar. Små/Micro odlare har ofta en intressantare story än stora producenter och något som hjärtat tilltalar mer.varför forumet lovordar varor av LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE, som är världens rikaste konglomerat, i stället för viner och andra alkoholhaltiga drycker av fristående och individuella producenter.
Det som är så anmärkningsvärt är att hur kan de lyckas att göra så homogena produkter i så stora volymer, när de tillverkar tiotals miljoner flaskor? Och sedan en annan aspekt: vad är det som är så exklusivt med så stora volymer? Jag skulle själv köpa mycket hellre än odlarchampagne som det tillverkas bara kanske på sin höjd några tusen flaskor årligen. Men jag vet inte ens, om det existerar sådana …Min uppfattning är att det snarare förekommer en del "vinromantik" med mindre procucenter, viner som lyts som bättre än vad de presterar. Små/Micro odlare har ofta en intressantare story än stora producenter och något som hjärtat tilltalar mer.
Men.... vid dagens slut så ställs vinerna för provning blint eller halvblint för att undvika att provaren påverkas av ettiketten. Det som är bäst då är just bäst, oavsett vilken producent det är.
I fallet med LVMH och skumpa så har exemeplvis Krug en förmåga att prestera bra på blindprovningar. Så även Dompa. På sätt och vis tämligen imponerande hur stora kvantiteter som de kan producerar med sådan kvalitet. Det finns givetvis små/micro producenter som också presterar kanon.
Slutsats, det som presterar bäst blint är bäst, oavsett vem som är producenten.![]()
Det finns massor med skumpa producenter som har mycket begränsad upplaga om några tusen. Finns de som har det som total produktion och de som har det för specifika vingårdsviner. Att köpa champagne från odlare är ofta billigare än från husen. Av alla tusental odlare är det tyvärr inte så många som gör speciellt goda saker, lägre pris men står sig inte blint. Men det finns även de som gör bra grejer och vissa är super hajpade (kostar många kronor).Jag skulle själv köpa mycket hellre än odlarchampagne som det görs bara kanske på sin höjd några tusen flaskor årligen. Men jag vet inte ens, om det finns sådana …![]()
Ok, tack, Thirsty!Det finns massor med skumpa producenter som har mycket begränsad upplaga om några tusen. Finns de som har det som total produktion och de som har det för specifika vingårdsviner. Att köpa champagne från odlare är ofta billigare än från husen. Av alla tusental odlare är det tyvärr inte så många som gör speciellt goda saker, lägre pris men står sig inte blint. Men det finns även de som gör bra grejer och vissa är super hajpade (kostar många kronor).
Se resetråden så får du lite mer information. En vecka i champagne, bara odlare besök.
Det händer också ganska ofta att dyrare viner inte levererar på den nivå som de kostar. Då kommer man känna sig sviken och bedragen, gissar jag, men hur ofta får man höra sånt IRL. Inte ens viner som ofta får mycket bra kritik kommer alltid fram med toppbetyg.Fär mej finns det endast en regel och den är väldigt enkel:
GODAST VIN VINNER.
Oavsett pris/antal flaskor producerade, etikett, land etc.
Dyrare ÄR faktiskt tyvärr ofta godare. Inte mer prisvärt, utan mer "upplevelsevärt".
Tyvärr är det så att med tränade smaklökar så kommer nyanserna fram, precis som i en dyr hi-fi anläggning. En guldkabel som kostar 50 000 kr som leder ljudet bättre från slutsteg till högtalare. Hör du skillnaden? Jag tror faktiskt det, med tillräcklig jämförelse/nörderi/träning. Samma gäller ju vin, eller mat, eller fan och hans moster.
Tycker att diskussionen är fånig. Vi är väl egna individer med egna preferenser och budget som alla vill samsas och tipsa/inspirera varandra här på detta forumet. Om man ej vill delta, eller blir avundsjuk på andra är det högst frivilligt att delta!
SKÅL!
Det känns lite enkelspårigt att tänka att ett vin bara kan vara exklusivt om det produceras i mindre mängd och av odlarna som äger vingårdarna där druvorna växer.Det som är så anmärkningsvärt är att hur kan de lyckas att göra så homogena produkter i så stora volymer, när de tillverkar tiotals miljoner flaskor? Och sedan en annan aspekt: vad är det som är så exklusivt med så stora volymer? Jag skulle själv köpa mycket hellre än odlarchampagne som det tillverkas bara kanske på sin höjd några tusen flaskor årligen. Men jag vet inte ens, om det existerar sådana …
Med så stora volymer är det då frågan om en industriprodukt och inte en champagne som är så otroligt populär. Den ekvationen har jag lite svårt att förstå …
Alla får tycka som de vill, men använd i så fall korrekt terminologi.
Det har du givetvis helt rätt i. Och det finns ju inget facit. Förväntningarna när du betalat 10 000 kr för en flaska är givetvis högre än om du betalat 200 kr. Om det dessutom är ett vin du drömt om att få prova är ju fallhöjden högre. Precis som när du ska se din favoritartist live, eller äta på en 3-stjärnig Michelinrestaurang. Det är väldigt lätt att bli besviken, MEN när det klaffar blir upplevelsen 1000 ggr det du kunde drömma om. Just saying. Då är "upplevelsevärd" mer värt för mej är "prisvärd".Det händer också ganska ofta att dyrare viner inte levererar på den nivå som de kostar. Då kommer man känna sig sviken och bedragen, gissar jag, men hur ofta får man höra sånt IRL. Inte ens viner som ofta får mycket bra kritik kommer alltid fram med toppbetyg.
Jag är fullständigt medveten om att det är frivilligt att delta här, men hur många av er kan få så många reaktioner här på kort tid som jag? Jag skulle säga, ganska få. Så fortsätt att berätta vad ni tycker, men kom ihåg bara en sak: Vin är inte religion, som man är villig att dö för, det måste finnas utrymme att ha lite andra åsikter än bara det som kollektivet förespråkar, annars är det jävligt illa.