Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Exklusivt drickande, fast inte

Vingubben

Medlem
Det händer också ganska ofta att dyrare viner inte levererar på den nivå som de kostar. Då kommer man känna sig sviken och bedragen, gissar jag, men hur ofta får man höra sånt IRL. Inte ens viner som ofta får mycket bra kritik kommer alltid fram med toppbetyg.
Jag är fullständigt medveten om att det är frivilligt att delta här, men hur många av er kan få så många reaktioner här på kort tid som jag? Jag skulle säga, ganska få. Så fortsätt att berätta vad ni tycker, men kom ihåg bara en sak: Vin är inte religion, som man är villig att dö för, det måste finnas utrymme att ha lite andra åsikter än bara det som kollektivet förespråkar, annars är det jävligt illa.
Visa bifogad bild 34502

Casa Castillo, Pie Franco 2020

100% Monastrell från Murcia. Härlig doft med granskog, lakritsrot och bakkryddor. Tuffa tanniner som tar över i munnen. Mörka bär, blåbär och slånbär men oerhört stram. Visst finns det kvalitet i vinet men obalanserat och nästan svårdrucket. Hade kanske fungerat bättre med lite mat. Just nu knappa 90p och det kommer att dröja innan jag öppnar nästa flaska. Kanske kan hoppa upp några snäpp i poäng med tiden men 100p från Parker är en gåta.
Här har du en recension från mig på ett vin som har fått 100 parkerpoäng. Självklart en besvikelse men en uppfattning som är helt och hållet min egen. Jag kan aldrig hindra någon att ha en uppfattning om viner man aldrig har provat, men alla här på forumet kan enkelt kolla på Wines Searcher vilket betyg ett vin har fått.

Stefan J

Medlem
Det händer också ganska ofta att dyrare viner inte levererar på den nivå som de kostar. Då kommer man känna sig sviken och bedragen, gissar jag, men hur ofta får man höra sånt IRL. Inte ens viner som ofta får mycket bra kritik kommer alltid fram med toppbetyg.
Jag är fullständigt medveten om att det är frivilligt att delta här, men hur många av er kan få så många reaktioner här på kort tid som jag? Jag skulle säga, ganska få. Så fortsätt att berätta vad ni tycker, men kom ihåg bara en sak: Vin är inte religion, som man är villig att dö för, det måste finnas utrymme att ha lite andra åsikter än bara det som kollektivet förespråkar, annars är det jävligt illa.
Du verkar vara stolt över att du frambringar reaktioner. I en annan tråd har du nyligen sagt av vi andra är barnsliga, att vi agerar löjligt, att vi inte är tillräckligt sakliga, att vi är partiska, saknar tillräcklig balans osv. I denna tråd fortsätter du i samma anda. Anser du att det är ett ok agerande och något som hör hemma på ett forum som detta ?

Jag skulle uppskatta om du i fortsättning avstår från att recensera forummedlemmar som grupp och istället recenserar de viner du dricker och gärna utan hänvisning till pris.

Wintermute

Medlem
Vi gräver oss vidare ned i kaninhålet. I början av tråden tittar vi på priselasticitet (som hjälper oss att förstå att ett dyrare vin ofta har en mindre tillgänglig marknad).
Nu tänker jag att vi kan titta på vad man får för pengarna.
Jag har kollat igenom de tolv sortimenstsprovningar som låg överst här på forumet. Nio stycken tillfälligt sortiment och 3 st web-släpp. 340 viner. Eftersom jag är lat tittade jag bara på den högre betygsskattningen.
1769677258922.png

Många prickar. Man kan skönja att de billigaste vinerna per poäng blir dyrare när poängen ökar. Tydligast över 90p.
Man kan också gissa att medelpriset ökar med poängen.
1769677440657.png

Jag vill tro att det perfekta vinet är oändligt dyrt. Därför plottar jag pris mot 1/(100-poäng) och kurvanpassar.
1769677674664.png

Så medelpriset för en given poäng kanske kan skattas som Pris = 85,573 * e^(13,321/(100 - poäng))
Kurvan ser ut att passa hyfsat. Vi går till baks till att plotta pris mot poäng.
1769677868004.png

Ser också OK ut.
Samma övning för Lägstapris för en given poäng.
1769677914101.png

Vinerna med 82 poäng och lägre beter sig konstigt (och är kanske inte fine wines). Jag tar bort dem ur analysen.
1769677994995.png

1769678007028.png

Jag lyfter in de två skattningarna (1. Medel - Vad kan jag förvänta mig för prislapp om jag vill ha en given poäng? 2. Hur mycket måste jag betala om jag minst vill ha en given poäng?) i den första plotten.
1769678173650.png

I tabellform kan det se ut såhär.
PoängFyndprisMedelpris
0​
64​
98​
80​
102​
167​
85​
123​
208​
88​
149​
260​
90​
181​
324​
91​
206​
376​
92​
241​
452​
93​
297​
574​
94​
391​
788​
95​
574​
1 229​
96​
1 022​
2 391​

Men, i en annan tråd har vi jämfört hur Jancis Robinson och Tim Atkin betydgsätter Bdx-viner från 2015.
1769678747581.png

Knådar man siffrorna (som man naturligtvis gör), finner man att ett vin som JR t ex sätter 16,5p på, kommer TA att sätta 91,4p på, med en standardavvikelse på ungefär 2 på.
Så. 68% av alla de viner som JR sätter 16,5p på, kommer TA att sätta mellan 89,4 och 93,4 på.

Om vi översätter den spridningen till prisskattningar får vi nedanstående.
PoängFyndprisMedelpris
89,4​
169​
301​
91,4​
218​
403​
93,4​
328​
644​

Så: två viner som Jancis tycker är lika bra (och med 16,5 p), kan Tim Atkins med hög sannolikhet bedömma så olika att det kan motsvara en skillnad i pris med en faktor 2.

Attachments

• 1769678737619.png
    1769678737619.png
    26,1 KB · Visningar: 16

Soignerad

Medlem
Hos mig är det precis tvärtom, lite bättre rom, konjak, whisky och absinth får gärna kosta en slant, då jag vet, att det går inte hitta riktig bra varor utan att betala lite mer för dem, medan det finns gott om tillräckligt goda viner att skaffa även för en mindre summa pengar.
Vin och sprit är väl rätt olika produktkategori? Prispsykologin skiljer sig; 500 kronor vinflaska som tar slut på en kväll vs 500 kronor sprit som räcker till många avec eller tiotals drinkar... Sprit varierar väl inte heller lika mycket år från år och blir därför mer konsekvent i kvalitet? Apropå sprit har jag koll på cognac/calvados/vodka/gin men vill lära mig rom. Vad tycker du är en rimlig budget för en “bra” flaska rom "som får kosta en slant" och vilka tycker du levererar störst upplevelse respektive högst värde?

Och när du säger att det finns “gott om tillräckligt goda viner för en mindre summa” menar du vardagsvin, källarvin eller fine-wine som är underprissatta? Dela gärna några exempel du själv gillar utifrån producent, årgång, stil, pris... ?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Grafer över "allt vin, 2024". X-axeln är volymsandel. Y-axeln är pris per halvmagnum.
Visa bifogad bild 35875
Grafen har några platåer, där ganska mycket vin har samma pris. Med knappt 210 000 000 liter sålt 2024, är 8% runt 17 000 kubikmeter.
Vi zoomar in på den sista procenten.
Visa bifogad bild 35876
Sedan zoomar vi in på den sista tiondedels promillen (21 kubikmeter)
Visa bifogad bild 35878
Gränsen för exklusiv får envar bedöma.
Det ska vara "50%" och inte "5%" längst ner till vänster på den första eller hur?

Uncle_Bob

Medlem
Apropå sprit har jag koll på cognac/calvados/vodka/gin men vill lära mig rom. Vad tycker du är en rimlig budget för en “bra” flaska rom "som får kosta en slant" och vilka tycker du levererar störst upplevelse respektive högst värde?
Finns ju rätt många olika stilar men en inte dum startpunkt imho skulle kunna vara Planteray XO som jag upplever att även om den gått upp lite i pris fortfarande levererar hög qpr och alltid går att få tag på, mina favoriter just nu är Doorly's 12 samt deras 14-åriga, El Dorado 15-årig är inte heller dum men lite sötare. Min uppfattning är att det generellt är större risk för högt sockerinnehåll i de som härstammar ifrån spansktalande länder och längst risk i de ifrån fransktalande och de engelskspråkiga befinner sig ofta lite mitt emellan. Givetvis en smaksak, men jag började dricka rom i Spanien där de sötare av naturliga skäl var överrepresenterade och även om jag lämnat många av dem bakom mig som för söta så har jag fortfarande svårt för de torraste ifrån franskspråkiga öar.

GunnarW

Medlem
Jag har gjort följande. För alla artiklar taggade "Vin" har jag kollat hur många artiklar (flaskor, boxar osv) som sålts under 2024. För varje kategori har jag identifierat fyra exempel på viner:
  • "Dagens dyraste per bolag" - vi har 470 st Systembolag i Sverige och kanske 300 dagar öppet per år. De 470*300 dyraste produkterna motsvarar "Dagens dyraste per bolöag"
  • Dyraste 1%
  • Dyraste 0,1%
  • Median (50%)
Siffran är pris per halvmagnum.

Allt "Vin"
Dagens dyraste per bolag
729​
Sottimano Barbaresco Fausoni 750
1,0%​
399​
Pouilly-Fuissé PC La Maréchaud 750
0,1%​
699​
Nat Tamaris Vaze Vildvid 750ml
50%​
99​
Cono Sur Single Vineyard Ch 20 750

Rött
Dagens dyraste per bolag
500​
Le Bolle Gran Selezione 750ml
1,0%​
349​
Klein Constantia Estate Red 750ml
0,1%​
699​
Brunello Montalcino Casanova 750 ml
50%​
99​
Cadetto 750 ml

Vitt
Dagens dyraste per bolag
329​
Sancerre Les Roches 750 ml
1,0%​
239​
Sancerre Dom La Croix St-Lau 750
0,1%​
459​
Long Meadow Ranch Chard 750ml
50%​
85​
Tr3 Apor Riesling och Gewürzt 750ml

Mousserande
Dagens dyraste per bolag
649​
Celler Batlle 10 750 ml
1,0%​
569​
Pol Roger Rich Demi-Sec 750
0,1%​
799​
Michel Fagot Brut Millésime 750ml
50%​
109​
Castelmare Prosecco Rosé 750ml

Rosé
Dagens dyraste per bolag
195​
Hecht & Bannier Rosé 750ml
1,0%​
197​
Fleurs de Prairie 187ml
0,1%​
239​
Moschópolis 8 Xinomavro Syrah 750ml
50%​
80​
Weingut K Rosé Zweigelt PET 750
Intressant statistik, men den innefattar inte beställningsvaror eller varor som inte finns i den butikens, dit man beställer varorna, sortiment. Dessa betalas ju vid beställningen och inte när de hämtas ut i butiken. Och de mest exklusiva varorna ligger sällan på hyllorna och väntar utan måste beställas. Frågan är också om den aktuella statistiken tar med viner beställda på webblanseringar? Det borde den väl göra eftersom dessa betalas i butiken, men de allra dyraste flaskorna är ju så extremt få sett till vad som säljs totalt, så de påverkar bara statistiken marginellt

Wintermute

Medlem
Intressant statistik, men den innefattar inte beställningsvaror eller varor som inte finns i den butikens, dit man beställer varorna, sortiment. Dessa betalas ju vid beställningen och inte när de hämtas ut i butiken. Och de mest exklusiva varorna ligger sällan på hyllorna och väntar utan måste beställas. Frågan är också om den aktuella statistiken tar med viner beställda på webblanseringar? Det borde den väl göra eftersom dessa betalas i butiken, men de allra dyraste flaskorna är ju så extremt få sett till vad som säljs totalt, så de påverkar bara statistiken marginellt
Jag tror att allt som säljs är med i statistiken, men taggningen kan vara sämre för privatimport osv.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Wow! Säga vad man vill, men mitt sätt att skriva lockar fram oerhört mycket reaktioner … ;) Men jag ska försöka finna mig i fortsättningen, och inte reta er för mycket.
Vad jag menar med allt detta är att ta inte så förbaskat allvarligt det här med vin eller vilken dricka som helst. Det är inte den viktigaste saken i världen och definitivt inte värt att få för högt blodtryck eller kanske även stroke, så tar det lugnt där i stugorna och chilla av. :D
P.S. Jag ska försöka samla mina egna uttryck så småningom. Mina favoriter på vinfronten är förmodligen sådana, som inte särskild många medlemmar delar och de är definitivt inte ’dyra’, men i vissa fall kan de kosta en liten slant, dock obetydligt om man jämfört med storfräsarna här.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Vi gräver oss vidare ned i kaninhålet. I början av tråden tittar vi på priselasticitet (som hjälper oss att förstå att ett dyrare vin ofta har en mindre tillgänglig marknad).
Nu tänker jag att vi kan titta på vad man får för pengarna.
Jag har kollat igenom de tolv sortimenstsprovningar som låg överst här på forumet. Nio stycken tillfälligt sortiment och 3 st web-släpp. 340 viner. Eftersom jag är lat tittade jag bara på den högre betygsskattningen.
Visa bifogad bild 35889
Många prickar. Man kan skönja att de billigaste vinerna per poäng blir dyrare när poängen ökar. Tydligast över 90p.
Man kan också gissa att medelpriset ökar med poängen.
Visa bifogad bild 35890
Jag vill tro att det perfekta vinet är oändligt dyrt. Därför plottar jag pris mot 1/(100-poäng) och kurvanpassar.
Visa bifogad bild 35891
Så medelpriset för en given poäng kanske kan skattas som Pris = 85,573 * e^(13,321/(100 - poäng))
Kurvan ser ut att passa hyfsat. Vi går till baks till att plotta pris mot poäng.
Visa bifogad bild 35892
Ser också OK ut.
Samma övning för Lägstapris för en given poäng.
Visa bifogad bild 35893
Vinerna med 82 poäng och lägre beter sig konstigt (och är kanske inte fine wines). Jag tar bort dem ur analysen.
Visa bifogad bild 35894
Visa bifogad bild 35895
Jag lyfter in de två skattningarna (1. Medel - Vad kan jag förvänta mig för prislapp om jag vill ha en given poäng? 2. Hur mycket måste jag betala om jag minst vill ha en given poäng?) i den första plotten.
Visa bifogad bild 35896
I tabellform kan det se ut såhär.
PoängFyndprisMedelpris
0​
64​
98​
80​
102​
167​
85​
123​
208​
88​
149​
260​
90​
181​
324​
91​
206​
376​
92​
241​
452​
93​
297​
574​
94​
391​
788​
95​
574​
1 229​
96​
1 022​
2 391​

Men, i en annan tråd har vi jämfört hur Jancis Robinson och Tim Atkin betydgsätter Bdx-viner från 2015.
Visa bifogad bild 35898
Knådar man siffrorna (som man naturligtvis gör), finner man att ett vin som JR t ex sätter 16,5p på, kommer TA att sätta 91,4p på, med en standardavvikelse på ungefär 2 på.
Så. 68% av alla de viner som JR sätter 16,5p på, kommer TA att sätta mellan 89,4 och 93,4 på.

Om vi översätter den spridningen till prisskattningar får vi nedanstående.
PoängFyndprisMedelpris
89,4​
169​
301​
91,4​
218​
403​
93,4​
328​
644​

Så: två viner som Jancis tycker är lika bra (och med 16,5 p), kan Tim Atkins med hög sannolikhet bedömma så olika att det kan motsvara en skillnad i pris med en faktor 2.
Stort tack för ett enormt arbete, Wintermute! Jag lovar att läsa igenom allting och lära mig. 😍

KimHartman

Medlem
Det finns mängder av forum och grupper som behandlar vardagsviner eller vad vi nu skall kalla dom, men i stort sett ingen förutom finewines där man kan botanisera i finviner, så varför försöka göra om detta forum till något som redan finns. Låt oss i stället njuta av detta, och glädjas åt när både vi själva och våra forumkamrater och haft råd, eller gjort en prioritering eller gått samman, och därmed har fått möjligheten att köpa eller dricka något riktigt bra. Mer vinporr till folket:p
F4FEC0E2-5181-449E-AA86-818864A21027.png

Vinporr… Ahhghhahhh… mmmhh..

Toppen