Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Favoritchampagnerna i rangordning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte bara kolla vilka favoritchampagner ni har här, i en rangordnad topplista. Om någonting är en årgångschampagne så skall relativ mognad och hur bra de gör ifrån sig i förhållande till årgångens generella kvalitet tas in i beräkningen. Men olika årgångar av samma champagne skall inte separeras. Det här är en mätning om hur ni tycker champagnerna gör ifrån sig över en längre tid av varierande årgångar, inte en tillfällig topp, och den skall vara baserad på de erfarenheter ni har, även om de skulle vara begränsade i ett enskilt fall.

Min lista ser ut så här...
1. Krug Clos du Mesnil
2. Krug (årgång)
3. Salon
4. Cristal
5. Krug Grande Cuvée
6. La Grande Dame
7. Bollinger La Grande Année
8. Bollinger R.D.
9. Cuvée Sir Winston Churchill
10. Comtes de Champagne

OBS:
1. I segmentet 6-10 är rangordningen lite osäker för min del. De är alla ungefär likvärdiga och årgångar är avgörande.
2. Det omfattar som sagt bara det jag provat, och det finns säkert en del rariteter som skulle peta en del på listan, i synnerhet Bollingers VVF.

Presentera gärna egen lista!
 

Pomerol

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

1. Salon
2. Le Clos Saint Hilaire
3. Årgångs-Krug
4. Comtes de Champagne
5. Cuvée William Deutz
6. Clos des Goisses
7. Cuvée Elisabeth Salmon
8. Cuvée Sir Winston Churchill
9. Bruno Paillard NPU
10. Duval Leroy Femme

Om jag skriver listan om en kvart kommer jag säkert ha kastat om lite på listan, tagit bort någon, lagt till någon. Känner mig ganska säker på placeringarnarna 1-3. Skulle egentligen vilja få in Alfred Gratien på listan men, men...

EDIT: Förtydligande angående Krug, på direkt fråga av Darth Angelus.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Skall Krug vara årgångs-Krug, Grande Cuvée eller hela sortimentet?
 
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

1. Salon
2. Krug Clos Du Mesnil
3. Krug Vintage
4. Comtes de Champagne
5. Clos Saint Hillaire
6. Clos des Goisses
7. Cristal
8. Bollinger RD
9. David Leclapart l'Apôtre
10. Cuvée Sir Winston Churchill

Tror jag
 

SUPRA

Bäst
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Med min begränsade erfarenhet blir listan så här:

1. Krug
2. alla andra.

Och det skriver jag inte för att vara dryg utan för att jag helt enkelt har svårt att rangordna, och den enda Salon jag druckit var en besvikelse.

Cristal, Bollinger, Cuvée Sir Winston Churchill, Dom Perignon, Orpale har också stått för stora upplevelser.
 

Elvis

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jag har försökt men kan banne mig inte göra en rangordning. Jag tycker för mycket om champagne. Jag skulle inte kunna rangordna de tio bästa Elvislåtarna heller. ;)
 

anders

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Elvis skrev:
Jag har försökt men kan banne mig inte göra en rangordning. Jag tycker för mycket om champagne. Jag skulle inte kunna rangordna de tio bästa Elvislåtarna heller. ;)

Då kan du lista alla dina skumpor som varandes på delad första plats. ;)
 

Lambo

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Håller med Elvis. Svårt att rangordna, för mig handlar om mer än bara flaskan. Plats, atmosfär, sinnesstämning, sällskap, törst, dagsform... Det e så mkt mer som spelar in än bara vinet.
Vissa dagar finns det inget som slår Krug och vissa dagar kan en vanlig Bolly slå en av stolen...!
 

MD

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Att göra listor och rangordna viner har aldrig varit min starka sida men om jag tittar tillbaks 12 månader så borde följande 10 viner motsvara mina största dryckesupplevelser från champagne iaf. Orsaken till en del udda kort måste vara att det har varit mogna årgångar som provats medans det mesta som har provats från dom klassiska prestigehusen har varit för ungt när det provats.

Krug GC
Krug Vintage
Clos des Goisses
Fleur de Passion
Deutz BldBl Vintage
Comtes des Champagne
Clos Saint Hillaire
Bonnaire Special Club
Dom Perignon
Bruno Paillard Domaine Le Mesnil
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Elvis skrev:
Jag har försökt men kan banne mig inte göra en rangordning. Jag tycker för mycket om champagne. Jag skulle inte kunna rangordna de tio bästa Elvislåtarna heller. ;)
Lambo skrev:
Håller med Elvis. Svårt att rangordna, för mig handlar om mer än bara flaskan. Plats, atmosfär, sinnesstämning, sällskap, törst, dagsform... Det e så mkt mer som spelar in än bara vinet.
Vissa dagar finns det inget som slår Krug och vissa dagar kan en vanlig Bolly slå en av stolen...!
Visst, ni behöver givetvis inte kunna rangordna era champagner. Jag kan förstå att man kanske inte vill rangordna ner något man gillar under någonting annat. Dock så har jag inte själv svårt för sådant. Även om mycket champagne är väldigt god så är ändå vissa större i sin karaktär, egenart och personlighet som skiljer ut dem från mängden och bjuder på någon extra upplevelse.
 

Pomerol

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Håller med om att det är svårt men gjorde ändå ett försök.

Det intressant i det hela är ju när det dyker upp udda viner på listan. Till exmpel blir jag intresserad av Bonnaire Special Club som MD har med och Shorepowers David Leclapart l'Apôtre - de har jag inte provat.

Att många av oss har ungefär samma i topp väcker ju frågan: Är de i topp för de är bäst eller är de i topp för vi är inavlade och inte har förmågan att våga upptäcka nya saker?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Ah vad svårt... Det går ju inte att rangordna! Vilken är världens bästa låt liksom?


Tillfället tycker jag gör ooootroligt mycket också. En skumpa som vid ett tillfälle är "det bästa jag någonsin druckit" när den intas på en uteservering i Epernay kan ju vara betydligt sämre hemma i vardagsrummet... ;)
 

v_skogh

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Detta är riktigt svårt.
Den bästa flaska champagne som jag någonsin druckit är iaf Krug 1979. Andra stora flaskor är Dompa -76, Bolly GA -99, -96 & -82, Selosse Rosé, Krug -88.
Som sagt finns mycket bra. Har dock inte varit lika imponerad av de flaskor Comtes jag smakat på därför ska det bli riktigt intressant med den kommande vertikalen.
Ett annat vin som jag verkligen ser fram emot att prova är ovan nämnda Leclapart. Jag och CH har införskaffat oss tre olika viner från denna producent som snart ska konsumeras.
Cristal har jag bara provat en gång och den föll platt mot vinerna den ställdes mot.
För att rangordna har jag provat alldeles för få viner och årgångar.
 

CH

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

v_skogh skrev:
För att rangordna har jag provat alldeles för få viner och årgångar.

Samma här. Provat på tok för lite för att kunna rangordna.
Skulle kanske kunna ställa upp en topp 10 lista av de bästa champagnerna jag provat hitintills snarare än hela serier som gjorts här.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

CH skrev:
Samma här. Provat på tok för lite för att kunna rangordna.
Skulle kanske kunna ställa upp en topp 10 lista av de bästa champagnerna jag provat hitintills snarare än hela serier som gjorts här.
Grejen är den att det skall utgå från de erfarenheter ni har. Det har jag själv gjort. Vi kan inte alla ha Juhlins champagneerfarenhet. Det kanske inte skulle bli perfekt, och listan skulle säkert se annorlunda ut om ett år, men det är OK. Det är känslan för de olika serierna jag vill åt.
 

CH

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Grejen är den att det skall utgå från de erfarenheter ni har. Det har jag själv gjort. Vi kan inte alla ha Juhlins champagneerfarenhet. Det kanske inte skulle bli perfekt, och listan skulle säkert se annorlunda ut om ett år, men det är OK. Det är känslan för de olika serierna jag vill åt.

För att få en känsla för de olika serierna så vill jag helst testat minst 3 årgångar av den och det är ganska få jag gjort det av.
Snabbkoll bland mina anteckningar säger att det bara är 4 st som jag testat minst 3 årgångar av. Nu visade det sig visserligen vara skumpor av väldigt hög kvalite (Krug Vintage, Salon, Bollinger GA & Dom Perignon) och sulle jag rangordna dem skulle det bli i den ordningen jag skrev dem.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

CH skrev:
För att få en känsla för de olika serierna så vill jag helst testat minst 3 årgångar av den och det är ganska få jag gjort det av.
Snabbkoll bland mina anteckningar säger att det bara är 4 st som jag testat minst 3 årgångar av. Nu visade det sig visserligen vara skumpor av väldigt hög kvalite (Krug Vintage, Salon, Bollinger GA & Dom Perignon) och sulle jag rangordna dem skulle det bli i den ordningen jag skrev dem.
OK, då är jag med. Jag har själv inte kravet minst tre årgångar, och jag tycker inte riktigt det alltid behövs för att man skall få en känsla för vad vinet går för. Men det är mycket p.g.a. av begränsad erfarenhet som jag beskrev mig som osäker i segmentet 6-10. Det kan nästan utvidgas till 5-10, för jag är även osäker på var Krug Grande Cuvée bör stå i hierarkin. Jag tycker inte längre att den är lika spännande som jag en gång gjorde.
 

Krug88

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Hopplöst att rangordna rätt, men nåt sånt här kanske:

Krug Clos du Mesnil
Bollinger VVF
Krug vintage
Winston Churchill
Comtes de Champagne
Salon
Billecart Salmon BdB
Selosse vintage
Henriot Enchanteleurs
Cristal

Typ...
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Krug88 skrev:
Hopplöst att rangordna rätt, men nåt sånt här kanske:

Krug Clos du Mesnil
Bollinger VVF
Krug vintage
Winston Churchill
Comtes de Champagne
Salon
Billecart Salmon BdB
Selosse vintage
Henriot Enchanteleurs
Cristal

Typ...
Låter som den mest riktiga listan hittills (förutom min egen ;) ;D).

Nej, ärligt talat, VVF känns som ett annat måste att prova. Hur skulle du beskriva den?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen