Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Favoritchampagnerna i rangordning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

SUPRA

Bäst
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Om vi tittar på vad Richard Juhlin tycker blir det lustigt nog så här:

Pol Roger
Cristal
Krug Clos du Mesnil
Philipponnat Clos des Goisses
Bollinger
Bollinger Vieilles Vignes Françaises
Tattinger Comtes de Champagne
Henriot Vinothèque
Billecart-Salmon Cuvée N.F.
Salon
Veuve Clicquot Rare Vintage
Deutz Aÿ Vinothèque
Pommery
Moët & Chandon

Det är nästan så att man kunde tro att en amatör satt ihop den där listan

;D
 

anders

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Hmmm.... Känns inte som att vi kan få ett

Jag, SUPRA, lovar och försäkrar på heder och samvete att säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra

rakt upp och ner. ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Tog bara listan uppifrån och ner i poäng. Från 100 och neråt.

Eventuella årtal och så vidare lade jag ingen vikt på. ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jag är benägen att hålla med gällande Polle. Winston är en av de skumpor som jag personligen tycker bäst om, en mogen winston är sanslöst bra.
 
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

SUPRA skrev:
Om vi tittar på vad Richard Juhlin tycker blir det lustigt nog så här:

Pol Roger
Cristal
Krug Clos du Mesnil
Philipponnat Clos des Goisses
Bollinger
Bollinger Vieilles Vignes Françaises
Tattinger Comtes de Champagne
Henriot Vinothèque
Billecart-Salmon Cuvée N.F.
Salon
Veuve Clicquot Rare Vintage
Deutz Aÿ Vinothèque
Pommery
Moët & Chandon

Det är nästan så att man kunde tro att en amatör satt ihop den där listan

;D

Du glömde en viktigt faktor, årgång. RJ håller 1928 Pol Roger högst. Direkt upplockad från källaren av familjen själv. Lite skillnad. Den skulle nog komma högt på min lista också. I övrigt så har han årgångar som 55,53,21 etc så vet inte om den listan är stenintressant annat än ur ett rent akademiskt perspektiv
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

SUPRA skrev:
Om vi tittar på vad Richard Juhlin tycker blir det lustigt nog så här:

Pol Roger
Cristal
Krug Clos du Mesnil
Philipponnat Clos des Goisses
Bollinger
Bollinger Vieilles Vignes Françaises
Tattinger Comtes de Champagne
Henriot Vinothèque
Billecart-Salmon Cuvée N.F.
Salon
Veuve Clicquot Rare Vintage
Deutz Aÿ Vinothèque
Pommery
Moët & Chandon

Det är nästan så att man kunde tro att en amatör satt ihop den där listan

;D
Nja, det där handlar ju om specifika årgångar av champagnerna ifråga, inte champagnernas klass överlag. Skulle du räkna snittbetyg över olika årgångar ifrån någon champagne som har flera årgångar så vinner Clos du Mesnil tveklöst av det jag sett, och definitivt över Cristal (även om Cristal också har högt snitt). Annars håller jag med shorepower om Pol Rogern. Det är en specifik, väldigt begränsad grej som inte handlar om husets klass överlag (vilken är hög, men inte så hög).
Skulle han bli tillfrågad vilka "serier" som är de bästa så skulle listan säkert se lite annorlunda ut.
 

kayaker

Cyklist
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Skulle han bli tillfrågad vilka "serier" som är de bästa så skulle listan säkert se lite annorlunda ut.
Då tror jag att Comtes de Champagne kommer väldigt högt.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

kayaker skrev:
Då tror jag att Comtes de Champagne kommer väldigt högt.
Högt, ja. Bland den allra yttersta toppen är jag dock tveksam till. Jag vet att Juhlin sätter Clos du Mesnil allra högst (nåväl, det är möjligt att Clos d'Ambonnay kan tävla med det om hans gunst, när det kommit fler årgångar). Även Bollingers VVF slår nog Comtes om Juhlins gunst. Citat om årgångs-Krug anger att han sätter den allra högst historiskt, innan Clos du Mesnil men inte innan Comtes. Jag vet inte om han föredrar Salon eller Comtes.

Så här skriver han om Comtes under beskrivningen av Taittinger som producent.

Den verkliga stjärnan är Comtes de Champagne, en mönsterblanc de blancs från Cramant, Avize, Oger, Le Mesnil, Chouilly och gamla stockar i Pierry. Champagnen är områdets bästa i sin söta, mjuka, exotiska och krämiga stil. Jag inbillar mig att Comtes de Champagne är den champagne som uppskattas av den bredaste publiken. Den innehåller inga svåra aromer, endast ett överflöd av insmickrande söta och mjuka smaker i en elegant och lyxig stil. Här finns ändå ett tillräckligt spännande aromatiskt spektrum för att även den mest svårflirtade kännaren ska falla pladask för dess skönhet.
Han säger här mer eller mindre direkt att den är väldigt lättillgänglig relativt andra champagner och därmed tilltalande för en bredare publik utan ge avkall på kvalitet och stort spektrum. Jag vet att många gillar den mer än andra prestiger, men jag tror att det beror på denna något högre tillgänglighet. Själv skulle jag nog säga att den spelar i precis samma liga vad gäller kvaliteten som exempelvis Winston Churchill samt Bollinger GA och R.D., varken mer eller mindre. Det är i.o.f.s. inte alls dåligt, men jag tycker nog det ligger under årgångs-Krug och Salon. Men vad vet jag, det är bara min smak. Men att årgångs-Krug är en hårsmån vassare än Comtes verkar Juhlin hålla med mig om.
Nåväl, topp tio skulle nog Comtes kvala in bland, i alla fall. Jag vet inte hur högt du menade med "väldigt högt", så jag får låta det vara osagt huruvida jag höll med dig.
 

kayaker

Cyklist
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Högt...
Ett citat från det Richard Juhlin skrev i vertikalprovningsartikeln i Livets Goda:
Comtes de Champagne kanske inte är den mest berömda prestigechampagnen, men i mitt tycke finns det ingen godare.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

kayaker skrev:
Högt...
Ett citat från det Richard Juhlin skrev i vertikalprovningsartikeln i Livets Goda:
OK, jag tror dig, och menade inte att bråka. Men, han ville förmodligen säga det för att lyfta upp vinet som väldigt bra (med all rätt) och att ta det som att han tycker det är precis lika bra som exempelvis Clos du Mesnil är att tolka det lite väl bokstavligt. Och godare är inte alltid lika med bättre, åtminstone förmodligen inte för någon som Juhlin. Om man tittar på poängen Clos du Mesnil får av Juhlin överlag så ser man att snittet piskar vilken prestige som helst, inklusive Comtes.
Jag säger bara att vad jag förstår så slår ultrararitetschampagne (eller vad man nu skall kalla Krugs CdM och CdA samt Bollingers VVF) de "vanliga" prestigerna för kring 1000-1500 kr kvalitetsmässigt.

Jag vill inte verka dryg. Oftast tycker jag du skriver bra saker, men här kan jag bara inte hålla med dig. Det finns en gradskillnad även bland prestigechampagne exakt hur mycket prestige det är. Att tro något annat är att förfalla till en annan form av det prisvärdestänkande som förekommer i dagspressen rörande vin, fast man sätter gränsen för när det inte kan bli bättre vid 1000 kr istället för 100 kr. Clos du Mesnil är en klass högre än Comtes de Champagne, det har jag erfarit med egna smaklökar och det är jag övertygad om att Juhlin också tycker.

Jag är dock osäker på vad du vill ha sagt och du kanske redan inser detta. Ursäkta, i så fall!
 

kayaker

Cyklist
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Min tolkning av det jag läst av vad Richard Juhlin skrivit om Comtes de Champagne är att han rankar den högst av alla prestigechampagner. Han skulle välja Comtes 1976 till en öde ö och valde Comtes de Champagne Rosé 1979 som förlovningschampagne.
Jag kan naturligtvis ha misstolkat honom men av det jag läst i böckerna så tycker jag inte att han verkar vara lika översvallande positiv om någon annan champagne där heller.
Själv bryr jag mig inte om att rangordna saker och ting längre. Jag har insett att det inte går... :)
Egentligen bryr jag mig inte om huruvida Juhlin rankar en champagne som 1:a eller 21:a heller men rätt ska vara rätt.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jag delar inte den tolkningen.

Om Krug som producent:
Clos du Mesnil är en charmör som i ett vin förenar alla de bästa blanc de blancs och samtidigt präglar vinet med husets signum. För mig är Krug Clos du Mesnil världens främsta vin!


Om Clos du Mesnil 1989:
Finns det ett bättre vin i världen än Clos du Mesnil? Jag tvivlar.

Han kanske i och för sig inte räknar Clos du Mesnil till "prestigechampagnerna", även om den har prestige som heter duga. Ibland när det gäller prestigechampagne i talspråk så menas bara de stora husens främsta champagner (Dom Pérignon, Cristal, Bollinger GA och R.D., Cuvée Sir Winston Churchill etc.). Clos du Mesnil är ju en raritet som i likhet med Bollinger VVF står lite vid sidan om, och den går ju nästan inte att få tag på. Jag inbillar mig att Livets Goda är för vinintresserade, men jag har aldrig fått intrycket att de fokuserar på viner som är jättesvåra att få tag på.

Ja, Comtes 1976 sätter han visserligen sjukt högt (över alla Clos du Mesnil förutom 1985), men räkna ut genomsnittspoängerna över alla årgångar så kommer Clos du Mesnil att spöa Comtes, helt klart.
 

CH

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Du verkar nästan besatt att få det bekräftat att CdM är bäst.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

CH skrev:
Du verkar nästan besatt att få det bekräftat att CdM är bäst.
LOL. ;D Rätt skall vara rätt, som kayaker själv skriver, och av min begränsade erfarenhet kommer inte Comtes i närheten, tyvärr. Man får gå tillbaka till 70-talet för att hitta årgångar som Juhlin ger poänger i nivå med de bästa årgångarna av Clos du Mesnil.
 

kayaker

Cyklist
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jag kommer aldrig att dricka Clos du Mesnil så det spelar ingen roll för mig.
 

kayaker

Cyklist
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
OK, och varför inte då? Priset? Jag bara undrar.
Det är enkelt. Jag är inte tillräckligt fanatisk för att investera den tid och de pengar som krävs. Jag har flera intressen och hobbies jag prioriterar högre.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

kayaker skrev:
Det är enkelt. Jag är inte tillräckligt fanatisk för att investera den tid och de pengar som krävs. Jag har flera intressen och hobbies jag prioriterar högre.
OK, fair enough. 8)
 

v_skogh

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Känns som någon vill få sina CdM-inköp berättigade :D
Av ovanstående champagner har jag bara druckit Comtes 76 som verkligen va ett fantastiskt vin även om flaskan va tveksam. En champagne som jag verkligen hoppas få prova igen, likaså vore det kul att få prova CdM även om det känns väldigt avlägset. Än så länge står Krug 79 ensam på topp.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

v_skogh skrev:
Känns som någon vill få sina CdM-inköp berättigade :D
Nejdå, behövs inte. Jag vet att jag ville ha dem. Men det ligger i en annan liga en Comtes sedan 70-talet i alla fall.

v_skogh skrev:
Av ovanstående champagner har jag bara druckit Comtes 76 som verkligen va ett fantastiskt vin även om flaskan va tveksam. En champagne som jag verkligen hoppas få prova igen, likaså vore det kul att få prova CdM även om det känns väldigt avlägset. Än så länge står Krug 79 ensam på topp.
Comtes 76 är säkert sjukt bra. Det betvivlar jag inte. Men 96:an vi drack, även om den var riktigt bra den också, skulle ha blivit totalt överkörd av den Clos du Mesnil 1988 jag drack. Jag anser mig vara en tillräckligt van champagneprovare vid det här laget för att kunna säga att inte åtta års ytterligare lagring hade fått upp Comtes 96 till alls samma nivå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen