Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Favoritchampagnerna i rangordning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Pomerol

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jag vill ju inte vara en tråkmåns att påpeka att vin handlar om smak och smaken är ju ganska personlig...

Hela debatten känns som ett försök att teoretisk bevisa vilken champagne som är bäst. Låt gå, låt CdM ha hårdast gallring, låt de ha minst areal, låt de ha störst kontroll... Låt de vara den champagne som är bäst på pappret så kanske vi kan fortsätta diskussionen när någon verkligen har provat champagnen.

Min tvåa på listan, le Clos Saint-Hilaire från Billecart-Salmon är också en blanc-de-noir. Förmodligen är deras lilla inhägnande bakgård betydligt mindre än Krugs CdAs 0,65 ha (produktionen av le Clos Saint-Hilaire ligger på i snitt ca 5000 flaskor). Med tanke på att Billecart-Salmon var bland de första med elektronisk kontrollerad jäsningstemperatur och så vidare så vinner väl de i alla fall några kontrollpoäng... Teoretiskt sett en vinnarchampagne men bara tvåa på min lista eftersom jag föredrar Salons knivskarpa syra, dess mineral och så vidare och så vidare. Och detta trots att de köper druvor och inte odlar allt själva... Som sagt, vin är en smaksak, ingen exakt vetenskap.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jos skrev:
Att på fullt allvar påstå att den ena av två prestigeskumpor är bättre än den andra utan att ha druckit någon utav dem är ju lite pinigt.... Tänk till lite Darth nu.. Du har druckit en, 1..!, trist och för ung årgång från kanske världens äldsta Champagnehus och påstår dig veta hur andra årgångar av deras prestigecuvee står sig mot andra flaskor som du heller inte druckit?? ;D
Lagring brukar i.o.f.s ändra på champagne, men inte tillräckligt för att lyfta upp den så det räcker för att täcka diskrepansen till CdM -88.

Jos skrev:
Darth!;

En fråga; Med din fantastiska erfarenhet av finchampagne (vad var det nu du provat, 1 CdM, 2 Salon, 1 Cristal..?) så undrar jag då kort, är du alltså bättre än Robert Parker på att bedömma vin?
Det är betydligt mer än så, men bra försök.

Jag har förstått att parker är din idol, men att han har nästan noll koll på champagne eller åtminstone mycket mindre än han borde som vinguru torde vara ett tecken att han borde recensera Bordeaux eller något annat han förstår sig på. Hans pinsamma upplyftande av DP och nedtryckande av CdM kände jag redan till. Problemet är bara att världens riktiga champagneexpert inte håller med, och Juhlin har jag enormt mycket mer förtroende för när det gäller hans distrikt. Det är väl Juhlin som är champagnevärldsmästare, inte Parker, eller?

Jos skrev:
Jo, jag undrar då Parker har gett Krug CdM -95 94 poäng och Dom Perignon Oenotheque -95 96 poäng. Parker tycker alltså att Oenothequen 2 poäng bättre...
Men din bedömning är då alltså mer korrekt än Parkers?

PS. Parker har nog iofs druckit båda så det kan ju bli lite tufft att övertyga oss andra men kom igen, gör ett försök! ;D
Låt oss se: Juhlin ger CdM -95 93 poäng och 97 potential. Dom Perignon 2000, som Parker i likhet med CdM -95 ger 94 poäng, ger Richard Juhlin 86 poäng och 90 potential. Alltså, Juhlin tycker att Dompan som Parker bedömde likvärdig med CdM -95 att vara hela sju poäng sämre. Det torde visa vilket skämt Parker är på champagne. Men han är väl din stora idol, så jag är skyldig att dyrka honom. ;D

Dom Pérignon Oenothèque -95 ger han 94 med 96 potential. Eftersom potentialen är hur stort vinet egentligen kan vara (medan poängen bara är hur gott han uppfattar att det är att dricka nu) så vinner CdM.

Och om du frågar huruvida jag är bättre än Parker på att prova champagne (inte vin generellt), så är det i.a.f. sannolikare än att du är bättre än Juhlin. Hur många årgångar av CdM har du provat? Vet du alls någonting om den gårdens potential, eller lyssnar du bara på en fet amerikans åsikter?

Om man nu skall vara fixerad vid poäng så får det nog vara RÄTT MANS poäng, och där spöar Juhlin Parker fett.

Spydigt värre inlägg, för övrigt. Ja, ja, argumenterar man så får man väl ta det, men var beredd på mothugg.
 

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Pomerol skrev:
Hela debatten känns som ett försök att teoretisk bevisa vilken champagne som är bäst.
Nästan rätt, Darth försöker teoretiskt bevisa att Clos du Mesnil är bäst. Själv har jag inte en susning vilken som är bäst men köper inte Darths resonemang om att CdM är i en helt annan liga när några av världens främsta kännare ger dem likvärdiga poäng... Eller till och med högre till Oenotheque.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jos skrev:
Nästan rätt, Darth försöker teoretiskt bevisa att Clos du Mesnil är bäst. Själv har jag inte en susning vilken som är bäst men köper inte Darths resonemang om att CdM är i en helt annan liga när några av världens främsta kännare ger dem likvärdiga poäng... Eller till och med högre till Oenotheque.
Juhlin är världens mest framstående champagnekännare. Parker är ett skämt på champagne som jag vet mötts av starka anklagelser av att favorisera sina egna preferenser på andra områden. Vet inte om han är så duktig på Bordeaux som en del gör gällande och bryr mig inte heller, men att han inte kan champagne är smärtsamt uppenbart.
Och du har väl aldrig hört talas om att personer som inte behärskat en viss vintyp rankat enklare viner högre än finare?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Och om du frågar huruvida jag är bättre än Parker på att prova champagne (inte vin generellt), så är det i.a.f. sannolikare än att du är bättre än Juhlin. Hur många årgångar av CdM har du provat? Vet du alls någonting om den gårdens potential, eller lyssnar du bara på en fet amerikans åsikter?

Spydigt värre inlägg, för övrigt. Ja, ja, argumenterar man så får man väl ta det, men var beredd på mothugg.

Jag upplever dig spydig (igen) precis ovanför dina egna ord om Jos - driver du med oss, är du blue chippen? Frågorna tornar upp sig...
 

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Fan, du gör det för lätt för mig... ;D Nu gjorde du bort dig igen när du redovisar poängen då det endast skiljer en poäng mellan de två vinerna från din favorit Juhlin. Nu är du alltså inte bara bättre än Parker utan även Juhlin?? Eftersom Juhlin anser dem helt klart spela i samma liga med tanke på poängen han satt medan du (som inte provat vinerna i fråga) påstår att det är två helt olika ligor......


Ang flaskorna ifråga;
Parker; 2 poäng mer till DP
Juhlin; 1 poäng mer till Krug
Darth Angelus; Två helt olika ligor!
men att tro att exempelvis Comtes eller DP skulle vara i PRECIS lika hög klass som CdM är faktiskt ganska löjeväckande
;D ;D
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Pomerol skrev:
Jag vill ju inte vara en tråkmåns att påpeka att vin handlar om smak och smaken är ju ganska personlig...
Jovisst. Men det finns också en rent teknisk aspekt om att vissa viner är större än andra. Annars skulle man aldrig kunna hävda att DP är bättre än standard-Moët heller, ifall det går att hitta någon (icke-kännare) som föredrar standard-Moëten framför DP, och det gör det nog. Nu var det inte dig utan Jos jag käbblade med, men ändå.

Pomerol skrev:
Hela debatten känns som ett försök att teoretisk bevisa vilken champagne som är bäst. Låt gå, låt CdM ha hårdast gallring, låt de ha minst areal, låt de ha störst kontroll... Låt de vara den champagne som är bäst på pappret så kanske vi kan fortsätta diskussionen när någon verkligen har provat champagnen.
Jag talar som du vet av egen erfarenhet, och den strider ingalunda mot vad som är teoretiskt rätt.

Pomerol skrev:
Min tvåa på listan, le Clos Saint-Hilaire från Billecart-Salmon är också en blanc-de-noir. Förmodligen är deras lilla inhägnande bakgård betydligt mindre än Krugs CdAs 0,65 ha (produktionen av le Clos Saint-Hilaire ligger på i snitt ca 5000 flaskor). Med tanke på att Billecart-Salmon var bland de första med elektronisk kontrollerad jäsningstemperatur och så vidare så vinner väl de i alla fall några kontrollpoäng... Teoretiskt sett en vinnarchampagne men bara tvåa på min lista eftersom jag föredrar Salons knivskarpa syra, dess mineral och så vidare och så vidare. Och detta trots att de köper druvor och inte odlar allt själva... Som sagt, vin är en smaksak, ingen exakt vetenskap.
Vet inte så mycket om Clos Saint-Hilaire. Skördeuttaget är en del av vad som gör något teoretiskt bättre, och det är svårt att säga om CSH har högre eller lägre hl/ha än Salon.
Annars håller jag med dig. Det en viss given person gillar bäst måste inte vara bättre teoretiskt/tekniskt. En hel del föredrar Metallica framför Queen som band, men att det sistnämnda bandets sångare Freddie Mercury hade fetspöat Metallicas James Hetfield i en tävling i sångskicklighet är det nog inte heller så många experter som skulle ha ifrågasatt.
 

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Juhlin är världens mest framstående champagnekännare.
För att du läst det? För att han provat tusentals? Är man bäst för att man provat mest?
Parker är ett skämt på champagne som jag vet mötts av starka anklagelser av att favorisera sina egna preferenser på andra områden. Vet inte om han är så duktig på Bordeaux som en del gör gällande och bryr mig inte heller, men att han inte kan champagne är smärtsamt uppenbart.
Nej han kan väl inget om Bordeaux heller... Haha.. Läs på lite innan du skriver mer nu...
 

Lambo

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

v_skogh skrev:
Precis, det känns som devisen är "dyrast lika med bäst". Det är iaf så det låter.

Jo dyrare desto bättre och det bästa med att det är svinigt dyrt är att man inte ens behöver engagera sig om det är bra eller dåligt när man dricker det för är det dyrt så är det så klart bra och är det ännu dyrare så är det så klart bäst!
Samma med bilar en Lamborghini är så klart mkt bättre än en Volvo, även i krocksäkerhet och komfort ;D
 

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Jag talar som du vet av egen erfarenhet, och den strider ingalunda mot vad som är teoretiskt rätt.

Men va faan... ;D Du har ju precis erkänt att du inte har någon som helst erfarenhet av CdM -95 och Oenotheque -95, nu får du väl ändå ta och ge dig..?
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Bubblaren skrev:
Jag upplever dig spydig (igen) precis ovanför dina egna ord om Jos - driver du med oss, är du blue chippen? Frågorna tornar upp sig...
I svar på hans spydighet, ja, det förnekas inte. Vad väntas för svar då? Nej, jag är inte blue-chip. Om du minns blue-chip så argumenterade han för de billiga vinerna, vilket CdM absolut inte är.

Jos skrev:
Fan, du gör det för lätt för mig... ;D Nu gjorde du bort dig igen när du redovisar poängen då det endast skiljer en poäng mellan de två vinerna från din favorit Juhlin.
En poäng är en hel del på den nivån. Det utgår emellertid inte endast ifrån den årgången utan även snittet över årgångar. Där vinner CdM över DP lätt, och det trots att det är trångt mellan poängen i intervallet 95-100.

Jos skrev:
Nu är du alltså inte bara bättre än Parker utan även Juhlin?? Eftersom Juhlin anser dem helt klart spela i samma liga med tanke på poängen han satt medan du (som inte provat vinerna i fråga) påstår att det är två helt olika ligor......


Ang flaskorna ifråga;
Parker; 2 poäng mer till DP
Juhlin; 1 poäng mer till Krug
Darth Angelus; Två helt olika ligor! ;D ;D
Kollar man snabbt och med snabb ungefärlig huvudräkning så ser man Juhlins poäng över åren så ligger CdMs snitt på omkring 98 potential medan DPs kanske ligger något i stil med 93-94 om man räknar in kassa år som -92, -93 och 2000 och kring 95 annars. Det är ett ganska klart utslag när det är så trångt med poäng.
Att Juhlin tycker att CdM i princip är världens bästa champagne, det står i klarspråk på flera ställen. Jag har t.o.m. fått e-mail ifrån honom där det klart antyds. Men tro vad du vill! Så länge du bara druckit DP och jag druckit både DP och CdM så väger min smak i frågan högre än din. Det är inte klokt så många i den här tråden som inte provat CdM men tror att den inte kan vara en millimeter eller två bättre än en prestige i mängden.
 
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jos skrev:
För att du läst det? För att han provat tusentals? Är man bäst för att man provat mest?Nej han kan väl inget om Bordeaux heller... Haha.. Läs på lite innan du skriver mer nu...

Parker är ett företag, så det är inte säkert att det är Robert Parker som provat champagnen. Det är heller inte säkert att det är samma person som provat de två olika champagnerna heller. Svårt att dra slutsatser från dem.

Richard Juhlin tycker jag å ena sidan blir allt mer elitistisk å andra sidan allt mer kommersiell. Visst är det kul att läsa om hans 1928or som får 99 poäng men det ger mig föga att utnyttja då jag söker vin. Tyvärr får jag dock en känsla att hans poäng för de olika champagnerna överlag ökar. Det blir allt fler av dem som får över 90 poäng. Hoppas att hans koppling till champagneindustrin inte blivit allt för stark.

Får faktiskt ut allt mer av det forumet, min smak är inte Richard Juhlins, det är inte heller Robert Parkers, Kronstam, Röttorp (fast jag brukar uppskatta det han gillar) etc utan smaken är min egen. Att då klassa det bästa vinet blir ju väldigt personligt, det man gillar själv.

Då forumet fungerar som ett stöd för den resa i smakutveckling jag gör just nu så klassar jag därför om mina favoritchampagner. Det är helt enkelt de jag ännu inte druckit. Jag är övertygad om att jag kommer få smakupplevelser i framtiden som kommer driva på mitt intresse ytterliggare,

(Men en vällagrad Salon är för djävla gott, det går inte att komma ifrån :) )
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Vilken irriterande polemiker du blivit, Jos.

Jos skrev:
För att du läst det? För att han provat tusentals? Är man bäst för att man provat mest?
Han spikade typ 43 champagner i blindprovning av 50 när den näst bästa klarade under 20, så jag skulle nog tro att han är rätt grym.

Jos skrev:
Nej han kan väl inget om Bordeaux heller... Haha.. Läs på lite innan du skriver mer nu...
Nej, läs vad jag skriver, eller förstå mig rätt! Jag skrev bara att jag inte vet om han är så bra som vissa vill göra gällande. Visst så vet jag att han kan en massa om Bordeaux, men kan han ha en proffsig inställning och isolera bort egna preferenser när han poängsätter. Vissa menar att han inte kan det. Som sagt så struntar jag i hur bra han är på Bordeaux. Att han rankar CdM -95 och DP 2000 när Juhlin rankar den sistnämnda hela sju poäng lägre som likvärdiga säger allt.

Jos skrev:
Men va faan... ;D Du har ju precis erkänt att du inte har någon som helst erfarenhet av CdM -95 och Oenotheque -95, nu får du väl ändå ta och ge dig..?
För det är ju allmänt känt att det inte finns några som helst likheter mellan olika årgångar av samma vin, kvalitetsmässigt eller något. ;D
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

shorepower skrev:
Parker är ett företag, så det är inte säkert att det är Robert Parker som provat champagnen. Det är heller inte säkert att det är samma person som provat de två olika champagnerna heller. Svårt att dra slutsatser från dem.
OK, det förklarar ju saken en hel del. Kanske skall rätta mina inlägg till att säga att Parkers företag inte har så god koll på Champagne utifrån de poäng jag ser.
 

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
I svar på hans spydighet, ja, det förnekas inte. Vad väntas för svar då? Nej, jag är inte blue-chip. Om du minns blue-chip så argumenterade han för de billiga vinerna, vilket CdM absolut inte är.
En poäng är en hel del på den nivån. Det utgår emellertid inte endast ifrån den årgången utan även snittet över årgångar. Där vinner CdM över DP lätt, och det trots att det är trångt mellan poängen i intervallet 95-100.
Kollar man snabbt och med snabb ungefärlig huvudräkning så ser man Juhlins poäng över åren så ligger CdMs snitt på omkring 98 potential medan DPs kanske ligger något i stil med 93-94 om man räknar in kassa år som -92, -93 och 2000 och kring 95 annars. Det är ett ganska klart utslag när det är så trångt med poäng.
Att Juhlin tycker att CdM i princip är världens bästa champagne, det står i klarspråk på flera ställen. Jag har t.o.m. fått e-mail ifrån honom där det klart antyds. Men tro vad du vill! Så länge du bara druckit DP och jag druckit både DP och CdM så väger min smak i frågan högre än din. Det är inte klokt så många i den här tråden som inte provat CdM men tror att den inte kan vara en millimeter eller två bättre än en prestige i mängden.


Nej nej nej... Det är som sagt CdM -95 och Oenotheque -95 som det gäller här. Börja inte tjöta om andra flaskor och vanliga DP kontra CdM.. Och din smak väger precis lika lite som min då du inte drukit NÅGON av flaskorna vi tjafsar om. Vad du heller inte verkar förstå är att jag INTE säger att någon är bättre (varken Oenotheque eller CdM) utan bara opponerar mig mot dina utlåtanden om vilken som är bäst när du som sagt inte dtruckit någon utav dem.

Och att du påstår att du kan uttala dig om Oenotheque -95 för att du druckit en Dom Perignon -99 är som sagt ett stort skämt...
 

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
För det är ju allmänt känt att det inte finns några som helst likheter mellan olika årgångar av samma vin, kvalitetsmässigt eller något. ;D
Sen när blev Oenotheque -95 och Dom Perignon -99 samma vin? Berätta! :p


Jo jag förstår att jag är irriterande för dig nu, - alltid jobbigt när någon påpekar att man mycket riktigt är ute och cyklar...
 

J.S.

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jag har roat mig, eller snarast oroat mig när jag läst denna tråd :eek: Darth Angelus: Varför denna ohövliga ton hela tiden? Alla har väl rätt till en åsikt, men du blir ju nästan rabiat när någon tycker att du är fel ute. Du får ursäkta, men nivån på dina inlägg börjar likna nivån på ett visst annat forum. Jag har noterat att du i flera andra inlägg hoppat på bl.a. bubblaren. Du antydde att bubblaren bara köpte billigare champagne (rena sandlådenivån). Du verkar rätt så prisfixerad tycker jag... Låt smaken avgöra, inte priset.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jos skrev:
Nej nej nej... Det är som sagt CdM -95 och Oenotheque -95 som det gäller här. Börja inte tjöta om andra flaskor och vanliga DP kontra CdM..
För sendegorgering kan ju trolla fram ett lika stort djup som hårdare urval av druvor. ;D

Jos skrev:
Och din smak väger precis lika lite som min då du inte drukit NÅGON av flaskorna vi tjafsar om.
Men jag vet klart bättre vad CdM är än du och alla som tjatat emot mig här förutom Lambo.

Jos skrev:
Vad du heller inte verkar förstå är att jag INTE säger att någon är bättre (varken Oenotheque eller CdM) utan bara opponerar mig mot dina utlåtanden om vilken som är bäst när du som sagt inte dtruckit någon utav dem.
Jag sa faktiskt att jag inte var hundra procent säker, men de belägg jag har, både rent teoretiska och genom provning av andra årgångar, styrker det till en övervägande sannolikhet

Jos skrev:
Och att du påstår att du kan uttala dig om Oenotheque -95 för att du druckit en Dom Perignon -99 är som sagt ett stort skämt...
Om man påstår att alla BiB är sämre än toppbordeauxer utan att ha provat dem så är det i så fall också ett stort skämt. För du extrapolerar aldrig utifrån tidigare erfarenheter när du väljer nya viner? Alla BiB måste provas innan man bildar sig en uppfattning om vilken nivå de ligger på?
Nu ligger DP visserligen långt högre än BiB, men lägre än CdM likafullt.
 

Keen

slan
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Haha, den här tråden börjar anta smått komiska proportioner...

Men på tal om Darth Angelus påståenden om att små skördeuttag = objektivt bättre vin, ber jag dig bara läsa Larssons krönika i senaste Livets Goda.


Sen förstår jag inte denna insistens på att objektivt försöka övertala folk om att ett vin är bättre än en annat. I slutändan handlar det bara om folks smak...en i grunden subjektivt bedömning. Visst, CdM är ett grymt vin, ett av det bästa, och det kan jag säga/gissa/tro utan att ha druckit det. Men jag förstår inte varför valet mellan det och en dompa oenoteque(sp?) skulle vara så självklart, rent smakmässigt, ur en då ren teknisk synvinkel, är nog inte skillnaden lite stor som för en vinare som kostar 50kr och en som kostar 150kr (för att dra en ren gissning om att CdM är 3 ggr dyrare). På de nivåerna är det inte en så stor skillnad i just smakkvalitet, i min mening, som berättigar priset utan snarare tillgänglighet och till viss del framställningskostnad...

Och att börja ifrågasätta Parkers poäng på viner hit och dit känns bara befängt. Han bedömer efter HANS EGEN smak, inte efter vad som "subjekltivt" kan klassas som ett bättre vin. Och att ge han skit för det ställer nog mer din egen smak i fråga än hans, då han trots allt är en av världens "bästa" vinkritiker.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jos skrev:
Sen när blev Oenotheque -95 och Dom Perignon -99 samma vin? Berätta! :p
Det är ju förstås en sanning med modifikation. Men sendegorgering ändrar inte i grunden kvalitetsnivån.

Jos skrev:
Jo jag förstår att jag är irriterande för dig nu, - alltid jobbigt när någon påpekar att man mycket riktigt är ute och cyklar...
LOL. Det var inte det, givetvis. Du vet inget om CdM. Det är uppenbart. Krug88 skojade nog när han satte det högst också?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen