Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fear and loathing in Kalmar - Finewines.se tar över Postgatan

Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Välkomstdricka
1518200887112438310930.jpg

Första flighten
151820096648480314957.jpg
 

chambertin

Medlem
Tack för en härlig tillställning igår @Emanuel !

Svårt med ngn uppenbar WOTN men Winston-96 på bubbelsidan stod ut i en klass för sig och en bit före alltid underbara Selosse Rosé och -02 Billecart-Salmon medans flera röda levererade jämt på en hög nivå (-10 Canon la Gaffeliere, -07 L’Evangile, -03 Monbousquet och -10 Terra di Lavoro).

L’Apotre som Jan Netterberg hade med sig var också en härlig champagne.
 

Daniel A

Administratör
Underbart livfull och trevlig BYOB! @Emanuel vet hur ett vinevent ska göras!

Här kommer rapporten från er sekreterare!

Flight 1
#1 2006 Bollinger Rosé (7 röster)
#2 2005 Leclapart l´Apôtre (7 röster)
#3 1995 Marguet (0 röster)

Flight 2
#4 Dehours, Trio S (1 röst)
#5 NV Laurent Perrier, från 60-tal? (5 röster)
#6 1996 Pol Roger, Winston Churchill (8 röster)

Flight 3
#7 Selosse Rosé (11 röster)
#8 2007 Marguet, Sapiance (2 röster)
#9 2002 Billecart-Salmon, Cuvée Nicolas François (1 röst)

Flight 4 - rött
#10 Arioso, Chateauneuf-du-Pape (0 röster)
#11 2003 Ch. Monbousquet (8 röster)
#12 2007 Ch. L'Evangile (6 röster)

Flight 5
#13 2010 Terra di Lavoro (0 röster)
#14 2010 Ch. Canon-la-Gaffeliere (9 röster)
#15 2007 Accomasso Rochette (5 röster)

WOTN för min del får bli den turbogamla NV Laurent Perrier. Underbara dofter av nötter, kaffe, bränd kaka, karamell, honung, russin, torkade bär. Madeira från champagne som spelar på alla mina strängar. Tack för det @Patrik Sellin!

En drös med andra goda viner också - väldigt hög nivå på det mesta! Slänger ett tack till @Sörplarn också för de otroligt charmiga och goda gamla sydafrikanarna - riktigt roligt att dricka!
 

Trydebull

Medlem
Ja stort tack för en riktigt bra kväll på alla sätt. Väldigt kul kväll och riktigt trevligt sällskap. Och naturligtvis extra tack till @Emanuel för gäsvänlighet och givmildhet!

Lutar också åt Winston 96 som WOTN med bl a Selosse rosé och 2002 Billecart cuvee NF någonstans där i hasorna. Bland röda absolut Canon. De röda var i övrigt kanske mer av en hög jämn nivå för min smak.

Kvällens överraskning var var definitivt NV Laurent Perrier. Hur kul som helst att man kan stoppa ner en NV Champagne i källaren i 50 år och hämta upp det där!

Hur mår du sörplarn?
Jaha, det där blir man ju nyfiken på. Vad hittade ni på när gamlingarna gått hem?
 

rs14

Medlem
Tack alla för en fantastisk kväll! Extra stort tack till Emanuel som styr upp dessa dekandenta tillställningar. Det är svårt att inte trivas i denna miljö och det är en av få källare jag skulle kunna tänka mig bli inlåst i där man sen kastar bort nyckeln :)

Jag tycker det var väldigt hög klass rakt igenom, fanns inget vin som fick mig att utbrista "Tvi vale!". Något vin hade man kanske hoppats lite mer på (Bollinger Rosé '06 exempelvis) men det är så det ska vara. WOTN för mig var två - jämnt skägg mellan Winston '96 och Selosse Rosé och kan inte bestämma mig vilken av dessa som var bäst. Bägge var underbart bra. Sista champagneflighten var riktigt hög klass. De röda vinerna var bra där L'Evangile 2007 stack ute lite extra. Mitt i allt detta anlände Jan Netterberg (eller Jan Banan som Emanuels dotter tidigare under kvällen sade) med en kasse champagne. Dessa och några bonusviner korkades upp och betades av i ett lite väl högt tempo för att kunna föra några noter, har skrivit ner något men det är mer stenografi än vanlig text. Ser det som en bedrift att jag faktiskt hann fota några av dessa flaskor. Själv är jag glad att ingen kom till skada när jag öppnade Savarts Calliope där korken sköts ut med ett pang så fort jag lossat bygeln. Livsfarligt.

Tycker dagen började bra, vaknade halv åtta. Hyfsat pigg, kikat på OS där det blev ett Guld på direkten! Efter det en rejäl frukost och lite språkande om gårdagen och lite annat med Patrik, Carina och @Trydebull. Nu ligger jag i sängen och funderar på om jag ska ta en tur på stan eller inte, lite frisk luft kan nog inte skada.

Snart dags igen, syns om några timmar på Postgatan.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Kul att Terra Di Lavoro 2010 dök upp. Gillar det vinet skarpt rökigt, originellt, kaxigt och med en lysande syra. Tydligen ingen som gillade det?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tack @Emanuel och alla andra för en fantastisk kväll!
Själv satte jag 2007 Marguet Sapience som bästa bubbel och 2003 Ch. Monbousquet som bästa röda - båda i stenhård konkurrens.
Arioson som vi hade med var en stor besvikelse, särskilt när man ser vad @vintomas har skrivit på cellartracker. Kan den vara djupt nere i tunneln?
 
Toppen