Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fear and loathing in Kalmar - Finewines.se tar över Postgatan

Sörplarn

Medlem
IMAG0181.jpg
Kusligt sammanträffande på vägen mot skwättarna...
 

Mattias Schyberg

Administratör
En underbar mat och vin-kväll ihop med mängder av forummedlemmar och en del andra. Makalöst kul att så många tog sig till Kalmar! Vi storstadsbor har mycket att lära när det gäller att kratta manegen för vinnördar. Gick mest igång på Blanc des Millénaires -95 och Chateau Kirwan, men det blev få besvikelser denna kväll. Maten var oklanderlig genomgående, men störst upplevelse fick jag av den confiterade gösen med forellrom och champagnesås. Helt makalöst god!

Kvällen började dock med lite uppvärmning hos @petterkalle som poppade bandol av klass. @Patrik Sellin ville dock inte vara sämre och fixade ett referensvin i form av en åldersmässigt likvärdig barbaresco. Två förträffliga viner om man gillar stall (bandol) och allmänt mogen nebbiolo. Tack för det!

image.jpeg

image.jpeg


image.jpeg

Information vid baren...

image.jpeg

Förbubbel. Funktionellt...

image.jpeg

image.jpeg

Inte med på bild. Övermogen kuriosa-bdx (-28 -29) och det avslutande söta vinet från Cadillac...

Grym kväll som ni nog förstår och väl arrangerat av @Emanuel och Postgatan med personal!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Arioson som vi hade med var en stor besvikelse, särskilt när man ser vad @vintomas har skrivit på cellartracker. Kan den vara djupt nere i tunneln?
Det där producentbesöket 2014 är (såvitt jag kan minnas) enda gången jag har provat Lucien Le Moine:s sydrhône-sortiment, så jag har inte riktigt koll på hur de brukar utvecklas. Jag skulle i och för sig gissa att en ambitiös Châteauneuf från 2010 inte borde nått toppen än, men samtidigt brukar de ju inte tunnla på samma sätt som nordrhônare. Gav ni den tillräcklig tid i karaff/glaset? Å andra sidan måste man nog säga om Lucien Le Moine:s bourgogner, att de oftast är riktigt bra, men ibland faktiskt är lite konstiga eller åtminstone beter sig lite konstigt. Jag har varit med om att de har behövt längre tid i glaset än vad som är brukligt för bourgogner.
 

Daniel A

Administratör
Hur var det på Postgatan då? Är ni alla för bakis för att skriva något idag? :D
Edit: Hittade ett inlägg från Mattias i en annan tråd, men vore kul att höra fler tankar.

Efter Postgatan var @chambertin snäll och bjöd på lite riktigt vin. Perfekta glas tillhands. Hotellrumsefterfest när den är som bäst, men ja, det ger ju lätt lite betongkeps dagen efter...
DSC_0100.JPG
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det där producentbesöket 2014 är (såvitt jag kan minnas) enda gången jag har provat Lucien Le Moine:s sydrhône-sortiment, så jag har inte riktigt koll på hur de brukar utvecklas. Jag skulle i och för sig gissa att en ambitiös Châteauneuf från 2010 inte borde nått toppen än, men samtidigt brukar de ju inte tunnla på samma sätt som nordrhônare. Gav ni den tillräcklig tid i karaff/glaset? Å andra sidan måste man nog säga om Lucien Le Moine:s bourgogner, att de oftast är riktigt bra, men ibland faktiskt är lite konstiga eller åtminstone beter sig lite konstigt. Jag har varit med om att de har behövt längre tid i glaset än vad som är brukligt för bourgogner.
Det fick ingen tid karaff, men en hel del i glas och det är helt klart att det blev bättre, men långt ifrån det som man hade förväntat. Det var definitivt inte defekt, snarare otroligt obalanserat.
 

Mats

Gone todash....
Tack @Emanuel för initiativet och en otroligt trevlig kväll!! Synd bara att jag missade BYOB-kvällen på fredagen.

Mycket gott var det men mina favoriter blev en GSM-blandning, Gös, Selsosse och Mumm (eller kanske Mumie??). Jag tyckte gösen var klart bästa rätt med efterrätten på andraplats. Vinmässigt var Selosse rose något helt nytt i smakväg för mig. Har ju inte druckit så värst många bubbelviner under mina många år som vindrickare, men av alla jag druckit inklusive Krug -88 var det här det som passat mig bäst och som jag skulle välja alla dagar i veckan om jag var tvungen att dricka bubbel! Den ca 60-åriga Mummen kan man ju inte bedöma som en champagne men som ”alkoholhaltig dryck” tyckte jag den var otroligt bra och spännande. Kan väl karaktäriseras som en lågintensiv oloroso eller Palo Cortado där framför allt den otroligt långa brödiga, nötiga och oxiderade eftersmaken föll mig i smaken. Var nu kanske mest jag och @Daniel A som tyckte om den men det är inte alltid som majoriteten har rätt! Sen var det andra rätterna och vinerna också bra men de är de här som jag minns bäst så här ett par dagar efter.

Sist ett tack till @chambertin som bjöd på Rivesaltes som perfekt avslutning och sängfösare på hotellet!

Ser fram emot att komma till Kalmar igen för en repris!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tack alla härliga människor för en grym Kalmarhelg!
Jag vill ödmjukt tacka alla som gör sig omaket att ge sig av till mörkaste Småland för en sådan här begivenhet och hoppas att detta kan bli en årlig tradition.
Grabbarna på Postgatan tyckte det var otroligt skoj att ha oss på besök och vi är varmt välkomna tillbaka.
Johannes hälsar och tackar för slattarna på Ludon 1928 och dubbelmagnumen skumpa. Det skall kokad ner till någon form av vinegrette som säkerligen lär hamna på någon magisk anrättning.
Jag hoppas att alla uppskattade maten lika mycket som jag gjorde och att helgen i övrig var till belåtenhet.
Skäms lite över att @Stenberg fick sköta diskodansen när jag var allt för trött efter att ha gått upp vid 05.
Kvällens roligaste partygeneral i kategorin disko var ju solklart @Jonas Rydgren eminenta sambo. Är lite nyfiken på när ni kom hem :)

I övrigt stiger det fortfarande en ljuv doft av alkohol från källaren så jag inser att det kanske är dags att ta tjuren vid hornen och gå ner och röja lite ;)
Igår var inte motivationen för sådant inte på topp kan man milt säga.
 
Ja stort tack till alla och särskilt @Emanuel, eminent ordnat som vanligt. Framför även min tacksamhet till Jan Netterberg för hans generösa bonusviner. Maten på Postgatan var verkligen fantastisk, särskilt gösen var bland det bättre jag ätit någon gång. Minns även med värme ostronen som jag har inbillat mig att jag inte gillar men som var fantastiska. Med hänsyn till att jag bor i Karlskrona var även vinlistan att glädjas åt, Heidsiecks årgångsvin levererade.

Min eminenta sambo fick tag i en shotsplanka och började bli lite rackligt framåt 02.45 och lyckades med benäget bistånd från undertecknad hasa/snubbla tillbaka till hotell Hilda. Hon är ännu inte återställd :rolleyes: Måste erkänna att även jag har varit lite darrig efter denna mastodonthelg..
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja stort tack till alla och särskilt @Emanuel, eminent ordnat som vanligt. Framför även min tacksamhet till Jan Netterberg för hans generösa bonusviner. Maten på Postgatan var verkligen fantastisk, särskilt gösen var bland det bättre jag ätit någon gång. Minns även med värme ostronen som jag har inbillat mig att jag inte gillar men som var fantastiska. Med hänsyn till att jag bor i Karlskrona var även vinlistan att glädjas åt, Heidsiecks årgångsvin levererade.

Min eminenta sambo fick tag i en shotsplanka och började bli lite rackligt framåt 02.45 och lyckades med benäget bistånd från undertecknad hasa/snubbla tillbaka till hotell Hilda. Hon är ännu inte återställd :rolleyes: Måste erkänna att även jag har varit lite darrig efter denna mastodonthelg..
Ha haaa, hon är fan hårdare än granit! Jag hade bokstavligen DÖTT om jag hängt på en shotsbricka. Hälsa så gott och förmedla min djupaste respekt för den kvartitre-beställningen :)
 
Toppen